Annons:
Etikettallmänt
Läst 1292 ggr
Goagubben94
1/29/17, 12:23 AM

Svårt med relationer för personer med Autism

Hej! :) Undrar om det är svårt med relation om man har autism? :)

Annons:
Goagubben94
1/29/17, 12:24 AM
#1

Och att bli ihop?

Honestyisdead
1/29/17, 12:30 AM
#2

Beror på vad man har för svårigheter.

Lizelda
1/29/17, 12:36 AM
#3

Håller med Hera. Jag har Asperger och en underbar sambo men visst kan det vara svårare, väldigt individuellt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Goagubben94
1/29/17, 12:45 AM
#4

Spelar vikten någon roll och om man pratar annorlunda? ^_^

Honestyisdead
1/29/17, 12:51 AM
#5

I vårt utseendefixerade samhälle kan stor övervikt göra det svårare. Men träffar man rätt person är sådant inte viktigt

[something_good]1
1/29/17, 12:55 AM
#6

Asså beror väl på

jag har asperger, och visst det kan försvåra.. men jag skulle kunna dejta utan att någon märkte något nämnvärt om jag skärpte till mig. Men i en lång stadig relation skulle mina problem bli märkbara, men jag har ganska grova problem och inte bara autistiska svårigheter! folk med autism har känslor och empati och så vidare, alla är olika individer. 

Varför frågar du?

Jag är en tjej och gillar knubbiga killar till exempel en smaksak, men ja.

Annons:
Goagubben94
1/29/17, 1:13 AM
#7

#6 För att en själv ska bli lika behandlat som folk utan, sen för att jag är intresserat Sen för att jag har lite talsvårigheter för att folk kan bli lite rädda för att de inte vet något om autism, sen för att jag vill folk ska behandla mig som de själva vill bli behandlade när de är med mig :)

Everlyn
1/29/17, 1:16 AM
#8

Jag har både asperger, flickvän och övervikt! Det funkar bra! 👍



[Devya]
1/29/17, 8:52 AM
#9

Tyvärr så skulle nog talsvårigheter avskräcka mig totalt. Jag finner det väldigt viktigt att kunna prata ordentligt och då gäller det både "chit chat/small talk" och mera djupa och viktiga konversationer. Min sambo är helt fantastisk då det kommer till sociala evenemang. Han kan verkligen föra fina konversationer så att jag blir riktigt stolt över honom. Han får folk att skratta och han är den som får igång alla konversationer. Man märker att stämningen i ett rum ändras totalt då han kommer dit. Alla blir genast mycket positivare och livligare.

Övervikt bryr jag mig personligen inte alls om.

Måste tyvärr säga att jag har valt bort killar som har haft asperger och andra mentala störningar.  Jag är inte alls den rätta personen för att klara av ett sådant förhållande.

[something_good]1
1/29/17, 10:32 AM
#10

#7 Ok, hur ska jag veta ? du har skrivit allting väldigt luddigt därför jag frågade (=

på vilket sätt har du talsvårigheter? för min del så bryr jag mig inte så mycket om sånt, tycker det kan vara uppfriskande med folk som är annorlunda, alla är inte likadana.

#8 Har du någon diagnos?  viktigt och veta är att vi alla har personliga åsikter och så, att du finner att talsvårigheter skulle avskräcka dig totalt innebär inte att alla känner så vilket du självklart är medveten om, jag har själv asperger och dem flesta med asperger talar väldigt flytande och har ett väldigt rikt ordförråd grejen när du säger att du medvetet skulle välja bort killar som har asperger och mentala störningar blir nästan lite komiskt för du har säkert redan träffat massor som bara inte berättat om det för det är ju inget man går runt och skyltar med och det står inte heller skrivet på en, vi är alla olika individer med olika problem och bra egenskaper.

[Devya]
1/29/17, 10:49 AM
#11

#10 Jag antar att det var menat till mig även om du råkade skriva "fel" siffra? :)

Förklara dock för mig var jag skriver att talsvårigheter hör ihop med asperger? Jag hänvisade bara till ts och det faktum att just han hade talsvårigheter.  Asperger visas inte lika starkt hos alla som har det. Det är olika.

Jag dejtade en kille som hade asperger och jag visste om det redan i början och märkte inget men det blev tydligare och tydligare ju mer vi dejtade. I slutändan klarade jag inte av alla kommunikationsproblem som uppstod, men sen igen kanske det inte alls berodde på hans diagnos även om han använde det som ursäkt. Han var sen väldigt  duktig på att småprata osv så jag säger ju inte att alla de som har asperger har talsvårigheter. Med andra ord hänvisade jag till en personlig erfarenhet där jag aktivt valde bort den här killen. Jag gav dock honom en chans precis som jag ger alla som verkar intressanta. 

Om någon visar starkt på att de har någon psykisk störning eller depression så brukar jag ta ett steg tillbaka. Sådant intresserar inte mig. Jag har varit med om tillräckligt mycket i mitt liv redan så jag vill inte komplicera till det om jag får välja. Men det är jag det och jag får lov att tycka och göra som jag vill, tack och lov. :)

Jag har ingen diagnos men min nuvarande sambo har faktiskt adhd och dyslexi. Det är dock något jag klarar utan några problem. Hans förra tjej ville att han skulle ta sin medicin (ritalin)  så att han kunde vara mera lugn men jag vill helst att han inte tar medicin och han är glad över det. Jag tycker om hans spontanitet och sprudlande entusiasm för det smittar av sig på mig.

Lizelda
1/29/17, 10:56 AM
#12

Jag har inga problem med min diagnos när det gäller mitt förhållande. Han vet väldigt väl vilka mina svårigheter är och vi har en väldigt bra dialog om något uppstår. Kommunikation är A och O i ett förhållande, särskilt om man har diagnoser av något slag.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Goagubben94
1/29/17, 11:55 AM
#13

Tänker mig att man ändå uttrycker sig annorlunda, själv har jag en genomgripande funktionsnedsättning => läs autism, att det kan vara svårt och hitta plus ljuda orden

Annons:
Goagubben94
1/29/17, 11:56 AM
#14

#8 All respekt till dig :-D

[something_good]1
1/29/17, 7:59 PM
#15

#13 Det beror på vem man är, men ja det kan synas men många pratar helt normalt och har problem på andra håll.

#11 Skrev fel siffra, ja.

Eh sa aldrig att du hade sagt att talsvårigheter hade med asperger och göra var läste du det? 🙂

Okej som sagt det är inte bra att dra alla över en och samma kam iallafall för det förlorar man på i längden, vi säger att du hade nekat alla killar med adhd i förväg då hade du kanske aldrig träffat din nuvarande kille för alla är ju inte stöpta i samma form. Men du gör ju såklart som du vill, vi har ju alla olika preferenser^^

[Devya]
1/30/17, 7:11 AM
#16

#15 Läs dock mitt inlägg igen. "Jag gav dock honom en chans precis som jag ger alla som verkar intressanta." Jag har gett alla intressanta killar en chans, även de med diagnos. Det har dock aldrig fungerat.

Tack och lov behöver jag nu inte ge mig ut i dejting världen. Jag har redan min kille som jag ska gifta mig med.Jag är alltså helt och hållet ute ur spelet, lyckligtvis. 

Om jag skulle behöva dejta igen så vill jag förstås inte ge mig in i ett förhållande där killen har en massa psykiska svårigheter. Jag har varit i sådant förhållande tidigare och det är väl därför som det avskräcker mig.

Jag har även haft killar med mentala störningar som har stalkat mig. Det om något har varit en av de mest obehagliga saker jag har varit med om. Så kanske inte så konstigt om jag tar ett steg bakåt om jag märker personen ifråga har psykiska problem?

Edit.
Måste även tillägga att min mamma och alla mina tre syskon har panik attacker och dylikt. Jag fullständigt hatar det. På grund av det så kan ingen ur min närmsta familj komma på mitt bröllop. Nej, jag vill aldrig någonsin ha någon som har svåra psykiska problem. Jag har så dåliga erfarenheter av det. Jepp, jag är bitter över hur dessa psykiska tillstånd förstör så mycket för människor som jag älskar, så jag skulle aldrig medvetet välja att vara i ett förhållande där killen har en svår mental störning.

Goagubben94
1/30/17, 9:56 AM
#17

Då är det nog inte svårt och dejta :)

Wellcraft
1/30/17, 3:33 PM
#18

Har autism och det försvårar inte, de är mina andra diagnoser som försvårar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Everlyn
1/31/17, 10:33 AM
#19

#17 Tycker absolut du ska testa att dejta om det är vad du själv vill! Vi är alla olika och jag är övertygad om att det finns någon för alla, även om det kan ta några vändor att hitta rätt :)



[something_good]1
1/31/17, 10:41 AM
#20

#16 du har dejtat folk med psykiska svårigheter som har stalkat dig, men är det då en självklarhet att det är just dem människorna som kommer stalka dig? det kan ju lika gärna vara den där personen med det perfekta CV:et och kostymen som nästa gång slår sin fru eller stalkar, psykiska svårigheter är inget alla skyltar med och vissa knäppgökar får inte ens diagnoser. Du är ganska defensiv så tänk på att jag inte anklagar dig personligen nu :)

Vad bra att du har bestämt dig för att DU inte vill ha någon med psykiska svårigheter, tur att dem flesta är mer öppensinnade kring det då jag tycker det känns uppfriskande att kunna vara med "sjuka" människor ärligt talat.  Skönt att inte vara dömande heller, let loose.

Annons:
pyromanen
1/31/17, 11:03 AM
#21

Alla människor har styrkor och svagheter, tillgångar och hinder. Att några av "särdragen" har namn ändrar i sig ingenting. Om det är svårt för dig ts beror på vad det är för problem du har och inte minst hur bra du är på att hantera och prata öppet om det. Det är (minst) två personer i en relation och om båda vet vad som kan bli problem och kan hjälpas åt att förebygga då är chanserna bäst. Det som vetkligen kan sabba möjligheten till bra relation är om en person har dålig självkännedom, dvs inte är medveten om sina ev svaga punkter/problem eller förnekar dessa eller inte vill prata om det. Då är det kört.

[Devya]
1/31/17, 3:31 PM
#22

#20 Nej, menar bara att jag har fått en väldigt dålig bild av de som inte är psykiskt stabila.;) Så om jag får välja så ser jag ju till att inte välja en väldigt labil person.  Jag kastar mig alltså helst inte in i en relation där jag vet att personen ifråga har svår asperger, talsvårigheter och eventuella andra problem. Jag skulle även undvika relation med någon som har svår depression. Det känns ju liksom smartare att inte medvetet ge mig in  något som jag inte eftersträvar. Om jag får själv välja så väljer jag alltså en person som är välbalanserad! Sen är det klart att det psykiska tillståndet kan ändras efter ett par år men då är jag redan inne i den relationen och ger inte upp den personen i första taget.

Förstår du liksom vad jag menar? Jag väljer inte medvetet att gå in i en relation med någon som har många och stora problem. Sen finns det förstås olika nivåer av dessa psykiska svårigheter. 

Sen igen har jag ju som sagt familj som har psykiska svårigheter så jag får vara stöttepelare i mångt och mycket. Jag har även vänner med anorexia, svåra depressioner och diverse diagnoser. Jag exkluderar alltså inte dessa människor ur min umgängeskrets utan försöker finnas där för dem om de behöver mig och sen kan vi umgås och ha väldigt trevligt såklart. Man väljer inte sin familj men man väljer sina vänner och sin partner, vilket jag inte tycker borde vara särskilt konstigt?

Det finns otroligt många människor som har psykiska problem i vårt samhälle. Jag tror inte att det är svårt för dem att hitta någon heller. 

Du behöver sen inte ojja dig över hur "icke öppensinnad" jag är för jag har ju redan min kille och vänner som har problem så avskräcker mig inte alls.:)

Upp till toppen
Annons: