Annons:
Etikettskilsmässa
Läst 1699 ggr
VampireGirlElvira
2017-01-30 15:23

Ansöka om skilsmässa utan att ha en bra ekonomi?

Jag och min man har det riktigt kämpigt just nu, och jag funderar på att ta ut en skilsmässa. Men tvisten i det hela är att man måste betala för skilsmässan, och jag har ingen ekonomi för det, plus att hur/om man kan få nån ekonomi överhuvudtaget ifall man går isär eller blir särbos. Jag älskar honom fortfarande som person, men det funkar inte bra mellan oss längre.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-30 15:31
#1

Ansökan kostar 900 kr

vidare info

http://www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

Åsa S
2017-01-30 16:15
#2

Ekonomin är väl som för alla andra = går man isär måste man jobba mer eller kanske plugga och ta bidrag + lån och leva på det. Kan man inte ta jobb p.g.a sjukdom och liknande borde man ju kunna få nått slags bidrag, fast man får nog leta bostad själv socialen brukar inte ha några bostäder numera.

Jag var singel nästan ända  tills jag gifte mig 42år gammal och även om jag pluggat flera utbildningar eftersom jag aldrig har haft nån aning om vad jag vill bli och har tagit olika vikariat, jobb som jag kanske inte velat ha mm. så har mitt liv varit rätt bra även ekonomiskt även om jag inte haft något höglönejobb. Köpte t.o.m en lägenhet för mina pengar som jag och min man nu bor i. Så ja man kan få en ekonomi även om man går isär med nån men man kan behöva jobba hårt ibland + mätta mun efter matsäcken = har man bara råd med en liten etta och ingen bil är det det man väljer och köp så lite du kan på avbetalning + glöm inte ha en buffert på banken. Känns faktiskt som en styrka i mitt liv nu att jag vet att jag kan försörja mig själv ifall nått händer.

Maria
2017-01-30 16:51
#3

Menar du själva summan för skilsmässopappren eller menar du mer allmänt?

Du kan ju inte stanna i ett förhållande bara för att du är ekonomiskt beroende. Då är det dags att stå på egna ben😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VampireGirlElvira
2017-01-30 17:55
#4

Jag har det svårt med ekonomin på grund av att FK anser att jag ej har rätt till att få pengar på grund av alla mina problem som jag har D.v.s IBS, extra ländryggskota mm… Jag stressar ihjäl mig med att få veta ifall jag får rätt till att få pengar ifrån dom med "hjälp" från Högsta Förvaltningsrätten. Och jag vill inte vara ekonomisk beroende utav min man hela tiden. Jag har kämpat med detta h**vete i 3-4 år. Och det är mycket annat som är gormigt emellan oss, inte bara ekonomin.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
2017-01-31 11:52
#5

Jag och min man har pratat med varandra till sent på natten, och vi har bestämt oss att ge det en chans till, för vi älskar fortfarande varandra, och vi måste kommunicera mer med varandra.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Upp till toppen
Annons: