Annons:
Etikettvänskap
Läst 1228 ggr
[BatsKats]
1/30/17, 5:13 PM

Vill inte va vän, nu ska hon gifta sig!

Hej igen, nu kommer jag med ännu ett såntdär knepigt relationsproblem. Jag tycks liksom bara ha knepiga relationer… Det är såhär att jag har en "vän" som jag har känt några år. Vi blev riktigt bra vänner rätt snabbt och jag betraktade henne snart som en av mina bästa vänner. Men livet förändras, både hennes och mitt. Det vart massa drama (inte mellan oss), och jag vart mer som en psykolog. Självklart, som en bra vän, så ville jag ju vara där för henne och så. Men p.g.a vissa andra händelser började jag fundera på om jag verkligen kunde lita på henne. På att saker och ting verkligen är som hon säger. Och ibland känns det som att hon bara snackar wkit för sakens skull. Tydligen litar inte hon på mig heller då jag fått höra från gemensamma vänner saker som hon sagt som hon av någon oförklarlig anledning inte vill att dom ska berätta för mig. Med allt det och det faktum att andra saker i mitt liv började ta upp allt mer av min tid bestämde jag mig för att säga upp vänskapen helt. Innan jag hade hunnit så långt så hörde hon av sig igår. Nu ska hon gifta sig i sommar! Och hon vill att jag ska vara hennes första brudtärna! Till saken hör att jag vet att personen hon ska gifta sig med inte är rätt för henne. HON vet att personen inte är rätt för henne. Jag är fullständigt övertygad att hon bara sagt ja för att hon liksom i någon desperat illusion intalat sigsjälv att det är rätt. Eller för att hon inte ser något alternativ. Men hur säger man till någon att man inte tycker dom borde gifta sig? Att man inte vill ha något med bröloppet att göra och egentligen inte ens vill ha med henne att göra nått mer? Hur säger man det till någon som redan mår dåligt? Jag känner mig jäkligt fast här. Hon har ju liksom gett mig en enorm ära med detta. Och jag vill bara att hon ska försvinna ur mitt liv. Samtidigt känner jag att jag ändå på något vis är skyldig att hindra henne från att begå detta misstag. Men hur i hela friden skulle jag kunna säga något så sårande? Jag är lost. 

Annons:
OlgaMaria
1/30/17, 5:15 PM
#1

Hur kan du veta att de är fel för varann när ni inte längre har kontakt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
1/30/17, 5:18 PM
#2

Missade att du INTE sa upp kontakten! :) Men alltså, prata med henne och fråga om hon verkligen tror detta är rätt osv. Så du får höra hennes version? Blir kanske en mjuk öppning för att kunna uttrycka dina tveksamheter utan att gå på stenhårt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[BatsKats]
1/30/17, 5:21 PM
#3

#1 Det har både jag och hon veta sen långt tillbaka. Hon har velat lämna honom flera gånger, men inte vågat ta steget och bli ensam.

Maria
1/30/17, 5:24 PM
#4

Ni är ju vuxna människor och det är väl egentligen inte dina problem om hon har valt en kille som du inte tycker är ok. Du har ju ändå så att säga tänkt att säga upp kontakten så varför bry sig?

Vill du absolut inte vara tärna så säg nej. Se till att vara upptagen med något eller bara säg som det är att du känner dig obekväm.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
1/30/17, 5:25 PM
#5

#3 Men isåfall är det väl inte så konstigt om du tar upp det med henne? Vore väl konstigare att inte ifrågasätta bröllopet om det är så det varit.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
1/30/17, 5:27 PM
#6

Alltså tacka nej om du inte vill. Svårare än så är det väl ändå inte?

Vet sen inte riktigt vad jag tycker om era såkallade gemensamma vänner. De låter ju inte heller som något man hänger upp i granen så att säga. :)

Annons:
Tjeja
1/30/17, 6:11 PM
#7

Du får väl säga som det är med en vänlig ton och försöka göra det bestämt ändå.

Typ

"Förlåt men jag tror inte att han är rätt person för dig så jag känner mig inte bekväm med att vara med på ett bröllop där ni två gifter er. Det skulle vara som att ljuga för mig själv. Jag kan inte det."

Eller nåt sådant. Och har du tur är det tillräckligt för henne att själv säga upp kontakten med dig. Hon får väl bli hur ledsen hon vill. Men du har ingen skyldighet att ställa upp på något som du inte vill och som känns fel för dig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
1/30/17, 6:23 PM
#8

Det är ju ingenting du har att göra med angående vem hon gifter sig med. Du vill ju inte ha med henne att göra så håll dom tankarna för dig själv.  Tacka nej till bröllopet och säg att du bryter kontakten.

_Fisken
1/31/17, 6:45 AM
#9

Om hon inte bidrar med nåt positivt i ditt liv utan är mer en energitjuv ska du fortsätta hålla distansen. Det är leder också till att du bör absolut tacka nej.  Det är falskt o tacka ja när du tänker annorlunda. 
Om du är modig säger du att "jag tror den mannen inte är rätt för dig och därför vill jag inte vara delaktig".  Annars får du dra en vit lögn (vilket också är lite falskt men mänskligt).

Honestyisdead
1/31/17, 8:21 AM
#10

#9 Fast det är ju inte anledningen till varför ts inte vill vara med. Ts har ju redan "sagt upp vänskapen" av andra anledningar. Så varför uppmanar ni henne till att alls säga något om mannen? Det är fortfarande ingenting ts har att göra med. Och inte därför dom inte är vänner.

Katti
2/1/17, 8:34 AM
#11

Nej, hon har ju INTE sagt upp vänskapen. Bara tänkt göra det!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
2/1/17, 8:40 AM
#12

#11 I huvudet jo. Och vad spelar det för roll? Det är ju planen.

Agafia
2/1/17, 10:57 AM
#13

Du kan inte leva hennes liv , hon är vuxen och får göra sina egna val . Vill du inte gå på hennes brölopp så tackar du nej , svårare än så är det inte . Finns ingen anledning att gå in i detaljer om hennes blivande Make , säg bara att du inte kan / vill vara en del av det .

Annons:
Kalli
2/1/17, 12:32 PM
#14

Jag håller nog med Hera och Agafia här, förutsatt att mannen inte är direkt farlig så är det hennes liv och hon som måste få avgöra om hon vill gifta sig eller inte. Du vill inte längre vara hennes vän och hon har inte efterfrågat din åsikt så det är väl bara att tacka nej.

Upp till toppen
Annons: