Annons:
Etikettfamilj
Läst 1743 ggr
[krasnajaluna]
2017-02-14 21:11

Hur länge ska föräldrar ha koll på sina barn?

Hoppas jag la denna trådstart rätt. Jag har en egen dator men delar nätverk med alla andra i familjen, det är ett trådlöst nätverk med router. Saken är den att det känns som att mina föräldrar övervakar mig hela tiden. Det har hänt vissa saker som får mig att misstänka det och dessutom vet jag att de kan vara rätt snokiga bara för ''skojs skull'' typ. Det är säkert möjligt att kolla sånt på något sätt ifall man är ''chef'' för nätverket. Jag är över 18 och känner att jag kan hantera internet själv, jag har inga sociala medier och chattar inte med folk (visserligen är jag ju med här men tkr inte det är samma sak) så det är ju inte så att de skulle behöva vara oroliga så. Jag vill bara inte att mina föräldrar ska veta exakt allt om mig, jag är mycket inne på sidor för mitt negativa psykiska  mående t ex (typ umo) och även vissa politiska sidor som jag helt enkelt inte vill dela med någon för det känns bara jobbigt. Jag drar mig lite för att dra upp det här med mina föräldrar ifall det nu inte är så som jag tror, då kanske de  tycker att jag är paranoid elr något och faktiskt får ett legitimt skäl att göra såhär. 

Hur länge är det egentligen rimligt att föräldrar har sådan koll på sitt barn? Egentligen är jag ju vuxen så det känns konstigt. Är det möjligt att ha koll på andra utan att installera något spionprogram?

Annons:
Vanja
2017-02-14 21:17
#1

Jag tycker inte att de har rätt att spionera om de inte misstänker något grovt brott eller så. Men däremot så får du nog leva med deras regler tills du flyttar hemifrån. 

Men vad jag vet så kan de inte se vad du har tittat på bara för att ni delar samma router? Eller ja, jag har väldigt svårt att tänka mig det iallafall. Men i annat fall så kan du väl dela ditt internet ifrån din telefon till datorn så du använder internet som kommer ifrån telefonen istället.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

cillal
2017-02-14 21:18
#2

Har du inget lösenord på din dator?

Om du är över 18 kan de ju inte bestämma över hur du surfar

tlover
2017-02-14 21:28
#3

#2 Fast dom kan bestämma hur deras internet används

#0 Du kan inte skaffa eget internet?

l'm back

AnnaFagerell
2017-02-14 21:44
#4

Eftersom jag har barn som närmar sig din ålder kan jag säga att så länge barnen bor hemma så kommer jag ha åsikter. Man gör det för att man bryr sig. Tänk på det. Tänk på det när du pratar med dina föräldrar, säg att ja jag vet att ni gör så för att ni bryr er men att du vill att de litar på dig. Såvida du inte gjort saker som fått dem tvivla på det.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Pysslan
2017-02-14 22:19
#5

Det finns program som loggar all trafik som går genom en gemensam router så de kan "snoka" i vilka sidor du besöker.  Men efter vad jag har förstått så kräver användandet av de här programmen en hel del datakunskap och det vet bara du om de har eller inte. Jag tror inte att det är så lätt att få fram informationen direkt ur routern utan extratjänster.

Jag har själv en vuxen son hemma och så länge han bor under mitt tak så är det mina regler som gäller. Dock försöker jag alltid ha en dialog med honom snarare än komma med långa pekpinnar om vad man får och inte får.

Det finns väl ett par olika alternativ för dig om du känner dig osäker på om dina privata surfningar övervakas eller inte. Antingen, som föreslogs ovan, så surfar du via telefonen. Eller så testar du dina föräldrar, sök på något absurt som dem inte skulle kunna hålla tyst om om de såg det och se vad som händer.

Jag har koll på min son för att jag bryr mig om honom. Jag tror att du kan räkna med att dina föräldrar har samma skäl. Även om jag förstår att det kan kännas tufft att känna sig övervakad när man egentligen är vuxen.

Lycka till!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[krasnajaluna]
2017-02-14 22:51
#6

Tack för svaren, alltså egentligen är det inte så allvarligt. Det är bara det att jag är en allmänt ''inåtvänd'' person som knappt säger vad jag gillar för musik, mat elr vad som helst som alla andra skulle tycka inte va något särskilt att berätta. Så vad jag än gör så föredrar jag att ha det för mig själv, irl är det inga problem, men internet är svårare, det blir som att hela min tankevärld får ett vidöppet hål, typ. Kanske helt enkelt borde strunta i det och försöka bli lite mer öppen.

Annons:
vendelay
2017-02-14 22:57
#7

Vissa saker ska få vara privata och det ska föräldrarna respektera. Det du skriver om att du är väldigt inåtvänd och har svårt bara att berätta vilken mat du gillar låter dock som ett problem som du skulle behöva få hjälp för, för det låter inte hälsosamt.

Går det kanske att surfa "inkognito", då sparas ju ingen historik i alla fall? Fast det kanske går att se ändå vad personen varit inne på för sidor? I Chrome trycker du ctrl+shift+n för att öppna ett inkognitofönster.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

AnnaFagerell
2017-02-15 07:36
#8

#6 där har du nog problemet. Att du är inåtvänd tolkar kanske dina föräldrar som hemlig. Försök öppna upp dig lite, behöver säkert inte vara så himla mkt. Då kommer de bli förvånade och säkert agera lite annorlunda.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

setfree
2017-02-15 12:46
#9

#6 Jag har barn i din ålder och har aldrig någonsin kollat vad de är inne på för sajter. Den tanken finns inte. Jag litar på dem helt.

Men som AnnaFagrell skriver så är det en mycket bra ide att öppna upp och berätta lite mer om dig. Då är det ju du som bestämmer vad de ska få veta dessutom. De är kanske lite oroliga för dig, inget annat gissar jag.

[LadyK]
2017-02-15 23:57
#10

Det händer att jag får träffar på vad mannen och sonen sökt på på internet då routern har någon form av minne för tidigare sökningar, skulle dock aldrig snoka då de båda är vuxna. Prova med att rensa din internet historik när du loggar ut för kvällen för då ligger det inte kvar i minnet. Man kan ställa in så att det görs automatiskt varje gång datorn stängs av.

jagga-ewe
2017-02-16 09:33
#11

Du vet mer än jag om vad dina föräldrar kan om datorer.

Men, det är inte svårt för någon med nätverkskunskaper att logga all trafik som går genom en router. Jag VET, för vi gör det. Det vet våra barn med. Det har hänt att vi stängt av vissa protokoll, de som en del sociala tjänster använder sig av. Men, att läsa sådana loggar ärurtråkigt. De är inte direkt lättlästa om man inte kör massa filtreringar på dem. Så det underlättar om man vet vad man letar efter. Att bara kolla för att snoka på vad nån surfat på, näe. Det är för tidsödande och ointressant. Skulle vi ha anledning att misstänka något illegalt är det givetvis en annan sak.

Och du, är det bara en trådlös router som sköter all kommunikation ut, eller har ni ett modem, en router och en trådlös switch? Många har bara den låda som operatören skickar ut, den är sällan upplåst så den är konfbar för användaren. Då kan de inte göra mycket. Vi har en helt separat dator som router, på den en server som sköter mailhantering etc. Kopplad med ett bryggat modem mot vår ISP. En switch för trådat anslutna datorer och en trådlös switch på den, som sköter det trådlösa nätet i huset. Ja, och en trådlös repeater på nervåningen för att ha bra täckning där. En ganska enkel lösning jämfört med vad mina nätverkstekniker-kollegor har i sina hus. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

pyromanen
2017-02-16 20:06
#12

"Ska" ha koll tills man blir myndig. Sen är det säkert svårt att ändra för att "barnet" fulls 18 när rollerna är inatbetade och om "barnet" hortsätter bo hemma.

Upp till toppen
Annons: