Annons:
Etikettförhållande
Läst 1318 ggr
borjadja
2/18/17, 11:30 AM

Föräldrar tycker inte om och dömer min flickvän

Hej! 

Jag har aldrig varit med om en liknande situation som den jag sitter i nu, hade därför uppskattat er hjälp och råd.

Jag har en ny flickvän sedan ett halvår tillbaka. Jag har märkt att min pappa inte varit så förtjust i henne, men mamma har gillat henne.

Nu har det dock spårat, för de ser att jag har förändrats som person och tror att det beror på henne. 

Jag älskar verkligen min tjej, men föräldrarna dömer ut henne för att hon har gjort saker i sitt liv när hon var 18-21 (vi är 24 nu) som de inte tycker om. T.ex. har hon varit i Asien och hängt runt med massa skumma killar, hon har testat på droger, hon har "legat runt", osv. Men jag ser att hon är en helt annan person nu, vilket inte dem ser, och de vill bara att det ska ta slut mellan oss. 

Jag står nu mellan att, som det känns, antingen förlora mina föräldrar eller min stora kärlek.

Problemet är att det ligger lite sanning i det som mina föräldrar har sagt. Vår relation har gjort mig till en annan person, där jag börjat festa lite för mycket, och jag har levt efter hur jag tror hon har velat ha det. Hon blir även väldigt svår när vi bråkar, och har flera gånger sagt att hon inte vill se mig igen, vilket mina föräldrar blir vansinniga på.

Jag och tjejen har pratat nu och hon inser hur dum hon varit som har sagt till mig att hon inte vill se mig igen när hon varit arg, och hon inser att hon blir arg för dumma saker. Hon säger också att hon vill sluta festa så mycket som hon gjort, och att det hade vi inte behövt om hon bara vetat hur jag kände.

Jag vill verkligen inte förlora min tjej, eller min familj, för jag älskar båda.

Sorry för långt inlägg, och tack på förhand!

Annons:
OlgaMaria
2/18/17, 11:39 AM
#1

1. Om du inte vill festa mycket så ta ansvar för det själv och skyll inte på att hon påverkat dig. Styr hur du vill leva ditt liv och kanske kan du också vara till bättre hjälp för henne om du inte tar efter hennes festande. 2. Du kommer inte förlora dina föräldrar. Isåfall är de lite "dumma i huvudet". 3. Allt det här handlar om att DU ska bli vuxen och stå för dina val i livet, vem du vill leva med och hur du vill leva. Dina föräldrar är säkert oroliga för dig eftersom du är lättpåverkad av din flickvän och att din livsstil förändrats pga henne. Du kan säkert ha en fantastisk relation med henne, hoppas jag, men ni behöver inte festa runt. Lösningen är nog inte att du gör slut. Lösningen är att du blir vuxen och stabil och lever DITT liv efter dina värderingar. Och det vore kanske det bästa som kunde hända i din flickväns liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2/18/17, 11:45 AM
#2

Drar ni in dina föräldrar då ni bråkar med varandra? Är det du eller hon som har sagt till dina föräldrar om hur hon levde tidigare?

Jag är väldigt noga med vad jag berättar åt min familj om min partner. Jag vill inte dra in dem om jag och min kille råkar bråka någon gång. Jag ser liksom inte det positiva i att berätta för dem om våra bråk för jag vet att de kan då råka få fel bild av vårt förhållande.

Kanske dags att fundera på vad exakt ni säger åt dina föräldrar? Om jag skulle börja dra upp varje bråk som jag och min kille har haft, så skulle också min mamma och mina syskon ogilla min partner, helt säker på den saken.

OlgaMaria
2/18/17, 11:47 AM
#3

4. Prata inte om allt med dina föräldrar. Varför vet de att hon sagt att hon inte vill se dig igen? Det är väldigt utlämnande att berätta detaljer om hennes liv och era bråk till dina föräldrar. Om du behöver någon att prata med, välj en nära vän t ex. Dina föräldrar är potentiellt släkt för resten av livet till din flickvän. Du behöver skydda deras relation till varandra och inte säga saker som hon inte hade velat berätta för dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

borjadja
2/18/17, 11:53 AM
#4

Nej jag vet, och det är misstag av mig. Men när det hände var jag så extremt ledsen och jag hade ingen vän till hands. Sen har jag inte berättat alls om våra tidigare bråk, det vet nog inte om att vi bråkat så mycket. 

De har sett hennes gamla bilder på Facebook där hon hänger med killar och ser typ hög ut på bilder. Ska tilläggas att hon är långt ifrån en knarkare och jag vet att hon enbart har testat ett antal gångar. 

Men när de har sett bilderna har de dömt henne.

Honestyisdead
2/18/17, 4:08 PM
#5

Låter som både du och dina föräldrar behöver växa upp.

Gaara
2/21/17, 5:49 PM
#6

#4 "enbart har testat ett antal gånger". Testar gör man väl en gång? Sedan är det inte att testa längre. 

Ärligt så förstår jag att de inte är jätteförtjusta och det är ju tråkigt om hon nu VILL ändra på sitt liv. Nu får ni ju båda bevisa att DU kan bli dig själv igen och att HON kan leva ett liv som är annorlunda än det liv hon levt förut. Låt det ta tid. Ni har bara varit tillsammans i ett halvår.

Annons:
[Devya]
2/21/17, 6:02 PM
#7

#4 Hon verkar ju inte heller vara så värst förnuftig om hon på fb lägger upp olämpliga bilder där hon ser "hög ut". Jag tycker att man inte ens ska lägga upp festbilder även om man bara dricker alkohol. Lite sunt förnuft bör man ha om man är så pass gammal som hon är.

Jag tror ni får helt enkelt skylla er själva lite. Ni har inte lyckats förmedla en särskilt bra bild av ert förhållande till dina föräldrar. Det kan ta tid att reparera den skadan om det alls går. Dina föräldrar behöver ju faktiskt inte tycka om henne men de bör respektera ditt val och kunna bete sig.  Du kanske borde prata med dina föräldrar om hur det ligger till och att du funderar på att inte ha kontakt med dem om de fortsätter vara respektlösa mot er. Kanske de då kan hålla inne med sina åsikter? Det skadar ju inte att diskutera med dem om hur du känner dig.

Jag hoppas dock att du har lärt dig något från allt det här. Det lönar sig aldrig att "tvätta sin smutsiga byk offentligt"

Jag hoppas dock att det ordnar sig för er!

Sarah
2/21/17, 6:22 PM
#8

Varför har dina föräldrar inblick i hennes tidigare liv och sexliv? Speciellt sexlivet förstår jag inte.

Upp till toppen
Annons: