Annons:
Etikettpsykologi
Läst 2007 ggr
Herveaux
2/23/17, 3:21 PM

Fick en verbal pungspark av läkaren *gnälltråd*

Jag träffade min läkare idag för att prata om nedtrappning av sjukskrivning m.m.
Sjukskriven för depression, generell och social ångest.

När vi pratade kom vi in på mitt synfel då jag berättade om att jag skulle vilja ha hjälp att ordna någon form av praktik för att komma in på en ny arbetsplats. (Alltid fått sälja in mig som gratisarbetare först så att arbetsgivaren förstår vad jag kan och inte kan pga mitt synfel.)

…sen kom pungsparken.

Läkaren: På tal om ditt synfel, ska vi skicka en remiss för en skelningsoperation?
Jag tänker att det kan ju vara ett hinder för arbete och det sociala när folk inte vet vilket öga dom ska titta på.
(Skelar på det ena ögat som jag också är mer eller mindre blind på.)
Jag: Jag har frågat om det för ett par år sedan, men då kunde dom iaf inte göra något åt det.
Läkaren: *söker information om operationen och läser vilka effekter det kan ha på synen, tex att man slipper dubbelseende m.m.*
Har du problem med sånt?
Jag: Nej, jag är blind på det ögat.
Läkaren: Ja, men jag tycker vi skickar en remiss, för du vill väl korrigera skelningen?
Jag: Ja…jo… (Så dags att fråga det nu?!)

"ett hinder för arbete och det sociala när folk inte vet vilket öga dom ska titta på"?!Tack för den, rena dunderkuren mot social ångest! Jag har hatat min skelning i alla år, jag tycker det är jobbigt att se folk i ögonen för att det känns som att dom tycker jag ser konstig ut, vilket många då tydligen också gör.

Att min skelning kan vara ett hinder för att få arbete har jag vetat om länge iof, inte många arbetsgivare vill ha någon med synliga "defekter" som representerar deras företag om dom kan välja någon felfri istället.

Jag vet att jag låter som en 2-åring som har tappat nappen, men det gjorde så jäkla ont när läkaren tog upp en så öm punkt och lägger fram det som "ett hinder".
Självkänslan var redan på botten, men nu känns det som att den har inrett en ny källarvåning ännu längre ner. 😢

Nu ska jag sluta gnälla, var bara tvungen att få det ur mig.
Min könsdysfori har varit riktigt jobbig några dagar nu så att få höra från utomstående att det finns ännu fler "fel" på min kropp gjorde ont.

Har ni träffat någon som skelar? Tycker ni det är jobbigt, konstigt eller obehagligt att se denne i ögonen?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
JoannaLi
2/23/17, 3:33 PM
#1

Min favoritlärare skelar väldigt tydligt. 

I början var det jobbigt - för hen är en sån "läskig" lärare som kastar svåra frågor på elever när man är oförberedd, och man vill kunna se vem hen tittar på, om det är mig hen tittar på så vill jag hinna förbereda mig :D 

Det tog någon lektion, sen så visste man ju vilket öga det var som "gällde", och då är det ju ingen fara. 

Har aldrig någonsin tyckt att det är jobbigt, konstigt eller obehagligt när någon skelar, förutom i ovan nämnda situation. 

Vilken superjobbig läkare! 😡

🤗❤️

Fransu
2/23/17, 3:35 PM
#2

Oj vad klumpigt av läkaren! Förstår att du blev ledsen. Visst har jag träffat människor som skelar. Jag lägger märke till det, sedan är det liksom inget mer med det. Inget jag stört mig på överhuvudtaget.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
2/23/17, 3:37 PM
#3

Om jag ska vara ärlig så tycker jag det är jobbigt att veta vilket öga man, så att säga, ska ha kontakt med när man pratar. Är det någon man känner så går det ju att fråga men känner man varandra inte så väl så vill man inte klanta till sig.

Jag tycker inte det är obehagligt, som du frågar, utan det är snarare en rädsla för att göra den andre ledsen på något sätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2/23/17, 3:42 PM
#4

Träffat många som skelar och jag bryr mig inte. Men det är alltid "kul" då läkare ska bete sig som as. Jag ska snart till samma läkare som sa att jag inte är sjuk utan ska börja gå normalt och skita i kryckor och att jag ska gå till sjukgymnast (har en som vägrar göra nått för ingen vet vad detta är, och jag förstår henne) och få övningar. Kändes så uppmuntrande. Man känner sig redan som en idiot (iaf jag) och får höra nått otrevligt. Känner med dig ts.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2/23/17, 3:51 PM
#5

Jag bryr mig givetvis inte alls utan är mest orolig för att göra personen ledsen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
2/23/17, 3:53 PM
#6

#1 Ah, jag förstår. Undrar om läraren har använt det som ett fulknep att kasta ut en fråga till en intet ont anandes elev som hade garden nere för att denne trodde någon annan elev var måltavlan. 🤔

#2 Jo, jag förstår att läkaren bara menade väl, men det var en aning bakvänt serverat så att säga.

#3 & #5 Tack för din ärlighet och jag kan förstå att det är klurigt att veta vart man sa fokusera sin egen blick. 
Personligen tar jag aldrig illa vid mig när någon frågar.

#4 Oh, det låter ju…jätte…roligt… att ha ett sånt besök framför sig. 😐
Försöker skicka över lite styrka och hoppas att läkaren kommer ihåg att koppla in hjärnan innan denne ger sig iväg till jobbet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
IaMiaMaria
2/23/17, 3:53 PM
#7

Jag känner en som har en kraftig skelning, jag har aldrig brytt mig om eller tänkt på det. Man har ju kontakt med det ögat som har kontakt med mig. Sen är inte jag någon som ska stirra någon i ögonen hela tiden då man pratar. Jag kan ibland själv kolla bort på annat en stund och så återkomma till den man talar till.

Taskigt sagt av läkaren tycker jag och har de redan sagt att de inte går att göra nåt åt det och du inte har besvär utav det så varför genomgå en operation för andras skull?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Scorpio97
2/23/17, 4:07 PM
#8

Jag hade en kurator som skelade väldigt kraftigt och med just henne tyckte jag det var obehagligt. Men hon gjorde mig illa till mods rent allmänt och jag hade tyckt att hon var obehaglig även utan skelningen. Så det var ju inte riktigt pga av skelningen även om den gjorde det lite värre  (visste inte vart jag skulle titta/fokusera), utan det var främst hon som person. 

Jag har sedan träffat flera andra som skelat i varierande grad och då har jag inte tyckt det var obehagligt eller något sånt. När man precis har träffats kan det vara lite svårt att veta vart man ska titta samt hur man ska reagera för att man är orolig att såra/uppröra, men sen lär man sig och då är det absolut inget problem.

Dåligt bemötande av läkaren :/


//Jessie

[Devya]
2/23/17, 4:41 PM
#9

Jepps, jag tycker det är jobbigt men mest pga en anledning - Jag har även ett skelningsfel och då jag försöker få ögonkontakt med någon vars öga som skelar så vill även mitt ena öga skela för att få kontakt med det öga som skelar hos den andra personen. :D

Med andra ord så förvärras min egen skelning. Annars brukar jag ha det under kontroll. :)

jackiejohn
2/23/17, 7:57 PM
#10

Nej det är inte obehagligt tycker jag, har haft brukare med kraftig skelning. Och ja första gången man träffar personen lägger man klart märke till det men jag låtsas inte om det utan bemöter personen som vem som helst och med tiden så ser jag/tänker jag inte skelningen överhuvudtaget. Jag har en lättare skelning själv (skelar när jag blir väldigt trött eller dagdrömmer..) jag märker inte av att jag skelar själv men har bett min närmsta familj att ge mig ett litet tecken om och när det glider iväg så jag kan hämta tillbaka det :'D ------ Otroligt klumpigt uttryckt av din läkare, förstår att du blir upprörd! Läkaren kunde uttryckt sig på tusen andra sätt…irriterande när människor med sådana yrken som "måste" kunna uttrycka sig korrekt inte gör/kan det.

Aleya
2/23/17, 8:48 PM
#11

#6 ja jag ska försöka få med någon. Jag orkar ärligt inte gå själv. Hade velat ha med mamma men hon är 20 mil bort och ska till läkaren själv dagen efter. Men det är aldrig kul när läkaren ska ge en en stor spark. Men jag kom att tänka på en sak gällande operation av ögat. Ögat växer fram tills man är ca 25 år. Det kan inte vara det som gjort att dom sagt nej innan? Bara en tanke

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
2/23/17, 9:09 PM
#12

#7 Ja där är jag lite kluven, jag ville verkligen bli av med min skelning, men samtidigt som du skriver… ska jag behöva utsätta mig för en läskig operation för att andra har problem med ett öga som tittar lite snett?
Känns så onödigt att lasta vården med mitt lilla kosmetiska icke-problem…

#8 Jag ska inte dra alla skelare över en kam här, men jag tror inte alltför många blir upprörda om man frågar vilket öga dom vill att man ska fokusera på, om man lägger fram frågan lite snyggt.
Jag tar iaf inte illa upp.

#9 Det var något nytt för mig, förstår om det blir jobbigt att nästan "skela ikapp".

#10 Det där har jag också fått höra! När jag är jättetrött eller drömmer iväg så tittar jag i kors utan att märka det. 😞
Men eller hur? Hur tänkte hen där liksom?

#11 Hoppas du hittar en riktigt klippa till moraliskt stöd, låter som att det behövs hos en sån kluns. 🤗
Jag fick ingen riktig förklaring till första nekandet till op, så jag hoppas du har rätt!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Herveaux
2/23/17, 9:13 PM
#13

Ni ska ha ett mega-bauta-stort tack allihopa för er input och ert stöd! ❤️
Jag har skämts så mycket för min skelning i hela mitt liv och det var riktigt skönt att få prata om det och höra hur andra upplever skelning.

Om fler vill skriva vad ni tycker och tänker i frågan är det bara att smattra iväg på tangenterna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
vendelay
2/23/17, 9:52 PM
#14

Jag skelar inte men har träffat folk både privat och i arbetet som gör det. Rent generellt (oavsett om personen skelar eller har något som täcker ena ögat eller ser med båda ögonen osv) tittar jag alltid på "näsroten" eller vad det heter, mitten av mellanrummet mellan ögonen. Det var en lärare som lärde mig det när jag var yngre och hade svårt att redovisa i skolan och det fastnade. Därför har jag inga problem att veta vilket öga jag ska fokusera på.

Men OM jag hade haft problem att veta vilket öga jag ska fokusera på så anser jag att problemet enbart ligger hos mig själv. Det är riktigt lågt av en läkare att uttrycka sig sådär (men de är ju bara människor och vissa är såklart ganska korkade…)

Jag har faktiskt två kunder nu där den ena är i stort sett blind och den andra är gravt synskadad men jag tittar helt enkelt dem i ansiktet som jag skulle med vilken annan person som helst.

Btw, när ni pratar med någon som ser med båda ögonen - vilket öga fokuserar ni på då? På båda? Samtidigt? Eller flackar ni med blicken mellan ögonen? Jag kan inte titta på båda ögonen samtidigt, det är ett för stort område att fokusera på för mig åtminstone.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
2/23/17, 10:11 PM
#15

#14 jag ser bara på näsroten. Detta då jag ser bäst på mitt högra öga. (Känns som att jag inte ser alls på mitt vänstra fast jag gör det) Och jag ser min i ögonen fast hon inte ser så bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarafiaklara
2/23/17, 10:16 PM
#16

Jag har fått en känsla av att vissa läkare tycker att det är jobbigt att prata om/inte har någon koll på psykiska problem och då fokuserar de på det som känns tryggare; det fysiska. Har själv varit med om detta och det är sjukt irriterande och man går ju, som du skriver, därifrån och känner att man har fler problem än innan man kom dit.

jagga-ewe
2/23/17, 10:39 PM
#17

Vilken idiot till läkare!

Ett förslag, men du får avgöra själv om du orkar fixa det…
Nästa gång du ska till den där puckoläkaren tar du en sån där piratlapp, svart med svart gummisnodd och gärna en döskalle på, och sätter över det skelande blinda ögat. Hittar du ingen svart så ta en neonrosa eller vad som helst. Ju mer i ögonfallande desto bättre. När du märker att han kollar på det, eller än bättre om han kommenterar det, så svara bara "Ja, men du var ju ganska tydlig förra gången med att mitt skelande är ett problem för dig, att du inte klarar när du inte vet vilket öga du ska titta på!" Dvs släng tillbaka hans korkade uttalande i ansiktet på honom, så ordagrant du kan komma ihåg det. Är du riktigt vass frågar du honom med låssat omtänksam röst om han har mer ont av din lapp än av din skelning, "för jag kan givetvis ta av lappen om det gör det lättare för dig, jag vill ju inte att mitt handikapp ska vara till hinder för din behandling!" Har han nån som helst skam i kroppen bör han fatta vad han gjort fel, gör han inte det så byt läkare.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Devya]
2/24/17, 6:47 AM
#18

Men vänta lite. Skelar ditt öga innåt eller utåt?

Som jag har förstått det då jag har pratat med min ögonläkare så kan man inte göra något om det går innåt. Det brukar oftast betyda att muskeln är för kort och då går det inte att göra en operation. Om det skelar utåt så brukar det bero på att någon muskel är för lång och då går det att korta av den.

Mitt öga skelar utåt och jag fick det opererat då jag var 3 år. Jag skulle få gå igenom en till operation eftersom jag har fortfarande problem. Det kan ibland kräva ett antal operationer för att korrigera felet.

Just nu upplever jag det oftast då jag blir trött. Då kan det även göra väldigt ont. Jag känner tydligt av då ögat skelar iväg och det blir en jobbig kamp om jag sitter upp länge vid datorn. Utan linser så blir det bra mycket värre.

Herveaux
2/24/17, 7:00 AM
#19

#17 Jag har haft samma idé, men jag tror inte jag kommer träffa den här läkaren igen. Måste jag gå dit igen ska jag försöka få till ett möte med en annan, för det här rötägget tänker jag sky som pesten.

#18 Jag skelar inåt. Du har säkert rätt där med musklerna, det låter bekant.
Usch, det var det jag hade på känn, får se när jag får en kallelsen, kanske kan fråga direkt via telefon om det ens är någon idé att jag får en tid när jag skelar inåt.

Kanske får bli som #17 skriver ändå. Testa ögonlapp, för man vill ju ha ett jobb.
*svart humor tidigt på morgonen*


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Devya]
2/24/17, 7:12 AM
#20

#19 Om du bara kan så fråga efter någon annan.

Alltså det är vad jag har fått höra men bra att fråga direkt via telefon så du inte går dit i onödan. Jag tycker dock att läkaren ifråga borde vetat om det här, även om denne inte var en ögonläkare. Därför blir jag nu lite tveksam.

Annons:
Herveaux
2/24/17, 7:23 AM
#21

#20 Det lät bara så välbekant, det där med för kort muskel när ögat skelar inåt.
Mm, vore segt att ta upp både ögonfolkets och min egen tid för att bara vända i dörren.

Rötägget på vårdcentralen sa det flera gånger när jag sa att jag fått nej till op tidigare att "Jag är ju ingen ögonläkare så jag vet inte".
Hen är heller ingen kirurg men målade ändå upp en skräckbild av allt som kan gå fel om jag skulle vilja ha den nedre kirurgin under min transition.
Mycket åsikter från den där… *morr* vad arg jag är på den idioten!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Devya]
2/24/17, 7:32 AM
#22

#21 Varför har de tidigare sagt nej då?

Nä, jag ifrågasätter nog den där läkarens kunskap faktiskt. Han var ju inte särskilt smidig då han pratade med dig och att säga "jag är ju ingen ögonläkare…" bådar inte gott. Suck, lite måste han väl ändå veta om ögon då han är läkare?

Herveaux
2/24/17, 9:14 AM
#23

Jag fick ingen riktig förklaring till varför det vart nej sist.
Men det där med musklerna har jag säkert fått höra under besök som barn/ungdom när min mor frågade om skelningen.

Det är en tanta till rötägg på vårdcentralen.
Jo, man tycker ju att dom ska ha lite kött på benen även om dom inte är fördjupade inom tex just ögon.
…hon är dessutom verksamhetschef för den vårdcentralen…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tiger tok
2/25/17, 8:09 AM
#24

Att du inte skulle få jobb pga skelning tror jag inte, både en av engelsk lärarna och vaktmästaren på vår skola skelar kraftigt.

Zadeira
2/25/17, 12:25 PM
#25

Jag hade en danspartner som skelade otroligt mycket, och det enda jag tyckte var svårt var när vi var flera stycken som pratade i grupp och han ställde en fråga som "vad tycker du?" till någon, utan att namnge eller tydligt visade med hela kroppsspråket vem av oss han pratade med. Det var då svårt för oss att veta vem han riktade sig till och det kändes dumt ibland då man svarade när han menade någon annan, eller tvärt om inte sa något när han menade mig.

Själva skelningen såg jag aldrig som ett problem, gav mig obehag eller något som störde mig alls. Jag har väldigt lite ögonkontakt med folk generellt och tittar dem hellre mitt mellan ögonen, eller att mina ögon flackar mellan den andras båda ögon. 

Tyvärr är det ibland svårt för vissa läkare att förstå att sätten de pratar på ibland är sårande eller kan sänka självkänsla. Jag som överviktigt får i princip alltid när jag söker vårdhjälp höra "du vet om att du är överviktig va, det kanske du borde göra något åt?" Som ätstörd som har haft både anorexia, bulimi och numera hetsätningsproblematik är det INTE hjälpsamt alls att få den kommentaren på det viset.

pyromanen
2/25/17, 12:50 PM
#26

Låter väldigt klumpigt av läkaren! Min man hade för länge sedan varit förälskat i en tjej som skelade. Sedan dess tycker han skelande ör sexigt 🙃. Alltså vad som är fint eller inte beror på betraktaren. Tycker du ska ta eget befäl. Vill du operera ögonen om det går eller inte. Om inte så säg ifrån:" du, detdär hade jag komplex över engång i tiden och ville operera men det visade sig det inte var möjligt och sedan dess har jag faktiskt förlikat mig med att såhär ser jag ut! (Om der nu är sant). I alla fall är det din egen sak.

hannaflisan
2/27/17, 11:21 AM
#27

Mitt ena öga skelar lite inåt i vissa situationer bara. När jag koncentrerar mig väldigt på att läsa en text tex eller när jag är väldigt trött.

På vc sa en dr till mig att det går att operera men att det finns risk att operationen inte blir lyckad och att ögat istället börjar skela utåt "och det ser ju mycket värre ut att ha det så" (läkarens ord)

Annons:
Upp till toppen
Annons: