Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1175 ggr
[LarssonA]
3/6/17, 9:47 AM

Skriva testamente

Jag har ingen aning om denna fråga passar här, men jag gör ett försök iaf.

Jag och min sambo vill skriva testamentet på de 75% utöver barnens arvsrätt, men vart gör man det? Advokat? Banken? Isåfall vilken bank, vi har olika. Vi är båda helt lost när det gäller sånt.. Vi har försökt googla oss fram, men vi begriper inte så mycket av det…

Annons:
Sindri
3/6/17, 9:50 AM
#1

Ekonomi i fokus?

OlgaMaria
3/6/17, 9:51 AM
#2

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fruktgumman
3/6/17, 10:01 AM
#3

Vi träffade en jurist där vi fick hjälp att utforma ett testamente

tk1971
3/6/17, 10:17 AM
#4

Vi har varit på banken och fått hjälp av deras jurist att skriva ett testamente.

soundtrack
3/6/17, 1:10 PM
#5

Vi gjorde som #4, träffade en jurist på vår bank.

[LarssonA]
3/6/17, 3:00 PM
#6

Då får vi vända oss till hans bank när det gäller att han skall testamentera till mig och vice versa antar jag?

Annons:
Effie
3/10/17, 1:29 PM
#7

Inte helt säker på att jag förstår frågan… Ni skulle kunna skriva testamente alldeles själva - det finns inget krav på att någon annan gör det. Men för att vara säker på att det är rätt formulerat, att ni inte glömt något, att det är rätt bevittnat, att ni inte gör något helt fel, så är det bra att be någon juridiskt kunnig om hjälp att utforma det. T.ex. en jurist på banken, eller jurist någon annanstans. Och det går bra med samma jurist för båda.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[LadyK]
3/12/17, 12:10 AM
#8

Laglotten till barn eller bröstarvinge är 50% av arvslotten. Så det kan man inte testamentera bort. Sen kan man skriva ett testamente själv, det räcker med att skriva typ "utöver barnens laglott är min önskan att resterande arvslott ska gå till övergivna katters förbund."

Upp till toppen
Annons: