Annons:
Etikettförhållande
Läst 3353 ggr
Anguss
3/21/17, 6:57 PM

Flickvän är trött på kommentarer

Hej, visste inte riktigt vad jag skulle skriva som rubrik till denna tråd, iallafall det är såhär att jag är sen två år tillbaka tillsammans med en tjej, vi är i ett interracial förhållande eller vad man ska säga. Hon har rötter ifrån Mellanöstern men har bott här i Sverige sen hon var 1 år. Hursomhelst så är min familj väldigt konservativ och invandrarkritisk dom är inte heller så öppensinnad och så, så det blir ofta en invandringsdebatt varje gång hon hälsar på. Hon får ofta frågor om hennes etnicitet och varför hedersvåld exempelvis förekommer, de förväntar sig att hon ska ha ett svar på allt trots att hon inte har någon vidare anknytning till sina rötter, detta blir väldigt jobbigt för henne och det hjälper inte heller att när vi är ute bland folk, på sociala platser.. eftersom att folk kan komma fram och vara rent Sagt dumma i huvudet. Ursäkta mitt uttal.. de kan fråga massa konstiga frågor, säga att hon försöker att vara svensk men att hon aldrig kommer att bli det etc.. (det är oftast min familj) jag har sagt åt min familj och dom har ju slutat med det men det är den nya släkten den del hon inte träffat än, Det har varit mycket på den senaste tiden och hon mår väldigt dåligt över detta, hon vill inte gå ut längre och vill bli ljusare trots att jag säger att hon är fin som hon är, så säger hon att det skulle bli enklare om hon var ljus etc, hon har väldigt låg självkänsla. Vad ska jag göra?

Annons:
Honestyisdead
3/21/17, 7:10 PM
#1

Tror att en kurator eller psykolog kan vara bra för henne att prata med.  Och att du tar ett snack med övriga släkten.

Idioter ute kommer man tyvärr inte undan.

Sommarek
3/21/17, 7:58 PM
#2

Det kanske kan vara bra att även markera för släkten att om de vill umgås med er i framtiden så är det utan kommentarer, annars får de välja annat sällskap.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Anguss
3/21/17, 8:32 PM
#4

Jo jag har försökt och sagt att vi ska byta samtalsämne och så men har aldrig riktigt vågat ryta ifrån, jag känner mig hemsk för detta men min familj kan bli riktigt arg och frysa ut en, jag har aldrig vågat säga emot sen barnsben och det har följt med mig till den vuxna åldern. Det är oftast hon som tar den fajten ensam.. Jag mår också dåligt av att se henne må så dåligt. Det har gått så långt att hon vill sätta sig under kniven för att se västerländsk ut, hon känner sig inte vacker längre har hon sagt och jag vet att det beror på detta. jag kan förstå henne på sätt och vis eftersom att hon även sagt att hon sen barnsben lärt sig att det är finare att vara vit, hon har blivit extremt paranoid och är rädd att gå på bussen till jobbet för att hon ska få rasistiska påhopp.. detta förstör vårt förhållande väldigt mycket. När hon träffade min familj så var det liksom droppen, hon vill inte heller skaffa barn av den anledningen att de kommer att få hennes drag och uppleva samma identitetskris som henne själv då hon inte vill att de ska gå igenom samma sak. Känner mig otroligt hjälplös.

tarantass
3/21/17, 8:41 PM
#5

#4: det låter som om ni båda två har tunga saker att jobba med, som tyvärr ställs på sin spets av er nuvarande situation.

Bland annat är det (som du själv inser) inte rimligt att hon ska ta fajten med din släkt "oftast ensam" (som du skriver), och för dig måste det kännas för dj*****t att vara så bunden av den rädsla de har jagat in i dig.

Så jag skulle vilja bygga ut Heras råd med att säga att du också kanske skulle må väl av professionell hjälp, och ni båda tillsammans.

Särskilt när det nu inte går att sätta din släkt i skolbänken…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

OlgaMaria
3/22/17, 7:24 AM
#6

Åh, känner att jag blir arg och ledsen av att läsa detta. Det är ju bara helt sjukt att någon ska må dåligt och få taskiga kommentarer utifrån hur de ser ut. Jag hade rutit ifrån! Skulle din familj och släkt frysa ut dig pga det är de idioter. Alltså, jag blir så arg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
setfree
3/22/17, 7:41 AM
#7

Ofattbart att det kan förekomma. Man blir verkligen bedrövad.

Låt inte henne ta fajten ensam. Du måste stå upp för henne.

[Devya]
3/22/17, 8:13 AM
#8

Som jag ser det så finns det inga ursäkter för att du låter henne ta smällarna på egen hand. Hon måste ta just de här smällarna på grund av att hon är tillsammans med dig för annars skulle hon ju inte behöva umgås med din familj som för övrigt inte alls verkar vara särskilt trevlig.

Jag har varit i ett förhållande där killen fått utstå konstiga blickar och fula kommentarer på grund av att han inte är "vit". Jag stod alltjämt upp för honom oberoende. Jag såg till att verkligen kämpa för vårt förhållande och för min killes välmående. Min familj kunde ibland säga att han var ful och dylikt men jag sa åt dem att sluta. För mig var han vacker och helt enkelt underbar. De sa dock aldrig det här rakt ut till honom och om de skulle gjort det så skulle jag inte pratat med dem någonsin igen. Sådana människor vill jag inte ha runt omkring mig, oberoende om det är familj eller ej.

Du måste verkligen ta itu med det här för det verkar ju bryta ner henne helt och hållet vilket är oacceptabelt. 

Kanske det är så i slutändan att hon förtjänar någon bättre än dig, någon som verkligen kämpar för henne. Förlåt om jag låter hård men det handlar ju faktiskt om hennes välmående och din familj tycks vara något som bara gör allt värre för henne medans du bara står där och emellanåt försöker byta samtalsämne (vilket är inte tillräckligt). Jag blir så arg då jag hör hur hon blir behandlad. Jag skulle aldrig i livet ha låtit det ens gå sådär långt. Då är jag ändå den som brukar oftast vara väldigt tystlåten och blyg men då det gäller viktiga saker så ryter jag ifrån för då finns det inte längre några kompromisser.

Jag tror jag sätter en hel del personliga erfarenheter i allt jag skriver just nu så det är inte alls objektivt, tyvärr. Så ta inte alltför illa upp nu! Jag vet bara hur mycket jag har kämpat för mitt ex och det har ALLTID varit värt det. Om jag inte skulle gjort det, så skulle jag mått otroligt dåligt.

Sommarek
3/22/17, 8:54 AM
#9

Jag är lite med #8 här. Jag hade (och har) dessutom valt bort min familj om de höll på som de gör. Rasism finns det inga ursäkter för, inte inom familjen eller någon annanstans.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Pytteliten
3/22/17, 5:04 PM
#10

Be din familj acceptera din flickvän eller dra åt helvete. Sånt språk har jag aldrig använt här förut, men det här är bara så otroligt lågt att jag ser rött!

Att stå upp för henne  är enda vägen att gå. Sitter du tyst och låter henne ensam ta emot deras dumheter så visar du ju att du inte bryr digspeciellt mycket om henne, och det gör så klart inte att hon mår bättre…

jagga-ewe
3/22/17, 9:48 PM
#11

Fundera på om det vore ombytta roller. Om hennes släkt hade snackat ner dig för att du är vit. Men du hade fått ta hela skiten själv, för att hon inte stöttade dig och stod på din sida. Hade det känts okej för dig?

Jag håller med #10 - säg åt släkten att de har bara två val. Antingen accepterar de henne som hon är eller så kan de dra åt helvete vad dig anbelangar. Det låter ju som de redan gör ert liv till ett helvete, så de lär ju inte behöva flytta på sig…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anguss
4/12/17, 8:58 PM
#12

Idag satte jag ner foten, vilket ledde till att familjen blev hysterisk och beskyllde henne för att hon "överreagera" dom är alltså arga på henne. Hon stod även upp för sig själv idag vilket är bra. Känns som att ett krig har brytit loss, känner mig less

Pytteliten
4/12/17, 10:56 PM
#13

Varför less? Känn dig stolt istället! Ni behöver ta en ordentlig funderare på om dessa människor ens ska ha en plats i ert liv, som de beter sig…

Annons:
Honestyisdead
4/12/17, 11:00 PM
#14

#12 Jag hade dumpat de personerna.

Anguss
4/13/17, 7:25 AM
#15

Hon gjorde slut med mig igår, känner mig helt bedövad. Mår skit

freyya_
4/13/17, 8:44 AM
#16

#15 Varför gjorde hon det? Tråkigt att höra…

Anguss
4/13/17, 8:56 AM
#17

Pågrund av familjen.. hon orkar inte längre

Sommarek
4/13/17, 9:18 AM
#18

Hoppas din familj är nöjd nu, då.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Anguss
4/13/17, 11:09 AM
#19

Dom säger snarare att det var hon som splittrade mig och dem… och beskyller henne samt säger att hon inte älskar mig och är taskig mot mig pga att hon gjorde slut. Dom. Bryr sig inte. Om. Ett skit.

Sommarek
4/13/17, 11:30 AM
#20

#19 Hade tagit farväl av dom för länge sedan.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Pytteliten
4/13/17, 11:35 AM
#21

Av det du skriver tolkar jag det som att du har vaknat för sent. Hade du ställt upp för henne mot dem för länge sedan, när det började kännas dåligt, hade du med all sannolikhet haft henne kvar nu. Och de där släktingarna ger jag inte mycket för…  Fortsätter du att umgås med dem så har de fått dig exakt dit de ville och du är bara en viljelös nickedocka.

Anguss
4/13/17, 2:31 PM
#22

Det är ju inte så lätt att välja mellan sina föräldrar och sin partner..

Honestyisdead
4/13/17, 2:44 PM
#23

För mig hade det varit ett lätt val. Folk som inte kan bete sig vill jag inte ha i mitt liv. Hade min familj gjort som din hade jag brutit kontakten och valt kärleken.

Sommarek
4/13/17, 3:10 PM
#24

#22 Om ens föräldrar uppför sig som idioter, så jo, det är lätt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tarantass
4/13/17, 4:55 PM
#25

Alla ni som skriver som om ni tyckte det vore en baggis att bryta med sin familj bara för att den hindrar en att sköta sitt liv själv: säger ni samma sak till en flicka med konservativ orientalisk familj som hotar henne till livet för det?

Är ni lika hårda och enkelspåriga mot henne som ni är mot TS här?

Vare sig ni är konsekventa eller inte: antingen har ni själva aldrig prövats på den här punkten eller så är ni ovanliga. Det vanliga är att det är mycket mer komplicerat och med mycket starkare bindningar än så.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Honestyisdead
4/13/17, 5:35 PM
#26

Då är jag väl ovanlig.

lunaaa
4/13/17, 5:45 PM
#27

jag bröt upp kontakten med min familj för kärlekens skull, de ville att jag skulle gifta mig med min kusin (sjukt) men blev kär i en svensk kille. Jag Fick flytta till ett skyddat boende samt fick hemlig adress, trots att jag blev hotad att misshandlas, mördas via e-post. Om jag gick igenom allt det där så kan fan TS säga åt familjen att ge fan eller bryta kontakten. Ingen människa ska bli behandlad på det sättet. PS det var jag som skrev hat & heder tråden 2013 om ni kommer ihåg den.

Annons:
tarantass
4/13/17, 6:25 PM
#28

#27: "om jag kunde så kan alla"-argumentet.

Henry Ford och många andra girigbukar och arbetarplågare har sagt samma sak: "kunde jag komma mig upp från två tomma händer så kan alla. De som inte kan det är bara lata eller dumma."

Nej, tyvärr funkar det inte så. All heder åt dig, jag gissar att det inte var lätt. Kanske svårare än vad du minns idag? Ofta är det så.

Hur som helst, man kan aldrig döma andra efter sig själv, eller de omständigheter andra lever under efter de omständigheter man själv levde under och som man alltid vet oerhört mycket mer om. Och vi vet ju att många mördas fast de har haft gott om förvarning, stannar i misshandelsförhållanden och så vidare. (Nu talar jag om alla, alltså även "helyllesvenskar".)

Kärleksfull uppbackning och en uppriktig vilja att se knutarna brukar alltid komma längre än fördömanden, anklagelser för att man inte är tillräckligt bra (vilket man ofta själv är den första att tycka) och ovilja att se knutarna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Pytteliten
4/13/17, 6:48 PM
#29

Jag har inte påstått att det är lätt. Men i det här fallet är en ordentlig konfrontation och rensning av luften absolut nödvändig. Fungerar inte det så ser jag, utefter vad du har skrivit här, en brytning som enda utvägen.

Sommarek
4/14/17, 2:06 PM
#30

#25 Visst, jag är en speciell snöflinga med oanade krafter. Det var precis det jag ville få fram i en tråd som handlar om en annans problem. Jag vet inte varför man ska jämföra detta med en helt annan situation?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tarantass
4/14/17, 2:36 PM
#31

#30: därför att det inte blir en helt annan situation av att bara kön och etniciteter kastas om och detaljer och vissa grader i familjernas dumhet-i-huvudet ändras.

Moralkonservativa och omvärldsskygga (eller omvärldsisolerade) världen över har mycket gemensamt. Och här gäller det i båda fallen unga människors relation till sina familjer, som det är normalt och rentav livsnödvändigt (för den som inte har något annat än sin familj att anknyta lika starkt till) att bli starkt bunden till med tusen band av olika karaktär, vilket normalt blir komplicerat när familjerna sedan ställer sig ivägen för ens liv eller utveckling.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

lunaaa
4/14/17, 9:33 PM
#32

# 31 Men jag förstår ärligt inte vad du vill få fram med detta?  Ts bad om råd och han fick snarlika råd som jag fick: att bryta upp med sin familj för sitt eget bästa. Har du något bättre råd till TS så får du väl skriva det. 

Visst kanske inte så enkelt för vissa men det var råd? Sen så anser jag att TS aldrig kommer att få ett lyckligt liv om han har en familj som förstör hans relationer.  Detta är en ond cirkel, utifrån TS beskrivning av familjen så kan det i värsta fall om TS skulle få barn med en kvinna med mörkare hudfärg så skulle även barnen drabbas av familjen bara för dess utseende. När jag var så ung som 8 år hatade jag mitt svarta hår för att grannbarnen kunde säga skällsord som dess föräldrar lärt dem.

Anguss
4/14/17, 11:53 PM
#33

Uppdate: hon skrev till mig igår natt att hon inte vill göra slut, men att hon behöver tid ensam i några månader för att jobba på sig själv.

tarantass
4/15/17, 7:43 PM
#34

#32: jag talar om den oförsonliga ton som dominerar tråden. Om det är några som inser att det inte är enkelt var det inget som märktes särskilt mycket innan jag rörde om litet.

"Har du något bättre råd …": läs tråden kanske? Men ingen har anknutit till eller ens (till helt nyligen) "gillat" min, som jag skulle säga, rätt självklara synpunkt, och det gör mig riktigt mörkrädd.

 Nu verkar den här TS ha stannat men vad jag har sett från andra håll kunde ni lika gärna ha skrämt bort hen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Honestyisdead
4/15/17, 8:05 PM
#35

#34 Nu är det löjligt måste jag säga. Du blir mörkrädd för att en del av oss inte skulle vilja ha med våra familjer att göra om de betedde sig som ts familj gjorde och att vi kan ha skrämt bort ts för att vi talat om hur vi hade gjort?

Blir man skrämd av andras åsikter är ett forum fel plats. Likaså om man blir mörkrädd för att andra inte tänker som en själv.

Hejda dig nu.

tarantass
4/15/17, 8:21 PM
#36

#35: det var inte vad jag skrev. Du kanske själv skulle hejda dig och läsa vad jag skrev imorgon istället?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Honestyisdead
4/15/17, 8:27 PM
#37

Jag läser lika bra ikväll som imorgon. Har ingen äggkoma. 

Vad är det du inte skrev menar du?

[Devya]
4/16/17, 9:02 AM
#38

#33 Jag kan förstå att hon inte vill göra slut med dig, det är ju din familj som är det största problemet här. Däremot måste DU fundera ut hur DU ska göra medans hon tar sig tid för att jobba på sig själv.

Om du verkligen älskar den här kvinnan så måste du fundera på hur du kan finnas för henne. Det är ju inte meningen att ert förhållande ska bryta ner henne. Det är ju verkligen inte hållbart.

Om din familj inte kan acceptera henne och du kan inte bryta upp med din familj så måste du släppa taget om henne. Alternativt kanske att hon aldrig träffar din familj mera, och att du endast besöker dem och hon behöver inte komma med. Men det är ju isåfall något ni måste diskutera. Kanske räcker det inte riktigt till för henne.

Oberoende så räcker det ju inte med att du säger till åt din familj någon enstaka gång om de fortfarande tänker bete sig sådär. De tycks ju vara riktigt insnöade i sitt tänkande. Jag har brutit med familjemedlemmar på grund av deras beteende. Det har inte varit svårt alls för alternativet har ju varit att må skit då man träffar/pratar med dem. Jag förstår att det inte är lätt för alla att bryta upp med familjemedlemmar, speciellt om man förlitar sig väldigt mycket på dem. Jag har dock alltjämt varit självständig och klarar mig alltid utan någon annans hjälp. Jag har jämt haft tröst i det att jag är stark och självständig. Synd om du inte har samma tilltro till dig själv för då skulle situationen varit lite lätthanterligare för dig.

Sommarek
4/17/17, 5:54 PM
#39

#31 Du menar att det är precis samma situation man genomgår om ens familj är rasistiska dumhuvuden som om de talar om att de kommer döda en om man träffar någon de inte gillar? Jisses…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

lunaaa
4/18/17, 1:13 AM
#40

#39 tänkte på det också, det är ju två helt olika situationer.

Mysisa
4/18/17, 1:55 AM
#41

Det var inte dig hon gjorde slut med, hon gjorde slut med din familj för att dom fick henne att må psykiskt dåligt. Hon älskar dig men hon måste tänka på sig själv i första hand. Hon kan inte låta sig själv gå under pga kärlek.
Hon låter som en stark människa, du ska vara stolt att du får vara en del av hennes liv.
Jag förstår attdet är svårt att bryta med familjen, du sitter i en rävsax.
För hennes del jämför jag den här situationen med Kvinnor som blir psykiskt/fysiskt misshandlade av sin partner, det krävs styrka och mod att ta sig ur ett sånt förhållande då kärleken ändå finns där.
Nu var det inte du som fick henne att må dåligt, men jag är ledsen, hon behöver bryta sig fri för att kunna må bra.
Att hon nu har ångrat sig är för att hon mår bra av dig, men ska ni kunna ha ett fungerande förhållande så måste du minimera hennes kontakt med din familj.
Jag hoppasatt eran kärlek överlever det här

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
OlgaMaria
4/18/17, 12:24 PM
#42

Så klart det är jobbigt att gå emot sin familj, men om man inte gör det när det gäller viktiga saker och att försvara sin kärlek för en bra anledning så gör man ett misstag. Det kan skada relationerna i familjen att gå emot dem, men finns det äkta kärlek där så kommer relationerna hämta sig och bli starkare i förlängningen. Det är oerhört viktigt att frigöra sig från sina föräldrar, bli en självständig person och bygga en ny vuxen relation som är baserad på respekt. Många gör det i tonåren, andra gör det när de är vuxna och vissa gör det aldrig. Jag tycker Devya skriver det väldigt bra. Du måste komma fram till hur du ska agera Anguss. Det här handlar inte bara om vad din familj tycker om din flickvän. Det handlar om vilken rätt de har att tala illa om den du älskar, om dina val i livet. Det handlar om din egen integritet, självständighet och värde som människa. Du borde inte bara stå upp för henne, utan också för dig själv - att du förtjänar att respekteras för dina åsikter och dina val i livet. Det är bara du som kan kräva den respekten. Det är naturligt att dina föräldrar kan vilja hålla kvar vid att få styra och påverka dig som när du var yngre,  och det är där som du måste vara tydlig och visa på att du är äldre nu, att du vill vara självständig och respekteras som en vuxen människa. Det är mycket möjligt att du kommer bli positivt överraskad över att dina föräldrar faktiskt kommer respektera dig mer och mer. Det är naturligt med en stormig tid, det kännetecknar tider av frigörelse, men det är mycket möjligt att allt kommer landa i en mycket mer respektfull relation där du faktiskt får vara den du är utan att bli kritiserad och hånad (eller att din flickvän blir det). Det är ett vanligt maktspel oavsett om det finns rasism med i bilden eller inte - att föräldrar vill ha större inflytande än en pojkvän/flickvän och blir rasande när deras inflytande på något sätt hotas - men vill man verkligen leva med den här flickvännen så måste man ta den kampen och visa vart gränserna går, hur långt föräldrarna får påverka och vart det tar stopp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
4/18/17, 12:35 PM
#43

#39 precis.  Två väldigt olika situationer som inte är jämförbara.

Anguss
4/28/17, 10:43 AM
#44

Nu är det såhär att vi har blivit ett par igen, och familjen är rasande över detta och det har slutat med att hon fått massa hatsms av min mor och systern håller fullt med mamma. De vill att vi ska göra slut och säger att hon är maktgalen och försöker att splittra mig ifrån familjen?? Blir galen snart.. de vägrar att lyssna och är jättetaskiga mot henne trots att hon fortfarande behåller respekt när hon svarar på dess sms. De har skrivit könsdiskriminerande skällsord och hotar även med vissa saker. Jag har bestämt mig att välja kärleken över familjen men har en fråga, kan man anmäla detta?

Pytteliten
4/28/17, 10:50 AM
#45

Om de hotar henne är det klart att hon ska anmäla! Jag tycker inte att hon ska svara på deras påhopp. Det gör bara att det hela fortsätter.

Som jag har sagt innan; det är dags att bryta helt med din familj. Kanske inte för alltid, men ska det bli en försoning så är det de som måste inse hur fel de gör och be om ursäkt.

Sommarek
4/28/17, 10:50 AM
#46

#44 Japp. Spara och anmäl med en gång, och sedan får hon blockera dom. Helt otroligt vilken familj du har.  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Shailina
4/28/17, 10:53 AM
#47

kränkningar och hot kan man alltid anmäla. Sen är det upp till polisen att reda ut vilket lagbrott som begåtts. Om ni skall anmäla får ni inte radera något utan behålla alla sms som beviser.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

OlgaMaria
4/28/17, 11:01 AM
#48

Så otroligt tråkigt att de beter sig så illa. Jag tycker inte hon ska svara på sådant. Be henne visa allt för dig och att DU svarar om de skickar något. De vill ju knäcka henne så att hon lämnar dig. Men visa att DU tar striden för er båda - att det är DU och inte hon som de strider mot i detta. Det är dig de kränker och därför är det du som ska ta den här striden, inte din flickvän. Lycka till!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
jagga-ewe
5/1/17, 11:10 AM
#49

Jag håller med, hot ska alltid anmälas. Ibland räcker det med att hotaren fattar att det är polisanmält för att denne ska fatta att h*n gått över gränsen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Mortiscia
5/21/17, 8:02 PM
#50

Du ska helt klart stå på din tjejs sida i detta. Du verkar inte dela din familjs syn på invandrare och ska säga ifrån till dem (det ska man göra oavsett om man har en interracial relation!). Om de inte lägger ner omedelbart får du klargöra att tyvärr, då vill ni inte umgås med dem. Man kan tro att familjen är det viktigaste, det är sant men bara till en viss gräns, dvs tills man t ex är i en seriös relation. Kan låta kallt men dina föräldrar dör en vacker dag. Låt säga att du och din tjej gift er vid det laget, hur tror du hon skulle må om du då inte ställt upp för henne 100 % i sådana frågor? Det handlar helt enkelt om prioriteringar och även om det en dag skulle ta slut så kan man undra om du verkligen skulle vilja umgås med så trångsynta människor?

[Roe Deer]
6/9/17, 10:12 AM
#51

Under perioder i mitt liv har jag brutit med min familj p.g.a. saker jag inte tolererar. Jag har förlåtit dem idag, men jag höll mig på min kant och vägrade umgås. Det är superviktigt för dig att veta vad DU står för och inte vad som din familj förväntar sig av dig. Du kommer växa massor av att säga din sanna mening och sedan vara konsekvent. Skit i att de fryser ut dig, frys ut dem istället, blodsband betyder väldigt lite om det inte är en familj som beter sig som folk! Inte ens mot en person som du älskar… Fy fan så elaka människor det finns. De kommer att få respekt för dig, eller inte. Men du slipper i alla fall må dåligt genom att själv välja vilka människor du vill inkludera i ditt liv!

SilverRosen
6/9/17, 12:43 PM
#52

Vilken hemsk situation och jag förstår er bättre än de flesta!

Jag hoppas er kärlek till varandra är stark nog att klara er genom denna svåra situation!

Det är ingen enkel sits ni sitter i! På ett plan måste ni var för sig växa som person och finna ert inre fotfäste. På ett annat plan måste ni som par ena er emot kommentarerna och hantera dem tillsammans.
Hon måste på något sett hitta sina styrkor och bygga upp sin självkänsla igen, det är inget som du som person ska ta ansvar för även om ni är ett par, hon behöver stöd och förståelse, men du kan inte ta det fulla ansvaret för henne.

Mitt mest konkreta råd vore att undvika att argumentera med småaktiga och småsinta människor, ni ska inte behöva ödsla tid och energi på det!
Prata sinsemellan och skriv ner motfrågor till din familj, på något sätt vända och överraska dem frågor som de inte väntat sig och vägra svara på deras.

Lyssna exempelvis på poddar om brotts-dokumentärer som svenska personer planerat och genomfört. Kunskap är det allra största vapnet mot de kränkande kommentarerna din flickvän får. 

T.ex: "Varför hedersmord förekommer i hennes kultur?"
Ert svar: Varför slår en svensk man ihjäl sin flickvän pga svartsjuka? Varför genomför svenska ungdomar gruppvåldtäkter efter att ha drogat en ung flicka? Varför mördade Arboga-kvinnan sin man och far?
Varför vandaliseras religiösa lokaler som inte tillhör svenska kyrkan? Varför mordhotar svenska bönder varandra över en grannfejd deras föräldrar startade?

Nu vet jag att det är alldeles för mycket fokus på nationalism, men genom att påpeka den mindre vackra sidan av svenska folket och deras historia, kanske ni kan leda bort deras uppmärksamhet från din flickvän och mot världens egentliga problem.

Det värsta och svåraste du kan göra är att bryta kontakten med din familj tillfälligt, det har jag erfarenhet av. Det är befriande samtidigt som man är mycket nedstämd. 
Det är helt upp till er, hoppas ni har fått mängder av bra råd i tråden! Lycka till! <3

Winta
6/11/17, 10:40 PM
#53

Vad tråkigt familjen ej accepterade era relation. Bryt kontakt med dem och blockera all kontakt. Fokusera på er själva och gå egen väg att må bättre. Samla nya krafter. Det är familjens förlust efter deras taskiga kommentar och sånt…

Upp till toppen
Annons: