Annons:
Etikettallmänt
Läst 3657 ggr
chrissy87
3/26/17, 7:09 PM

Oväntat besök

Hur känner ni inför oväntat besök? Om det plötsligt ringer på dörren och ni har ingen aning om vem det är. Går ni glatt och öppnar och tänker "Vad kul, nu får jag besök!"

Eller är ni som jag och tänker "Ånej vem är det nu? Varför kan dom inte ringa och meddela först?"

Jag och sambon öppnar sällan om vi inte vet vem det är.  Och vi vill gärna veta innan om någon tänker besöka oss. Det har vi sagt till de flesta men det händer ändå alltför ofta att folk råkar ha vägarna förbi och bara dyker upp baki dörren utan förvarning.

Vi kanske är udda men vill gärna se över hemmet innan vi släpper in någon. Vi är väl lite "småstruliga" av oss så jag vill gärna se så vi inte har saker framme som vi inte vill att andra ska se.

Annons:
[SonjaG]
3/26/17, 7:11 PM
#1

Håller med fullständigt. Ingen behöver öppna sin ytterdörr om man inte vill.

Honestyisdead
3/26/17, 7:14 PM
#2

Jag öppnar inte om jag inte väntar besök. Är tydlig med det till vänner.

Scorpio97
3/26/17, 7:21 PM
#3

Jag föredrar att få veta i förväg och uppskattar när gäster gör det, även om det bara är ett kort samtal fem minuter innan dom knackar på dörren. Men det är okej om folk kommer oväntat så länge dom förstår och accepterar att jag kanske inte har tid, inte kan bjuda på något och/eller att det är stökigt osv. 

Däremot skulle jag aldrig kunna hälsa på någon annan oväntat. Jag vill helst säga till någon dag i förväg och helst även bestämma en tid också. Går inte det säger jag till så långt i förväg jag kan. Att bara dyka upp och knacka på dörren är alltså inte alls min grej, jag blir rejält obekväm av bara tanken.


//Jessie

Valentine
3/26/17, 7:54 PM
#4

Nä jag blir bara glad om någon kommer spontant och hälsar på. Jag kan sakna hur det var förr, man gick ju bara å hälsade på varandra utan att man måste ringa och kolla om det är okej för

Valentine
3/26/17, 7:55 PM
#5

först. Ska det stå.

Valentine
3/26/17, 7:56 PM
#6

Och jag öppnar gladerligen dörren :)

Annons:
vendelay
3/26/17, 8:13 PM
#7

Jag skulle ju självklart öppna dörren (menar ni andra allvar med att ni inte öppnar om någon plingar på? 🤔 Låtsas ni bara att ni inte är hemma eller vadå?) även om jag föredrar att få veta i förväg.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
3/26/17, 8:23 PM
#8

#7 Jag låtsas inget. Jag bara öppnar inte eftersom folk jag känner inte kommer oanmälda. Så antingen är det försäljare eller kanske något värre.

Pytteliten
3/26/17, 8:23 PM
#9

Här är alla välkomna! Det är bara trevligt med spontanbesök 🙂.

chrissy87
3/26/17, 8:27 PM
#10

#7 Struntar bara i att öppna. Såvida det inte känns ok just då. Vilket inte hänt så ofta att jag känt mig ok med.

[SonjaG]
3/26/17, 8:35 PM
#11

Som Hera skriver. Jag låtsas inget. Vem som helst kan ju stå utanför dörren och då är det svårt att stänga. 

Detta har jag försökt få våra gamlingar i huset att förstå:  Öppna inte dörren, släpp inte in okända.

vendelay
3/26/17, 9:36 PM
#12

Jag bor i en låst portuppgång så det kanske är skillnad. De enda gångerna någon har plingat på oanmäld har det antingen varit en granne som behövt låna något eller brf som gör vad de nu gör, pratar och och har sig 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
3/26/17, 9:38 PM
#13

Jag har numer låst port. Skönt.

Annons:
pyromanen
3/26/17, 10:02 PM
#14

Sjålvklart öppnar jag. Bor på landet och låsar sällan alls, är det sommar står dörrarna ofte öppna så det kommer in frisk luft. Hur det kånns med spontanbesök beror på vem som kommer och vad jag håller på med, om det liksom kan passa med ett besök. Men för det mesta Tycker jag det är kul när folk kommer.

nypisnina
3/26/17, 10:21 PM
#15

Jag tycker inte om spontanbesök utan vill att de som vill besöka mig hör av sig först. Jag öppnar inte dörren om jag inte väntar besök, brukar dock kolla genom titt-hålet för ibland är det mina föräldrar som kommer men då är det bara att t.ex. mamma ska dumpa av något som hon har lånat eller något, d.v.s. hej och tack i dörren och ingen väntan på att bli bjuden på kaffe liksom och det är ju ok. Men om det är någon okänd så öppnar jag inte.

MissClue
3/27/17, 12:01 AM
#16

#0 Efter att mitt ex stod utanför dörren en kväll oanmält, långt efter uppbrottet så tycker jag det är sjukt obehagligt om det ringer på dörren och ingen sagt ifrån att de ska komma. Dessutom är man oftast upptagen i ngt, har lite svårt att ställa om sig från att vara uppe i något till att plötsligt vara social.

I love not man the less, but Nature more…

sp0ngeb0b
3/27/17, 12:06 AM
#17

Tror faktiskt aldrig att det har hänt mig. Men jag tror att det beror på vad jag har för mig. Oftast vill jag vara ifred och göra vad jag gör, men jag hade nog ändå tyckt det var roligt med spontanbesök ibland. Men det optimala vore väl om de ringer i alla fall en stund innan så jag hinner städa undan det värsta, hehe…

fruktgumman
3/27/17, 8:36 AM
#18

Jag föredrar att folk hör av sig innan de dyker upp. Det är väl en sak om man bara sitter i soffan och tittar på TV när det ringer på dörren. Men lika gärna kan det ju faktiskt vara att man påbörjat något som måste slutföras och då känns det bara jobbigt att få besök. Då kan jag strunta i att öppna.

oh-la
3/27/17, 9:16 AM
#19

jag avskyr när folk bara dyker upp. tycker det är jättejobbigt och uppskattar det inte det minsta. jag behöver ingen lång förberedelse, det kan räcka att man ringer och kollar om man kan få komma förbi 10 minuter senare, men jag vill veta! min svärmor stod utanför dörren för några veckor sedan helt oanmäld mitt i något slags försök att hänga tvätt, försöka plocka lite i kaoset hemma och samtidigt försöka trösta ett fullkomligt otröstligt barn. kan säga att jag inte var jättenöjd med det beslutet att bara dyka upp… tycker det är respektlöst.

JazzBass
3/27/17, 11:28 AM
#20

Jag öppnar så gott som alltid när nån ringer på dörren. Ingen hälsar på hos oss (i betydelsen komma in längre än till tamburen) utan att på förhand höra sig för med oss om det passar, men alltid emellanåt är det nån granne som plingar på i nåt ärende, bland annat eftersom jag är med i bostadsbolagets styrelse. Visst får man emellanåt besök av Jehovas vittnen, underskriftsinsamlare med flera, men det är väldigt sällan nån med skummare avsikter som plingar på. I vårt bostadsbolag (radhus) har vi en Facebookgrupp där vi kan informera varandra om skumma typer som rört sig på området eller plingat på hos nån, och det har hänt. 

Det verkar också vara lite av en könsfråga det här. Min fru är i alla fall avsevärt mer försiktig med att öppna dörren än jag, då man inte vet vem som plingar på eller sitter vid köksfönstret så man ser vem som kommer. Eller vad tror ni?

Vid sommarstugan händer det att grannar (speciellt släktingar) kommer och hälsar på oanmält, och det har jag inte nåt problem med alls då man lever både mer avslappnat och enkelt där på nåt vis,  men det är förstås ändå alltid bäst för alla parter om man på förhand kommer överens om besöket.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Falurven
3/27/17, 12:01 PM
#21

Jag är en av dom som verkligen inte tycker om oväntat besök. (Jag har social fobi och ångest.)
Om det plingar på dörren så får jag extrem ångest och öppnar oftast inte. Alla jag känner vet detta och är snälla nog att inte göra så! :)
Sist jag öppnade är jag glad att jag öppnade dock, för det var posten som gav mig ett paket som inte gick in i brevlådan :)

Mvh Nathalie

[LarssonA]
3/27/17, 12:34 PM
#22

Det är ju jätteroligt med spontanbesök. Sånt sker alltför sällan nu förtiden tyvärr….

[SonjaG]
3/27/17, 1:06 PM
#23

Intressanta inlägg. tänk så olika vi är och tänker. Men mycket beror nog på hur man bor. Jag som bor mitt i Stockholms city är väldigt vaksam. Jag brukar fråga "vem är det". Och kan man inte svara snabbt, klart och tydligt får det vara för min del. 

Vår port är oxå låst så det är inte bara att kliva in.

 Vi har inga släktingar som bor i närheten så där faller dom besöken bort. Vänner o dyl bor oxå en bit bort. Återstår Jehovas vittne då.

Honestyisdead
3/27/17, 1:10 PM
#24

Värst för mig är när folk knackade på rutan vid balkongtrappan. Då blev jag förbannad och gick ut och skällde på dom. Hände som tur var bara i början när jag flyttade in.

Aleya
3/27/17, 10:28 PM
#25

Jag öppnar inte om det ringer på dörren och jag inte vet vem det är. Detta för att jag inte direkt känner någon här nere och vill inte släppa in okända. Sen har jag haft en stalker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
3/27/17, 10:57 PM
#26

Släpper in dom och bjuder på fika/te/kaffe. Är det stökigt ursäktar vi oss för stöket. Har bjudit in folk som är fritt främmande för att dom vill se hur gården ser ut nu (gamla vänner eller släktingar till farfar el gammelfarfar), jehovas vittnen (japp vi släpper in dom och bjuder på fika), försäljare och annat "löst folk".

Såklart är det ju oftast folk vi känner. Grannar, vänner eller släktingar men även främmen har vi bjudit på fika. Det är ju liksom så man gör. De flesta förvarnar inte ens heller om inte dom ska sova över eller liknande.

Vet om flera som inte ens låser när dom inte är hemma för att folk ska kunna komma förbi på kaffe.

l'm back

jargong
3/28/17, 10:46 AM
#27

#26 Det låter verkligen udda att vara så gästvänlig mot främlingar😃 Visst öppnar jag om det ringer på men främlingar som försäljare och Jehovas får allt  stanna vid ytterdörren den korta stund vi eventuellt pratar. Och att lämna olåst när ingen är hemma. Är inte det rent korkat? Finns ju tyvärr även människor med ont uppsåt och inte bara trevliga grannar som tittar in på en fika om dom skulle få härja fritt i ens hem medan man är borta.

Annons:
tlover
3/28/17, 10:50 AM
#28

#27 Det är inte udda där jag är ifrån, förutom möjligen att folk ogillar jehovas vittnen. 

Såna ställen där man lämnar dörren olåst så är det ändå få som "kommer undan" det är en gemenskap i byn och alla vet om hur deras grannars bilar ser ut så kommer det någon okänd så vet folk om det även om just du inte är hemma.

Själv lämnar jag inte det olåst, då skulle vi ha haft en vidöppen dörr då vi kommer hem eftersom katten kan öppna dörrar

l'm back

[langtan09]
3/28/17, 10:53 AM
#29

Jag öppnar aldrig dörren för oväntade besökare. Alla våra gäster måste meddela i förväg att de ska komma (vilket alla är schyssta och gör också). Jag tycker det är obehagligt när det ringer på dörren "utan vidare".  Har haft mycket problem med social ångest som till viss del sitter i fortfarande så jag kan tänka mig att det spelar in. Min sambo är betydligt mer "öppningsglad" än jag dock 🙂 Oftast är det bara försäljare som ringer på.

tlover
3/28/17, 10:56 AM
#30

Det skulle vara intressant och se om de som öppnar vs inte öppnar hör hemma på landsbygd, stad, storstad eller om det är helt blandat.

Själv tror jag att folk är mer "öppningsglada" på landsbygden, särskilt gles landsbygd eller mindre byar lite avsides (dvs inte stora byar på 300 pers med egen affär utan ca 50 pers utanför europavägarna)

l'm back

Aleya
3/28/17, 11:09 AM
#31

Jag kommer från landsbygden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[langtan09]
3/28/17, 11:09 AM
#32

#30 Jag bor i en mellanstor stad 🙂 men du har nog en poäng i att folk är mer öppningsglada på landsbygden. Min sambo är uppvuxen på landet och hans familj låste aldrig dörrarna och folk gick in och ut som de ville i princip 😛 Han har inte några problem att öppna för okända nu när han flyttat till min stad heller, det är mer jag som vägrar. x)

vendelay
3/28/17, 11:33 AM
#33

Jag bor i en förort till Stockholm.

Funderade på en grej, ni som aldrig öppnar dörren - kollar ni ändå vem som är utanför eller struntar ni bara i det totalt? Hur gör ni i så fall med paktet som posten ska lämna? (Min erfarenhet av posten är åtminstone att de aldrig dyker upp när de sagt att de ska göra det haha)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[langtan09]
3/28/17, 12:14 PM
#34

#33 Jag kollar oftast i dörrögat. Jag har tagit emot paket via dörren men då har fraktföretaget mer eller mindre alltid ringt innan. :) När det gäller vanliga Posten så är jag rätt uppmärksam också. Vet jag att det kan lämnas ett paket till dörren så kikar jag i dörrögat innan jag öppnar. 🙂 Enligt min erfarenhet brukar brevbäraren dock lämna paketet till ett utlämningsställe om de märker att ingen är hemma/ingen öppnar. Har i alla fall aldrig varit med om att de bara ställt paketet utanför dörren och jag är en sån som shoppar nästan allt online. 🙂 Måste nog formulera om mitt tidigare svar lite grann. Nu när jag tänker efter öppnar jag ju förvisso dörren för paketleveranser men jag öppnar inte för något annat oanmält.

Annons:
Ria74
3/28/17, 12:50 PM
#35

Jag föredrar oftast att folk ringer innan dom kommer. Mest så jag inte gör något annat som kräver min hela uppmärksamhet.

Men ringer någon på så öppnar jag och är det någon jag känner bjuder jag in dom oavsett om dom ringt innan eller ej.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Honestyisdead
3/28/17, 1:41 PM
#36

#33 Jag kollar alltid.

Dock är mina paket alltid kollade. Så jag vet när dom kommer.

Aleya
3/28/17, 3:16 PM
#37

#33 håller koll på om jag har paket på g. Men brukar inte kolla om det är sent på kvällen och sådant

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pytteliten
3/28/17, 7:03 PM
#38

Är det inte en generationsfråga också? De som är upp till 30-årsåldern eller så är ju uppväxta med mobilen i handen och vet inte ens om att man faktiskt KAN göra spontana besök 😉.

tlover
3/28/17, 7:18 PM
#39

#38 Jag är 29 annars

l'm back

lisa90
3/28/17, 7:18 PM
#40

Jag vill helst att folk ringer innan de dyker upp, men jag blir absolut inte arg om någon kommer på spontanbesök. Öppnar alltid dörren om någon ringer på. 

Bor i stad och är under 30.

marika_
3/28/17, 7:58 PM
#41

Det borde inte vara en generationsfråga eller ha med ålder att göra. Jag har då inte ändrats i den frågan i takt med att jag blivit äldre. Jag tror snarare det har med personlighet att göra. Är man själv spontan och utåtriktad av sig så kanske det är större chans att man är en person som tycker spontanbesök är trevligt. Själv gillar jag det inte och jag skulle själv aldrig bara åka hem till någon utan att höra av mig en stund innan och checka av att det passar.

Tyvärr bor jag i hus och står det någon vid ytterdörren så syns jag om jag är i köket. Då blir jag så illa tvungen att öppna. Är jag i vardagsrummet så kan jag strunta i att det plingar på dörren om jag är säker på att jag inte kan ha synts i något fönster. T.ex nu sitter jag i soffan och skulle det komma hit någon nu utan att höra av sig innan skulle jag strunta i att öppna.😃

Annons:
pyromanen
3/28/17, 8:43 PM
#42

#30 tror på din teori om landet, även om det nog fötö drats en del på landet också åt hållet att fler låser nu än för t.ex.20 år sedan. Jag växte upp på en större bonngård. På ena sida bostadshuset fanns två ytterdörrar mot gårdplan/infart. Dessa blev låst om vi skulle vara borta en långre stund hela familjen, men alldrig om det bara var gör att åka o handla o sånt. På andra sidan bostadshuset som vette mot trädgården fanns det också två ytterdörrar, och de gick inte att låsa 😳🤣. Och var alltså öppna. Mao jag är uppvuxen från noll till 18 år med olåsta dörrar dygnet om. Och så fortsatte jag. Även när jag bodde i Köpenhamn i 51/2 år… och sedan fortsatte jag så när jag köpte hus och flyttade ut på landet, ända tills min dåvarande partner tyckte det skulle låsas ibland för försäkringens skull.

[SonjaG]
3/28/17, 9:31 PM
#43

Det jag undrar över är VARFÖR man inte låser dörren? Särskilt om man inte är hemma. Vad beror det på och vad är syftet?

Att man inte låste förr är ju klart, det var ett annat samhälle. Dessa ligor som numera lär dra runt på landsbygden o stjäl fanns ju inte då. Sånt har man ju läst om många gånger.

Jag bor som jag skrev innan i Stockholms innerstad, 4 vån upp så det är inte så lätt att se om jag är hemma. Men du Marika, varför skulle du inte kunna låta bli att öppna bara för att nån ser dej? Man får väl bestämma själv över sitt eget hem. 

Är det nån som släppt in JV? Hur var dom? Är dom så hemska som det sägs? Här har det hänt 1 gång på 35 år att dom har ringt på dörren. Jag öppnade för att dom svarade vem dom var. Mest av nyfikenhet. Men jag bara tackade för materialet dom lämnade.

jackiejohn
3/28/17, 9:35 PM
#44

Tycker det är trevligt med spontanbesök, öppnar alltid dörren och bjuder in folk jag känner. Försäljare oh jehovas vittne kommer dock inte över tröskeln men öppnar det gör jag. Bor på landet och oftast springer hund och barn löst på gården så att "gömma sig" är bara att glömma, aldrig ens tänkt den tanken heller. Är bilen/bilarna hemma så är nån utav oss också i stort sett alltid hemma. Är uppvuxen på landet också och är under 30 så generations fråga vet jag inte däremot så har samhällsklimatet förändrats oerhört mycket.

marika_
3/28/17, 9:48 PM
#45

#43 Ja det beror förstås på vem som sett mig. Är det försäljare och liknande personer jag inte känner så kan jag låtsas som ingenting, absolut. Men jag menar mer om det är nån jag känner som jag inte orkar/vill umgås med just då så känner jag mig ändå tvungen att släppa in personen. Svärmor t.ex är en sådan person som aldrig meddelar innan trots att vi bett om det. Hon går bara upp på gräsmattan fram till köksfönstret och knackar på. Då står vi alltså ett par meter ifrån varann med en fönsterruta emellan. Självklart kan jag inte låtsas som att jag inte ser henne då.

tlover
3/28/17, 9:54 PM
#46

#43 Att låsa dörren ute på landet hjälper ju inte mot tjuvar, delvis för att mycket av det som är värt något är oftast ute på gården men till största delen för att om dom skulle komma förbi grannarna obemärkt så kan tjuvarna i princip använda dynamit utan att det märks, eller jag överdriver lite men att krossa ett fönster för att komma in märks ju inte förrän du kommer hem.

Men, du får ju inte ut något på försäkringen om du inte har det låst så vill du kunna få ut något på försäkringen vid inbrott är det ju vettigt att låsa

Edit: vi släpper in "vårt" jehovas vittne (vi har samma gamla gubbe som har samma runda hela tiden) och lyssnar på honom. Det är inget hemskt alls utan han är riktigt trevlig och så får man något att tända eld med också

l'm back

pyromanen
3/28/17, 9:56 PM
#47

#43, jag tror det var en kombination av att det nästan alltid var någon hemma, att man är lika mycket ute som inne och inte kan hålla på o stängs hela tiden det är helt enkelt inte praktiskt och att det varit tryggt ändå. Som någon nämde har det förändrats en hel del, många på landet är inte bönder som jobbar hemma utan åker iväg till jobb och så dessa stöldligor.

[Thiah]
3/29/17, 6:47 PM
#48

Jag öppnar och tackar artigt nej till allehanda försäljare och tex jv. Jag brukar bara säga att jag inte talar finska(bor i Finland) och då vill många självmant sluta prata. Men jag gillar inte att få totalt aannonserade besök av folk jag sen vill bjuda in, tex vänner. Vill hinna röja undan det värsta och ta på mig vettiga byxor. Lullar oftast runt i slitna långkalsonger hemma…

Annons:
[LadyK]
3/30/17, 1:06 AM
#49

Öppnar dörren i alla lägen, försäljare och JV mm bjuds inte in men bekanta självklart.

[SonjaG]
3/30/17, 10:19 AM
#50

Jag förstår detta med att leva på bondgård eftersom min syster o svåger gör det. Dom låser inte när dom är hemma, dom är ju runt husen hela tiden. Men om dom åker iväg låser dom. 

Det där kan jag förstå, Marika. Inte lätt när svärmor står där, då är det väl bara att öppna! 

Jag tänker att om det är låst, kanske tjuven väljer ngt annat ställe. Eller dynamit då förstås! haha.

Men om man inte har bondgård utan ett hus/villa på landet är det ju en annan sak. Då måste man ju låsa, känns det som.

Blanksteg
3/30/17, 11:32 AM
#51

Jag blir typ "rädd" när någon oväntat ringer på dörren. Till och med när jag bara hör någon utanför dörren (bor i lägenhet). Öppnar aldrig när någon ringer på och jag inte vet vem det är.

Honestyisdead
3/30/17, 11:37 AM
#52

Min mamma är som jag och öppnar inte om hon inte väntar besök. Dom bor i villa. För ett tag sedan var det någon som plingade på dörren. Mamma öppnade inte. Tyvärr var det tjuvar som kollade om någon var hemma. Dom såg henne när dom klättrade upp till köksfönstret och blev rädda och flydde.

Hade dom inte sett henne kanske dom hade tagit sig in.

tlover
3/30/17, 12:30 PM
#53

#50 Det är ju mer troligt med att dom slår sönder ett fönster än dynamit jag ville delvis skämta men delvisa visa att även det skulle nog inte grannarna höra i de byar som jag vet om inte låser.

Det är så långt mellan husen att det spelar helt enkelt inte roll om man har låst eller inte utan vill tjuvarna in så kommer dom in obemärkt av grannar

l'm back

nypisnina
3/31/17, 5:59 PM
#54

Intressant tråd verkligen! Jag håller med om att det kan vara en annorlunda mentalitet på landet. Jag är uppväxt i stan men har bott på landet under ett par år och där hälsar främlingar på varandra! Jag har ju haft häst i hela mitt liv och tyckt att jag är lite mer åt land-hållet om man säger men det var en heeeelt annan mentalitet där ute. Man hejade till och med på bilar som körde förbi för det KUNDE vara någon man bör heja på. När grannen kom hem och de såg att man satt ute så kom de förbi och snackade lite och tog en kaffe om det bjöds. I stan gör man ju inte så haha! Man hejar ju bara på de närmaste grannarna och byter några ord om väder, man hade ju aldrig sagt; kom in på en kaffe liksom, om man bara kallpratat om väder eller något innan… Inte jag iaf. Det går nog lite hand i hand med att man helst inte öppnar här i stan heller när det ringer på. Jag låser dörren alltid, om jag är hemma eller bara ska gå ut med soporna eller ner till tvättstugan. Det gör man ju inte på landet. Där lämnar man ju bilarna olåsta på dagtid.

pyromanen
3/31/17, 9:23 PM
#55

Har alldrig någonsin låst min bil hemma på tomten 😊. Men jag tar med bilnyckrln in i alla fall, mina fötädrar brukade alltid ha nyckeln sittandes i…

Annons:
citytjejen
4/2/17, 3:41 PM
#56

Oväntat besök tycker jag  inte om. Jag vill vara förberedd på besök och har också ganska svårt för gäster som kommer med kort varsel. Min man tar gärna emot oväntat besök, men eftersom jag inte tycker som det så respekterar han det.

/Christina

tanpanama
4/2/17, 5:37 PM
#57

Vill dom träffa mig är dom välkomna närsom, vill dom se mitt hus så får dom boka tid - brukar jag säga :P

[SuperNaturalBeing]
4/7/17, 11:28 AM
#58

Jag har ingen som kommer på oväntat besök till mig, däremot kommer några vänner till mina föräldrar förbi rätt ofta utan att höra av sig först. Det är inga större problem. Däremot hände det en gång när jag var ensam hemma och veeeerkligen behövde plugga till en omtenta att min systers man kom förbi och bjöd in sig själv (han hade nämligen ingenstans att vara medan hunden opererades hos veterinären). Sen satt han och pratade i fleeeera timmar. Detta var riktigt besvärligt för mig. Jag hade ju avsatt den tiden till att plugga och dessutom har jag inte heller en speciellt bra relation till den här människan så det var extreeeemt tråkigt att behöva lyssna på honom i flera timmar. Inte ok. Sen hände det en gång att det ringde på dörren och jag var lite seg med att öppna, då öppnade den personen själv och bara stegade in! Nu var det ju de där vännerna till mamma och pappa så der gjorde inget, men ändå. I min värld hade jag ALDRIG öppnat dörren och klivit in bara.

zahara.
4/7/17, 12:34 PM
#59

#58 Håller med om att det är dåligt att bara öppna och stega in hos folk sådär. Men vissa gör ju så. Och därför ger jag ingen chansen till att göra det hos mig. Dvs jag har ALLTID dörren låst så ringer det på har dom inget annat val än att vänta tills jag (kanske) öppnar.  Och gör jag inte det får dom gå hem

tarantass
4/7/17, 2:48 PM
#60

"Kulturkrock" är ju ett ord här.

På landet har det inte varit något konstigt att kliva in hos varandra för en pratstund över en kopp kaffe. Kliva in i farstun och knacka på dörrposten till stugan för att visa att man är där, eller något liknande.  Och reser någon bort ser man till det grundläggande åt varandra.

Sådant tog de tidigare inflyttarna med sig till stan. Men när städernas arbetarkvarter har rivits eller gentrifierats och med andra samhällsförändringar har det blivit svårt att ha det så längre där. Dessutom har borgerliga vanor haft sitt inflytande, där man efter adligt mönster hade särskilda visittider och tjänstefolk som dörröppnare och buffert. 

Så har vi fått nya generationer tätortsbor som är vana vid sitt hem som sin borg och kanske inte ens vet om hur man gjorde förr eller gör på (sina håll på) landet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[SuperNaturalBeing]
4/7/17, 5:02 PM
#61

#60 ja jag vet att vissa gör så, men aldrig känt någon personligen förrän nu. Jag tycker ändå inte att detta är ok. Tänk om man precis stigit ur duschen och var påväg till sitt rum utan kläder eller nått sånt? Man ska ändå få ha ett privatliv i sitt eget hus tycker jag.

tlover
4/7/17, 5:08 PM
#62

#61 Jag vet flera som inte skulle bry sig ett dugg. Men då är ju blandad nakenbastu inte helt ovanligt heller

l'm back

Annons:
[Devya]
4/8/17, 7:40 AM
#63

Jag släpper inte in oväntat besök. Jag vill ha allt I ordning här hemma och det är inte alltid snyggt här då jag har en sambo som inte städar upp efter sig själv. Jag har sagt det här till min kille så han frågar alltid först om han får släpa med sig någon hem lite oväntat. Om jag får 10min varning före så kan det fungera.

Nu är det dock väldigt sällan det är stökigt här hemma då jag plockar undan I princip varje dag. Jag ser till att ren disk hamnar direkt in i skåpen och smutsig disk direkt in i diskmaskin. Det enda som kan vara lite smutsigt här är golvet. Folk kommer nämligen in med skorna på så det känns emellanåt lite onödigt att dammsuga 5min innan de kommer instampandes,. Jag ser till att dammsuga och  moppa efteråt istället.

Funderar på att skaffa en skylt och sätta upp den utanför dörren (This is a Belgian home with Finnish customs, please leave your shoes at the door).

[SonjaG]
8/13/19, 2:15 PM
#64

Nämen titta! Denna intressanta tråd har fått nytt liv. Riktigt kul. Fortsätt bara att berätta hur ni gör. 

Ju fler som berättar ju mer får man förståelse för andras vanor och tankar.

[Zetterlund00]
8/13/19, 4:06 PM
#65

jag öppnar inte om jag inte väntar besök. Knappt om jag kollar genom kikhålet och ser vem det är, om det inte är min mamma eller bästa vän då :p 

min sambo däremot öppnar alltid :p

Milkshake
8/13/19, 4:36 PM
#66

#64 Haha, det var inte igår man läste den här tråden! 

Personligen hatar jag oväntat besök. Jag vill kunna glida runt hemma utan brallor med orakade ben utan att behöva oroa mig för att någon helt plötsligt ringer på dörren. Sedan kan jag tycka det är lite respektlöst att bara dyka upp, man kan väl åtminstone slänga iväg ett sms lite innan och ge lite förvarning. Men det beror ju såklart på vilken relation man har.
Exempel på hur man kanske inte ska göra:

En morgon ringde det på dörren, jag låg och sov. Helnäck. Bredvid mig ligger en person jag träffat kvällen innan - också helnäck. Det ringer på dörren igen, jag letar panikartat efter något att ta på mig men hittar inget, dörrklockan ringer om och om igen och till slut ger jag upp och slänger på mig en morgonrock och öppnar dörren.
Där står min farfar (som jag bara träffat två gånger i mitt liv) som fick för sig att köra hem till mig en lördagmorgon, från Lund till Trollhättan. Han hade då gått upp jättetidigt, kört i nästan FYRA timmar för att hälsa på, utan att höra av sig innan och fråga om jag är upptagen eller om jag ens är hemma. 

Jag skällde ut honom och sa att han får fråga först nästa gång och sedan dess har vi inte haft kontakt. 😃

Demeter
8/13/19, 6:45 PM
#67

Jag öppnar inte om det inte är någon jag känner. Jag låser alltid dörren och har ALDRIG dörren öppen.

Varför?

Jo, jag har en kompis som vi kan kalla för L. L åt lunch tillsammans med sina kompisar och deras barn. L hade dörren öppen eftersom det var varmt. Extrem sommarvärme om ni förstår. Plötsligt ser Ls kompis make att en kvinna står vid Hallen, alldeles blodig och har låst dörren. Okända kvinnan har två knivar nära axlarna. Jag tänker inte gå in på detaljer om vad som hade hänt. Men sedan dess har jag alltid låst dörren.

Upp till toppen
Annons: