Annons:
Etikettsingel
Läst 987 ggr
Pingpongsong
2017-04-17 19:42

Strunta i det?

Jag har pratat med en man från en dejtingsajt som efter ett tag har blivit så obehaglig. Han är nästan fixerad vid mig och då har vi inte ens hunnit träffas. Han vet inte mer om mig än mitt vanliga förnamn och vad jag jobbar med.Har varit sparsam med info då jag märkte dessa tendenser tidigt. Jag är så rädd att han ska leta upp mig. Hur stor chans är det att hitta någon med förnamn,ålder,yrke och mejladress?

Annons:
vendelay
2017-04-17 19:47
#1

Det beror ju helt på hur vanligt ditt förnamn med din ålder och ditt yrke är samt om han kan koppla din mailadress till din adress på något vis (jag kan ingenting om datorer och sånt). Skulle jag uppge mitt förnamn, ålder och yrke skulle jag absolut hittas direkt för det finns bara jag i hela Sverige med exakt de uppgifterna. Så.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2017-04-17 19:58
#2

Googla själv med de uppgifter du vet han har, så ser du vilka resultat som dyker upp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pingpongsong
2017-04-17 20:14
#3

Ja Google ger ingenting egentligen. Är mest bara hela hans beteende som får mig så jäkla rädd. Om han nu inte nöjer sig med Google.

Calcifer
2017-04-17 20:16
#4

Tror inte det är så värst stor risk att han gör sig så pass mycket besvär för att få tag i en person. Ok om det hade varit hur lätt som helst att hitta dig genom att googla i två minuter. Men annars…? Näe, jag skulle ignorera, blockera, och gå vidare. Däremot spara alla meddelanden, ta screenshots etc, de som är hotfulla eller visar aggressivt beteende. OM det skulle hända något kan det vara viktigt att kunna bevisa att han beter sig fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Galenidjur
2017-04-18 19:49
#5

Det är faktiskt förvånansvärt lätt att hitta folk med endast ett fåtal uppgifter. Jag gjorde ett experiment med en chattkompis för att se just hur lätt det skulle vara att hitta honom . Hade enbart hans användarnamn och hans förnamn och googlade dessa. Inom några minuter hade jag hittat både för och efternamn, adress och telefonnummer  (hade dock redan hans telefonnummer,men använde inte det i mitt experiment för då är det ju garanterat att man hittar personen liksom). Det var faktiskt lite läskigt.  

Så om du har skrivit ut din mailadress publikt nånstans så går det mycket väl att googla fram(vilket är anledningen till att jag aldrig nånsin skriver ut min email offentligt), speciellt om den står tillsammans med ditt förnamn och man googlar på dessa tillsammans. Och har man ett lite mer offentligt yrke där man t.ex. nämnts i nån tidningsartikel eller nånting då är det rätt lätt att luska fram ens identitet också, speciellt om ens namn är ovanligt. 

MEN om inget av detta stämmer på dig  så skulle jag inte säga att det är särskilt troligt faktiskt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: