Annons:
Etikettskola
Läst 1378 ggr
[memoirsofaclone]
2017-05-04 10:52

Grupparbete problem

Jag hatar verkligen grupparbeten av många anledningar, nu har vi ännu ett och jag är i grupp med 2 till. Problemet är att en av dessa 2 har sagt tydligt att hon siktar på A i betyg och att vi måste få det. Jag är verkligen ingen A-människa om man säger så, har nog aldrig fått A. Hon har däremot A eller B i nästan allt. Helt ärligt orkar jag inte försöka heller, nu på slutet av terminen har vi så mkt på så kort tid och jag måste ''sprida ut'' energin på alla uppgifter. Hon A-människan kan vara rätt jobbig att jobba i grupp med för allt måste göras så ordentligt och exakt som hon vill, hon är nog inte heller nån som gillar grupparbeten. Jag är inte lat, men hur löser man detta när en verkligen vill ha A/B medan de andra tycker att E-C är ok?

Annons:
iskogen
2017-05-04 11:22
#1

I feel you. Grupparbeten är verkligen ingen höjdare… Det enda du kan göra är att antingen försöka kompromissa/komma överens med henne att du gör det du kan och orkar helt enkelt, och om hon inte är okej med det så får du byta grupp. Eller så byter du bara grupp direkt. Lycka till.

[134643]
2017-05-04 13:16
#2

Det är lärarens jobb att kunna skilja på era betyg. Det är fullt möjligt att hon får ett A medan du får ett E. Se till att ni är tydliga med vem som gör vad och prata med läraren om era olika ambitionsnivåer :)

Huygens
2017-05-08 10:57
#3

Om gruppen får betyg E, vad innebär det för personen som vill ha A eller B?

Om denne har A och B på alla andra delar av ämnet, men får E på grupparbetet, vilket är det högsta betyg denne slutligen får på ämnet?

[Devya]
2017-05-08 11:11
#4

Aj, jag har varit en av dem som vill alltid göra bra ifrån mig I skolan och har jämt fått dras med gruppmedlemmar som inte är intresserad och bara gör det minsta de kan göra eller så sticker de helt och hållet ifrån sina uppgifter så allt hamnade på mig. Det irriterande med det här varit att ja, vi fick högsta betyg men inte på grund av de övriga gruppmedlemmarna utan på grund av mig. Det kändes otroligt orättvist och därmed hatade jag grupparbeten då folk fick höga betyg för ingen orsak alls utan bara för att jag gjorde allt arbete.

Så på grund av mina erfarenheter tycker jag att du borde prata med din lärare om hur det är - att du kan råka dra ner vitsordet för henne eftersom du faktiskt inte bryr dig. Om ni råkar få högt vitsord och du känner att du inte alls har bidragit med mycket så tycker jag också att du borde säga till din lärare att du inte förtjänar ett högt vitsord. Usch, jag låter sur och gammal men jag avskyr då folk får ta äran för något de inte alls har kämpat för.

Kanske du kan hoppa in I en annan grupp som inte bryr sig om höga vitsord? Knepig situation.

MissClue
2017-05-08 13:53
#5

Nu är det säkert försent men kan ni inte splitta gruppen? Jag jobbar med ett projekt nu med två andra. De sitter konstant och klagar på mig "gör det inte så svårt" "bara vi får godkänt är jag nöjd". Det är otroligt frustrerande det med. Jag behöver inte få högt betyg men vill lämna in något som jag är nöjd med. Jag hade pratat med läraren och gruppen. Och ta med det till nästa gång ni ska göra grupparbeten att ni inte funkar

I love not man the less, but Nature more…

smellcaramell
2017-05-08 15:31
#6

Hela grejen med grupparbeten är att man ska få lära sig arbeta med olika personer(och personligheter) så att splittra gruppen skulle ingen vettig lärare göra. Dock är det lärarens jobb att kunna bedöma era inviduella arbeten i det hela grupparbetet. Ta upp det med läraren om ni har svårt att sammarbeta och sätt er ner och prata om det. Det är så läraren vill att ni ska lösa problem, målet är inte att en gör allt arbete själv utan att alla bidrar med det de kan.

Annons:
[LadyK]
2017-05-08 23:18
#7

Lärarna ska bedöma varje elev enskilt även i grupparbeten. Skrev min C-uppsats ihop med en av mina klasskamrater, jag fick VG och hon underkänt på samma arbete. Det viktiga är att man i arbetet gör klart vem som gjort vad.

Mortiscia
2017-05-21 19:39
#8

Strunta i vad de andra siktar på, även om ni har grupparbete så ska ni bli individuellt bedömda, allt annat är fullständigt oprofessionellt av er lärare!

För er som undrar hur betyg fungerar, t ex hur det här påverkar A-tjejens betyg, så kan jag säga att det inte har någon större betydelse egentligen. För det första, som jag redan skrev, även den tjejen ska ha sin egen bedömning så det är upp till henne att göra sin del A-mässig.  Dessutom ska man ha flera tillfällen att bedömas för samma kunskapskrav och det är förmågor man tittar på, inte någon summativ bedömning att "Aaah men nu har du så många A och så många B osv… så du får betyg X". Att sätta betyg på det sättet är fullständigt felaktigt och man ska se till helheten, allt man vet om eleven och vad den uppvisat under året. Då kan det mycket väl bli så att hon får A ändå, eller B, eller…. Jag är lärare btw, om någon undrar.

[memoirsofaclone]
2017-05-22 00:35
#9

Grupparbetet av avklarat nu, får se hur läraren bedömer, han kan ju omöjligt veta vem som skrivit vad. Men han har ju våra andra individuella uppgifter att gå på ja. Egentligen var det jobbigaste denna tjejs beteende, jag bryr mig egentligen inte vad jag eller hon får för betyg, hade hon varit lite  schystare så hade jag säkert ansträngt mig mer för hennes skull.

[7w875]
2017-05-23 20:25
#10

Det där har jag råkat ut för också, man gör sin del så att man blir nöjd. Sedan får den andre göra mer, om de vill ha ett högt betyg, även om det inte är rättvist. Eller också är det just det - det är rättvist att den som vill ha A gör mer, och den som vill ha C eller D gör mindre.

Lona
2017-05-24 02:03
#11

Jag tänker att läraren nog redan har ganska god uppfattning om respektive elevs kunskapsnivå, engagemang osv och till viss del ser vem som gjort vad (eller om en person gjort allt). Nu är det visserligen rätt länge sedan jag gick i skolan men hela gruppen fick ett enhetligt betyg för arbetet, däremot vet jag inte hur grupparbetets betyg påverkade den enskilda elevens slutbetyg. Om en elev legat på A hela terminen men grupparbetet hamnar på C så borde det knappast inte påverka jättemycket, i synnerhet inte om läraren vet att övriga i gruppen är t ex "C/D-elever".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: