Annons:
Etikettvänskap
Läst 1260 ggr
[memoirsofaclone]
5/6/17, 7:43 PM

bara ''hej''?

Har en gammal sms-kontakt, en tjej som jag ibland pratade med i min förra skola. Vi hann aldrig direkt bli vänner utan är mer ''bekanta'' och jag känner att jag inte vill vara mer än just bekant. Vi har inte setts sen jag slutade den skolan för flera år sedan. Vi pratar ibland på sms, dock mest ''god jul'' och så. Jag kommer faktiskt knappt ihåg vem hon är, hur hon ser ut osv. Det största problemet är att hon en eller två gånger i månaden skriver bara ''hej'' som meddelande. Alltså vad ska man svara på det? Man kan ju inte bara svara ''hej'' tillbaka. Då läggs ansvaret alltid på mig att hitta på nåt att säga, som jag oftast inte har lust med. Men samtidigt kan jag ju heller inte skriva ''jag orkar inte höras mer''. Förstår mig inte på folk som bara skriver ett ''hej'', vad vill ni?

Annons:
Herveaux
5/6/17, 7:51 PM
#1

Jag förstår mig heller inte på "bara-ett-hej"-människor.

Om du inte vill hålla liv i kontakten med "Hej"-tjejen, så låt det bara rinna ut i sanden genom att inte svara. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Galenidjur
5/6/17, 7:53 PM
#2

Jag förstår inte riktigt problemet. Vem har bestämt att man inte kan skriva hej tillbaks? Jag hade gjort det i alla fall , och sen får den andra personen fortsätta,  eller så hade jag  inte svarat alls om det var någon jag inte ville prata med.

Och  vad hon vill, ingen aning vad just hon vill, men jag antar när man skriver hej till en person så gör man väl det för att  säga hej helt enkelt. Vill man nått annat så säger man väl det?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[memoirsofaclone]
5/6/17, 7:56 PM
#3

#1 Har tänkt på att göra det, men känner mig lite taskig :/ 

#2 Det blir bara så konstigt, liksom ''hej''….''hej''….jaha?

Galenidjur
5/6/17, 8:01 PM
#4

#3 Vad är det som blir konstigt?  Personen säger hej, du säger hej, sen säger personen nått annat som för samtalet vidare. Tycker du skapar ett problem ur ingenting. Det var ju ändå hon som startade samtalet och då får hon väl ha ansvaret för att det blir nått av det?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Scorpio97
5/6/17, 8:02 PM
#5

Jag hade svarat "Hej" tillbaka. Hade absolut inte känt att det var mitt ansvar att hitta på något att prata om bara för att den andra personen börjar med bara ett hej. Om någon har mer ansvar än den andre tycker jag att det är den som börjar (även om det bara är ett hej), i alla fall i början av konversationen. Annars är det väl båda som ska hålla konversationen gående och hitta på saker att prata om, och om man har ett ärligt intresse av den andra personen tycker inte jag det brukar vara så svårt. 

Jag brukar sällan börja med bara ett hej, men det har hänt någon gång och då har jag inte förväntat mig något mer än ett hej tillbaka - och sedan ser jag till att ha något mer att prata om. Men oftast skriver jag som sagt mer än Hej direkt. 
Du kanske kan prata med henne om det, be henne att skriva lite mer för att du inte vet vad du ska svara när hon skriver bara det? Om du inte vill ha kontakt med henne tycker jag dock du ska vara ärlig och säga det.


//Jessie

2Sirius
5/6/17, 8:09 PM
#6

Hej! Intresant fråga. Jo, du kan skriva bara "Hej" tillbaka…. Det har jag gjort… Ena gången så fick jag en "☺" tillbaka. Andra gången samma sak, fast då jag inte var så snabb med att svara, så fick jag "-Hur är det?" Har också gjort så själv… Orsaken kan vara att man vill ha kontackt, men vet inte vad man ska säga, se om den andra har tid och lust att skriva eller bara "UPPMÄRKSAMMA" någon, att man lever än… Kan också innebära att man är modfäld, och visar sig underdånig, nedstämd eller underlägsen. Har man en låg självkänsla, så är det lätt att "Känna/Tänka" att "ingen" vill umgås med mig… Om då båda känner så, så har ingen dissat den andra fast att båda tror att den andra gjort det… Att försicktigt söka kontackt, kan just då vara att skicka ett… Hej…

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
tinaek
5/7/17, 9:42 AM
#7

Jag personligen skulle aldrig skriva bara hej i ett sms. Jag gillar inte en massa bollande hit och dit utan skriver det jag vill ha sagt direkt. "Hej, kan vi ses på fredag?" exempelvis.

Om någon skrev bara "hej" till mig (vilket aldrig hänt) skulle jag väl svara "hej" antagligen.

Silent_Hill
5/7/17, 9:46 AM
#8

"Förstår mig inte på folk som bara skriver ett ''hej'', vad vill ni?"

Förmodligen vill dom väl starta en konversation 🤔 Vad är det som är konstigt i det? Skriv hej tillbaka och sen får den andra fortsätta.
Det är alltid den som tar kontakt först som har ansvaret för att konversationen ska fortsätta. Så jag förstår inte varför du tror att det skulle vara ditt ansvar? Känner du samma sak om någon skulle ringa till dig?

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Honestyisdead
5/7/17, 9:51 AM
#9

Förstår inte heller problemet. Skriver någon Hej svarar man ju Hej. Den som tar kontakt är ju den som får föra vidare samtalet om den ville något.

[rumelle]
5/7/17, 5:55 PM
#10

Om någon bara skriver hej till mig så skriver jag bara hej tillbaka. Om de vill någonting får de väl säge det, orka fråga.

[memoirsofaclone]
5/8/17, 12:16 AM
#11

Alltså problemet är väl att jag oftast ser dessa meddelanden efter typ flera timmar elr kanske t o m en hel dag då jag inte kollar så ofta. Känns lite segt att efter ett dygn skicka tillbaka endast ett ''hej'' liksom. Men jag vet inte, de flesta här verkar inte tycka det är konstigt.

pyromanen
5/8/17, 3:40 PM
#12

Om du eg inte är intresserad av att kommunicera så låt bli svara eller nöj dig med hej tillbaka

sp0ngeb0b
5/9/17, 4:41 PM
#13

Jag har någon gång skickat bara hej till någon jag inte känner så jättebra, men har då bara förväntat mig ett hej tillbaka, inget mer. Skulle aldrig svara mer än hej på ett sådant meddelande heller. Skriver personen till mig vill den säkerligen något också, om inget annat vill den bara snacka men då är det ju den personens ansvar att föra konversationen vidare.

Annons:
[memoirsofaclone]
5/9/17, 6:06 PM
#14

Ok haha har skickat ett hej tillbaka nu, kändes lite märkligt. Får se vad som händer.

Upp till toppen
Annons: