Annons:
Etikettjobbet
Läst 1863 ggr
Mia-45
2017-05-14 17:24

Respektlöst?

Läste i en annan tråd där en skrivit att svärmor och hennes sambo pratar på annat språk. 
Jag skulle med känt mej utanför. 
På jobbet så är chefen Iranier och ibland så har vi en annan inhyrd läkare som också är iranska. 
De KAN svenska jättebra. 
Men ofta på rasterna när vi andra sitter där med så kan dessa två börja prata på sitt språk och sedan skratta. 
Jag känner mej jättedum och det känns som om de skrattar åt oss andra. 
Anser att detta är väldigt respektlöst. 

Hur ser ni andra på en sådan sak?

Annons:
Gronstedt
2017-05-14 17:25
#1

Jag anser att det är fullkomligt rimligt att två personer pratar med varandra utan att aktivt se till att alla som vill lyssna kan förstå vad de säger. Varför inte? Det är inte det minsta respektlöst.

Fridaaaa
2017-05-14 17:25
#2

Ser inte det som respektlöst att prata på sitt egna språk.
Är ni fler kan ju ni prata? Förstår om man sitter själv med dem, och de ignorerar en. Men inte om man siter flera :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mia-45
2017-05-14 17:27
#3

Har med hänt att jag suttit ensam med de och de börjar prata på sitt språk. 

Då är det väl bara jag som är lite känslig…hahaha😉

Maria
2017-05-14 17:35
#4

På mina jobb jag har haft så har vi alltid varit många olika nationaliteter och jag har aldrig sett några problem att någon pratar kanske sitt modersmål med någon annan.

Det måste ju kännas befriande för dem emellanåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[memoirsofaclone]
2017-05-14 17:47
#5

Kanske är lätt hänt, om jag skulle jobba i ett annat land och det skulle vara en svensk där så skulle man nog börja prata svenska utan att riktigt tänka på det, även om man också kunde det andra språket. Om det är fler där förutom du och de som pratar iranska så skulle inte jag se det som ett problem, om det inte händer för ofta. Om det däremot bara är du och de två så hade det känts lite märkligt.

Lillyrod
2017-05-14 17:58
#6

Jag har många arbetskamrater från andra länder. Om några av dem pratar på sitt språk och jag närmar mej byter de omedelbart till svenska. Det här är bara män om det är någon skillnad. Jag tycker det är gulligt av dem men skulle inte bry mej om de fortsatte på sitt språk : )

Annons:
mangemani4
2017-05-14 18:08
#7

låter som du har väldigt dåligt självförtroende, jag menar, vad är det som får dig att tro att de skrattar åt just dig? vad är det du tycker är fel med dig själv eftersom du tror att det finns en anledning till att skratta åt dig? att de skrattar och pratar på ett annat språk behöver ju inte betyda någonting. om jag bodde i ett annat land där folk som pratar mitt språk är begränsat, så skulle jag hellre vilja prata svenska än engelska/landets språk med den som nu kan prata svenska, känns mer bekvämt.

jag förstår att det kan kännas som att du blir utanför, men se det lite ur deras synvinkel med, de kanske tycker det är bekvämare och bättre att prata på deras språk och som sagt, bara för att de gör det så betyder det högst troligt inte att de sitter och skämtar om dig.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

tlover
2017-05-14 18:33
#8

Jag ser det inte som respektlöst, jag vågar slå vad om att jag skulle göra samma om jag hade jobbat i ett annat land även om det skulle vara engelska som pratas där (vilket jag kan). Att kunna prata mer avslappnat på svenska ibland måste vara guld värt då.

l'm back

[xMondSy]
2017-05-14 18:37
#9

Har många flerspråkiga på jobbet med och när man för konversation med en och en annan sedan kommer så brukar diskussionen helt byta språk. Jag brukar säga till mina kollegor på skämt "snackar ni skit om mig nu igen?" då brukar de byta ganska omgående. Men jag kan tycka att han man något "hemligt" och säga så kan man gå en bit bort istället för att byta språk.

Mia-45
2017-05-14 18:40
#10

xMondSy

Jamen lite så tänker jag med. Att har de nåt "hemligt" att prata om kan de göra det sen. 
Varför helt plötsligt byta från svenska till arabiska?
Men det är ju bara vad jag tycker.

Scorpio97
2017-05-14 19:07
#11

Är det en större grupp tycker jag det är okej att prata med någon på ett annat språk fast alla inte kan det. Det är klart det kan kännas bättre att prata sig eget språk, och om om det ändå inte rör övriga personer och dom andra kan prata med varandra ser jag inget problem. Om jag var utomlands och i en större grupp och träffade en annan svensk skulle jag förmodligen också prata svenska.  Om man däremot är tre personer som sitter tillsammans tycker jag att det är en annan sak, då kan man tänka på den tredje och prata ett språk som alla förstår. Såvida man inte är helt säker på att den tredje är okej med att inte vara delaktig då. 

Jag tror inte det hade stört mig så mycket om jag hamnade i den situationen. Men jag är inte heller en person som pratar särskilt mycket (i alla fall inte kallprat) och sitter jag med två personer som hellre pratar med varandra än mig så får dom gärna göra det, på valfritt språk.


//Jessie

Mia-45
2017-05-14 19:12
#12

#11
Vi är oftast bara fem stycken. Och de är inte de pratsammaste precis. Så när de två börjar prata på sitt språk känns det bara konstigt. 
Jag skulle nog inte pratat på mitt språk om jag vore i ett annat land, om vi bara är några få. 
Annars som du säger i en större grupp så tycker inte jag det hade vart nån fara.

Scorpio97
2017-05-14 19:20
#13

#12 Är man fem pers blir det väl lite mitt emellan, men jag hade nog inte sett det som respektlöst då. Det finns ju två andra personer att prata med då, även om det råkar vara två som inte är pratsamma.


//Jessie

Annons:
[SuperNaturalBeing]
2017-05-15 00:34
#14

Varför är det respektlöst? De pratar sinsemellan och det har inget med er andra att göra. Skulle man däremot ha en konversation med de två och de ändå väljer att ta det mesta på sitt språk, DÅ är det respektlöst. Men om de har ett samtal med varandra bara de två , varför ska de prata svenska med varandra bara för att ni råkar sitta vid samma bord? De pratar ju inte med er.

[Devya]
2017-05-15 08:18
#15

Nej, det är inte respektlöst att de pratar på sitt eget språk.

Jag kan tänka mig att det är extra viktigt för dem att få prata på sitt eget språk emellan. Jag känner av samma behov då jag bor utomlands men skillnaden är att jag har ingen att prata med. Det skrämmande är hur jag börjar glömma bort svenskan.

Jag har ju dessutom bott i Finland och jag är väldigt van med att folk då talar på finska vilket jag har svårt att förstå många gånger. Det finns liksom Inga konstigheter där. Jag kan dock förstå att ni som bor i Sverige kan ha lite svårare med allt det här då ni inte har vuxit upp i ett land där ni sällan förstår vad folk ens pratar om på bussen, i butikerna och dylikt. Det var liksom min vardag.

Det viktiga här är nog att du förstår att de knappast sitter skrattar om dig. Du måste försöka ha lite mer förståelse för dem. Ens eget modersmål är så viktigt och det är jättefint att de har varandra så de kan få prata på sitt eget språk!

[NeferNefer]
2017-05-15 09:38
#16

#10: Först skriver du att de är iranier, sen att de pratar arabiska. 🤔Menar du persiska? Eller är de irakier?

För övrigt har även jag flera iranska kollegor, och det skulle aldrig falla mig in att tro att de pratar om mig och skrattar åt mig när de talar persiska med varandra. Har dina kollegor gjort något någon gång som får dig att tro att de skulle göra det? Eller är det bara för att de talar ett annat språk?

Sarah
2017-05-15 15:30
#17

Jo jag tycker att det är problematiskt att stänga ute människor i ett offentligt rum. På mitt jobb har vi ett 20-tal olika nationaliteter. Vi är officiellt en tvåspråkig arbetsplats och det är svenska och engelska som gäller. På ditt eget kontor pratar du det språk du vill, men i fikarummet eller lunchrummet pratar du ett språk alla förstår. Är det bara svenskar så är svenska ok, är det bara kineser så är mandarin ok. Men, så fort det kommer ngn som inte förstår så byter alla direkt till engelska. Ingen ska känna sig utestängd.

mangemani4
2017-05-15 15:51
#18

och den regeln/lagen står huggen i vilken sten då? finns inget måste att prata i ett språk som alla kan förstå.

helt seriöst, har man problem och tom tar åt sig när några börjar att prata ett annat språk och har kul, så bör man kanske börja att jobba med sig själv lite, tex bygga upp självförtroendet/självkänslan, så att man inte uppfattar deras språk byte som att de snackar skit och skrattar åt en.

2 utav mina närmaste arbetskamrater på mitt senaste jobb, som typ var som en galen bror och syster till mig, var muslimer, de var de enda muslimerna som jobbade där och kunde lätt hoppa från att prata med mig på svenska och sedan hoppa över till deras språk när de var klar att prata med mig, inte tänkte jag nått speciellt om det, de kunde skratta och ha kul. ville jag dem något mer så var det ju bara att hoppa in i diskussionen så började de att prata på svenska igen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Devya]
2017-05-15 16:29
#19

#17 Är det en regel?

. Sådär höll man ju på i lågstadiet. Alltså man fick inte prata något annat än ordentlig svenska och inga dialekter var tillåtna.

Sarah
2017-05-15 17:32
#20

Regel och regel, det är ngt vi alla gör av respekt för varandra. Vill man prata ett annat språk gör man det någonstans mer privat. Vi utestänger inte folk på fikat eller lunchen.

Annons:
mangemani4
2017-05-15 17:52
#21

vilka är "alla"=/?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Sarah
2017-05-15 17:54
#22

På min arbetsplats. Vi månar om att folk ska må bra på jobbet och att se till att alla förstår samtalet som förs är en del av det.

mangemani4
2017-05-15 18:07
#23

och om någon inte förstår samtalet så mår ni dåligt? 

alltså, världen cirkulerar inte kring folk, utan det är folket som cirkulerar kring världen. har folk problem med något, så är det ju inte världen som ska rätta sig efter folket, utan det är folket som ska rätta sig efter världen. vill 2 st prata på ett annat språk så är det bara att göra det, inge fel med det i över huvud taget och de har absolut ingen skyldighet att rätta sig efter någon och är det någon som har problem med det så får de ju antingen acceptera eller göra något åt sina problem.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Sarah
2017-05-15 18:45
#24

Det är otrevligt. Hur svårt är det att acceptera att vi vill att alla ska känna sig delaktiga? Vill man prata privat så gör man det på en mer privat plats.

vendelay
2017-05-15 20:47
#25

Jag tycker att det är respektlöst.

Min pappas släkt är serber och min mammas släkt är svenskar. Min syster, mamma och jag talar inte serbiska. Mina serbiska släktingar som bor i Sverige talar svenska. De vägrar ändå tala svenska när alla ses. Hur sjukt är det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[LadyK]
2017-05-15 22:41
#26

Skriver som jag gjorde i andra tråden, min man som är halvt grekisk pratar gärna grekiska när tillfälle ges. Jag anser inte det vara respektlöst mot mig utan snarare att jag inte respekterar hans ursprung när han vill och behöver prata grekiska ibland för att hålla sitt andra språk igång.

Är ju lite upp till mig att lära mig mer och mer grekiska om jag nu tar illa upp vilket jag då inte gör.

smellcaramell
2017-05-15 23:08
#27

Nej jag tycker absolut inte det är respektlöst att prata sitt eget språk. Jag hade själv gjort det om jag flyttat utomlands och träffat en annan svensk. Tycker det är mer respektlöst med alla som himlar med ögonen och kollar snett på de som pratar på andra språk på till exempel bussen(om de som pratar inte är högljudda, då förstår jag att man blir irriterad, men det skulle man ju blivit om de pratat svenska med). 

Angående den andra tråden så tycker jag gott man kan försöka lära sig lite av partnerns modersmål om man har ett seriöst förhållande, dels för att det kan vara trevligt för partnern och dels för att eventuella barn/framtida barn förmodligen kommer få lära sig både svenska och partnerns modersmål så det kan vara bra för alla i familjen att kunna lite iallafall.

Annons:
Mia-45
2017-05-16 06:09
#28

#27 

Om de pratar på en buss eller dylikt rör mej inte i ryggen. 
Men när man sitter kanske fem stycken och pratar på en fikarast och två börjar hux flux prata på sitt språk. Då kan jag tycka att det är lite "ofint".

[Devya]
2017-05-16 06:34
#29

#28 Kanske ofint men jag ser det inte som respektlöst. Det är ju oftast lättast att prata på sitt eget modersmål.

Maria
2017-05-16 09:00
#30

#28 Det kanske är ett perfekt tillfälle att få prata sitt eget språk vid fikat. Vad är det som säger att alla ni fem måste prata gemensamt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-05-16 09:03
#31

#28 Tycker du det är respektlöst eller ofint? Det är nämligen i min värld helt olika.

(Även om jag inte riktigt tycker att det är ofint, möjligen att det kan gränsa till det)

l'm back

elinnile0
2017-05-16 10:36
#32

Jag jobbar tillsammans med 2 Kvinnor från Finland. När vi fikar sitter de nästan alltid och pratar finska medan jag sitter tyst. Säger jag något så svarar de mig naturligtvis på svenska innan de fortsätter sin konversation på sitt språk som jag inte förstår något alls av.

I början blev jag lite ledsen men nu är jag så van så jag sitter och filosoferar för mig själv eller läser en tidning.

Gronstedt
2017-05-16 10:47
#33

#27: Tycker du det är lika ofint om två personer pratar tyst, så du inte hör dem tydligt, eller om de pratar om personer du inte känner, eller om ämnesområden du inte begriper? 

Jag förstår inte varför man inte kan få föra personliga samtal även i en lokal där det finns andra.  

För inte länge sedan läste jag en tråd någonstans på iFokus där en skokpersonal hade uppmanat en samisk ungdom att prata svenska i stället för sitt eget språk för att alla skulle förstå vad hen sade - det blev ett ramaskri över hur fel det var att försöka hindra personen att tala sitt eget språk … men här är det de två som inte talar svenska som är "respektlösa" och gör "fel". Varför denna skillnad?

mangemani4
2017-05-16 13:30
#34

det enda respektlösa är väl när folk vill försöka hindra andra att göra det som andra själv vill göra, "här ska vi minsann prata så att alla förstår, annars tycker vi illa om det, alla ska rätta sig i ledet". alla gör som de själva vill och känner för och det finns liksom inget folk kan göra åt den saken, det enda de kan göra är att göra någonting åt sina egna problem, så att de inte tar så fruktansvärt illa upp.

jag förstår hela den här "alla ska må bra och känna sig närvarande" poängen, men det gäller ju att kunna se från ett annat perspektiv än sitt eget också, och att försöka få andra att inte göra det de själva vill, är isf lika respektlöst och ofint det med.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
JazzBass
2017-05-16 14:03
#36

Är det mer regel än undantag att vissa arbetstagare sitter och talar sitt eget språk som ingen annan förstår är det inte så bra, då det i mitt tycke är oartigt att konsekvent utesluta alla sina arbetskamrater från diskussionerna. Men jag tycker absolut att det är okej, eller till och med önskvärt, att sådana personer gör det emellanåt, också på kaffepauser omgivna av andra, för deras egna välmåendes skull. I det här fallet säger du ju också att den ena läkaren bara är där emellanåt och inte hela tiden. Det är ju onekligen trevligt att få tala sitt eget modersmål / känslospråk med nån "likasinnad" då man har möjlighet att göra det, speciellt då man bor och arbetar i en omgivning med annat majoritetsspråk (och kultur) än ens eget. Man förstår kanske inte hur viktig en sån här sak kan vara förrän man själv är i samma situation (jag har varit det), och så länge det inte går överstyr och de hela tiden talar enbart med varandra på kaffepauserna ser jag som sagt inget problem.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
2017-05-16 19:36
#37

Och jag kan inte låta bli att prata rikssvenska om jag inte är ensam i rummet med det modersmålet. Hela själen njuter! Varit gift med en rumänsk man och där blev jag ofta utanför när dom pratade rumänska. Inte för att de ville lämna mig utanför utan för att se träffade andra med samma modersmål. Bor även Finland och har inte lärt mig finska så jag tar varje tillfälle jag får att tala modersmålet med någon annan än familjen. Så för min del är det inte respektlöst att tala modersmålet i en grupp av andra människor.

[Devya]
2017-05-17 07:45
#38

#20 Låter mycket likt diskriminering.

Jag som har växt upp i Finland fick många gånger höra att i Finland så talar man finska! Allt annat är oacceptabelt. Vill du prata svenska så gör du det privat och inte bland folk. Pratade jag svenska ute i stan så fick man höra en massa glåpord.

Jag är dessutom van med att människor runtomkring mig pratar ett språk som jag inte förstår särskilt väl. Det är väl därför som jag är mer förstående än de som inte är uppväxt med just det här fenomenet.

Vid en fikapaus så är det ju just det - en paus där man kan få slappna av och varva ner litegrann. Om någon annan blir sur över att man pratar på ett annat språk så tycker jag att de får ta och skärpa till sig och växa upp litegrann. Det är nu åtminstone min åsikt som har fått uppleva liknande saker hela mitt liv utan att jag skulle behöva bli ledsen eller känna mig utanför på något sätt.

Skillnad om det är ens vänner som håller på sådär och det är faktiskt meningen att man ska umgås med varandra, men en fikapaus betyder inte automatiskt att man måste prata med alla. Det är ju absurt.

Shailina
2017-05-17 10:20
#39

jag tycker om man är så nyfiken på vad andra pratar om att man kräver man inte får tala annat än ett språk alla förstår får man även begära att ingen pratar lågt, och att ingen går i väg och pratar. Eller alternativt får man tygla sin nyfikenhet och dra åt sig näsan. man har faktisk inget med vad andra pratar om att göra om man inte är med i samtalet. Att kräva man i ett gemensamt lunchrum endast skall prata svenska för att man råkar vara i sverige tycker jag är rentav diskriminerande, hjärtelöst och ohyfsat. I sverige finns även samer. De får alltså inte prata sitt eget språk som eksisterar i sverige då? Och delar av sverige är finsktalande. är det med förbjudet? Alla tre språk finns i sverige.  Det vore en helt annan sak om två icke-svenspråkliga konsekvent använder sitt eget modersmål endast för att utesluta någon och mobba på detta viset, men då får man ju angripa problemet med mobbning och inte språk. Slut för mig här.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Upp till toppen
Annons: