Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6417 ggr
alicetrött
5/27/17, 7:49 PM

Blåmärken av massage

Ot, har väl inget med relationer att göra direkt.

Jag har varit stel i ryggen ett tag och var på min allra första massagebehandling någonsin nu innan denna helg. Har bara varit hos sjukgymnaster tidigare. Men oj vad jag blev chockad, det gjorde så fruktansvärt ont och jag sa till flera flera gånger att det gjorde alldeles för ont och att hon måste vara försiktigare. Men hon skrattade bara och sa att massage som fungerar SKA göra ont så jag härdade ut, vad skulle jag göra när jag redan betalat för besöket. Nu har jag 3 rejäla blåmärken på 3 ställen på ryggen + ett på vänstra skinkan. Man ser tydliga blå fingeravtryck av tumme och pekfinger. Hon tog verkligen i med hela sin tyngd när hon knådade.

Jag har ju hört folk säga att de somnar när de får massage och att det är så underbart. SOMNA?? Det var jag verkligen inte i närheten av.  Jag känner mig väldigt öm på dessa blåmärken nu och tänker inte besöka en massör igen.

Tänkte höra om ni vet om det är som det ska att man ska få blåmärken av att gå till en professionell massör?

Annons:
[AnimeV4]
5/27/17, 7:53 PM
#1

Pröva även Hälsa iFokus och/eller Kvinna iFokus!

Det lät ju inte som ett bra bemötande.. Nu kan jag inte massage, men att du ska behöva härda ut känns ju inte riktigt okej. Du kanske hittar hjälp här? https://www.1177.se/Varmland/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

leemland
5/27/17, 7:53 PM
#2

Vilken sorts massage fick du? 
Alla sorters massage är olika, har tex testat thaimassage och de gör jag aldrig igen kan jag säga 😐haha. Men vanlig avslappningsmassage är underbart. 

Hon som massör ska ju lätta på händerna om du säger att det gör ont så är det ju. Men har du knutor i ryggen så kan det hända att man måste ta i lite mer för att få bort dem .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

alicetrött
5/27/17, 8:02 PM
#3

Ok tack

#2Jag har ingen aning vad för slags massage det var. Jag sökte på massörer i min stad och ringde upp första bästa bara. Sa att jag var öm och stel i ryggen och har en fysiskt tungt arbete. Jag förstår att de ibland måste ta i mera men när det rent av blev flera blåmärken kände jag att "ska det verkligen vara så här"

[dynamitella]
5/27/17, 8:04 PM
#4

Upplever samma sak om jag betalar för massage. De vägrar lyssna när man säger till att det är för hårdhänt. 
Så jag anlitar nu min sambo mot lite choklad istället.

[rumelle]
5/27/17, 8:05 PM
#5

Jag får lätt blåmärken vid hård massage även om jag inte tycker att det gör alltför ont. Men man tycker ju att de borde kunna ta det lite lugnt om man säger ifrån att det gör ont.

Zadeira
5/27/17, 8:13 PM
#6

Blåmärken känner jag igen. Tror inte det är farligt i sig.

Däremot så ska en bra massör lyssna på kunden och anpassa sig. Till viss del. Många gånger, särskilt när man är på sin första massage, kan man ha så mycket spänningar, knutor och stelhet att det gör skitont att lösa dem även om inte massören ens tar i så hårt. MEN då tycker jag en bra massör ska förklara det, och förklara precis varför hon/han tar i som den gör, hur det påverkar de ömma punkterna osv så att man faktiskt vet.

Vad jag vet brukar det bli bekvämare ju fler gånger man går, för att man då löser upp knutor och nya inte hinner bildas på samma vis innan nästa massage.

Tänk också på att man kan bli ruggigt dålig, typ feberkänningar, frossa, illamående osv efter en massage.

Annons:
Herveaux
5/27/17, 8:24 PM
#7

Jag delade tidigare lokal med en massör.
Hon gav djupgående massage som verkligen löste upp knutar och mjukade upp ordentligt, vilket kunde kännas rejält.
Ibland krävdes det att hon tryckte med armbågen eller la hela sin kroppstyngd för att komma åt ordentligt, men som sagt, den massagen gjorde också nytta.
(Kanske ska påpeka att hon mjukade upp "lager för lager" innan hon gav sig på knutar som satt djupt för att det inte skulle göra allt för ont och vara snällt mot kroppen, både kundens och hennes egen.)

Svensk massage, eller klassisk massage är mer bara avslappnande och skön, men gör sällan så mycket nytta om man har problem med stelhet och knutar.

Vilken skum massör som inte var tydlig med vilken typ av massage hon erbjöd och du betalade för…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Devya]
5/27/17, 9:02 PM
#8

Om du vill ha en vanlig, avslappnande massage så sök efter sådan och begär inte att de ska fixa upp din stela rygg. :)

Jag går endast på avslappnande massager och de är nästan för försiktiga där men jag njuter jättemycket och håller alltjämt på att somna. Så du bör kolla upp exakt vad för sorts massage du ger dig in på.

[Kaoskaos]
5/27/17, 9:59 PM
#9

Du råkade inte ta en Treo innan ? Jag gjorde det och var helt blå efter

[LadyK]
5/28/17, 12:25 AM
#10

Min första tanke var också Treo eller annan värktablett med acetylsalicylsyra då detta gör att man kan få blåmärken lättare. Sen är det stor skillnad på olika sorters massage. Bindvävsmassage har jag varit på och det var då ingen "jag tror jag somnar" upplevelse.

alicetrött
5/28/17, 8:57 AM
#11

Nej inga värktabletter alls. Sådant tar jag bara i absoluta nödfall. Men blåmärkena kom ju inte till av att jag skulle ha lätt att få blåmärken av minsta lilla utan av att hon verkligen tog i. Jag såg ju hur hon kämpade, och att det verkligen gjorde SÅ ont. .

Men tack för svar. Jag ska kolla upp mer vad för typ av massage som finns. Jag visste ingenting om massage och trodde alla massörer var likvärdiga och utförde liknande behandling.

alicetrött
5/28/17, 9:00 AM
#12

Sen vill jag ju inte heller att det ska vara för "mesigt" och någon "smekmassage" bara. Det kan jag lika gärna be sambon att utföra. Men jag trodde att det skulle kännas skönt ont, inte bara ont, ont

leemland
5/28/17, 1:05 PM
#13

Första gången är mer smärtsamt och då kvittar de vilken typ av massage man får(kanske inte taktilmassage däremot). 
Men det är väldigt otrevligt av henne att skita i dig och bara "trycka på" . Som massör måste man ju lyssna på kunden. För är upplevelsen inte bra så kommer man ju knappast tillbaka. 

När du nu letar vidare, så kolla recensioner om massörerna! Det är det bästa man kan göra. Leta överallt 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
[Devya]
5/28/17, 7:31 PM
#14

#13 Vah? Första gången jag fick massage så var det nog minsann inte smärtsamt och det ska inte heller vara det om det är vanlig avslappnande massage.

[xMondSy]
5/28/17, 7:36 PM
#15

#13 då vet jag inte vad du fått för massage! Men de flesta massörer brukar fråga om man fått massage innan och säger även att man ska säga till om de ska ta det lugnare eller hårdare. Ts. Jag har endast gått på avslappnande för ryggen och man ska inte få blåmärken efter! Bevisligen har inte personen lyssnat på dig alls.

leemland
5/28/17, 8:01 PM
#16

#14 Har man mycket knutor så är det högst troligt att man har ont av massagen. 
Avslappnande massage är avslappnande massage men TS vet inte vad det är för massage hon fått. Och utifrån hennes beskrivning kan vi ju stryka att det är avslappnande massage. (missade att skriva avslappnande där jag skrev taktil också) 

#15 Men det sa jag ju att det är otrevligt av massören att inte lyssna. Massören är kanske inte rätt utbildad(eller utbildad överhuvudtaget)  eller en sån som inte lyssnar helt enkelt. Och Nej alla frågar inte om det gör ont eller så. Och även om man skulle säga något så lyssnar inte alla. 

TS - Det kan hända att man får blåmärken första gången man går på massage!(har precis frågat 2 massörer)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Devya]
5/28/17, 8:53 PM
#17

#16 Ja, jag vet åtminstone att jag har en massa knutor men jag vågar mig inte på en ordentlig massage för att fixa till dem utan går endast på avslappnande massage vilket räcker mer än väl för mig. :)

Jag har aldrig fått blåmärken av massage och då får jag otroligt lätt blåmärken.  Min kille behöver bara lyfta upp mig vid midjan och vips har jag fått blåmärken där. Får även blåmärken på mina händer utan att jag vet hur.

Carmarino
5/29/17, 2:49 PM
#18

Har gått på massage en gång i månaden i 16-17 år, och för det mesta så är det bara avslappnande. Om musklerna däremot är väldigt spända, och jag har fått knutor, då gör det rejält ont.

Emellanåt blir det också blåmärken. En gång fick jag ett blåmärke som var stort som en handflata nästan. Det har dock bara hänt en gång, men då hade jag också haft rejäl värk i armen i flera veckor. Kunde knappt lyfta armen ens. Övriga gånger har blåmärkena varit förhållandevis små. Ibland känns det som om jag hade ett jätteblåmärke, men det syns inget.

När jag har riktigt ont innan massagen så brukar jag ta en tablett typ Ipren eller Panodil, dels för att musklerna slappnar av lite lättare då och dels för att smärtan blir mindre. Vet nämligen med mig att om massören inte får knådat igenom knutorna så fortsätter de att göra ont. Då spänner jag mig ännu mer och knutorna byggs på igen, så det blir en ond cirkel.

Fast min massör är väldigt bra på att kolla om det blir för mycket. Då masserar han någon annan del av kroppen ett tag, och återvänder sedan till det onda stället, som då har hunnit bli lite uppmjukat och det gör inte lika ont när han fortsätter massagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Portie
5/29/17, 3:07 PM
#19

Har fått likadant när jag fick massage. Han tog i grymt hårt, sa att han var tvungen till det för att jag hade massa spänningar. Dagen efter kunde jag knappt komma ur sängen för det gjorde så ont, hade blåmärken och bristningar på hela ryggen.

[Devya]
5/30/17, 6:54 AM
#20

#19 Bristningar?Alltså riktiga bristningar som aldrig försvinner?

Annons:
Portie
6/2/17, 12:48 AM
#21

#20 Nej tillfälliga, ytliga bristningar. Tog ett bra tag för dom att försvinna

[Devya]
6/2/17, 6:46 AM
#22

#21 Försvinna, eller blekna? Bristningar försvinner ju inte, de bleknar endast för att knappt synas, åtminstone om det är små bristningar och inte djupa.

Och hur länge tog det för dem att "försvinna"? Flera år eller?

[malda]
6/2/17, 4:19 PM
#23

#22 Kan det vara bristningar av blodkärl som #21 menar? Alltså sådana som inte blir till blåmärken, men ändå är blodkärlsbristnigar. Alla bristningar behöver inte vara hudbristningar, tänker jag.

Portie
6/4/17, 6:14 PM
#24

Precis, bristningar av blodkärl, det tog några veckor för dom att försvinna

Upp till toppen
Annons: