Annons:
Etikettförhållande
Läst 2053 ggr
Zyperior
2017-06-03 20:49

Bortglömd årsdag

Jag och min nuvarande sambo har varit tillsammans i ett år. Eller vi började iaf ses mer intimt för ert år sedan. När vi blev tillsammans är ur mitt perspektiv lite luddigt. Hon gick köpte en present till mig som jag fick två veckor för tidigt för hon kunde inte hålla sig med att ge den samt också för att säkerställa att jag ska komma ihåg dagen. Det har också hänt lite annat i mitt liv under aktuell period. Ganska psykiskt påfrestande sådana samt att vi skulle fira min farmors 85-års dag dagen efter. Jag glömmer totalt bort detta och visar denna glömska genom att ta hem min dotter från mitt ex den aktuella dagen eftersom hon ska följa med på födelsedagsfirandet dagen efter. Min sambo bokar därför in sig på att jobba den aktuella dagen med förhoppningen om att jag tillslut ska komma ihåg det ändå. Vilket jag inte gör. Det är först nu efter födelsedagsfirandet är över som jag inser att jag glömt av det. Självklart tycker jag hon har rätt att vara ledsen och besviken. Men det är ju inte av illvilja jag glömt av det. Jag har ju inte skitit i det medvetet. Sen vet hon också om att jag är glömsk, att jag har haft psykiska påfrestningar och haft en hel del annat att tänka på. Är det mitt fel? Förslag på vad jag kan göra för att gottgöra detta misstag?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Aleya
2017-06-03 21:00
#1

Fira det efteråt. Och nästa gång kanske en påminnelse på mobilen för dessa saker skulle rädda dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kyllan56
2017-06-03 21:02
#2

Vems fel skulle det annars vara? Jag har själv varit mycket glömsk och fått skriva upp allt eller lägga in det på min Iphone!

Det du kan göra är att reparera skadan. Bjud ut din farmor på middag, alternativt laga god mat hos din farmor och bjud henne på m.m. 

Säg att du är ledsen och gör några timmar händelserika för henne! Gör något för henne, som du vet gör henne glad!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
2017-06-03 21:04
#3

Är hon ledsen och besviken då?

Annars får du väl förklara som det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LadyK]
2017-06-04 00:57
#4

Glömsk kan väl alla vara. Jag tycker inte sånt är hela världen, överraska med något framöver och be om ursäkt för att du glömde.

Caeli
2017-06-04 09:32
#5

Om dagen ska firas bör ni ju först och främst vara överens om vilket datum ni blev ihop. 

Vi firar aldrig årsdagen eftersom det även i vårt fall var lite "luddigt". 😉

Greta G
2017-06-04 11:50
#6

När jag gick i mental träning och en gång glömde bort tid eller dag så frågade min terapeut mig om jag hade slarvat bort lappen med tid och datum om det varit en trisslott med en miljon i vinst. Självfallet inte svarar jag och inser då att det handlar om hur viktigt man tycker saker är. Du kommer tydligt ihåg farmors födelsedag men missar helt er årsdag…. bara en tanke. 

Bjud ut henne på något speciellt, så att ni gör något ihop, köp inte bara något, upplevelser och att du tar dig tid betyder mer.

Annons:
Shailina
2017-06-04 12:27
#7

det är iaf inte hennes fel att du glömt om inget annat. Glömma kan alla göra, själv kan jag väl känna mig litegrann besviken om min kille skulle glömma en årsdag jag själv tycker har betydelse, men jag vet det inte är för att han inte värdesätter förhållandet och det är ju inte heller hela världen om han glömt. Jag glömmer ju saker jag med. 

Men om det är så viktig för hon att hon ser till att påminna dig på alla vis hon kan, kanske det skulle vara värd mödan att planlägga in på kalendern på datorn, på tablet eller mobilen så du inte glömmer nästa år, och nu hitta på nåt speciellt. 
Vad med en vecka med en ros på kudden när hon vaknar varje morgon? Att du gör frukost på sängen med gulliga "jag älskar dig", "du betyder allt för mig", "glömska människor glömmer aldrig att de älskar" eller sådana små gulleplutt-lappar, att du överraskar med färdig bad med levande ljus när hon kommer hem eller sådana söta och gulliga saker? Vardags-gull är underskattat tycker jag, och om min kille skulle gjort sånna "små" vardags-gull-grejs i en vecka kunde jag nog förlåta det mesta utan större problem kan jag lova ;)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Lojs
2017-06-04 12:29
#8

För framtiden kanske ni kan göra något system för att hjälpa dig att komma ihåg, antingen att du har någon påminnelse i telefonen eller att hon hjälper dig att komma ihåg.
Jag och maken är båda hopplösa på att komma ihåg. Förra året glömde båda bort vår bröllopsdag (och det var bara den andra i ordningen), men eftersom vi båda är lika så har ingen av oss ont av det. Om en av oss kommer ihåg så hjälps vi åt att påminna i förväg, för båda vill helst fira, men det är liksom sånt som händer. Och nu när jag läser detta så kom jag på att det häromdagen var 5 år sedan vi blev ihop och ingen av oss kom ihåg, katten oxå. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

alicetrött
2017-06-04 13:24
#9

Jag tycker inte det är en så stor grej att glömma en årsdag. Är ju bara att fira det en annan dag om det nu är något man vill fira. Vi brukar bara konstatera "Jaha, nu har vi stått ut med varann ännu ett år, vad duktiga vi varit" sen är det inget mer med det.

[rumelle]
2017-06-04 15:53
#10

Om hon nu hade full koll på att det var er årsdag så tycker jag det är lite konstigt att hoon inte påminde dig samma dag utan gick och liksom väntade på att du skulle komma på det själv, och sen blev sur när du inte gjorde det. Alla kan glömma och om man är i ett förhållande och har vissa dagar som man anser är viktigta så hjälps man väl åt att komma ihåg dem så att man kan fira dem tillsammans.

Kalli
2017-06-06 19:26
#11

Personligen kan jag väl tycka att om den ena personen tycker att årsdagen är väldigt viktig så borde väl den personen också vara drivande i firandet. Att tyst vänta på att ens partner ska komma ihåg en dag man själv tycker är viktig och sedan sura när hen inte gör det känns.. ja, lite barnsligt. Å andra sidan har jag aldrig känt ett behov av att fira någon årsdag så jag är kanske fel person att uttala mig.

Herveaux
2017-06-07 10:31
#12

Personligen uppskattar jag en spontan present mycket högre än när det plikttroget levereras en årsdagspresent, födelsedagspresent eller julklapp.
Det känns mer genuint när det inte är ett "måste" som ska uppfyllas.

Jag har uselt minne för födelsedagar och årsdagar, hur mycket jag än älskar personen jag borde ha uppvaktat. Datum bara vägrar fastna…😕

Så jag "kompenserar" med spontana gåvor och överraskningar istället.
Mycket roligare när personen inte förväntar sig något. 🙂

Det enda tips jag kan ge är samma som andra redan nämnt:
Kom överens om en årsdag (om ni inte har gjort det)
Skriv in en (eller flera) påminnelser i telefonen eller papperskalendern.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: