Annons:
Etikettfamilj
Läst 1278 ggr
SilverRosen
2017-06-13 14:55

Detta eviga Födsedags-tjatet

OBS: Skrivet med en gnutta humor!

Vi blir bokstavligt talat jagade av makens föräldrar om våra förbannade födelsedagar och att de Måste firas!

(sarkasm) 
För jorden kanske går under annars? Universums balans kanske rubbas? Eller bringar otur? Eller kommer de spricka av frustration? Kanske de inbillar sig att vi känner oss oälskade?
(slut på sarkasm)

Jag förstår inte deras maniska jagande att få fira oss och deras totala ignorans om att lyssna på våra önskemål (ska det ändå inte vara våra dagar?)!
Vi är båda 30+, otroligt nöjda med livet och tillvaron, vi har allt och på god väg att uppfylla alla livets önskemål, vi önskar en lugn försommar, en lugn juni månad efter en påfrestande vår.

Va e detta för ett beteende?! Varför betyder ens födelsedagar så förbaskat mycket för dem, de är helt maniska, jag e så förvånad? *fnissar* 
Om de är så angelägna om att fira, fira den då själva, gå ut och ät,  det är ju trots allt föräldrarna som skapat och satt oss på jorden!

Vi har pratat med dem flera ggr under det senaste halvåret och min mamma accepterar våra önskemål, om än motvilligt..men fan ta maj inte makens föräldrar!
De är ofantligt ettriga när det gäller att ses, budskapet liksom går ut genom det andra örat direkt. *fniss*

Har faktiskt inget emot själva födelsedagen, även om just min är befläckad med djup sorg, så firar jag faktiskt livet den dagen, på ett nästan spirituellt plan. På mitt eget sätt och vill kunna göra det på mina egna villkor utan att den kränks av halvrabiata svärföräldrar!!!!
Jag får nog "råka" vara hemifrån på ett ärende när de kommer, inte ens de 2 timmarna är roliga när de ändå bara pratar om  onödiga saker. =(

Heja VVF!! Våga Vägra att Fira!!

Annons:
dejtbar
2017-06-13 15:49
#1

Jag tycker inte heller om att fira. Eller rättare sagt så ogillar jag köphysterin kring dessa dagar. Jag säger varje jul/födelsedag att jag INGA juklappar/presenter vill ha ändå överöses jag av en massa prylar av släkten som älskar dessa present- och julklappsbyten kors och tvärs varje år.

jagga-ewe
2017-06-13 22:51
#2

Jag har slutat fira min födelsedag med släkten. Eller rättare sagt, jag sa ifrån att de inte är välkomna hem till oss för att "fira" mig. För ett släktkalas, även om det bara vore svärmor o svärfar som ska komma, innebär en massa stress för mig. Det betyder städande och bakande och matlagning o massor saker som inte är ett sätt för mig att bli firad. Tvärtom! Så för några år sen, kanske fem-sex år sen, sa jag att den som vill uppvakta mig för bjuda MIG till SIG. Inte tvärtom.

Morsan nappade glatt, så nu är det standard att vi åker till henne och äter middag och tårta på helgen närmast min födelsedag. Kanonbra, jag får välja mat och får tårta utan att slita för det.

Svärmor gillade det inte. Hon påpekade att jag inte kunde vänta mig några presenter i så fall, för dem får man som motprestation för att man bjuder in. Öhhh? Men okej, om hennes gåvor är betalningen för tårtan så vinner jag ändå på att slippa baka tårta… Dock ska erkännas att det inte blivit så i slutändan. Vi brukar bli bjudna till svärmor o svärfar nångång i samband med min födelsedag på middag med efterrätt, och så får jag nån liten present ändå.

Själva födelsedagen brukar jag bara fira med familjen, dvs med min man o våra barn. Det är dem JAG vill vara med den dagen. När jag fyllde 40 var vi iofs hos morsan, eftersom det var en söndag o vi stannat över efter firandet som skedde kvällen innan då. Så då fick jag "frukost på bäddsoffan" istf frukost på sängen. =)

Jag vet inte om det här är nåt för dig, TS, men du kan ju föreslå det isf. Lite som en kompromiss för alla parter. De får uppvakta er, men en annan dag. Ni slipper ha gäster på era dagar. Är det inte okej att ni åker till dem kanske de kan få bjussa på lunch på stan eller nåt istället. (Det brukar jag låta morsan göra den dagen jag fyller, de år vi har jobbat i samma stad.)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Roe Deer]
2017-06-15 06:22
#3

Jag förstår dilemmat! Jag personligen ogillar att fira min födelsedag på ett stort vis. Det brukar bli en lugnare fika på stan tillsammans med mor en dag och de andra dagarna sprider jag ut med fika med vänner och sedan hälsar jag på far och firar lillebror som fyller år en vecka efter mig. 

Jag kan iofs. luta mig tillbaka på att jag är minimalist, något som hela familjen idag vet. Men i ditt läge med jagande svärföräldar, gäster osv… bör du vara skarp! Säg att du inte vill fira traditionellt och inte vill ha presenter! =)

Upp till toppen
Annons: