Annons:
Etikettförhållande
Läst 5858 ggr
Auråra
6/17/17, 10:14 AM

Träffa ny efter avliden partner

En vän till mig drabbades av en ovanlig slags cancer och de kunde inte behandla henne då det var för sent. Hon somnade in för 3 månader sedan i mitten av mars.

Vi är ett kompisgäng på 7 personer som umgåtts länge. Där ingick min nu avlidna vän och även hennes partner (de hade varit sambos i 7 år när hon blev sjuk)

Det som jag tycker känns lite osmakligt är att hennes sambo tämligen omgående fattade tycke för en annan tjej i vårt kompisgäng. Jag reagerade när de gick hand i hand hem från begravningen, men just då tänkte jag ändå att det nog bara var att hon hjälpte honom genom sorgen men bara dagar senare kysstes de öppet och vi alla i gänget förstod att nu var det dem.

Och i helgen går flyttlasset. Hon ska flytta in i hans lägenhet  idag.

Självklart ska man gå vidare i livet och inte leva ensam hela livet efter att en partner gått  bort men jag får ändå känslan av att "hade de något på gång redan innan hans sambo gick bort" Det har ju gått så fort. Jag får bara en dålig smak i munnen.

Jag har iaf väldigt svårt att tänka mig att jag skulle kunna bo ihop med en ny redan 3 månader efter att min partner gått bort ifall det skulle hända honom något.

Vad tycker ni?

Annons:
Herveaux
6/17/17, 10:25 AM
#1

Personligen har jag inga åsikter om hur snabbt folk inleder nya relationer, så länge den gamla relationen är avslutad innan den nya inleds.

Beklagar sorgen! 🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
6/17/17, 10:26 AM
#2

Jag tycker inte man ska lägga ner energi om hur andra gör och hur andra sörjer utan istället vara glad å deras vägnar.

Varför spekulera?

Kan man inte unna andra att må bra? Jag blir så upprörd över alla moraltanter som alltid ska hitta något som inte är passande bara för att man själv kanske inte fungerar så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
6/17/17, 10:33 AM
#3

Att man ska bry sig lite mindre i hur andra gör.

Jag har sett folk som aldrig gått vidare och hur jäkla mycket dom ältat år och dar efter att någon gått bort.

Nu är det som det är och inget du kan göra nått åt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
6/17/17, 10:42 AM
#4

Nummer 1. Vad har dina moralkakor med deras privatliv att göra? Även om de rent utav hade en affär på gång långt innan den avlidna ens blev sjuk eller mitt under hennes sjukdom. Vad spelar det för roll i ditt liv? Vad har du med det att göra? Det hjälper ju ingen att moralisera över. De anhöriga är nog drabbade av sorg och tunga bördor genom sjukdomstiden ändå. Tänk om han redan velat lämna henne långt innan? Men dedan blev hon sjuk och då tog han sitt ansvar att stödja henne och finnas kvar så länge hon behövde istället för att överge henne mitt i sjukdomen? Vad vet vi liksom? Den nya kanske har varit ett jättefint stöd för honom eller tom båda under den avlidnas sjukdomstid? I tuffa situationer kommer man varandra närmare fortare än annars. Dessutom vet vi ju inte den avlidnas inställning. Men själv tänker jag spontant att om jag dog skulle jag vara glad och tacksam för om min partner hittade ett nytt liv och ny kärlek fort istället för att gå runt och lida. Vad är den döda eller någon av hennes nära betjänta av att han går ensam och sörjer? För sörjer, det lär han göra ändå, oavsett ny partner eller ej. Det blir bara lättare att bära om man har sällskap. Att han har en ny redan behöver dessutom på intet sätt betyda att han inte älskade sin förlorade heller. Inte alla är automatiskt helt monogama i sina känslor utan tvärt om. Man kan faktiskt känna både förälskelse och kärlek för flera personer samtidigt. Jag själv är polyamorös. För mig i mitt liv innebär det att jag fortfarande har känslor för flera av mina ex. Min nuvarande partner är inte poly utan helt monogam i sina känslor. Det tar jag förstås hänsyn till. Jag har inte flera partners samtidigt för hans skull. Men känslorna är ju ändå där. Nu har din vän inte längre sin förra sambo hos sig i livet längre. Han kan inte vara varken trogen eller otrogen mot henne. Enda anledningen jag anser talar för att vänta är om den avlidna och din vän har barn ihop att ta hänsyn till. De kan ha så stora förändringar i sitt liv att hantera förlusten av sin mamma att det inte är lämpligt att plocka in någon ny hux flux. Nej släng dina moralkakor i sjön eller behåll dem för dig själv! Var istället glad för "änkemannens" skull att han slipper förlora mer tid i ensam sorg. Det hjälper ingen att någon är olycklig och mår dåligt. Vem fan bryr sig om "hur det ser ut"? Det är verkligheten som är viktig. Det är deras liv som går här och nu. Den döda kommer inte tillbaka. Det är mina 7 cent.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

pyromanen
6/17/17, 1:01 PM
#5

Min före detta svåger blev ihop med en av sköterskorna som hjälpte till då hans fru dog i cancer i hemmet. Många vart förförade och det varade väl också bara nåt halvår men garanterat att det halvåret blev bättre än det hade varit utan denna relation. Låt människor må så bra som möjligt.

Amasten
6/17/17, 2:17 PM
#6

Håller med om att det känns magstarkt att gå hand i hand med sin nya kärlek på sin döda sambos begravning. Man kan väl vänta tills begravning och sådant jobbigt är överstökat iallafall innan man visar sig med en ny partner.

Annons:
[Roe Deer]
6/17/17, 3:07 PM
#7

Alla är olika, jag skulle nog väntat om jag var i deras situation. Mest av respekt för den bortgångne och för familjen. Sedan lever ju alla sina egna liv. Kärlek är alltid härligt och bör spridas. Men på en begravning så skulle mitt fokus vara riktat mot den avlidne. 

Att fatta tycke för tjejens/killens kompis är alltid tabubelagt och lätt hänt. Så länge man inte är otrogen och avslutar ett förhållande innan man inleder ett nytt. Vissa är beroende av närhet och klarar inte av en partners frånvaro på den fronten pga. sjukdom. Är sjukdomen långdragen så kan en partner dräneras av energi och ibland även vilja lämna förhållandet, men stannar bara för att det anses rätt och själv inte vill känna skuld. Det verkar som att denna kille sökt tröst i en av väninnorna och väntat med att öppet visa sin kärlek, för respekt för din bortgångna vän, hans flickvän. 

Deras val, deras liv. Vi lär oss av varandra genom att se hur vi själva skulle gjort annorlunda. Faktum kvarstår, din väninna har lämnat er. Må alla finna ro och lycka på nytt snart!

Kalli
6/17/17, 8:26 PM
#8

Jag tänkte skriva något men Tjeja har redan gjort det så bra. 🙂

Honestyisdead
6/17/17, 9:09 PM
#9

Tycker nog att det är smaklöst att gå på sin sambos begravning med en ny partner.

Kalli
6/17/17, 9:14 PM
#10

#9: Vem av dem skulle stannat hemma då? Partnern eller vännen? De ställde sig ju ändå inte att hångla framför kistan, utan höll som jag förstod bara i handen vilket likaväl kan vara för att uttrycka stöd som något romantiskt.

Tjeja
6/17/17, 9:24 PM
#11

#9 Jag tänkte precis säga som #10

Kan tillägga en tanke till. Även om det var något "romantiskt" handhållande så lär det ha varit lika mycket till stöd på samma gång i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
6/17/17, 9:27 PM
#12

#10 Ingen hade behövt stanna hemma.

Jag med många ser att man håller hand med en partner och så var ju fallet även här. Jag tycker det var smaklöst mot familj.

Kalli
6/17/17, 9:34 PM
#13

#12: Så det du menade var inte som du skrev att det var smaklöst att gå med en ny partner utan att hålla hand med den nya partnern? De hade ju varit lika mycket/lite (vi vet ju inte huruvida de var tillsammans då) partners oavsett om de höll handen eller inte.

Annons:
Honestyisdead
6/17/17, 9:40 PM
#14

#13 Jag antar att dom var tillsammans just eftersom de höll handen. Det gör man inte i denna umgängeskrets om man inte är ett par.

Tjeja
6/17/17, 9:42 PM
#15

#14 hur vet du det? Känner du den avlidne och dennes vänskapskrets?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Auråra
6/17/17, 9:50 PM
#16

#14. Vi antog också att de var tillsammans på begravningen men 100% säkra blev vi ju inte förrän 2 dagar efter när vi träffades allihopa igen och det inte bara var hålla handen utan upprepade kyssar,  hålla om, pussar osv.

Honestyisdead
6/17/17, 9:55 PM
#17

#15 "Antog"

Och antar.

Kalli
6/17/17, 11:10 PM
#18

# 14. Jag känner inte bekantskapskretsen så jag kan inte uttala mig lika tvärsäkert om vad de gör eller inte. Jag är inte så kategorisk.

Honestyisdead
6/17/17, 11:31 PM
#19

#18 Ts känner dom.

Aleya
6/18/17, 7:34 AM
#20

#16 jag känner att detta är ungefär lika meningslöst som din tråd om då du inte ville vara "mamma" till din killes barn. Eller snarare du ville inte delta i familjen och engagera dig. Men i detta ska du bry dig där du inte har nått att göra. Tycker du borde börja välja vad du ska lägga energi på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Auråra
6/18/17, 9:49 AM
#21

#20 Min sambo och hans barn har ju inte med denna situation att göra alls så vet inte varför du börjar prata om dem. Och jag "lägger mig inte i" hur de gör. Jag bara diskuterar anonymt på ett forum och tar upp olika saker som jag är med om i mitt liv och jag trodde man fick ta upp olika saker här och bolla funderingar. Men är tråden så "meningslös" så är det väl upp till admin att avgöra om den ska tas bort.

[Roe Deer]
6/18/17, 10:28 AM
#22

Jag tror att vi reagerar på hur nära personer i vår omgivning beter sig om de plötsligt agerar på ett sätt som för oss är okaraktäristiskt, alltså på ett sätt som vi inte kunnat förutse eller tro om dem. Det handlar nog mycket om vår egen trygghet, vetskapen om vart vi "har" personerna i fråga. VI vill ju att ALLA ska vara ärliga och öppna med vilka de är, så att vi kan göra ett aktivt val om vi vill vara deras vän eller ej. Men alla växer ju och förändras. Alla har sin egen etik och moral. Ärlighet varar längst. Sedan behöver man ju inte veta allt om alla. Men som sagt, din avlidne väns pojkvän och hans nya tjej (din väninna), visade genom sitt agerande vad de tycker är okay, annars hade de inte gjort som de gjort. Om deras handling påverkar dig negativt och du finner deras val går utanför ramarna för vilka du vill umgås med, så är det upp till dig. Detta är ju faktiskt jättebra tillfälle att värdera er vänskap.

Aleya
6/18/17, 11:38 AM
#23

#21 som jag skrev: lägg energi på saker som handlar om dig och inte om andra. Varför ska du värdera om detta är rätt eller ej? Saker händer och ibland kanske inte under optimala tider i livet. Men det är inget du behöver bry dig om om det inte är dig det handlar om. Detta är en vän och det är inte du som är ute och dejtar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
6/18/17, 12:16 PM
#24

Jag har full förståelse för att man vill att folk visar respekt för ens avlidna väninna. Jag hade känt som ts.

[LarssonA]
6/19/17, 7:48 AM
#25

Jag är en "drabbad" av sånt prat.  Och INGEN har med mitt privatliv att göra mer än jag själv.

Jag och min man gick isär juni -12, i september -14 dog han och i februari -15 träffade jag min nuvarande sambo och jösses vad det pratas (fortfarande) om detta. Jag hade sååå bråttom att skaffa ny. Jag har ifrågasatt hundra gånger vad det är för konstigt att inleda ett nytt förhållande efter två år, men ingen ser det. De ser bara att han dog och räknar allt från det datumet konstigt nog? Och om vi hade vart i hop när han dog så hade ingen haft att göra med om jag träffat ny ändå! INGEN ska bry sig. 

Jag vet att det inte är samma sak i detta fallet. men det spelar ingen roll, de har sina skäl att göra som de gör och låt dem ha sitt liv i fred utan massa tjafs och viskningar.

Jag blir ledsen, förbannad och upprörd! Varför ska folk hela tiden lägga sig i andras liv?

Gronstedt
6/19/17, 9:13 AM
#26

Finns det någon anledning att anta att det är "respektlöst" mot den avlidna? För allt vad bekant är kanske de tre levde i en kärleksrelation redan före dödsfallet. Kanske den avlidna visste om och accepterade relationen under livstiden. Kanske den avlidnas övriga familj är själaglada att svärsonen hittat någon ny. Kanske svärsonen och den nya är älskade medlemmar i den avlidnas familjesammanhang.

Eller så kanske svärsonen och hans nya är hatfulla, respektlösa svin som strävar efter att såra den avlidnas minne och så många andra som de kan och hinner.

Man måste inte automatiskt anta det senare. Som utomstående vet man sällan mycket om hur andras relationer ser ut inuti. Man får vänta på att höra vad personerna berättar, om de vill berätta något.

Ria74
6/19/17, 10:00 AM
#27

Jag brukar lägga mig vinning om att inte döma eller lägga mig i någons privatliv. Men jag förstår helt klart TS reaktion.

Jag hade själv aldrig valt att hålla handen på en begravning oavsett om jag hade varit den med avliden partner eller den nya i förhållandet. Rätt och slätt pga respekt mot den avlidnes familj, släkt och vänner.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Greta G
6/20/17, 4:46 PM
#28

Personligen skulle jag tycka det var lite väl magstarkt att offentligt visa upp att jag träffat ny innan ens kroppen från min förre är begravd men alla är vi olika.

Honestyisdead
6/20/17, 4:48 PM
#29

#26 Man måste inte anta det senare. Jag tror inte det handlar om hat. Bara att dom inte tänkt på hur det kan uppfattas av de närstående.

landsbygdsbo
6/20/17, 9:54 PM
#30

Om man nu ser krasst på det hela så hade förmodligen den avlidna varit sjuk ett tag.  Om killen ställer upp och stöttar henne in i det sista är det ju tänkbart att den gemensamma väninnan stöttade först den avlidna och sedan under slutfasen även mannen. Så gav det ena det andra…och varför inte.

Jag för min del hoppas innerligt att om jag trillar av pinn före min sambo, att hon per omgående hittar någon hon kan ha roligt och leva med.

Fridaaaa
6/21/17, 12:30 PM
#31

Har inga åsikter kring det.
Livet blir inte alltid som man tänkt sig helt enkelt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pytteliten
6/21/17, 5:39 PM
#32

Grattis till dem tycker jag! Dör jag så hoppas jag verkligen att man man går vidare och inte gräver ner sig. Ju förr desto bättre!

Honestyisdead
6/21/17, 9:31 PM
#33

Om jag har partner när jag dör hoppas jag att han visar respekt mot min familj och vänner på min begravning och innan åtminstone

Herveaux
6/21/17, 9:44 PM
#34

Varför är det respektlöst mot den avlidnes familj mfl att hålla handen eller på annat sätt visa att man har en ny kärlek på begravningen?
(Säger inte att ni tycker fel, jag förstår inte bara.)

Om tex min syster skulle gå bort och hennes sambo kommer med en ny tjej på begravningen hade jag inte kunnat bry mig mindre. Jag är där för att ta farväl av min syster, inte lägga energi och tanke på vem min fd svåger håller i handen.
Jag har ingen aning om hur deras (systerns och svågerns) relation såg ut sista tiden, det min syster berättar är kanske inte alltid hela sanningen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Katti
6/21/17, 9:47 PM
#35

Ja, det kan man ju tycka. Samtidigt kan det ju finnas så mycket i det här som vi inte har någon aning om. Det kan ju faktiskt till och med vara så att kvinnan har uppmuntrat dem och ville att de skulle finna tröst hos varandra.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

qayza
7/5/17, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

☝️

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Honestyisdead
7/5/17, 10:25 AM
#37

#36 Det finns massor av människor som gör saker som visar att dom är personer som inte förtjänar någon respekt och som inte ska låtas vara som dom är. Så din text går fetbort.

Candela
8/17/17, 10:44 PM
#38

Min svägerskas make sedan 20 år tillbaka gick bort hastigt och oväntat för två år sen. Efter några månader hade hon en ny partner och var lyckligare än någonsin.

Det såg nog illa ut för utomstående, men vi närmaste familjen visste ju att hon och hennes make hade kämpat i många år med sitt förhållande. Han hade varit otrogen många gånger och betett sig allmänt illa emot henne. De hade diskuterat skilsmässa väldigt många gånger, men hon hade ändå kämpat vidare.

 Hennes nya partner var en vän sen tidigare som fanns där för henne i den värsta sorgen efter hans bortgång. Han hade länge haft känslor för henne, men hon hade inte haft några känslor för honom tidigare. Men de fann varandra, och hon är som sagt som en ny människa nu.

Jag förstår att det kan se illa ut för någon utomstående, men man vet kanske inte hela historien..

cissi_1993
8/25/17, 10:08 PM
#39

hade jag varit hennes familj hade jag varit så arg så det ångade ur öronen. Om han har kunnat gå vidare så tidigt (bara någon dag efter begravningen) så kan han (imin värd) inte ha älskat henne och borde ha lämnat henne tidigare så hon kunde spendera sin sista tid med någon som älskade henne på riktigt. 

men han kan ju sörja och helt enkelt klänga sig fast vid någon som gör att han slipper sörja ett nytt förhållande (det är inte konstigt). så i mina ögon kan ju han bara vara förtvivlad medans hon är den som borde satt stopp för det. självklart finnas som stöd och att tillfälligt flytta in hos en kompis som sörjer oavsett kön tycker jag inte är konstigt det är kyssar som inte är okey

Upp till toppen
Annons: