Annons:
Etikettkriser
Läst 1393 ggr
Pluppen93
6/18/17, 12:07 AM

Tagen föregivet

Jag o min sambo har vart ihop i lite över 2 år o har ett barn ihop Grejen är att det känns som han prioriterar mig mindre o mindre.. han spelar väldigt mycket online (cs o diverse) o det tar nästan över lite då det aldrig blir tid för oss känns det som.. även om vi bor med varandra så känns det nästan aldrig som vi "umgås" med varandra längre, på alla hjärtans dag så var han ute med några killpolare o blev full o visst jag tog inte upp att det var alla hjärtans dag så.. men ändå. O när jag fyllde år så hände ingenting :( jag gick upp o tog pojken som går upp 6 på morgonen Som vanligt så ingen sovmorgon, jag lagade mat till alla 3 o min sambo fick jag ingen present av då han skyller på att det är dåligt ställt med pengar just nu, vilket det är! Men han kan spendera över 2000 kr på sitt jäkla onlinespel efter min födelsedag.. han har sagt att jag ska få en sen present men nu har det ju gått 3 månader sen jag fyllde år :( Det känns som jag offrar mig o köper saker till honom även när han inte fyller år o lagar mat o tvättar.. städar osv, offrar mig o sitter ensam hemma med en 1åring fast jag själv är trött så han kan träffa sina vänner men jag får aldrig liknande tillbaka :( känner mig så fruktansvärt bortglömd o osynlig.. ibland känns det inte ens som han älskar mig längre.. Han hjälper ju till hemma men inte lika mycket o det känns aldrig som han gör mer än han behöver, det är nästan aldrig något romantiskt eller speciellt som får mig o känna mig speciell… inte ens när min hund dog o jag vart väldigt ledsen o upprörd över det kunde han slita sig från datorn , det är som han alltid prioriterar sig själv först.. o sen om det inte är för jobbigt eller innebär att han behöver göra någon effort så kanske han kan vara gullig mot mig. O sen såfort det finns tillfälle så sitter han o spelar igen, han har lagt ner mer pengar o energi på datorn än han någonsin gjort på mig.. o det var jag som köpte datorn till honom från första början! Något jag ångrar grovt nu men det känns inte ens som han är tacksam för det jag gjort/gör o inte tycker jag är värd att bli uppskattad, kanske överreagerar men blir så himla sårad

Annons:
Honestyisdead
6/18/17, 1:07 AM
#1

Vet han om hur du känner?

[Roe Deer]
6/18/17, 10:37 AM
#2

#1 Tänkte detsamma. Har ni pratat om detta?

Oavsett vad så är det viktigt att inse att han prioriterar som han gör för att han vill detta. Annars hade han gjort annorlunda. Man kan inte förändra en person som inte vill förändras själv. (Jag ställde därför inga krav på tidigare pojkvänner, eftersom jag ville att deras "sanna-jag" skulle skina fram och vilja göra saker, inte för att jag bett om det). Jag kunde bli besviken på att min inre bild av en perfekt pojkvän inte stämde överens med den jag var tillsammans med. Så är det. Jag kunde ju inte bli arg på denne för att denne inte var som jag ville ha honom. Sedan är det ju en helt annan sak om ni har barn tillsammans, där finns ett ANSVAR! Det är prio ett!!!  Det är ju jättebra att DU vet vad du gillar och ogillar hos en person och dennes beteende. Kanske är ni bara för olika?

Pluppen93
6/18/17, 11:06 AM
#3

Jo vi har pratat om det otaliga gånger om att det känns som han inte ser mig o att det känns som jag ställer upp o drar det tyngsta lasset hemma o dessutom inte känner mig uppskattad.. så han vet det, jag har även berättat att jag inte kräver att han just köper dyra grejer utan kanske bara gör något fint för min skull ibland eller bara visar lite mer tacksamhet. Det som sårar mest är att jag skulle kunna vara ledsen o gråta men att han inte bryr sig o särskilt inte om han sitter mitt i ett spel :/

[Devya]
6/18/17, 12:53 PM
#4

Låt honom läsa det du har skrivit här. Kanske det klickar till för honom då? Ibland är människor ganska korkade.

[Roe Deer]
6/18/17, 3:27 PM
#5

Snubben din är spelmissbrukare…. helt klart.

Inget dömande här, men utifrån vad jag har läst så prioriterar han den artificiella världen framför den fysiska. Jag skulle ställt ett ultimatum.

Herveaux
6/18/17, 3:36 PM
#6

Har han alltid varit sån här eller har det kommit nu på senare tid?
Hur mår han i övrigt? Tänker att när man börjar gå ner i en, eller är i en depression eller liknande kan man bli ganska så "obrydd" även emot människor man älskar och fly verkligheten genom tex spelande.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Pluppen93
6/18/17, 3:55 PM
#7

Han har la alltid vart dålig på o visa uppskattning o så men på senare tid så har just spela det blivit värre.. han har till o med betalat saker till spelet genom att använda mitt kort o mina uppgifter bakom min rygg :( o när jag tar upp det med honom så säger han att han gjorde det för jag ändå skulle säga nej :( så fick ringa pay Pal o spärra mitt kort därifrån men då la han det på min mobilräkning istället… O ljög mig rakt upp i ansiktet om det.. känns bara som jag gör en massa saker för honom som o ta sonen själv för han ska vara med vänner o går upp med honom varje morgon för min sambo har svårt o komma upp.. matar o byter blöjor o allt.. visst om han jobbat men för tillfället gör han inte det då han ska börja skolan o väntar på att höstterminen ska komma igång så just nu lever vi bara på mina pengar :( o när vi pratar om det så säger han att han ska bättra sig o att han har saker planerat men månaderna går o inget händer, har till o med suttit o gråtit när vi tagit upp det o sagt att han spelar hela tiden o aldrig har tid för mig eller ens är tacksam för det jag gör för honom som o offra mig, köper saker när han fyller år eller om han vill ha nått när vi har extra pengar över men mig finns det aldrig pengar eller tid för o hanblir ju aldrig nöjd då han till o med går bakom min rygg o köper saker i mitt namn bakom min rygg. Känner mig bara så utnyttjad o som han inte älskar mig utan bara tar för givet.. han gör aldrig något speciellt för min skull.. har till o med sagt att det räcker med att han plockar blommor för det är ju gratis bara för o visa att han tänker på mig o vi har blommor Max 15 meter från där vi bor :'(

Herveaux
6/18/17, 3:59 PM
#8

#7 Okej, då får jag nog ta och säga som #5; dags att ställa ultimatum.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[xMondSy]
6/18/17, 4:18 PM
#9

#7 det är INTE okej att han använder ditt kort eller köper saker i ditt namn utan tillåtelse! Jag hade satt ner foten hårt… Hade det varit jag så hade jag kanske slagit sönder datorn tyvärr eller åtminstone kopplat ur hårddisken och gömt den i ren protest.

Sarah
6/18/17, 5:33 PM
#10

Men sluta genast att göra allt för honom. Det är idioti. Varför ska du hålla på och offra dig? Vem tackar dig för det? Du gör även killen en otjänst genom att låta honom vara ett barn, samt relationen mellan pappa/ barn knappast stärks av att han parkerat vid datorn. Min kille spelar gärna mycket, men vi har också en överenskommelse om att bådas tid, intressen och kvalitetstid med dottern är viktiga. Så har det varit sen hon föddes för snart två år sedan. Alla tre i vår familj är lika viktiga och så bör det väl vara i fungerade relationer. Ultimatum och parterapi är väl en början om du är redo att faktiskt gå om han inte ändrar sig.

[Roe Deer]
6/18/17, 6:02 PM
#11

#7 Lilla stumpan, du är medskyldig om du tillåter detta att fortskrida. 

Om du inte lämnar honom nu så kommer han aldrig ändra sig. Det måste ske något drastiskt som får honom att vakna upp; chockas!

Jag vill inte verka hård, men ingen annan än DU kan lösa din situation. Jag talar från erfarenhet. Detta är ett medmissbruk som DU väljer att infinna dig i. Annars hade du gått. Jag önskar dig all styrka till att göra detta. Han behandlar dig som du tillåter dig att behandlas. Du kan säga hur mycket som han gör fel och ändå stanna, du tar dig då an offerrollen (jag dömer dig inte, jag vill hjälpa och stärka!) Du lever i framtiden genom dina förhoppningar och hans falska ord… han kommer inte att förändra sig med att prata. Du måste GÅ. Annars kommer ditt barn få det tufft. Du är barnets förebild också… Visa vad som är okay och inte, du kommer växa enormt av att sätta ner foten, och han kommer vakna.

Pluppen93
6/18/17, 7:21 PM
#12

Har precis sagt att jag inte orkar mer o att det får vara bra.. att jag inte vill vara i ett förhållande där jag inte känner mig respekterad o kan lita på den jag är ihop med.. han verkar fruktansvärt obrydd men han kanske inte tror jag menar allvar.. orkar inte bry mig mer, har bestämt o sagt till honom också att jag vill att vi separerar ett tag

[Roe Deer]
6/18/17, 7:29 PM
#13

#12 Du är stark!

Annons:
Greta G
6/19/17, 12:00 PM
#14

Du måste stå upp för dig själv här, ingen annan kommer att sätta ner foten i ditt ställe, du väljer här hur du vill bli behandlad och var din gräns går. Att sätta gränser och stå upp för sig själv är väldigt svårt speciellt i en relation där den andre är sjuk, i ditt fall av spelmissbruk. Han har t om gått så långt att han stjäl från dig för att finansiera sitt missbruk, här ringer det i alla varningsklockor. 

I Norrköping har vi något som heter anhörigcenter, ett ställe du kan gå till och prata med någon kostnadsfritt och få råd och framförallt stöd.  Har ni kanske något sådant i din stad? Detta är allvar, inget du ska sopa under mattan och hoppas han förstår dig snart för han kommer inte vakna upp och bara ändra sig, det är en sjukdom där du nu är medberoende och måste börja ta dig ur. Jag verkligen rekommenderar dig att kontakta någon för att det här är svårt att klara av ensam och kan vara skönt att ha någon objektiv utomståendes hjälp. 

Lycka till!!

Åsa S
6/19/17, 12:08 PM
#15

Japp låter som missbruk när man börjar ljuga och stjäla för att ha råd fortsätta,  och det är olagligt handla på nån annans privata kort/konto utan dennes medgivande även om man är sambo eller gift.

Låt honom välja, spelet eller sin familj. Min man ställde det ultimatumet till sin fd fru när det gällde äktenskapet eller alkoholen, hon valde alkoholen. Den som har missbruket måste själv vilja få hjälp för att de ska fungera man kan inte tvinga nån då brukar det inte funka

Sarah
6/19/17, 12:53 PM
#16

#12 starkt och bra gjort. Se till att följa upp det nu också.

Tussilago2017
7/3/17, 8:20 AM
#17

Tyvärr känner jag igen mönstret, även att jag inte varit i just din situation. Till och med min egen mor har poängterat detta för mig och hon är väldigt klok. Många av oss tjejer tror att om vi är så trevliga, hjälpsamma och generösa mot vår sambo som möjligt, förstår han vilken himla bra tjej vi är och kommer stanna kvar i relationen. Vi tror att om han inte visar uppskattning nu kommer han iallafall att göra det….. sen… Bara vi städar och pysslar lite extra snyggt, lagar hans favoritmåltid etc.. Många av er tjejer känner nog igen er… Problemet är att killen omedvetet går in i en omogen barnroll där han börjar ta oss för givet och omedvetet ser han oss i en mammaroll… I detta fallet är det extremt tydligt…. Han prioriterar sitt datorspelande medans du har ansvaret för hem och familj…. som en mamma med hemmavarande son. Det var skittufft när jag insåg detta själv, att mitt ex tog mig för given och vad det delvis berodde på… Alltså: Du är värd så sjukt mycket mer än detta!! Sätt dig och snacka med honom och ge honom ett ultimatum och en tidsfrist. Du kan även ta hjälp utifrån via parterapi, som är otroligt bra och vanligt idag. Ibland kan det vara bra att de små liven får höra reflektioner från någon utifrån som är helt neutral. Lycka till och ta ingen skit! Kram!

Tussilago2017
7/3/17, 8:23 AM
#18

Såg nu dina senare kommentarer också. Bra att du står upp för dig själv!!! Man ska aldrig leva kvar i en destruktiv relation!

Upp till toppen
Annons: