Annons:
Etikettbarn
Läst 1777 ggr
Honestyisdead
2017-06-21 12:26

Alkohol i barns närvaro?

Hur ser ni på att vuxna dricker alkohol när det finns barn på platsen?

Annons:
Fridaaaa
2017-06-21 12:29
#1

Beror på vad det är för alkohol och hur gamla barnen är.
Men ska alltid finnas någon som kan köra anser jag.

Dricker man en öl eller en cider, eller litet glas vin, det rör mig inte. Men dricker man så man börjar bli full eller blir full = fel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2017-06-21 12:30
#2

Varför spelar typen av alkohol roll?

Fridaaaa
2017-06-21 12:32
#3

#2 Därför att jag anser att en lättöl eller en lättare cider är stor skillnad mot starksprit. Men min åsikt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2017-06-21 12:36
#4

Ok. Själv bryr jag mig inte om vad folk dricker så länge dom inte blir fulla i närheten av barn. Och dom ser till att det finns någon som är nykter.

Fridaaaa
2017-06-21 12:37
#5

#4 ja att någon ska vara nykter, det anser jag också och att man inte blir full.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2017-06-21 12:40
#6

Beror väl också på barnens ålder. Om de är 18 år och tar studenten, så tycker jag det är ok att föräldrarna och andra vuxna också festar lite. 
Småbarn, så ska det begränsas. så att man inte blir berusad. Men man blir inte full på en öl eller ett glas vin. Sen kan man kanske vänta till ungarna lagt sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Honestyisdead
2017-06-21 12:46
#7

#6 Jag räknar inte en 18 åring som barn. Då är man myndig och kan dricka själv.

Scorpio97
2017-06-21 12:54
#8

Att ta något glas vin/öl eller en drink tycker jag inte är något problem. Det kanske till och med kan vara positivt att se vuxna som tar bara ett glas och att man kan dricka med måtta. Men inte varje helg eller varje högtid, för det är också viktigt att visa att man inte måste dricka för att ha roligt eller ha alkohol bara för att det är en särskild dag.  Oavsett så ska det alltid finnas minst en nykter person, och om man vill festa eller dricka mycket/bli full ska inte barnen vara med tycker jag.

Sen beror det såklart på barnet också. Tycker barnet att det är obehagligt när dom vuxna dricker även om det är bara ett glas, så tycker jag inte att man ska dricka alls när det barnet är närvarande. Sen är det ju en viss skillnad på ett barn som är tre år eller ett som är sexton liksom. 
Jag har fått följa med på släktträffar/fester där folk blev fulla (min mamma var dock alltid nykter), och med en alkoholist till pappa blev det såklart en del fylla hemma också. Jag tyckte aldrig det var obehagligt eller läskigt, och jag tror inte det har skadat mig. Möjligtvis att jag har något större respekt för alkohol än vad jag hade haft annars. Jag tycker inte mina föräldrar gjorde direkt fel, däremot var det onödigt att ha mig med vissa gånger. Jag tycker inte att man ska göra så rent generellt.


//Jessie

JazzBass
2017-06-21 13:05
#9

Ser inget problem med det så länge konsumtionen är högst måttlig och ingen blir så berusad att det märks utåt och nån av oss föräldrar är så gott som spiknykter. De gånger vi vill ha vin till maten (vi älskar rödvin båda två och jag är en gourmand i allra högsta grad) brukar ena av oss hålla sig till max ~4 cl vin, andra kan ta en mer normalstor (men ändå blygsam) portion på ca 12 cl. När barnen sover tillåter vi oss nåt enstaka glas till, men fortfarande inte så att någon blir tydligt berusad/full. Oftast räcker en 0,25-0,375 liters flaska hela kvällen om vi bara är vi två. En hel 0,75 liters flaska är för mycket.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[LadyK]
2017-06-21 14:11
#10

När barnen var små hade jag som regel att en av föräldrarna alltid kunde köra om något skulle hända. Begränsade också intaget full framför barnen är inte ok.

Halvdansken
2017-06-21 14:26
#11

#7. Ok, 17 år då…

Sen tycker jag det är en stor skillnad på om man är på fest, eller middag, eller om man sitter hemma framför TVn och blir berusad till vardags.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ria74
2017-06-21 15:28
#12

Jag dricker själv ingen alkohol men så länge folk dricker med måtta och då menar jag att dom inte är berusade är det väl okej lite beroende på barnens ålder. Ju yngre barn desto restriktivare med alkohol anser jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Pytteliten
2017-06-21 17:20
#13

Ju mindre desto bättre! Mina barn såg inte en full människa innan de var 10-15 år (det var vis samma tillfälle, men barnen var ju i olika åldrar). De tyckte det var läskigt och är väldigt anti till alkohol allihop. Och då är ändå den äldsta 18 nu! Inte gör det mig nåt 😃.

Annons:
[Roe Deer]
2017-06-22 12:49
#14

Under hela min barndom så valde mina föräldrar att aldrig dricka hemma bland oss. De var separerade och tog sig endast en hutt när de var fria från oss kids. 

Jag tycker det är klokt att inte dricka i närheten av barn eftersom de små är så känsliga för personförändrigar, det blir obehagligt för dem. De vuxna ska utgöra en trygghet och alkolhol förändrar folk.

Calcifer
2017-06-22 17:45
#15

Så länge det finns någon vuxen som omedelbart kan reagera i en krissituation och t:ex köra skadat barn till akuten tycker jag det inte är så farligt. Om då barnen antingen är större eller ligger och sover. Dvs säg att ett par har en ettåring. Pappan och en kompis sitter och dricker öl i soffan och det kanske blir fler än 2-3 stycken. Men mamman är spiknykter och håller all koll på att barnet sover. Händer något så finns det en vuxen och nykter person som kan se till att allt görs rätt och att barnet får hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Greta G
2017-06-22 19:46
#16

Tycker det är okej så länge folk sköter sig och det är en god stämning.

[xMondSy]
2017-06-22 21:49
#17

Jag har nolltolerans på de, speciellt om det är ens egna barn. Samma sak bakom ratten, jag VÄGRAR att sätta mig i en bil med en förare som bara druckit en lättöl. Jag är för nolltolerans.

Aleya
2017-06-22 23:31
#18

Om det är cider typ 2,25% så bryr jag mig inte, aldrig sett någon bli full och otrevlig på den. Men är det typ ren vodka och nubbe och spriten flödar så tycker jag att det inte är en lämplig miljö för barn alls. Jag kan inte dricka mig full då barn är närvarande. Det är min spärr. Då sitter jag nog hellre och leker med barnen och har koll på dom än att umgås med fulla idioter som måste dricka för att det är en högtid.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kalli
2017-06-23 01:26
#19

Så länge det hela hålls på en vettig nivå och det finns alternativ om något händer så ser jag inga problem med det. Att dricka sig aspackad ser jag inte vitsen med alls, barn eller inte.

nypisnina
2017-06-23 01:49
#20

Jag anser att så länge vuxna dricker med måtta och beter sig ansvarsfullt så tycker jag att man kan dricka alkohol trots att barn är med. Jag själv är uppväxt med att föräldrarna drack när vi barn var med och så länge ens egna föräldrar inte blev allt för förändrade så var det roligt att de hade roligt.

Annons:
[134643]
2017-06-23 20:20
#21

Har inte riktigt funderat på detta tidigare, då jag inte har vänner med barn och väldigt sällan befinner mig i situationer där vuxna har möjlighet att dricka med barn runtomkring. Men idag firar jag med min mammas bekanta, säkert 15 vuxna och 10 barn från 4 år gamla. Och jag måste säga att det känns inte rätt för mig att vi sitter och dricker nubbe efter nubbe med barnen vid samma bord. Sjungande. Tequilan åkte precis fram. Nä, det känns inte rätt helt enkelt. Tycker inte att barnen ska se sina föräldrar i det tillståndet. Inget som jag själv skulle utsätta mitt barn för.

angest
2017-06-24 10:05
#22

Nej jag tycker man ska vara nyktra i sammanhang där barn finns med

Blanksteg
2017-06-26 23:08
#23

Jag kan tänka mig att det kan bli obehagligt och framförallt otryggt för ett barn att se sin förälder berusad och bli "annorlunda" i sättet.

Jazmin1e
2017-06-27 00:07
#24

Tycker inte man borde dricka runt barn överhuvudtaget. Jag har alltid mått dåligt när mina föräldrar druckit även när det varit lugnt, men aldrig vågat säga något för vill inte ge dom dåligt samvete.

oh-la
2017-06-27 11:15
#25

Jag har inga problem med att vuxna runt om tar en öl. Jag är uppvuxen med alkohol vid högtider utan att någon varit berusad. Har inte sett någon vuxen berusad förrän jag själv var typ 16-17. Nu när vi fått vår dotter har jag själv valt att avstå alkohol helt. Jag vill alltid kunna köra om olyckan skulle vara framme. På midsommar nu var de flesta av småbarnsföräldrarna helt nyktra och de andra tog en öl eller en cider till maten men inte mer.

Calcifer
2017-06-27 12:28
#26

#24 Fast jag tror att den där otryggheten med alkohol måste ju komma från någonstans, annars skulle man inte ens relatera kring att ens förälder tar en öl på helgen till maten. Jag var långt upp i tonåren innan jag såg min mamma ens det minsta berusad, och då bara på nivån att vi allihopa skrattade liiite extra. Jag har aldrig haft någon i min närhet som gjort att jag ens märkt att det har varit öl som druckits till maten någon gång då och då istället för juice eller saft eller whatever. I mitt hem fanns det liksom ingen anledning att jag skulle se det som något negativt då min mamma och hennes exman aldrig uppvisade ett berusat beteende. Jag tror inte jag ens tänkte på det fören jag var tonåring alls att de hade druckit alkohol kring mig. Mer än att jag på typ nyår skålade med nåt ur en flaska och de ur en annan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2017-06-27 12:38
#27

Jag har inte heller några dåliga minnen av  fulla vuxna. Trots att det dracks lite på fester. Minns bara att en del blev lite roligare och skrattade mer.

Annons:
nypisnina
2017-06-28 12:37
#28

Inte jag heller. Mina föräldrar kollade alltid läget med oss barn också, mamma erkände sin berusning liksom men jag tyckte också att de blev roligare och de var glada, och då blev jag glad med.

Gaara
2017-07-10 19:43
#29

Inget problem tycker jag så länge alla dricker med måtta. :)

Upp till toppen
Annons: