Annons:
Etikettallmänt
Läst 1963 ggr
Jannlce
2017-06-29 14:48

Rädd att bli jämförd

Jag är en kvinna på 28 år som bara haft ett förhållande. Det varade i 8 år. Nu har jag varit singel i ett år men trivs inte med det. Jag vill leva med någon och att det ska vara för hela livet, inget tillfälligt. Men det verkar så svårt. Och alla verkar ha haft så många.

Det borde kanske inte spela nån roll hur många man haft innan men jag kan inte hjälpa att jag tänker att det är någon som säkert tröttnar efter den första förälskelsen när man hör att de haft 8-10 förhållanden trots att de inte ens fyllt 30.

Jag känner mig väldigt udda som bara vill träffa någon att leva resten av livet med och inte hålla få och byta partner efter X antal månader/år.  Det tog mig också väldigt väldigt hårt när mitt hittills enda förhållande tog slut. Jag ville det absolut inte. Men jag var tvungen att acceptera för han ville inte fortsätta leva med mig. Vi hade inte samma mål ändå som vi pratade om i början.

När jag nu försöker börja "dejta" igen så är jag så rädd att bli jämförd med alla deras ex. För det verkar vara mera regel än undantag att i min ålder har man betat av minst en handfull ex ja ofta fler än så.

Det var så enkelt när jag träffade mitt ex. Vi var båda unga oerfarna och oskulder. Ingen rädsla att bli jämförd med andra fanns. Jag känner väldigt mycket mer press på mig nu att "leverera" när min nästa partner förmodligen har bra mycket mer erfarenhet.

Jag vet inte om någon förstår ens mitt inlägg. Jag är nog alldeles för udda. Men ville få ord på mina tankar bara.

Annons:
_Fisken
2017-06-29 15:10
#1

Du låter helt normal tycker jag.

[Hayabusa]
2017-06-29 15:16
#2

Dessvärre är det nog så det är att leva med andra människor. Man blir hela tiden jämförd, mätt och bedömd. För det mesta sker det omedvetet, kanske.

Gaara
2017-06-29 15:45
#3

Lätt att tänka så. Finns dock många som haft få förhållanden också. :) Jag är 31 och har haft 3. Min fästman fyller 25 i år och jag är hans tredje också. Mitt senaste ex har haft två förhållanden än så länge och min första kille har gift sig med sin tredje. :) Min bror som är 36 har bara haft ett förhållande vad jag vet. Han är dock singel nu. Jag känner faktiskt väldigt många som haft få förhållanden. :)

Pressen att leverera för att man är rädd att jämföras med någon finns nog nästan alltid där i början på ett nytt förhållande. Men det går över. :) Så försök att inte tänka så mycket på det.

Noa-Nisse
2017-07-03 16:50
#4

Min kille har haft 4 längre förhållande innan mig och jag 1 förhållande som inte varit särskilt långt. (Varit singel väldigt väldigt väldigt länge) Jag var också rädd att bli jämförd med… men det har blivit bättre och bättre. Även när man träffar hans kompisar och familj så undrar man ibland om de jämför en med någon av hans ex. Försöker vifta bort det och tänka att han hade inte velat vara med mig om han inte hade tyckt om mig. Men som sagt så blir det bättre och bättre. Tänker inte så ofta på det nu längre.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

pyromanen
2017-07-03 19:14
#5

Du är den garanterat bästa på att vara du! Går inte att jåmföra!

nypisnina
2017-07-03 19:20
#6

Jag tror att de flesta vill hitta den rätta, det är väl målet tänker jag!? Jag tycker inte att du ska tänka att du blir jämförd, släpp andra som han har varit ihop med eller dejtat, lev nu. Du kan bara vara dig själv och leverera dig själv och alla människor har olika saker att erbjuda, den du hittar - även om du behöver gå igenom lite dejtande innan du hittar rätt kanske - kommer att finna dina bra sidor, likaväl som du kommer att finna hans. Jag tror på fullaste allvar att det finns någon för alla, eller kanske flera..!? 😎 Var dig själv, slappna av med att du är bra precis som du är och glöm alla andra som han har träffat innan. Jag tänkte länge själv vad jag kunde erbjuda med alla mina svårigheter, men med rätt person så var mina svårigheter inte svåra, inte för honom. Du får tänka mer gott om dig själv. Du duger. Du räcker. Var dig själv och älska dig själv så blir du älskad tillbaka.

Annons:
[Devya]
2017-07-05 07:08
#7

Jag är i mitt andra förhållande just nu och jag är 30. Mitt första förhållande varade i 10 år innan jag gjorde slut 2013. Där emellan dejtade jag en hel del. Jag passade på då jag aldrig tidigare hade varit singel. Jag lyckades lustigt nog bli ihop med en som endast hade haft ett förhållande tidigare. Men visst fanns ändå den där rädslan där, att bli jämförd! Tror den blir påtagligare om personen har haft få seriösa relationer. Om han har haft många tjejer så är jag inte lika rädd för att bli jämförd faktiskt.

lizton
2017-07-09 10:48
#8

Du som haft ett så långt förhållande som 8 år har massor av erfarenhet som kan vara mycket mer värd än de som haft många korta förhållanden.

Upp till toppen
Annons: