Annons:
Etikettotrohet
Läst 2295 ggr
[XXonlyxx]
7/1/17, 11:33 AM

Ångestfylld, hjälp

Jag har gjort en dum sak som jag ångrar något grovt. Visst man ska ta ansvar för sina handlingar, men om man är lika off som mig så kan det bli lite knas. Jag är i ett förhållande där vi båda är extrem lyckliga. Men istället så väljer man att göra något dumt utan att tänka. En helt random kille raggade på mig, jag berättade för honom att jag var i ett förhållande och hur lycklig jag var. Men, allt slutade med en kyss. Jag vet. Det var riktigt klantigt gjort av mig. Jag vill verkligen inte berätta något för pojkvän, det skadar väl mer och jag berättar något? Tanken att förlora honom gör mig ångestfylld och ledsen. Det var bara en kyss, men det är ingen ursäkt. Alla gör misstag, men hur kan jag förlåta mig själv och glömma det? Som sagt kan står inte ut med att förlora honom, så snälla. Vad kan jag göra för att underlätta det hela?

Annons:
Honestyisdead
7/1/17, 11:44 AM
#1

För att underlätta berättar man. Det ska vara hans väl om han vill förlåta eller inte.

Sindri
7/1/17, 12:00 PM
Galenidjur
7/1/17, 10:30 PM
#3

Jag tycker alltid att om man har gjort nånting som riskerar att ens partner inte vill vara med en längre, då måste man berätta det så att partnern kan välja om denne vill förlåta det eller avsluta relationen. Det är väldigt själviskt och respektlöst att göra ett sånt val åt nån annan. 

På ett annat plan tycker jag också att det är det bästa för en själv och ens samvete att berätta. Har du berättat och han förlåter dig, bra (!) då är det ur världen och du slipper oroa dig mer.  Berättar du och han inte förlåter dig så ja, det skulle suga så klart, men då slipper du i alla fall gå runt och bära på en hemlighet som du hela tiden oroar dig för.  Dåliga hemligheter har makt över en, de tär på en och hindrar en från att leva bekymmerslöst, så i slutändan är det oftast inte värt att gå runt och plågas genom att behålla hemligheten för sig själv. Det är i alla fall vad jag tycker.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Van97]
7/3/17, 12:06 PM
#4

Jag tycker att du bör berätta för din pojkvän för det är upp till honom att välja ifall han ska förlåta dig eller inte. Det är mycket själviskt av dig att göra det valet åt honom. Om detta skulle komma fram genom någon annan blir det dessutom mycket värre än att du är ärlig med det. Personligen så skulle jag vilja att en kille berättade för mig ifall han hade gjort något sånt. Jag skulle inte förlåta det, och skulle välja att avsluta relationen. Vilket val din pojkvän gör måste han få välja. Om du inte står ut med tanken på att vara utan honom så borde du inte ha kysst någon annan, det är ett aktivt val du gjort att riskera ert förhållande. Jag kan inte tycka synd om dig alls i den här situationen faktiskt. Du måste vara ärlig med honom för oavsett om han kommer lämna dig eller förlåta dig så borde alla förhållanden byggas på ärlighet.

lizton
7/3/17, 9:32 PM
#5

En enda kyss är inte så farligt, tycker jag.  Du gör naturligtvis som du vill, men personligen tycker jag att man inte nödvändigtvis behöver berätta allt. Du kommer så småningom att sluta tänka på det. Risken är att du förstör förhållandet och tilliten om du berättar. Din pojkvän kommer att må dåligt av det om du berättar. Inget blir bättre av det mer än att du lättar ditt samvete. "Straffet" är ditt dåliga samvete och det får du bära på just nu, men det kommer att blekna. Om ni fortsätter att vara tillsammans kommer du att glömma den där kyssen.

[Van97]
7/3/17, 10:01 PM
#6

#5 Det ska vara upp till honom ifall det är en stor grej eller inte. Därför bör han få veta. För dig kanske inte en kyss är så farligt. För mig är en kyss ett oförlåtligt svek. Det är precis lika illa som att killen har legat med någon annan om han har kysst någon annan, för mig. En relation bör byggas på ärlighet och tillit. Inte på otrohet vilket en kyss är.

Annons:
abcö
7/4/17, 9:57 AM
#7

#5 om en enda kyss "inte är så farligt" så är det ju ingen anledning att dölja det heller.

Självklart ska partnern få veta så han får bestämma hur han vill göra.

[SuperNaturalBeing]
7/4/17, 10:33 AM
#8

#5 vilken äcklig attityd. Det är inte upp till dig att bestämma huruvida en kyss är en stor grej eller inte. Det är alltid partnern. Tycker man själv att det inte är en stor grej, men en eventuell partner gör det och då vill avslut relationen då ska denne få ha möjlighet att göra det valet. Det är oerhört själviskt att tänka så som du gör. Att man kan göra lite som man vill bara man inte berättar om det för ens partner "för det kommer ju bara bli joooobbigt då juu" och ens samvete kommer ju ändå blekna. Nej ingenting blir kanske bättre av att man berättar annat än ens samvete (om inte partnern förlåter en då. för det är ju alltid en möjlighet), men det skulle man ha tänkt på INNAN man gjorde valet att vara otrogen i så fall.

lizton
7/4/17, 1:12 PM
#9

#8 Vi tycker olika. En kyss är inte hela världen.  

Man kan se det så här också: Att berätta är att tänka på sig själv och bli av med skuldkänslor.  Man avlastar sig och känner samvetsfrid. På ett sätt är det egoistiskt att berätta. 

Förloraren är pojkvännen som får emot bekännelsen och han kommer inte att må bättre av det. Det är stor risk att han kommer att tro att det varit något mer än en enda kyss.

[SuperNaturalBeing]
7/4/17, 1:50 PM
#10

#9 det var inte DET jag reagerade på. du får väl tycka att en kyss är ingenting om du nu tycker det. Alla får dra sina gränser där de vill. Det jag reagerade på är att du tycker att det är helt i sin ordning att inte berätta. Partnerns känslor då? Du kanske tycker att en kyss inte är nått, men om din partner gör det? Eller är partnerns känslor inget värda? Man är faktiskt två om en relation, då kan inte en fatta enväldiga beslut om hur förhållandet ska funka. Jag läste en gång en aritkel om en man som var i 90-årsåldern. Han hade varit tillsammans med sin fru sen de var tonåringar. Hållt ihop genom allt. Sen kom det fram att hon varit otrogen , för typ 60 år sedan. Detta kunde han inte tolerera så han skiljde sig från henne. De 60 åren hade alltså varit en lögn och den tiden hade han kunnat spendera med någon han faktiskt ville vara med. Men han fick aldrig det valet, för hon gjorde det valet åt honom. Fel val. Så nej. Det du säger om att partnern skulle förlora på att veta är helt åt helvete, ursäkta språket. Ja, kortsiktigt blir det jobbigt för båda parter om man berättar , seciellt om det blir ett uppbrott, men långsiktigt är det extremt egoistiskt att inte berätta och därmed hålla fast vid en person och ett förhållande som man inte alls förtjänar. Och är man så mån om att skons ens partners känslor stt man ljuger dem rakt upp i ansiktet , tja, då kanske man skulle skitit i att göra den saken som gör ens partner ledsen till att börja med. Att göra det i alla fall och sen ljuga om det ställer det absolut inte till rätta. Den enda tjänst du gör då är mot dig själv, inte din partner. Och jag håller med #7 , om det inte är så farligt då ska man kunna berätta det för sin partner utan problem. Det är ju inte en stor sak så vad är problemet?

[Devya]
7/5/17, 6:55 AM
#11

Berätta asap. I mina ögon är inte det här en stor grej och likaså tycker min kille men det är viktigt att kunna vara ärlig i ett förhållande. Du vill väl inte bygga din framtid på en lögn? Min sambo har varit otrogen, dock gjort bra mycket mer än pussas. Jag förlät honom men skulle önskat att han själv hade berättat. Det är lättare att förlåta om ens partner värderar ärlighet.

lizton
7/5/17, 12:16 PM
#12

#10 Tycker du att man ska berätta allt i alla sammanhang?

När man drömmer om att vara otrogen (nattliga drömmar och dagdrömmar)? Nattens drömmar kan vi inte kontrollera. 

Ska man berätta om man känt sig dragen till någon? Kan vara både kåthet och/eller emotionellt.

Ska man berätta om tidigare partners och om hur förhållandet var?

 Ska man berätta om gamla ex hör av sig? 

Jag tycker att allt som kan såra är dumt att berätta. Om något är viktigt att berätta tex om man blir förföljd av ett gammalt ex såklart, men annars inte. Skona partnern och var närvarande i det förhållande som är nu. tycker jag.

Veronicans
7/5/17, 1:31 PM
#13

#12 Tidigare förhållanden och vad som hände där har ju inte med saken att göra. Det är ju vad som händer i sitt nuvarande förhållande som spelar roll. Och nattliga drömmar kan man som sagt inte styra över. Men om man är otrogen genom att kyssa en annan det kan man styra över och det har ens partner rätt att få veta.

Annons:
Kalli
7/5/17, 2:40 PM
#14

Att berätta för partnern är ju också att göra ett val åt den personen. Jag hade absolut inte velat veta om min partner kysst någon annan. Jag hade inte varit tacksam om min partner la det på mig bara för att lätta sitt dåliga samvete. Men jag är inte TS partner. Har ni någonsin diskuterat hur ni vill ha det om något händer?

Veronicans
7/5/17, 2:54 PM
#15

#14 Ja det är en självklarhet för mig att tala om för sin partner redan i början hur man vill. Jag vill absolut veta om min partner skulle ha kysst någon annan. Så att jag kan göra slut. Det är nämligen en anledning för mig att göra slut om hn gör något sexuellt med någon annan som tex kysser någon. Min partner vill också veta ifall jag skulle vara otrogen. Av samma anledning som mig. För att kunna dumpa mig

Honestyisdead
7/5/17, 3:26 PM
#16

#14 Det handlar inte om att lätta sitt samvete utan om att vara ärlig. Att vara ärlig mot sin partner om vem man är så partnern vet och kan göra rätt val. 

För mig är ärlighet en av grundpelarna i ett förhållande. Döljer man kyssar säger det en hel del om personen. En sådan person är ingen människa jag hade velat ha i mitt liv. Oärlighet och lögner äcklar mig.

Sindri
7/5/17, 3:26 PM
#17

TS gillade tydligen inte våra råd, utan har lämnat sajten!

Kalli
7/5/17, 8:52 PM
#18

#16: Fast om jag inte vill veta så handlar det åtminstone inte om ärlighet mot mig utan då är det något annat, mest troligt just samvetskval eller moralpanik. Jag kräver inte full redovisningsplikt av min partner, jag behöver inte veta om hen har en sexdröm om någon annan eller finner någon annan attraktiv. Det gör det inte till lögner. Förutsatt att kyssen inte påverkar vår relation mer än hens sexdröm är den alltså inte viktigt för mig.

Tycker man att det är väldigt viktigt är det ju bra att kommunicera det med sin partner, därav min fråga om TS vet vad hens partner vill. Om man inte vet hur ens partner vill ha det är det ju svårare att göra rätt val, då utgår man ofta från sin egen uppfattning. Exempelvis skulle du berätta eftersom du vill att få det berättat för mig, men människor är olika. Jag vill inte få det berättat så om någon ändå väljer berätta så är det enbart för deras egen skull, inte för min.

Upp till toppen
Annons: