Annons:
Etikettförhållande
Läst 8005 ggr
Larissa
8/8/17, 11:34 PM

Känner mig kvävd

Hej! Jag har bara varit tillsammans med min pojkvän några månader men har ett problem. Har på senaste börjat känna mig kvävd av honom, jag har alltid sagt till honom att jag är en väldigt egen person som behöver mitt space osv. Men känns som han inte respekterar det ändå. Han vill umgås hela tiden, skjutsa mig och hämta på jobbet, när vi inte är med varandra så vill han höras av på sms hela tiden och när jag ska åka hem eller göra något annat så gnäller han på att jag är så upptagen osvosv. Han sitter Ofta och kollar på min mobil när jag håller på med den och skärmen är inom hans synfält vilket även det stör mig lite. Jag känner lite att hab känns som myt plåster som alltid ska umgås, smsa, prata, skjutsa och veta allt. Han pratar alltid om sina känslor för mig och att han aldrig vill göra något om jag inte är med och sååå vidare. Han är så underbar men jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp att jag behöver lite mer utrymme att kunna andas för han tar bara illa upp av sånt där eftersom han är så olik mig o personligheten så är det svårt för honom att förstå. Ursäkta för rörigt inlägg men jag känner att jag måshe få detta ur mig och tips från några objektiva personer.

Annons:
tinaolof
8/9/17, 12:29 AM
#1

Det låter som att han är kontrollerande och inte bara "på" dig? Varför så intresserad av din mobil? Tycker inte det låter sunt från hans sida. Du behöver prata om det här ordentligt med honom. Blir han sur och tar illa vid sig för att du behöver space och inte kan ta hänsyn till honom hela tiden är det enbart hans problem. Det han håller på med är respektlöst mot dig och kommer få dig att tvivla mer och mer på honom med tiden.

Spacecenter
8/9/17, 8:22 AM
#2

Håller med tinaolof, det känns lite kontrollerande jag skulle se hur det utvecklar sig men stanna inte för länge om det börjar utveckla sig negativt. Har sett förhållanden där en är kontrollerande och har slutat med misshandel och psykologiskt nedbrytande.

SuperLimm
8/9/17, 8:28 AM
#3

Du kanske ska försöka förklara för honom att du behöver tid för dig själv ibland, tid då du vill vara ensam och göra det du känner för. Utan någon annan som flåsar dig i nacken.

Min sambo har också behov av att vara själv ibland. Han har alltid varit tydlig med det och det är något jag får respektera. Kan din kille inte respektera att du behöver vara ifred ibland för att må bra tycker inte jag det låter som ett bra förhållande. Men jag tycker ändå du ska börja med att prata med han och förklara att du inte mår bra av att inte få vara själv ibland. Vill han sen vara tillsammans med dig får han respektera det.

Mvh Linn

OlgaMaria
8/9/17, 8:31 AM
#4

Det behöver inte vara så att han är kontrollerande. Han kanske bara är betydligt mer sällskaplig, och ofta om den ena parten känner att den vill ha mer tid än den får så kan den ju börja kämpa för mer tid och då blir det en dynamik i relationen där den ena kämpar för tid och den andra är lätt avvisande. Antingen ordnar det upp sig, eller leder till att man måste gå åt olika håll.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

angest
8/9/17, 9:21 AM
#5

Det är väl det där med mobilen som jag reagerar på. Att han vill kolla den. 

Men annars så är jag nog ganska mycket som din pojkvän. Jag vill liksom vara med den jag är kär i helst hela tiden. Och när vi inte ses så sms:ar vi ofta ofta.  Jag kan känna att jag behöver vara ifred från andra människor. Men aldrig nånsin för min sambo har jag känt så. Inte ens efter många år. Men där är vi lika han och jag så det blir inget problem.

Sjuttan
8/9/17, 9:52 AM
#6

Det beteende han visar känns för mig mycket allvarligt. En "helt underbar" person med så stort kontrollbehov verka bygga upp "sjuklig svartsjuka" Jag känner mycket väl igen det här. Jag hade en lillasysters vars sambo utvecklade precis detta beteende. Det slutade med att han dödade henne! Jag har även i mitt arbete erfarenheter av detta när jag jobbat med missbrukare och på en Kvinnojour. Rekommenderar att du tar kontakt och pratar med någon som kan det här, kanske kvinnojouren. Viktigt är att du INTE låter honom hindra dig från att träffa vänninor, syskon, arbetskamrater m.m. Även om han kräver att få vara med. Dessutom bör du snarast läsa boken GÖMDA, av Lisa Marklund. Den finns säkert på bibliotek. Du bör göra detta snarast innan det går för långt. Var stark! Stå på dig! Vsrmt lycka till!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Katti
8/9/17, 10:43 AM
#7

#6, så mycket kan jag absout inte läsa in i det TS har skrivit. Visst skulle han kunna vara sjukligt kontrollerande, men utefter vad som står här kan det precis lika gärna vara så att han har andra erfarenheter av hur ett förhållnade ska vara. Han kanske helt enkelt är väldigt social och  tidigare har haft ett förhållande med någon som också är det. Och där var allt det han gör helt okej och till och med önskvärt! 

Så hela problemet kan i bästa fall lösas genom ett öppet samtal. TS måste berätta precis hur hon känner och var hennes gränser går. Mycket få människor är tankeläsare!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sjuttan
8/9/17, 4:41 PM
#8

#7. Net det gör ingen. Dessa män är mycket charmerande och kärleksfulla. Men förhållandet utvecklas över tid till att bli så här svårt. Mannen blir mer och restriktiv med att hon får träffa vänner. Han kör henne till jobbet och jämtar henne, för att ha kontroll på henne. Förr eller senare kommer första slaget. Han visar sig då helt förtvivlad och förklarar sin kärlek, köper rosor o lovar att det ska aldrig hända igen. men det gör det, allvarligare för varje gång. Det här kallas normaliseringsprocessen bland fackfolk. Det betyder att han får sin kvinna att tycka det är normalt att hon blir bevakad o slagen och att det är hennes eget fel. Ju längre man väntar med att försöka bryta upp desto svårare blir det. Varje år dödas ett antal Kvinnor i landet på detta sätt. Jag har ingen aktuell siffra men det året det hände min syster var det ca 50 Kvinnor per år. Som sagt har Lisa Marklund beskrivit detta i sin bok Gömda. Mycket läsvärd för alla! Vi bör hjälpas åt att informera om att detta förekommer. Det skulle kunna få någon enstaka kvinna att söka hjälp i tid. Men det är mycket svårt och all hjälp behövs.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Katti
8/9/17, 10:45 PM
#9

#8 OM det nu är sådan han är ja. Men det vet vi ju inte!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

1vonne
8/10/17, 12:03 AM
#10

Alla har olika socialt behov och olika behov av att få vara själv. Är olikheterna alltför stor kanske man inte kan fortsätta förhållandet. Men att ta kontakt med kvinnojouren skulle jag inte rekommendera av den information ts gett oss.

Men självklart sätta er ner och prata igenom hur ni båda önskar ha det och se om ni kan kompromissa eller om era olikheter blir för stora.

Effie
8/10/17, 8:32 AM
#11

Fortfarande stadiet nykär? När man vill smälta samman helt med partnern, hela tiden… Och så behovet av egentid. Inte helt lätt att få det att gå ihop.

Ni måste prata. Förklara att du älskar honom men att du behöver andas ibland. Få chansen att längta lite. Att annars är risken stor att det inte håller.  Att du inte har några farliga hemligheter I telefonen, men ändå inte vill att han kollar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

majaliten
8/10/17, 6:35 PM
#12

Tycker han värkar mer sällskaplig inte kontrollerande tycker han har mer av ET nykär beteende och låter mer som du är grabben och han är bruden . På de vis att oftast tjejer är lite mer så i början. Men du måste säga som det är så att han förstår vill han verkligen att detta ska fungera så måste han recpektera dig och ditt space . Men jag vet inte från din sida om du är så i tredelad kanske ? Jag är jätte egen och vill inte ha för mycket men när det år rätt speciellt i början är Du mer en gärna med den personen ofta länge. Och jag är så intro och egen man kan vara . Jag va så här i icke rätta relationer de var inget som egentligen var fel men när jag träffa han den dära så var det en stor skillnad

Honestyisdead
8/10/17, 6:38 PM
#13

#6 Lite överdriven reaktion med tanke på hur öite du vet.

Annons:
majaliten
8/10/17, 6:43 PM
#14

Kan hålla med 6 att de han gör är väldigt önskvärt jag har mer en gärna en sådan peron de har jag ju redan men sådana här förekommande är jätte önskvärda

Honestyisdead
8/10/17, 7:18 PM
#15

#14 ?

Sjuttan
8/10/17, 7:57 PM
#16

#13. Tycker du det? Jag berättar att det sätt han uppvisar är tecken på ett allvarligt tillstånd. Om det inte blir så är det ju utmärkt! Men man bör vara medveten om risken. "det lilla jag vet" är just precis de tecken som jag behöver veta. Du får tycka vad du vill, men förringa inte min kunskap.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Honestyisdead
8/10/17, 9:00 PM
#17

#16 Det är också tecken på en person som inte känner sig hel utan sin partner och vill spendera varje minut med den den älskar. Typ beroende

Att man kollar mobilen om den är så man ser den är för mig inget konstigt. Jag läser också om någon håller mobilen så.

Jag förringar att man direkt antar det värsta.

majaliten
8/10/17, 10:11 PM
#18

#17 jag ser inte inde man kan utläsa ifrån själva texten att det tyder på en sådan peron just utan som 16 exakt säger .

Honestyisdead
8/10/17, 10:18 PM
#19

#18 Jag förstår inte vad du menar.

Sjuttan
8/11/17, 10:04 AM
#20

#17. Att man inte förstår eller har kunskap är ingen anledning att påstå att någon har fel. Hur det blir med just den här mannen har jag ingen aning om men tecknen är ett observandum. Innan du ifrågasätter den här problematiken bör du kolla med fackfolk. Att ringa och prata med kvinnojouren kan ge mycket kött på benen. När jag jobbade där minns jag mycket väl ett samtal från en pappa med nästan vuxna döttrar, som ringde och pratade länge om hur han kunde hjälpa sina döttrar att inte hamna i den här situationen. Rent allmänt tycker jag det är horribelt att de som svarar en ts alls ska ifrågasätta varandra. Om vi ger råd/svar till någon är det i så fall denne som ska ifrågasätta. Ingen annan är någon sorts facit.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sarah
8/11/17, 10:07 AM
#21

Många tar illa upp i början om man säger att man behöver lite luft i relationen. Jag och min kille har varit ganska olika i hur mycket egentid vi behöver, och han tog illa upp i början då jag sa att jag ville vara själv osv. Men, nu är det inte längre ett problem. I början tog han det som att jag inte älskade honom lika mycket som han älskade mig, men när han väl förstod att det inte var så så började han själv uppskatta mer egentid. Sen vi fick barn är det absolut inget problem, vi fattar båda att båda måste få vara ifred och bara andas ibland :) 

Du måste helt enkelt vara tydlig och sen stå fast vid hur du vill ha det. Nu är det bara du som kompromissar och så ska det inte vara.

Honestyisdead
8/11/17, 10:10 AM
#22

Jag behöver inte kolla upp något.

Var har jag skrivit att någon har fel? Är det jag som saknar kunskap och inte förstår menar Du? Då har du misstagit dig grovt.

Sjuttan
8/11/17, 10:29 AM
#23

#22. Då måste du vara världsunik! Har just läst en artikel i det här ämnet. Det berättas om en ny bok som heter You go girl av Linda Newnham och Karin Nordlander. Bl a nämns i artikeln att enligt Brottsförebyggande rådet dödas ca 13 Kvinnor i Sverige varje år av en nuvarande eller före detta partner. Mkt bättre än på syrrans tid men misshandelstalen är höga. Nationellt centrum för kvinnofrid uppger att 14 % av kvinnorna har utsatts för fysiskt våld i en pågående eller avslutad parrelation.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Honestyisdead
8/11/17, 10:44 AM
#24

#23 Unik? För att jag inte är okunnig?

Vet inte varför du skrev det. Jag behöver inte upplysas som jag skrev.

SuperLimm
8/11/17, 10:58 AM
#25

#23 Jag måste faktiskt hålla med Hera. Det är inte säkert att TS kille är en kontrollerande kvinnomisshandlare och mördare. Utav det TS skriver går det inte att säga varken det ena eller andra så att gå in och skriva att det är allvarligt och hon direkt ska ta kontakt med kvinnojouren är lite överdrivet tycker jag. Skulle det vara så att han säger att han inte vill att hon träffas sina kompisar, att han inte vill att hon tar sig till och från jobbet själv så ja, då kan det bli som du tror. Men vi vet inte om det är så. Det kan faktiskt bara vara så att han har ett stort behov av närhet. På den punkten är alla olika faktiskt så man blir automatiskt inte en sjukligt svartsjuk person som kommer att låsa in någon och misshandla någon bara för att man vill vara med den man är kär i dygnets alla timmar.

Mvh Linn

JazzBass
8/11/17, 11:54 AM
#26

Jag håller också med Hera här, men känner ändå stor förståelse för Sjuttans synpunkter med tanke på hennes tragiska erfarenheter. Baserat på vad jag läser av TS inlägg så tycker jag det är på tok för tidigt att säga att hon ska lägga benen på ryggen, men vissa varningstecken finns. Jag skulle råda TS att kommunicera mera med sin pojkvän om hennes behov och se om det löser situationen, och att hon håller ögonen öppna om det kommer mer kontrollerande tendenser från hans sida.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sarah
8/11/17, 1:12 PM
#27

Tolkar inte heller killen som kontrollerande, jag tolkar honom som klängig.

Annons:
Katti
8/11/17, 1:30 PM
#28

#23, av samma siffror som du refererar till kan man utläsa att fantastiskt många Kvinnor faktiskt inte blir dödade av sina män (kan tyvärr inte räkna ut den exakta siffran eftersom jag inte vet hur många Kvinnor det finns i Sverige, men vi talar miljoner)! Och inte mindre än 86% av alla Kvinnor har inte utsatts för fysiskt våld i en pågående eller avslutad parrelation. Det är inte klokt vad många reko killar det finns i vårt land!!!

Visst kan han vara en farlig, kontrollerande och galen man (det är ingen som har påstått något annat), men jag skulle säga att sannolikheten för motsatsen är betydligt större!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

hannaflisan
8/11/17, 6:56 PM
#29

Visst KAN det häda att han är en kvinnomisshandlare och/eller mördare men att utgå att varje person som är klängig och extremt sällskapstörstande är farlig tycker jag inte man ska göra.

Min sambo är en väldigt sällskaplig person som vill umgås med mig precis varje dag, speciellt i början. Det var lite jobbigt innan vi flyttade ihop för han tyckte det var självklart att vi skulle umgås alla dagar i veckan medan jag tyckte 3-4 dagar kanske är lagom.  Att jag ville göra saker utan honom tolkade han som brist på kärlek för han tyckte att är man kär vill man umgås JÄMT. Men jag behöver mera space. Det där löste sig automatiskt för oss med tiden.  Det var mest i perioden som nykär det var viktigt för honom att hela tiden vara med mig.

Sjuttan
8/11/17, 8:58 PM
#30

NEJ NEJ NEJ! Har ALDRIG sagt att han är en mördare o kvinnomisshandlare! Men det beteende han visar bör vara ett observandum! Det som börjar så kan utvecklas till något farligt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
8/13/17, 12:31 PM
#31

För den som är intresserad finns mycket intressant att läsa på Misshandet i Fokus, "Vadå varningssignaler" tråd 1 och 2.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Larissa
8/15/17, 10:27 PM
#32

Tack för svaren. Mitt problem i detta är att jag har sagt gång på gång att jag tycker det är jobbigt när han är så påträngande men han ändrar sig ändå inte. Han vill umgås KONSTANT, vill skriva ca varje timme och ringa varje dag vi inte ses och det fattar jag är normalt för människor när dem är kära. Men efter ha läst tråden är jag liiite orolig över att han alltid vill skjutsa mig överallt, han blir sur när jag ska göra något annat, tex träffa vänner, blir sur om jag pratar med någon kille någon gång, säger VARJE dag att han tänker på mig hela tiden, saknar mig varje sekund, inte ver hur han skulle överleva utan mig och pratar på massa om att det är sä jobbigt att vara ifrån mg osv vilket säkert är gulligt men sätter sån press och skuldbelägger mig för att jag inte är med honom tillräckligt och det är exakt det jag tkr är jobbigt. Jag VET att han aldrig skulle göra mig illa på något sätt så det är inte så, bara att han verkligen är klängig och säger i stunden att han ska sluta men nästa dag fortsätter han ändå. Och det värsta är, det låter ju hemskt men är så, att jag aldrig någonsin skulle Göta slut med honom för jag vågar inte av anledningen att han skulle krossas i 100 bitar. Han skulle aldrig göra något mot mig, han gör verkligen allt för mig och skulle inte skada mig så det är ingen fara på det sättet.

Larissa
8/15/17, 10:27 PM
#33

Tack för svaren. Mitt problem i detta är att jag har sagt gång på gång att jag tycker det är jobbigt när han är så påträngande men han ändrar sig ändå inte. Han vill umgås KONSTANT, vill skriva ca varje timme och ringa varje dag vi inte ses och det fattar jag är normalt för människor när dem är kära. Men efter ha läst tråden är jag liiite orolig över att han alltid vill skjutsa mig överallt, han blir sur när jag ska göra något annat, tex träffa vänner, blir sur om jag pratar med någon kille någon gång, säger VARJE dag att han tänker på mig hela tiden, saknar mig varje sekund, inte ver hur han skulle överleva utan mig och pratar på massa om att det är sä jobbigt att vara ifrån mg osv vilket säkert är gulligt men sätter sån press och skuldbelägger mig för att jag inte är med honom tillräckligt och det är exakt det jag tkr är jobbigt. Jag VET att han aldrig skulle göra mig illa på något sätt så det är inte så, bara att han verkligen är klängig och säger i stunden att han ska sluta men nästa dag fortsätter han ändå. Och det värsta är, det låter ju hemskt men är så, att jag aldrig någonsin skulle Göta slut med honom för jag vågar inte av anledningen att han skulle krossas i 100 bitar. Han skulle aldrig göra något mot mig, han gör verkligen allt för mig och skulle inte skada mig så det är ingen fara på det sättet.

Sarah
8/15/17, 11:06 PM
#34

Nu kom det dock lite mer som faktiskt är varningssignaler. Han blir sur om du ska göra annat och om du pratar med andra killar… Inte överleva utan dig. Det är starka varningsklockor och jag tycker du du ska lämna. Från ditt förra inlägg tyckte jag att han bara verkade klängig, men inte efter det senaste. Du ska inte vara så säker att han inte gör dig illa i framtiden om det där får fortsätta. Även om han inte gör dig illa fysiskt så begränsar han dig på ett obehagligt sätt iom att han blir arg. Lämna. Det är inte ditt ansvar om han blir ledsen.

Annons:
SuperLimm
8/16/17, 9:01 AM
#35

Larissa, du är INTE ansvarig för hans mående! Du är ansvarig för DITT mående. Mår du inte bra i förhållandet och det inte hjälper att prata med honom och påminna honom varje gång han gör som du bett honom att inte göra så borde du faktiskt börja fundera på vad DU mår bäst av.
Vill du vara i ett förhållande där du försöker att göra allt för att han ska vara glad och må bra? 
Vill du vara i ett förhållande där du blir kvävd och tillslut kanske bara har honom kvar i ditt liv för att alla andra har tröttnat på att du aldrig kan ses eftersom han kräver konstant uppmärksamhet?

Mvh Linn

OlgaMaria
8/16/17, 9:47 AM
#36

Det låter inte som att han är farlig på något sätt, men det finns absolut den kategorin personer som älskar "för mycket" så att partnern blir kvävd och kärleken dör ut. Han kanske inte kommer kunna mogna på den här biten i den här relationen, men det är bara nyttigt att han får veta konsekvenserna av hans beteende. Han måste inse att han måste ge space till de han älskar och att investera i alla sina viktiga relationer, inte rikta allt till flickvännen bara. Han kanske blir krossad av att du gör slut, men du får tänka att han måste lära sig att inte kväva personen han är tillsammans med, att det kommer göra ont men att han kommer lära sig av det. Nu ska du ju inte göra slut om du inte vill det, men du ska heller inte vara rädd för att göra slut om det är det du vill. Om du stannar bara för hans skull sårar du dig själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Larissa
8/30/18, 9:58 PM
#37

Kom in på denna tråden jag skrev för ett år sen och tänkte skriva en uppdatering! Jag har alltid haft väldigt svårt för känslor och varit väldigt kylig och dragit så fort det blivit något mellan mig och någon kille, anledningen till att min pojvän var så klängig var för att han inte hade någon aning om vart han hade mig eller vad jag kände. Vi är tillsammans idag och bor ihop, och vår relation är HELT annorlunda. Han är verkligen inte klängig, nu är det snarare jag som är det 😂 jag går t.ex. ut och festar med mina kompisar någon gång i månaden och det enda han säger då är: ha så kul älskling! Jag har inte sett ett enda litet spår av avundsjuka på säkert 10 månader och vi är jättelyckliga ihop. Vi älskar varandra så mycket och har ett så himla fint förhållande, blir glad och känner mig lyckligt lottad bara jag skriver om oss nu. Mitt starka behov av egentid försvann och hans klängighet försvann med det, han behövde veta att jag faktiskt älskade honom för att kunna slappna av och jag behövde acceptera mina känslor för att släppa ner mina murar. Skrattar faktiskt när jag läser tråden, trots att det är jättehemska ämnen, men för att han är så otroligt snäll, accepterande och inte det allra minsta avundsjuk, kontrollerande eller klängig

OlgaMaria
8/31/18, 6:24 AM
#38

#37 Så kul att du skrev en uppdatering efter så här lång tid! Så härligt att det blev så bra!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
8/31/18, 9:58 AM
#39

#37 Härligt!

SuperLimm
9/1/18, 3:36 PM
#40

#37 Så kul att höra!

Mvh Linn

Sjuttan
9/1/18, 8:36 PM
#41

#37 Fantastiskt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
setfree
9/4/18, 7:31 AM
#42

Tack för uppdatering. Hoppas fler läser detta.  Tack för att du skrev så ärligt.

Här ser man hur lätt man kan misstolka människor.  Kommunikation och tydlighet  är svaret på många frågor.🙂

Upp till toppen
Annons: