Annons:
Etikettallmänt
Läst 832 ggr
[memoirsofaclone]
8/12/17, 12:59 AM

Kallprat elr tystnad?

Man kan ju inte alltid prata om något intressant, så dessa ''mellanstunder'' måste ju fyllas med något. Föredrar ni då kallprat eller är det ok med tystnad? Själv blir jag obekväm med kallprat, och när det blir tyst brukar jag ibland säga ''vad skönt med tystnad ibland'' så jag vet att den andra är med på detta, annars kan ju det också bli obekvämt. Men jag hatar verkligen när man kommer in på typ ''idag regnar det'' eller liknande. Nu har jag verkligen inte en stor bekantskapskrets, pratar mest med familjen. Har märkt att vissa blir väldigt nervösa vid tystnad och måste verkligen säga nåt hela tiden, eller börja sjunga elr så, även om det de säger inte betyder något. Bara det är nåt ständigt ljud så är det ok liksom. Vad föredrar ni?

Annons:
Dioramabyggare
8/12/17, 2:00 AM
#1

#0: Jag håller med dig. Kallprat känner jag mig väldigt obekväm med.

angest
8/12/17, 10:04 AM
#2

Det beror på vilka personerna är. Med min sambo och mina allra närmaste har jag inga problem med tystnad. Men med jobbarkompisar är det svårare. Jag märker hur extremt obekväma de blir när det är tyst en stund. De börjar skruva på sig och harkla sig osv. Då blir jag också lätt obekväm och känner att jag borde kallprata om ingenting.

Scorpio97
8/12/17, 11:57 AM
#3

Jag föredrar tystnad. Jag blir inte obekväm av kallprat, det känns mest onödigt och energikrävande att hitta på något att prata om hela tiden. Men om det blir tystnad och jag märker att den andra personen är obekväm med det, så kallpratar jag. Med nära och kära tycker jag det är viktigt att kunna vara tyst tillsammans utan att det känns konstigt.


//Jessie

[Devya]
8/12/17, 11:06 PM
#4

Jag brukar vara duktig på att hålla igång konversationer där vi båda pratar på lika mycket. Det var inte ovanligt då jag dejtade att jag och min dejt snackade oavbrutet i 8 timmar. Jag hade tre sådana dejter, 3 olika typer. De alla blev jag goda vänner med, men inte nu efter att jag flyttade utomlands. Kallprat? Nä, de människor jag umgås med så kallpratar jag inte med utan vi har alltid en massa att prata om. Även med okända. Jag har dock inga problem med tystnad men jag och de jag träffar har oftast roliga eller intressanta saker att prata om. Jag och min bästis kan visst snacka om vädret ibland men det är inte alls kallprat utan för att vi genuint vill veta. :D

Namiko
8/13/17, 11:39 AM
#5

Jag har inga problem med att sitta tyst med någon i ett par timmar utan att känna mig det minsta obekväm. Jag pratar när jag har något att säga, inte bara för att prata och jag skippar mer än gärna kallprat, det ger mig ingenting och tar bara energi.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ria74
8/13/17, 9:19 PM
#6

Jag kan mycket väl sitta tyst med vänner eller familj. Men har inga problem att kallprata om allt och inget med människor när jag märker att dom är obekväma med tystnaden.

Det värsta jag vet är när det sitter 4 personer runt ett bord och alla bara kollar i sina telefoner istället för att faktiskt prata med varandra.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
pyromanen
8/14/17, 12:19 PM
#7

Beror helt på. Med nära o kära som jag är med mycket är detnödvendigt med tystnad också. I andra sociala sammanhang upplever jag snaeare att det ingår i social kompetens att hålla samtal igång. Helst intressant samtal då såklart men vädret mm kan absolut också funka.

Upp till toppen
Annons: