Annons:
Etikettallmänt
Läst 1098 ggr
bortgjord
8/28/17, 12:37 PM

Fel uttryck till cancersjuk

Min kollega och vän är sjukskriven och går på behandling för sin cancer. Chanserna att hon blir helt frisk är goda har jag fått höra. Den har inte spridit sig men hon behandlas med cellgifter regelbundet än så länge.

Jag mötte henne för några dagar sedan när hon gick ut från en affär med raska pigga steg och jag råkade kläcka ur mig att hon såg pigg ut. Jag bet mig i tungan direkt och förstod att det inte lät så bra. Hon sa direkt "Jasså DET tycker du??" med ifrågasättande argt tonläge. Jag sa förlåt direkt men hann inte säga mer då en bil körde fram och hämtade upp henne. Jag skickade sms och bad om ursäkt igen och sa att hon gärna fick ringa om hon ville prata. Det har hon inte gjort. Jag såg henne som hastigast igen igår men hon vände bort blicken och skyndade på stegen.

Jag menade ju verkligen inget illa och det har jag sagt och skrivit till henne men hon verkar arg på mig ändå.

Jag förstår ju nu att hon förmodligen mådde skit och så kommer jag med min hurtiga kommentar. Men alla kan väl göra fel? Är det verkligen oförlåtligt att säga som jag gjorde?

Annons:
[SuperNaturalBeing]
8/28/17, 12:46 PM
#1

Det kanske bara är jag, men jag ser verkligen inte problemet? Sen när är det en förolämpning att kallas "pigg" oavsett om man har cancer eller inte? Att vara pigg eller se pigg ut är väl bara positivt?

bortgjord
8/28/17, 12:49 PM
#2

#1 Om hon inte kände sig pigg så kanske det kan kännas förolämpande när man är sjuk. Jag vet inte.

Gronstedt
8/28/17, 1:20 PM
#3

Hurtiga kommentarer och kommentarer om hur man ser ut och vad man gör är alltid påträngande och jobbiga för många, och många gånger mer så när man själv är trött och sliten. Ännu mer så, förstås, när man är i en påfrestande personlig situation där många anser sig behöva "muntra upp" en och "peppa". Då är det inte konstigt att ännu en kommentar i samma stil blir en för mycket och man tappar tålamodet. Cancer, även om prognosen skulle vara god, är jobbigt både att ha och att få behandling för. Dessutom kan ske det du "hört" inte stämmer, kollegan kanske just fått ett jobbigt besked.

TS, du får nog bara acceptera att din kollega har nog med sig och sitt och inte orkar bry sig om ditt eventuella dåliga samvete just nu.

Galenidjur
8/28/17, 1:51 PM
#4

jag håller nog med #1.  Ser verkligen inte hur det skulle vara något att bli så arg för. Visst okej att man kan bli trött på att hela tiden få kommentarer, det kan jag förstå, men att bli så arg för en välmenande kommentar att man inte längre vill prata med den andre personen är rätt överdrivet.  Då kan man ju säga "du, jag är inte alls på humör för peppande kommentarer just nu. Lägg av."  

Om du sa det ironiskt , typ  "oj oj vad du ser pigg ut då, hö hö , blink blink " då hade jag förstått att hon tagit illa upp, men det var ju inte så. Du försökte bara vara snäll. Men det kan ju också vara så att det ligger en massa annat bakom hennes irritation den dagen och att din oskyldiga kommentar blev droppen. som fick bägaren att rinna över.  Det kan vi inte veta.  

Dock kvarstår faktum att hon blev förolämpad och då är det så. Det enda du kan göra är att be om ursäkt och hoppas på att hon godkänner det.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annielle
8/28/17, 3:00 PM
#5

Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra att jag ser pigg och fräsch ut även fast jag har mått för j-ligt,  det kan vara svårt på många sätt att få sådana kommentarer. Man kan känna det som om man inte blir trodd/tagen på allvar när folk kommenterar ens yttre så som om det vore sanningen om hur man mår på insidan.

Kan ju även vara så att hon misstolkade din kommentar som ironi och därför tog det hårt (kanske för att hon själv tyckte att hon såg riktigt ofräsch ut?!?) 

Du sa det ju där emot inte för att du menade något illa och alla säger vi ju saker ibland som inte blir mottaget så bra, men det beror ju inte bara på det vi säger utan vem som är mottagaren och hur den tolkar det. En annan person kanske bara hade blivit glad och sagt något i stil med " Tack vad kul att höra! Jag mår verkligen för jäkligt just nu, tur att det åtminstone inte syns på utsidan också."

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
8/29/17, 8:35 AM
#6

Nej, det är verkligen inte oförlåtligt. Älta det inte mer. Om hon inte kan förlåta det eller se förbi det så är det faktiskt hennes problem. Du har gjort ditt bästa för att reda upp situationen. Mer kan du inte göra. PS: Jag är själv kroniskt sjuk och får ofta kommentarer om att jag ser pigg ut. Det är lite tråkigt att höra ifall man känner  sig dålig, men jag förstår att alla menar väl och det är väl ändå bra att jag ser bättre ut än vad jag känner mig. Är ändå glad för att det inte är tvärtom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maria
8/29/17, 8:39 AM
#7

Jag har varit i samma situation (varit sjuk) och fått mängder med kommentarer som kanske varit "fel" men vem är jag att klandra andra?

 Ingen är tankeläsare och hur sjuk man än är så tycker jag att man banne mig får försöka förstå att den situation man befinner sig kan ingen annan begripa förrän de själv är där.

Det är väl bara att inse att människor menar väl. (För det mesta) Speciellt människor man känner och tycker om.

Bara för att man är sjuk så innebär det ju inte att man blir någon slags "glasfigur" som människor ska akta och vara försiktiga runt.

Hon kunde ju bara svarat att hon verkligen inte känner sig pigg så hade saken varit ur världen.

Jag tycker du ska försöka glömma detta. Du har gjort ditt bästa och "bollen" är hennes nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
8/29/17, 8:36 PM
#8

Det var ju som lite klantigt sagt. Men du har ju bett om ursäkt och kan inte göra mer. Men för henne är det kanske inte bara hur hon mår som tär på henne utan hela situationen att ha cancer tär på henne. Men jag kan förstå om hon blev sårad. Att vara sjuk och höra saker denna tär på en. Om nu relationen går att repa är en senare fråga. Men låt henne vara tillsvidare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
8/29/17, 8:47 PM
#9

Kan man inte säga till någon som är sjuk i cancer att denne ser pigg ut?

Det måste väl ändå vara en komplimang att man inte ser ut som man känner sig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mirrranda
8/29/17, 9:45 PM
#10

Jag har en kronisk sjukdom (dock inte cancer) men jag känner ofta av en bedövande trötthet och en hel del andra symtom som inte alla syns på utsidan. Men i alla fall så blir jag GLAD när jag får höra att någon tycker jag ser piggare ut någon dag även om jag inte skulle känna mig så.  Jag tar det som en komplimang!

Aleya
8/29/17, 9:56 PM
#11

#9 kan kan man. Men jag känner att det inte är det roligaste att höra om man känner sig riktigt jävlig och slut och kanske t o m har ont och just fått cellgifter. Det är då inte nått jag väljer att säga till någon som behandlas för någon sjukdom eller som jag vet har en sjukdom som kanske är kronisk och svårt att leva med. Men det är jag det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
8/30/17, 6:11 AM
#12

Jag fick höra på jobbet några gånger att: Det syns att du inte mår så bra idag.

Jag kollade extra i spegeln när jag var på toa och undrade vad det var som syntes. Jag ville ju inte se ut som ett "ösregn"

Jag hade definitivt blivit gladare om hon hade sagt att jag såg pigg ut🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
8/30/17, 6:37 AM
#13

#12 då är vi olika. Men som sagt verkar denna personen tagit illa vid sig och jag kan förstå det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Annielle
8/30/17, 9:50 AM
#14

#13 Samma här, skulle hellre höra ibland att det faktiskt syns att jag inte mår så bra.

Över huvud taget tycker jag att det ofta finns lite förståelse för folk som det inte syns på men som mår väldigt dåligt av en eller annan sjukdom, jag vet många i min närhet som inte blir glada av att de får höra att de ser pigga och fräscha ut och inte blir särskilt tagna på allvar just därför, inte heller av läkare just på grund av detta. Har jag till och med själv varit med om när jag var jättesjuk, läkaren sa: Du ser ju frisk ut och i det sammanhanget var det inte av välvilja han sa det vill jag lova, det var misstro allt handlade om den gången. Har många gånger hört andra prata om personer som har haft allt från Cancer till Ms och sagt saker i liknande stil som: Den eller den personen som har den allvarliga sjukdomen ser ju jätte pigg och frisk ut, han är nog inte så sjuk.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

1vonne
8/30/17, 12:44 PM
#15

Det är väl så förmodligen att man bemöter andra så som man själv skulle vilja bli bemött. Är jag långtidssjukskriven men någon tycker att jag ser piggare ut nån dag så blir jag bara glad av att få höra det. Om det sägs på ett uppmuntrande och vänligt sätt så tolkar jag inte det som att dom "inte tar mig på allvar" Bara att de vill vara snälla. Det är ju annat om en läkare vägrar sjukskriva en för att "du ser ju så pigg ut, du är inte sjuk!" Men en vän som i all välmening säger att jag ser pigg ut tycker jag inte alls är förolämpande.

Upp till toppen
Annons: