Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1668 ggr
[BubblyFerret]
9/7/17, 2:04 PM

Problem med sambon..

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart tre och ett halvt år, men började inte bo med varandra förrän ett år tillbaks. Vi är ganska unga (Jag 19 och han 21) så vi bor fortfarande med min mamma då jag läser på högskola och inte har pengar eller tid för att hitta eget. Problemet är dock att sambon verkligen inte gör något känns det som, han bara sover eller spelar. Det är inte mycket som han hjälper till hemma och det har nu även börjat störa min mamma. Han brukar kasta sin saker lite härom vårt och han plockar heller inte undan dem efter sig utan väntar till någon annan tröttnat på dem och gör det.. Vilket oftast blir mamma eller jag vilket är otroligt fel! Jag har haft diskussioner med honom men det är som att prata med en vägg. Han blir så arg och tjurig, och säger bara att han vet eller att han ska. Men gör han det eller tar han lärdom av det? NEJ. Jag blir så trött på honom, jag känner mig som en hushållerska åt honom ibland. Allt detta med att jag får städa, ta undan efter honom och se till att det inte ser rent förj*vligt ut hemma efter att han varit i farten. Visst någon gång har han städat men då är det liksom bara att ta det värsta för att sedan spela igen, det blir inte ens rent.. Och Ja, jag är pedantisk så jag brukar se smuts snabbare än någon annan men när det väl gäller dammtussar, mat på golvet och gud vet med så tycker jag att det är lite väl för mycket och hemskt äckligt. Sen kommer det här med att söka jobb som han aldrig gör… Vilket jag stör mig ännu mer på för det känns bara som han är här för att det inte är lika jobbigt. Hemma hos hans föräldrar så får han ofta höra massa av tjat (mer än vad jag tjatar) och dem kan vara mycket elaka, och det var därför han flyttade hit. Då dem är väldigt annorlunda och väljer favoriter av sina två barn och deras flickvänners familj. Vad ska jag göra? Det känns hemskt mot min mamma att han bor här hemma och beter sig som en gris..

Annons:
Åsa S
9/7/17, 2:18 PM
#1

Låt bli att städa upp efter honom och ge honom inga alternativ antingen städar han + bidrar till förhållandet annars får du föreslå att ni blir särbor. Och du det är inte ditt ansvar för var han bor, är hans föräldrar inget alternativ får han skaffa sig nått annat, börja behandla honom som en vuxen karl. Behandlar ni honom som ett barn och låter honom komma undan med det mesta så kommer han fortsätta bete sig som ett barn, vill du ha en sambo som är vuxen eller ett barn? Det är du som bestämmer vilken typ av förhållande du vill ha.

Min man var lite bortskämd när jag träffade honom han hade varit gift med en kvinna som skötte det mesta, men i min värld kan en 40+ man  också laga mat och städa + jag jobbar kväll ibland + helger och kan inte sköta allt hemma så jag bara sa till honom de här dagarna lagar du mat, när han sa jag vet inte hur satte jag en kokbok i handen på honom och det funkade bra även om han stönar ibland över att behöva laga mat på lördagarna då jag jobbar. I ett förhållande måste man bidra och hjälpa varann.

[dynamitella]
9/7/17, 2:22 PM
#2

Så.. Mitt tips är att sätta dig ner och förklara ordentligt för honom. 
Och hjälp honom. Kom överens om att ni kanske kan städa ihop för att det ska vara lättare för honom att börja.
Hjälp honom med cv, föreslå jobb, peppa honom och fråga hur du kan göra det lättare.

Jag är lika dan nämligen.. som din pojkvän då. Som tur är min sambo precis likadan, så det blir inga konflikter direkt. Däremot är det så jäääkla svårt att lyfta på röven ibland, framförallt om man är deppig eller och inte har något att se fram emot.
Att bli skälld på hjälper inte alls. Det är ju inte så att han inte är medveten om det, eller hur? 
Ibland behöver man en push utan att bli klagad på.

Sarah
9/7/17, 5:38 PM
#3

Han är en vuxen man som beter sig så hemma hos sin flickväns mamma… Galet illa. När inget annat hjälpt så skulle jag ge ett ultimatum, gör din del i hushållet eller flytta.

Gronstedt
9/8/17, 1:19 PM
#4

Jag säger som de andra … Han har haft större tur än de flesta unga män, han har inte bara skaffat en ny mamma och hushållerska, utan två, som ser till att han slipper både ta hand om sig själv och planera för sin framtid. Perfekt! Varför skulle han ändra sig? Det finns inte minsta anledning.

Däremot fanns det förmodligen en anledning till att hans egen familj tjatade på honom. Deras andra barn kanske inte bär sig åt som bortskämda svin?

Gör upp ett schema över nödvändiga sysslor och kostnader och upplys honom om att det inte fungerar utan tjat och utan gnäll från och med måndag 2017-09-11, så flyttar han 2017-09-12. Dagarna fram till måndag använder ni till att alla tre sätta ihop listan så att den blir rättvis. Men gör det bara om du är beredd att verkligen genomföra det, annars blir det bara värre.

imsuchadiva
9/8/17, 2:34 PM
#5

Han kanske mår psykiskt dåligt? Har du pratat med honom om hur han mår?

Gronstedt
9/8/17, 2:38 PM
#6

#5: Spelar det någon roll? Man har inte rätt till obetald hemhjälp, som man dessutom är ohövlig mot, för att man mår psykiskt dåligt. Då får man söka professionell hjälp.

Annons:
[dynamitella]
9/8/17, 3:10 PM
#7

Äcklig attityd till mental ohälsa hörredu.

Gronstedt
9/8/17, 3:24 PM
#8

#7: Knappast. Mental ohälsa ger ingen fribiljett från mänsklig hänsyn, "dåligt mående" ännu mindre. Din attityd till vuxna människors ansvar för sitt eget agerande gentemot andra finner jag däremot beklämmande.

[dynamitella]
9/8/17, 3:34 PM
#9

Det är inte ens lönt att börja försöka förklara för dig. 

Man ska veta när det är ett hopplöst fall.

Upp till toppen
Annons: