Annons:
Etikettförhållande
Läst 3930 ggr
Snuffles
2017-09-25 00:19

Tillsammans med "muslimsk" kille

Så jag har precis inlett ett förhållande med en kille som går i samma skola som jag, han är helt underbar och jag tycker verkligen om honom. Men grejen är att hans föräldrar är muslimer, han är inte muslim men låtsas när de är i närheten, när de inte ser så gör han saker som är emot deras tro. Han får egentligen inte vara ihop med mig. Kan jag eller han råka illa ut om de får reda på vårat förhållande? Är det någon här som har erfarenhet av min situation?

Annons:
Duvethon
2017-09-25 02:10
#1

Enligt islam har mannen tillåtelse att gifta sig med kristna Kvinnor men en muslimsk kvinna har inte tillåtelse att gifta sig med en kristen man. Rätta mig om jag har fel, men det ska bero på att barnen sedan kommer att ta över mannens religion, dvs islam. Mot bakgrund till detta begår han inget felaktigt.

Din fråga är väldigt svår att svara på. Min fråga till dig är hur väl ni känner varandra, har ni inte diskuterat det?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Honestyisdead
2017-09-25 03:47
#2

Ingen här kan svara på hur hans föräldrar skulle reagera. Vi känner inte dom. Muslimer är individer precis som kristna.

Snuffles
2017-09-25 05:20
#3

#1 Från det han har berättat verkar hans pappa överdrivet sträng och våldsam så det är väl det jag är orolig för.

vendelay
2017-09-25 08:56
#4

Som Hera säger är alla olika och alla tolkar Koranen på sitt sätt.

Min syster (ateist men medlem i Svenska Kyrkan) är tillsammans med en muslimsk kille sedan typ 10 år tillbaka. Hans föräldrar är okej med det men har sagt att de inte får gifta sig. Vi får se vad som händer. Kärlek ska ju övervinna allt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[SuperNaturalBeing]
2017-09-25 10:42
#5

#3 som de andra redan sagt är ju alla muslimer individer och bara för att någon är muslim behöver det inte bli problem, MEN om den här killen rakt ut har sagt att hans pappa är våldsam och emot erat förhållande , då tycker jag att du ska ta det mycket försiktigt. Det låter inte alls tryggt,. Även om långt ifrån alla muslimer är extremister finns det fortfarande de som är det tyvärr och då kan det gå dåligt. Det gäller alla typer av extremism.

ifoundnemo
2017-09-25 12:46
#6

Oavsett religion så låter det inte så tryggt om pappan är våldsam och emot relationen tycker jag…även om han kanske inte skulle bli våldsam mot dig så kanske han blir det mot sin son…

Annons:
Bästakompis
2017-09-26 12:26
#7

Din pojkvän är utsatt för våld och hedersförtryck. Han behöver få hjälp. Det förvånar mig att ingen i tråden skriver att ni bör prata med någon för att få hjälp, till exempel en skolkurator. Som i sin tur kan göra orosanmälan till socialtjänsten.

Lona
2017-09-26 15:54
#8

#7, Fast "att vara våldsam" behöver inte betyda att man verkligen utsätter någon person för våld. Nog för att det kan kännas jädrigt otrevligt om någon tex slår sönder ett föremål i ilska och frustration men därifrån och till att verkligen utöva våld på någon är det ett relativt stort steg. Nu har jag förstås ingen aning om hur det är i TSs pojkväns familj, är killen utsatt för fysiskt våld så ska han givetvis få hjälp.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vendelay
2017-09-26 17:11
#9

Alltså. TS skrev att pappan "verkar våldsam" och jag känner nog att om det hade betytt att pappan slår någon eller slår sönder grejer i hemmet borde det ha skrivits. Eftersom det bara nämndes i förbifarten antog jag att det inte var viktigt. Men du har rätt förstås, om det är så att han eller någon i hans familj är rädd för pappan behöver de definitivt hjälp!!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-09-26 17:13
#10

#7 Om du har den uppfattningen är det upp till dig.

Bästakompis
2017-09-30 23:46
#11

#10 Förstår inte vad du menar. Vad vill du säga?

Honestyisdead
2017-10-01 10:35
#12

#11 Det föregående skrivit.

[Roe Deer]
2017-10-03 16:32
#13

Jag har en syster som är tillsammans med en muslimsk kille i hemlighet. Hans familj bor i en annan stad medan han pluggar i samma stad som min syster. Hon verkar ta en dag i sänder eftersom hon tycker om honom så mycket. Han är orolig för vad hans familj ska tycka och tänka. Han är mån om att vi också ska vara tystlåtna om deras relation. Det är tragiskt att kärleken ska få kontrolleras… Rena rama Romeo och Julia sagan…

Annons:
m2studio
2017-10-14 14:56
#14

Jag ska ge dig lite fakta efter vad jag har upplevt från min gamle hemland och kultur samt alla resor som jag har gjort runt Mellan Östen både i olika delar av Mellan Östen samt på pekar att jag själv kommer från Mellan Östen också, föds muslim också.

Efter flera gånger, som mina påstående tagit bort så jag använder ordet "tycker jag" för att undvika sådana borttagningar och kunna förmedla info och mina tankar.

1 - Att tolka Islam är fel, dem som tolkar religions "(Heliga)" böcker vill bara förslava folket åt sina hål tycker jag. Religioner pratar för sig och direkt så tolkning är en annan version av religion tycker jag.

2 - En icke muslim kvinna kan gifta sig med en muslims man om kvinna konvertera till islam annans det är HARAM. Där emot muslim kvinna inte får gifta sig med icke muslims man, då råder avrättning för den kvinna.

3 - "Våldsam är pappan"! det beror på vilket land kommer i från familj och vad är deras bakgrund, men överhuvudtaget pappan inte kommer att skada dig utan kanske sin son om sonen ville gifta sig med dig och du inte vill konvertera officiellt.

Skada menar att han kan blir hög ljud och kanske bestraffa honom lite grann och inte så allvarligt kan blir. Eftersom det är mycket stor skillnad att en kvinna dra en icke muslim man till familj eller en pojke dra en icke muslim kvinna till familj. Men du pratat inte om giftermål och så lång i framtids planer än.

4 - Denna pojken som nu är rädd för sin pappa, kommer aldrig kunna stå bakom dig i livet när det gäller hans familj och alla vet att efter ett tag när kärlekens eld sjunker då du blir nummer två mot hans familj tycker jag.

5 - Muslim familj har svåra traditioner och högtids ceremoni som du inte kanske kan klara o vara med så i speciella dagar du kommer att vara utan din kille tycker jag.

6 - Än så länge pojken inte vågar presentera dig för sin familj som sin tjej, är du en kompis bara som pappan presenterar dig som en lite "ovärdig" tjej som inte ska vara förebild för pojkens systrar. Det är en av orsakar som muslims familjer tar svårt för pojken också, för att deras flickor inte kopiera pojkarna tycker jag.

7 - Om pojken kommer från Arab språkliga område skall du undvika relationen tycker jag.

Om pojken kommer från Turk språkliga område då är det inte mindre farligt att ha relation tycker jag.

Om pojken kommer från Kurd språkliga område är det lika farligt som Arab språkliga område och du skall avsluta relationen tycker jag.

Om pojken kommer från Dari språkliga område så som Afghaner och Tadzjiker, då det bror på var dem bodde innan flytta till Sverige så är 50-50 tycker jag.

Om pojken kommer från Uzbeks talande område kan blir svårt efter ett kort tag och du kommer att märka det tycker jag.

Om pojken kommer från rent Persisk talande område då pappa inte är alls farligt och dem räknas ej som 100% muslimer och han ljuger tycker jag. Perserna inte har sådana lag och regler och man kan ha relation med deras pojkar och även flickor tycker jag.

Om pojken kommer Afrika länderna då kan vara mycket mera plågsam för dig i framtiden, eftersom dem har sina traditioner plus islam lag och regler tycker jag.

Om pojken överhuvudtaget vill ha dig som en tjej och ha relation utan framtid, då är inte alls farligt verka för dig eller själva pojken. Eftersom Vi som kommer från Mellan Östen ser stor skillnad mellan en tjej från oss eller en pojke från oss med en annan från andra religion och traditioner, så om en av våra pojkar blir ihop med en tjej räknas som en vinst och tvärt om räknas som en förlust tycker jag, fast Perserna är utanför denna beräkning tycker jag också.

Att bevis mina påstående är mycket lätt och man kan se genom nyheterna, alla hedersmords fall, folk som skrev sina upplevelse, dagens bild av hur många Svenska pojkar som bor med utländska tjejer och med mera tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Awoma
2017-10-16 19:45
#15

Mina kompisar var i samma sits. Det gick inte bra. Familjen fick reda på det, killen blev smygfotad på stan och deras familj åkte till hans hus och hotade honom. ( Polisen blev kontaktad) Sedan försvann hon ifrån skolan i flera månader, var riktigt orolig då hon inte svarade på sin mobil längre eller någonstans gick inte att få tag på henne. 

Hon är tillbaka i skolan i dagsläget.

Upp till toppen
Annons: