Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1160 ggr
sunflower185
10/2/17, 2:56 PM

Varför blir jag så elak ibland mot min sambo?

Jag känner att jag behöver ventilera lite nu. Jag och min sambo har haft det lite stormigt en tid men vi tycker båda två att vi har hittat tillbaka till rätt spår och vi har haft det riktigt bra de senaste par månaderna. Han har gjort en helomvändning som jag uppskattar något enormt. Mitt problem är, och som jag tidigare kämpat med, är att jag "i stundens hetta" kan häva ur mig sådana saker som sårar min sambo väldigt mycket. Saker som jag har stört mig på hos honom, men som sist och slutligen inte är så stora saker egentligen. I helgen kläckte jag ur mig något dumt om hans personlighet när vi satt och diskuterade, och som sårade honom väldigt mycket. Jag skäms otroligt och mår så dåligt över detta, han ska inte behöva ta sånhär skit från mig.

Jag har så otroligt svårt att sätta ord på mina känslor så det blir bara till pannkaka när jag försöker förklara mig. Han säger att det är för att jag inte älskar honom (vilket jag ju gör!) tillräckligt och därför säger såhär.

Jag borde lära mig att tänka efter lite innan jag säger något, men i en "pressad" situtaion slår jag knut på mig själv och jag säger det första som kommer upp i mitt huvud utan att tänka efter vad jag egentligen försöker säga. Jag är bara rädd att han till slut kommer att få nog av mig. Jag älskar honom och vill leva med honom, men varför sårar jag honom då!?

Annons:
Monchalo
10/3/17, 10:54 AM
#1

Varför är de första du tänker på i en pressad situation just att förolämpa din sambo?

[Roe Deer]
10/3/17, 4:27 PM
#2

Tidigare brukade jag vara konflikträdd i relationer, nu har jag förstått att det jag ogillat är skrikiga bråk, då jag föredrar diskussioner i sans och reson. I hetlevrade bråk och pressade situationer så känner vi oss attackerade utan en chans till att försvara oss. Stress har den påverkan på kroppen att vi måste agera "FORT".  På ett sätt tror jag att det du upplever är att du så gärna vill få din vilja igenom (vi har alla nog haft  en inre vision om det perfekta livet och den perfekta partnern) och blir frustrerad när din inre visionsbubbla spricker. 

Kanske är dina ordval ett sätt till att försöka "vinna" diskussionen eller "försvara" dig själv.  Eckhart Tolle kanske är ngt för dig. En jättebra författare som talar om Egot vs Självet :)

Lina Strindlund
10/12/17, 6:56 PM
#3

Känner igen mig i detta väldigt mycket! :/


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: