Annons:
Etikettförhållande
Läst 5763 ggr
Aanton
2017-10-09 17:08

Vågar inte göra slut

Jag försökte hålla mig kortfattad, men det gick inte så bra.

Jag har varit i en relation med en tjej i lite över 2 år nu. Allt började väldigt bra, och  nykärleken var långvarig, även fast det kändes som om att hon rusade in i ett förhållande och jag var väldigt osäker i början.  Vi flyttade snabbt ihop och har i princip gjort allt tillsammans efter det. 

Men efter första året tyckte jag att relationen börjat bli lite grå, allt var inte lika spännande längre och vi började ställa krav på varandra för att kunna leva och fungera ihop. Vi har märkt att relationen inte är likadan idag som när vi precis träffades. Grejen är den att hon är en fantastisk människa, och hon gör verkligen allt för att våran relation ska fungera. Hon är omtänksam, hon har anpassat sig väldigt mycket för att jag ska vara lycklig och hon tar verkligen hand om mig och vårat förhållande.

Men det gör inte jag. Jag har verkligen inte ställt upp för henne som hon har ställt upp för mig. Det känns som om att jag inte förtjänar henne, och att jag ständigt lurar in henne i en relation som jag själv är väldigt osäker i. Därför har jag i ca 6 månader nu övervägt att göra slut. Jag tycker väldigt mycket om henne, jag trivs verkligen att umgås med henne och vi kommer bra överens, men det känns inte som om att det är mycket mer än det. Men vi har knappt sex längre, mycket för att jag inte längre attraheras av henne, men som är något jag inte riktigt vågat berätta. Det är inget som kan göras något åt (t.ex. vikt m.m.) utan det handlar bara om att jag inte blir sexuellt attraherad av henne som person. Fast detta är inget som hon har något emot, då hon inte har en speciellt stor sexdrift. Men jag tycker att detta är ett väldigt stort problem.

Hon är en fantastisk människa, och hon gillar verkligen mig extremt mycket. Detta är också något jag fått höra från nästan alla i min närhet. Att jag skulle göra slut skulle verkligen komma som en chock för henne. Jag vet att hon skulle ta det extremt dåligt och hon skulle klandra sig själv. Jag älskar henne, och det absolut sista jag vill göra är att såra henne och se henne ledsen, men jag vet att hon förtjänar så mycket bättre än mig. Hon lever en väldigt bekväm livsstil och jag tror inte hon ens vågat överväga ett liv utan mig, även fast hon kanske inte trivs 100% med som vi lever nu.

Vi är på väg åt olika håll i våra liv, även fast jag inte vågat erkänna det för henne. Hon är redo att köpa gemensam bostad och förlova sig, men jag känner mig för ung för att binda ner mig (jag är 23 år). Men jag är extremt rädd att jag skulle ångra en separering, och att jag själv skulle få väldigt stora skuldkänslor och må väldigt dåligt över att jag sårat henne.

Så därför ber jag om råd, har någon varit i samma sits som mig? Finns det någon chans för oss att göra slut utan att vi båda kommer må extremt dåligt? Jag är extremt konflikträdd, jag skulle aldrig våga sätta mig ner med henne och öppet berätta att jag vill göra slut. Egentligen skulle jag bara vilja packa ner mitt liv och försvinna, men jag skulle aldrig klara av att göra det mot henne eller mig själv. Gör jag ens rätt i att tänka över att göra slut? Hur gör man slut på ett så värdigt sätt som möjligt utan att göra en stor konfrontation?

Mvh en stackars ung vuxen

Annons:
[dynamitella]
2017-10-09 17:19
#1

Gör inte slut innan du kommunicerar med henne.
Det känns riktigt dumt att kasta en relation åt helvete innan man ens varit ärlig mot sin partner.

Sätt dig ner med henne och förklara vad du skrev här. Hon kanske förstår och ni kan skiljas i lugn och ro - eller jobba på de sämre delarna i förhållandet.

pyromanen
2017-10-09 18:43
#2

Att göra slut utan smärta går inte. Det kommer göra ont och vara väldigt jobbigt, för er båda. Men som du beskriver det så är det mest rött och schysst mot er båda att det tar slut. Kan förstå att du skulle vilja "smita", men det vore verkligen inte schysst. Men planera kanske så att du kan bo hos en kompis eller släkt/familj ett tag, så ni inte ska behöva dela bostad efter du berättat för henne. Och berätta för npgon mer så att du har någon att prata med och som kan stötta dig.

sp0ngeb0b
2017-10-11 18:02
#3

Jag vet hur det känns. Jag avslutade en relation som varade i över 2,5 år, dock bodde vi inte ihop men partnern var bombsäker på att jag var den rätta. Jag var också säker typ den första halvan av förhållandet, sen började mina känslor svalna sakta men säkert. Jag tyckte om honom jättemycket och vi hade oftast kul ihop men jag saknade något, jag trivdes inte, det kändes liksom helt fel för mig. Han var inte den jag ville vara med längre. Så det växte fram långsamt och jag funderade lite på att göra slut länge, precis som du har gjort. Jag försökte lite halvhjärtat att prata om det men jag visste liksom inte vad som skulle göra det bättre så det ledde ingenvart. Till slut kom jag till en punkt där jag bara bestämde mig för att nej, såhär vill jag inte leva. Jag vill göra slut. Så då gjorde jag det. 

Jag tänker såhär angående din situation. Du ska inte göra slut för att det är sämre just nu, förhållanden svalnar alltid med tiden, osv. Men om du känner att du är olycklig, vilket jag tycker att det verkar som, då är det kanske dags att avsluta det. Eftersom du har tänkt på det så länge så känns det ju som att tankarna inte kommer att försvinna. Men jag tycker att du ska prata med henne. Du behöver inte säga att du funderar på att göra slut, det är nog till och med bäst att låta bli det… men säg att du känner dig olycklig, du saknar något, eller liknande. Förklara hur du känner. Så kanske ni kan prova att göra det bättre, och går det inte så är det nog dags att gå vidare. Gällande smärtfria uppbrott tror jag det är oundvikligt, speciellt om den ena personen känner så mycket mer än den andra… men hjärtesorg går över. När jag gjorde slut tänkte jag att det är bättre att hen blir förkrossad nu och jag blir lycklig, än att jag går drar ut på det. För om det då kommer fram att jag gått i några år utan att älska personen kommer hen bara bli mer förkrossad. Samt att det kommer bli ett kasst förhållande som gör båda olyckliga.

[Roe Deer]
2017-10-13 20:22
#4

Att inte intresseras av sin partner efter att ha bott tillsammans ett tag, det tror jag har att göra med att mystiken försvinner. Man pratar för mycket ibland, istället för att bara vara. Man analyserar varandras beteenden djupgående… och finner brister.. precis som alla människor har. Man inser att versionen som man tidigare haft (fantasin fyller i tomrummen), inte stämmer överens med personen som man nu bor tillsammans med. Alla förändras också med tiden, man utvecklas i förhållanden och det är en vinst oavsett utgången. 

Min erfarenhet är att direkt kommunikation löser mycket!

m2studio
2017-10-15 13:49
#5

Det är väldigt omänskligt, grym barbarisk om du lämnar henne utan att prata med och redda ut allt som lede till nu läget. Gärna skaffa blommor i en lugn kväll börja prata och ger chans till relationen och hjärtlig försöka att rätta till saker och ting och ger chans till henne i flera tillfälle att kunna prata med dig och inte bara en kväll och sedan slut, nej, ger chans till dig själv att inte förlora en bra och kärleksfull tjej.

Lycka till

1.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: