Annons:
Etikettförhållande
Läst 5956 ggr
Greta G
2017-10-18 11:35

Vad är viktigast i en relation?

Jag har funderat lite kring vad som är viktigt i en kärleksrelation. Man kan ju se det på lite olika sätt. Jag som känslomänniska skulle inte välja att vara tillsammans med någon för att vi passar bra ihop rent praktiskt. Dvs har samma intressen och lever liknande liv, och att det skulle vara smidigt och lätt. För mig är det viktigaste är att jag känner passion och kärlek, sen kan han gärna ha andra intressen och vilja andra saker än mig men det viktigaste är känslorna finns där, inte att vi skulle passa så bra ihop för vi har så många saker gemensamt.  

Dock är jag singel så mitt sätt har väl funkat sådär. Hur ser ni det? Vad är viktigast? Vad finns det för fördelar och nackdelar med olika sätt att se på en relation?

Annons:
Maria
2017-10-18 11:54
#1

En av de viktigaste sakerna i ett förhållande är att ha roligt tillsammans tycker jag.

Att skratta ihop kan vara förlösande många gånger.

Min man och jag är varandras motsatser på många plan men det gäller att ge och ta hela tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Surpan
2017-10-18 12:03
#2

Det viktigaste för mig är att vi har samma drivkraft om att familjen går först och att vi har relativt lika värderingar om de "stora frågorna" (barn, ekonomi, livsstil, boende). Funkar inte det så funkar det inte alls. Och så måste det såklart finnas en vilja att leva ihop från bägge parter, annars blir det ju svårt… Lika intressen och sådant är mindre viktigt även om jag och sambon har några överlappande intressen.

/Surpan

Katti
2017-10-18 13:00
#3

Till att börja med handlar det nog oftast mycket om kemi och attraktion. Det är absolut viktigt, men i längden måste det ju till mer än så. Med tiden lär man känna varandra på ett djupare plan och i den bästa av världar engagerar man sig inte bara i den andra parten utan även i dennes intressen. Det behöver inte alls innebära att man gör dem till sina, utan mer att man låter dem ta plats, visar att man är okej med dem och lyssnar aktivt när partnern pratar om dem 🙂.  På detaljnivå tycker jag inte alls att  man behöver tycka lika, men att ha samma syn på det som verkligen är viktigt är i alla fall ett måste för mig. Och humor och att kunna ha roligt tillsammans!

Flyttar man sedan ihop blir kommunikation och vilja att kompromissa viktigt. I det här skedet händer det mycket med förhållandet och det är en skiljelinje där det kan gå antingen mot det bättre eller bli sämre. 

I det långa loppet skulle jag säga att en djup och ärlig vilja att prata och faktiskt förstå den andra parten är något av det viktigaste för att förhållandet ska bli bra. Från båda parter tål att betonas!

Den korta versonen är väl helt enkelt kommunikation plus vilja och förmåga att kompromissa som jag ser det!

Själv är jag nygift efter ett drygt treårigt förhållnde där vi nästan direkt började bo ihop torsdag kväll till måndag morgon och jag (och mina barn) flyttade hem till honom för ett år sedan. Jag är galen i djur och han brinner för kampsport, musik och sitt band där han spelar bas. Jag är enormt imponerad av hans förmåga att ta till sig mina intressen, och dessutom utan att tveka satsade på en trebarnsmamma just när hans egna barn blev vuxna. När jag flyttade in hade jag med mig tre hundar och sex katter. Han hade tre katter, så där har vi faktiskt ett gemensamt intresse 😃. Dessutom har jag 40 kaniner och väldigt mycket kaninungar under sommarhalvåret. Men när han hade varit med och sålt några kaninungar tog han glatt över och skötte snacket om det behövdes.

Själv har jag varit på konserter, kampsportgala, gradering och spelningar. Det har definitivt berikat mitt liv! Jag drar gränsen vid Sweden Rock. Dit får han åka med andra som har det rätta intresset! Dessutom har han släktigar och vänner som träffas och umgås mycket. Vi flyttade från släkten när jag var liten, så det är nytt för mig, och mycket trevligt! (Nu kapade jag nästan tråden för min egen historia, sorry…)

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Tuulikki]
2017-10-18 16:34
#4

Trygghet, tillit och att man har kul ihop värderar jag högt🙂

sp0ngeb0b
2017-10-18 19:16
#5

Jag tycker kärlek är viktigare än det praktiska, precis som du. Älskar man någon så löser det andra sig, om man bara vill. Mer specifikt vill jag ha trygghet, tillit, någon att alltid vända mig till. Har funderat, och jag vet att många tycker det viktigaste är att ha kul ihop och skratta ihop, och ja det tycker jag med, men jag behöver liksom inte någon som får mig att vika mig dubbel av skratt fem gånger om dagen. Vore såklart ett plus men inget jag skulle sakna.

Däremot tycker jag också det kan vara viktigt att man har liknande drömmar, eller åtminstone att ens drömmar/framtidplaner kan kombineras ihop. Liksom om en vill bo i en förort och skaffa 3 barn och en hund medans den andra vill utforska världen, bo i storstäder/spännande länder och är ointresserad av barn - då kanske det blir lite svårt att ha en långvarig relation. Men som sagt, älskar man någon tillräckligt mycket så får man det nog att funka.

[SweetSunday]
2017-10-18 20:14
#6

Allt beror ju också på hur kärlek definieras. Någon uttryckte passion och någon annan trygghet. För mig är de två ganska olika, även om de båda är känslomässiga och inte praktiska. Jag tror på att man ofta har passion i början av ett förhållande och därefter hittar passionen stundtals senare i förhållandet. Ett förhållande som är konstant passionerat tänker jag måste vara väldigt uttröttande, att hela tiden gå runt och känna en himla massa, som en berg och dal-bana, hade för mig varit emotionellt jobbigt. För mig är tryggheten viktigare i längden, även om det såklart är härligt med passion lite då och då :-) Men detta är säkert mycket individuellt, jag själv har ibland tänkt på om man "borde" vara passionerad och blixtrande kär för att ett förhållande ska vara bra, men jag har kommit fram till att jag värderar tryggheten med en människa man älskar och kan prata om allt med och vara helt sig själv tillsammans med högre än att vara i en konstant våg av passion och kärleksrus :-) Helt praktiskt tycker jag att det gör livet ganska mycket lättare om man iallafall har någorlunda samma uppfattning om var man ska bo, om man vill ha barn och liknande grundvärderingar (jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som inte stod för alla människors lika rättigheter exempelvis). Intressen kanske inte spelar lika stor roll. Jag och min pojkvän har olika intressen. Jag tror snarare att det för mig är nyttigt med egentid (eller snarare hundtid) så att man kan sakna varandra och berätta om saker man gjort och varit med om för varandra. :-)

Annons:
[Roe Deer]
2017-10-22 13:31
#7

För mig är villkorslös kärlek den bästa. Att älska varandra som man är, men självklart har jag mina grundpelare i livet som jag värderar och lever efter. Liknande syn på livet underlättar avsevärt, men det är också bra med olika intressen så att man kan få lite egentid. Att inte bli varandras behov är viktigt. Jag vill inte känna att jag är orsaken till min partners lycka eller olycka. Jag vill kunna vara lycklig med honom. Att vara stabil inom sig och värdera harmoni före dramatik och så. 

Sedan så har jag inget behov av en partner, jag söker inte lyckan utanför mig själv i någon annan, därav ingen brådska. Jag har haft längre relationer och väntar hellre på någon som jag klickar med väldigt bra. Att acceptera varandra och respektera varandras egentid är superviktigt! Det är en bra grund till långvariga förhållanden.

Maria
2017-10-22 15:01
#8

Villkorslös kärlek tror jag är väldigt ovanligt i en relation. Däremot känner man oftast villkorslös kärlek till sina barn.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Greta G
2017-10-22 19:08
#9

Tror inte alls det hälsosamt med vilkorslös kärlek. Man ska inte stå ut med vad som helst bara för att man är kär i någon. Intressant att höra alls olika syn. Håller med om att det är viktigt med lika grundläggande värderingar det är nog svårt att leva ett liv ihop annars.

VeilofElysium
2017-10-22 21:29
#10

Tillit är superviktigt för mig, har varit med om allt för många gånger att min respektive ljugit om sina känslor för mig för att sedan dagen (eller ja inom snar framtid) säga dumpa en utan förklaring.  Det jag endast kunnat klura ut själv är att de ljugit, man säger inte att man älskar någon en dag och drar en annan.  Finns inte för mig.

Sedan är förstås attraktion superviktigt, gemensamma intressen (enl mig viktigt), personkemi, bra sexliv..  (Det är det jag anser är viktigt och de som inte håller med behöver inte ta åt sig för om deras relation inte innefattar något av detta så innebär det inte att de har en vad jag anser dysfunktionell relation utan menar bara det jag anser viktigt i ett förhållande)

[Forest]
2017-10-23 11:57
#11

Det är nog olika vad man tycker är viktigt. Men för mig är det trygghet, tillit, samtala med varandra,njuta av varandra. Att ha roligt och att man vågar bjuda på sig själv.

Honestyisdead
2017-10-23 17:07
#12

Tillit och trohet.

Greta G
2017-10-28 21:40
#13

Kom på idag att jag även tycker det är superviktigt att bli förstådd och sedd.(Då jag nu upplever att en av mina killkompisar inte alls förstår mig och hur trött jag är efter min mamma gått bort och inte orkar umgås). Det kanske är självklara saker men upplever att många som har problem i relationer inte förstår varandra eller ser dem för dem de är. Jag vet inte om jag någonsin har lyckats göra mig helt förstådd till en man eller kille. Går det fullt att förstå det motsatta könet? Vad har ni själva för erfarenheter?

Annons:
Maria
2017-10-28 21:44
#14

#13 Jag tror inte det har med kön att göra.

Min man och jag förstår varandra väldigt väl skulle jag säga efter alla år (37)

Jag har däremot kvinnliga vänner jag känt i en massa år som jag har svårare att förstå ibland och säkerligen ha de också svårt att förstå mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Greta G
2017-10-28 21:49
#15

#14. Intressant! Det har jag aldrig upplevt, jag upplever att Kvinnor förstår andra Kvinnor bättre, så är det i alla fall med mig och mina tjejkompisar. Men kul att du inte har den erfarenheten, då finns det hopp :)

[Hayabusa]
2017-10-30 14:49
#16

Att det finns fler plus än minus.

Upp till toppen
Annons: