Annons:
Etikettkänslor
Läst 2771 ggr
freyya_
2017-10-19 20:12

Kär i en missbrukare

Jag vänder mig främst till er som har erfarenhet av missbruk!

Ja, det är alltså så att jag träffat en kille i några månader och det har kommit fram att han har grova alkoholproblem. Vi bor några städer ifrån varandra och har inte kunnat ses så mycket, så jag misstänkte ingenting i början. Men sedan för några veckor sedan sa han att han har alkoholproblem och att han ska ta tag i allting nu och försöka bli nykter. 

Jag har stöttat honom i det här och har själv ingen erfarenhet av missbruk (mig själv eller andra i min omgivning) så har väl varit lite naiv och tänkt att han kommer fixa det här nu. Han går till alkoholmottagningen och har utskrivet tabletter. Hans alkoholvanor har inte gått över mig förrän nu i helgen då han hade druckit och somnat och inte dykt upp på en "viktig" dejt vi hade, eller hur man ska säga. Vi löste det dock under helgen, fastän jag blev förvirrad i om det verkligen är så bra att vi fortsätter ses.

Vi tycker om varandra jättemycket och klickar otroligt bra på alla andra sätt. Samma politiska syn, värderingar, musik, humor, sex, ja i princip allt. Vi pratar i telefon i 3-4 timmar ibland. Jag har dejtat en hel del i år och har inte träffat på någon som det klickat så bra med som med honom. Men det här kommer ju emellan. För det är ett missbruk, han har druckit varje dag länge och nu sedan han försöker vara nykter sedan en och en halv månad tillbaka har han fått två återfall som jag vet om. Och nu igår fick jag höra när vi pratade i telefon att han undviker att få abstinens just nu då han anser sig ha så mycket om dagarna han måste sköta, så han dricker varje dag så att han undviker abstinensen.

Jag kan ju inte godta det här? Jag har föreslagit behandlingshem som jag har förstått ofta är det enda som fungerar, men han vill inte berätta för sin arbetsplats om sina problem och heller inte svika sin familj igen som han lovat att han är nykter inför. Men jag VET att han vill bli nykter. Han verkar dock inte vilja det nog mycket eftersom han ändå går på systemet och nu sedan kanske åtminstone en vecka tillbaka dricker för att hålla abstinensen borta. 

Är det enda alternativet att bryta? Går det att vara vänner i en sån här sits? Jag vill verkligen hjälpa honom att bli nykter, men jag vet ju att det inte finns mycket jag kan göra. Självklart är jag rädd för att bli medberoende, men samtidigt känns det så tragiskt om det måste ta slut här. Vi har till och med hunnit prata om att flytta ihop. Vi är båda i 25-30 årsåldern och har blivit typ blixtförälskade i varandra. 

Tacksam för råd och stöd ❤️

Annons:
Honestyisdead
2017-10-19 20:36
#1

Tyvärr tror jag det är kört. Han dricker dagligen och är inte beredd att handla. Jag råder dig att avsluta kontakten.

freyya_
2017-10-19 20:39
#2

#1 Jo, jag antar att det är det mest logiska. Men ska jag inte alls värdera att han sökt hjälp? Jag tänker, det är ju inte så att han förnekar att han har problem. Sedan vet jag att det inte är enkla saker och att jag kanske borde ge honom lite tid att agera…

Honestyisdead
2017-10-19 20:50
#3

Han har sökt en typ av hjälp som inte fungerar. Han är inte beredd att gå längre. Att han inte förnekar är mindre viktigt eftersom han inte klarar att ta det stora steget.

Och är du beredd på att ständigt vara orolig för återfall om han skulle lyckas bli nykter? På hur en alkoholist kan bli aggressiv och våldsam?

freyya_
2017-10-19 20:55
#4

#3 Nej, förvisso, men han har bara träffat terapeuten i några veckor… Kanske en månad. Jag vet inte hur det funkar, antagligen klarar andra att vara nykter under tiden. Eller tvingar sig till det. Jag vet inte, jag har inte så god insikt Jag är ju redan orolig som det är, så det är klart att jag inte vill att det ska bli värre. Men tänk om han faktiskt är på rätt väg snart också har jag bara lämnat allt? Känns som det finns en stor risk att jag kommer få ångra mig

Fien
2017-10-19 20:59
#5

Jag har ingen erfarenhet av missbrukare eller förhållanden med någon… men du kan ju också ställa krav, ni är ju två i förhållandet. Du kan ju kräva att han läggs in på behandlingshem annars lämnar du (då nuvarande metod verkar fungera mindre bra). Bara tankar från min sida…

freyya_
2017-10-19 21:05
#6

#5 Jo, jag har funderat på det. Men samtidigt tycker jag mig inte ha rätt att kräva det. Det är ju liksom ingen annan i hans omgivning som kräver det av honom. Men l för sig är det väl bara jag och några enstaka kompisar som vet om hans missbruk… Men kan jag kräva det när vi bara dejtar? Vi har liksom inte sagt att vi är i ett förhållande och har ändå bara setts i 3 månader drygt. Men vi träffar ingen annan och vill ju som bara ha varandra så som jag förstår det. Men det är kanske inte väsentligt.

Annons:
Fien
2017-10-19 21:14
#7

Vad du vill med ditt liv kan bara du själv bestämma. Men det känns inte som att du tycker att det är ok att fortsätta förhållandet om han inte gör något åt sitt missbruk. Att ingen annan kräver något av honom tycker jag spelar mindre roll (även om det låter otroligt sorgligt). Så fundera på vad DU vill med ditt liv, inte vad som är bäst/enklast för honom.

Kyllan56
2017-10-19 21:16
#8

Jag träffade en gång en man som var alkoholmissbrukare. När jag upptäckte det gjorde jag klart att jag inte ville träffa honom när han druckit, vilket visade sig vara svårt. Då gjorde jag slut!

Han gjorde en dum grej i fyllan och blev dömd till vård. Sedan kom han ur sitt missbruk.

Den mannen jag träffade pendlar mellan självömkan och  och hybris när han var full. Nykter var han en trevlig och man som hade ett stort hjärta. Men när han var full så hade jag ingen som helst respekt för honom.

Att gå in i en relation med en missbrukare är som att be om problem. Flaskan kommer alltid gå före dig till den dagen han slutar dricka. Det är dömt att misslyckas. Gör slut och säg att han är välkommen tillbaka när han varit nykter en längre period. Är du viktig för honom, gör han något åt saken.

Att du tror du kan stötta honom, bara genom det kan du hur lätt som helst bli medberoende. Missbrukare, har en oerhörd förmåga att ljuga för sig själv och omgivningen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Honestyisdead
2017-10-19 21:18
#9

#4 Om han verkligen träffar någon för sitt beroende hade han inte druckit. 

Min släkting fick blåsa 2 gånger i veckan då han gick för att sluta. Kravet var att han inte fick dricka under tiden som dom hjälpte till.

[Jbgs]
2017-10-19 21:23
#10

Hej ! Jag tror det ända du kan göra är att ställa krav… typ dricker du väljer du bort mig… och funkar inte det håll dig ifrån… förhoppningsvis kommer han till dig då å är beredd att sluta dricka. Men… du Måste va sten hård! Hoppas det blir bra !

pyromanen
2017-10-19 21:27
#11

Den bästa hjälp du kan ge honom är genom att tydligt säga ifrån. Om du är "snäll" "tolerant" "förlåtande" "stöttande" "ställer upp"  "vill hjälpa" "har tålamod"så gör du det möjligt för honom att fortsätta missbruka. Så mitt bästa förslag är att ge honom ett ultimatum. Tyvärr kan du inte träffa honom så länge han är kvar i missbruket. kanske kan ni träffas igen om ett tag om han tar seriös hjälp och uppnår såkallad "stabil nykterhet"?

Greta G
2017-10-19 22:12
#12

Jag har tyvärr för mycket erfarenhet av alkoholister, dock har jag inte haft en kärleksrelation med någon men min bästa vän har. Det första är ju att när han ska fokusera på att bli nykter behöver han bara göra det och inget annat och de råder ju i AA att inte inleda ett förhållande inom 1 år efter att de blivit nyktra för att fokus ligger på att bli frisk, inte på förhållandet. Sen verkar ju denna kille inte helt seriös med att sluta, han kommer ju aldrig sluta dricka om han hela tiden måste hålla abstinensen borta? Att lägga sig in på behandling är nog det bästa, Han tror kanske att hans jobbarkompisar och familj inte vet,  men de vet troligen redan om hans problem, sånt märks rätt tydligt faktiskt. Sen när han väl blir nykter så kommer ytterligare problem, han måste ta itu med varför han drack. Många nyktra alkoholister går på torrfylla och är odrägliga, det kryper i kroppen på dom när dom inte får och tar ut det på alla i sin omgivning. Tyvärr har jag aldrig träffat någon alkoholist som lyckats sluta dricka och sen betett sig bra, alla jag känner, ca 5-6 st (nära) har tagit återfall på återfall och går omkring som en bomb, redo att explodera när som helst under perioder de inte dricker. Det är ett sjuhelsikes jobb du har framför dig om du väljer att stanna. Det kommer inte bli lätt men är han den rätta så kanske det är värt det .

Honestyisdead
2017-10-19 22:26
#13

#12 Alkoholister är ofta väldigt bra på att dölja det. Så troligtvis vet inte familj och hade jobbet vetat hade dom gett honom 2 val.

1. Sluta dricka och gå på behandling

2. Säga upp sig

Annons:
Greta G
2017-10-19 22:52
#14

#13. Många är generade att konfrontera problemet och i vissa yrken bryr de sig inte lika mycket men en andedräkt är svår att dölja. Jag märker sånt ganska väl.

Honestyisdead
2017-10-19 23:48
#15

#14 Jo man bryr sig i alla yrken. Det är företaget som får lida i slutänden. 

Och Nej, det är inte svårt att dölja andedräkt. Du vet ju inte om någon du träffar dagligen faktiskt dricker bara för att du märkt att ändra dricker.

Greta G
2017-10-19 23:51
#16

# 15 Sant. Jag vet ju inte det om jag inte märker det men flera av de alkoholister jag känner har inte blivit av med sina arbeten eller blivit konfronterade av någon överordnad och jag har tydligt märkt att de druckit, därav min tolkning.

Sarah
2017-10-20 14:49
#17

Man kan vara högfungerande alkoholist och sköta sitt jobb utan större problem. Jag  vet flera som klarar det, men många klarar det inte. 

Däremot är det kanske svårare att sköta sin familj och sina relationer när man dricker, någon kommer att lida. Skulle aldrig ge mig in i en relation med en missbrukare som inte är ren sen lång tid tillbaka. 

Om du velar, ställ kravet på 100% nykterhet i minst ett år eller ngt sådant. Ni kanske kan ses men väldigt oseriöst. Vid minsta tecken på att han dricker så går du. Att undvika abstinens är ju bara en undanflykt för att det blev jobbigt. Han spelar på att du ska känna med honom, men det är bara en ursäkt, sen kommer nästa och nästa undanflykt. Det blir aldrig rätt tid för honom att sluta dricka .

freyya_
2017-10-20 18:42
#18

Jag har läst det ni skriver och jag håller med er. Just nu finns det ju inget jag kan göra. Han vill sluta men fortfarande gör han ju inte allt han kan… Och jo, visst är det ju undanflykter att han inte tycker det är läge att få abstinens just nu. Han förstår att jag måste bryta på något sätt, så det är inte så att han försöker manipulera mig eller någonting. Han sa igår att han har ordnat med att börja med antabus, och planerade att göra det idag. Har dock inte pratat med honom idag. Och det är klart att hoppet kommer om att jag kanske inte behöver bryta helt. Vet inte vad han menade att han hade för medicin innan, men antabus har han inte börjat med än. Och han har redogjort att han kommer ta antabus på vc och han låter seriös om det. Han kommer ju få blåsa innan och så. Dricker man på antabus mår man ju riktigt dåligt, vad jag vet. Han frågade också ifall jag kan tänka mig att prata med honom igen ifall han hållt sig ifrån i två veckor, eller längre om jag vill. Men just nu har jag svårt att sluta prata med honom överhuvudtaget… Skrev till honom att jag kan tänka mig att prata med honom under tiden, men BARA om han är nykter. Han får alltså inte skriva eller ringa till mig om han druckit. Han har inte svarat på det, och det är klart jag är rädd för att han ska tycka det är enklare att sluta prata med mig för att jag ställer krav. Men då visar det ju i så fall på att jag inte var viktig för honom. Eller?

Kyllan56
2017-10-20 18:49
#19

#18 Du måste själv komma underfund med om du kan hantera det. Tyvärr kommer du i varje samtal leta tecken på att han druckit. Hur ska du veta om ni pratar via telefon. Han kommer inte berätta det. Tyvärr tror jag inte på den lösningen. Jag har själv varit där och det fungerar inte. Men som sagt du måste göra dina egna erfarenheter.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

freyya_
2017-10-20 18:52
#20

#19 Ja, det är ju risken. Menar du på att det vore enklare och mindre smärtsamt för mig att bryta helt nu och bara acceptera att han tar kontakt igen när han varit helt nykter ett längre tag? Men hur ska jag kunna lita på att han då verkligen är nykter längre fram i tiden i så fall? Jag kan ju misstro honom lika mycket nästa vecka som om ett halvår. Så vad är skillnaden egentligen… Ja annat än att det kanske är mer troligt att han blivit nykter på ett tag.

Annons:
Surpan
2017-10-20 18:57
#21

Jag har en släkting som är alkoholist. Han har fått hjälp dussintals gånger med antabus-tabletter. Det har inte hjälpt. Visst mår man dåligt om man dricker på det men det är ju enkelt löst genom att sluta ta tabletterna. Han fick sedan antabus inopererat i kroppen. En dag karvade han ut det hemma med en kniv för att kunna dricka. Han slutade tillslut själv men har nu alkoholdemens. Att vara alkoholist är inte samma sak som att vara en dålig människa, men tro mig - du vill inte leva med en. Om du är ung, vill ha familj och en framtid så välj bort denna man. Annars kommer de närmsta fem, tio, tjugo åren bara handla om hans beroende, och ditt liv får stå åt sidan så länge. Är du äldre, har ett etablerat eget liv och kan tänka dig ett långt och kämpigt särboskap, ja då kan det säkert gå att få ihop.

/Surpan

freyya_
2017-10-20 19:02
#22

#21 Jag förstår hur du tänker. Men det finns ju gott om folk som tar sig ur missbruk. Du verkar mena lite på att det måste gå så illa för alla… Jag vet många som tagit sig ur missbruk, både droger och alkohol, så det är klart jag vill tro på honom. Han är ju ändå bara i 20-årsåldern. Men absolut. Jag är och kommer vara hård och även vara öppen för andra möjligheter, som att träffa någon annan. Jag har inte låst in mig på honom.

Kyllan56
2017-10-20 19:29
#23

Det lär du upptäcka! Jag upplever att du fortfarande förnekar problemet han har fullt ut. Det är t.o.m. förståeligt, eftersom du är kär i honom.

Du frågar om råd. När du får dem, så försöker du ändå argumentera för att du ska klara av att hantera situationen bl.a genom att bara prata med honom när han är nykter. Jag upptäckte snabbt att det inte gick. Vi hade stämt träff och när jag ringde honom förstod jag att jag inte skulle kunna träffa honom. Två gånger sedan sa jag tack och hej. Jag kunde inte leva med att ständigt bli besviken. Till saken hörde att vi även arbetade ihop.

Den mannen jag träffade som var alkoholist, som jag berättade, blev dömd till vård. Han bjöd in mig till en anhörigvecka. Där lärde jag mig en hel del. Lyssnade på andra anhöriga, vänner och arbetskamrater. Jag fick lära mig allt om hur missbrukare manipulerar sin omgivning. 

Man kan inte rädda någon med sin kärlek! Det har jag lärt mig. Jag har själv varit där! När jag träffade mannen jag pratar om var jag 39 år och mycket tuffare.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

freyya_
2017-10-20 19:47
#24

#23 Jag är extremt tacksam för råd, hoppas du inte tolkar mig fel :) Men absolut, jag har känslor för honom och ser alla hans fina egenskaper. Har svårt att se att jag bara ska ge honom kalla handen. Han är en extremt empatisk människa med värderingar som stämmer helt överens med mina. Bortsett från alkoholen då… Han har så stora visioner om att förändra samhället, inkludering, antirasism och allt vad det är. Han har också ett viktigt jobb där han influerar till det positiva, trots sitt missbruk. Men allt det här spelar ju ingen roll. Jag ska försöka hålla mig ifrån och hoppas på det bästa.

Surpan
2017-10-20 19:59
#25

#22 Självklart kan man bli fri från ett missbruk, men han kommer inte bli frisk från sitt beroende, det är det jag menar. Det finns en anledning till att man kallar det för nykter alkoholist. Hans kamp med alkoholen är livslång. Han kommer inte bara sluta dricka, ha abstinens och bli frisk. Han kommer ha återfall, kanske flera. Han kommer ljuga. Han kommer ha problem i vissa sociala sammanhang. Om du vill leva så så är det ditt val. Mängder av människor gör redan det. Men jag hade inte rekommenderat det.speciellt inte som du har ett val, du är inte inne i skiten ännu själv.

/Surpan

Kyllan56
2017-10-20 19:59
#26

# Nej, jag tror du uppskattar råden du får, inte tu tal om saken. Dock är det t.o.m. rimligt i din situation att kämpa emot råden. För du vill så gärna att någon ska säga att det kommer att lösa sig. 

Det är inte lätt, när man tror man mött en man som passar en både vad gäller värderingar och intressen, att upptäcka att han har ett missbruk som kan fördunkla och äventyra hela förhållandet. Du har mina sympatier.

Dock har jag aldrig hört om ett förhållande som är konstruktivt där den ena dricker. Först när man kommer ur förhållandet kan det fungera.

Sedan är det också så att människor som missbrukar kan stanna i sin känslomässiga utveckling där de började missbruka. De dövar sitt inre med sin drog.

Min storebror var heronist. Han dog någon vecka innan han skulle fylla 45 år. Så i stora delar av mitt liv har jag haft en missbrukar in på livet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

freyya_
2017-10-20 20:10
#27

#25 Jo, precis. Det har jag inte tänkt så mycket på. Det lär ju alltid vara en kamp för honom, fastän han blir nykter. Man ska väl inte utgå ifrån att livet kommer bli ett helvete med en nykter alkoholist (om han nu tar sig dit), men jag vill ju inte gärna bli hjärtekrossad efter att ha blivit ännu mer involverad med honom.

Annons:
freyya_
2017-10-20 20:15
#28

#26 Tack för dina ord! Hur menar du när du skriver "Först när man kommer ut förhållandet kan det fungera"? Jag förstår ju att jag måste backa. Om jag betyder mycket för honom så kommer han antagligen ta det hårt att jag bryter, och att det kanske snabbar på processen eller ger det mer värde att sluta. Jag tycker ju dock synd om honom. Vet att det inte gör saken bättre, men han lider ju verkligen av det… Det är så jävla synd att man gör missbrukaren en otjänst genom att stanna och en tjänst genom att gå. Blir så ledsen av tanken.

Surpan
2017-10-20 20:17
#29

#27 fast man kan nog utgå från att det är kämpigare med en nykter alkoholist än med en annan man. Det är skittufft eftersom man ser människan bakom alkoholen. Den anhöriga jag pratade om är inte en dålig människa heller. Han är snäll, omtänksam, intelligent. Men sjuk. Och det har vart tufft för alla inblandade, även när han har vart nykter.

/Surpan

Kyllan56
2017-10-20 20:53
#30

#28 Jag menar när man kommer ur missbruket, kan det fungera. Men helst ska det gå en tid då missbrukaren får bygga upp och hitta sig själv. Vem den nyktra personens identitet är.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Greta G
2017-10-20 21:49
#31

#30 Ja precis det kan vara svårt att gå in i ett nytt förhållande och lära känna någon annan samtidigt som man slutar missbruka och ska lära känna sig själv utan sitt missbruk. Vet inte ens om det är genomförbart. Det är nog ett sjukt stort jobb som kommer kräva all energi och bör nog göra det så därför skulle jag också råda dig att backa, just för att han kan inte fokusera på er när han ska bli nykter.

SuperLimm
2017-10-21 13:38
#32

Vet du om han jobbar i de 12 stegen? Det är annars något som hjälpt många att bli nyktra och hålla sig nyktra. AA-möten och 12-stegsprogrammet är jättebra för de flesta. Att bara äta antabus kommer inte hjälpa i längden. Att klara av att hålla sig från missbruk när man är missbrukare utan att jobba på sig själv är i princip omöjligt. 

Jag tycker faktiskt du ska säga till honom att höra av sig när han har några månaders dokumenterad nykterhet. Då får han tid att jobba med sig själv utan stressen som ett nytt förhållande kan ge och du slipper oroa dig massor.

Mvh Linn

freyya_
2017-10-21 19:28
#33

#32 Nej, jag vet inte… Det jag vet är att han började gå till alkoholmottagningen för en månad sedan ungefär och att han nu tänkt börja med antabus. Men han har inte svarat mig på två dagar, så ingen aning om han gjort det.

Värt att tillägga är att jag för två, tre dagar sedan typ bröt med honom. Men dagen efter hade vi ändå kontakt och jag har velat fram och tillbaka för att det är svårt. I förrgår skrev jag det med att vi kan börja med att han bara kontaktar mig när är nykter, men han har inte svarat på det. Provade till och med ringa honom igår, dum som jag är. Det var dock ganska sent men inget svar. Trodde åtminstone att HAN ville fortsätta ha kontakt. Men han ignorerar ju mig nu. Känns inte som att vi kommit fram till något konkret än, hade velat ha nån respons av honom så man kan "gå vidare" med mer i ryggen. Men som sagt, han verkar inte vilja prata med mig. Är det för att jag i veckan varit så hård mot honom? Har bara varit förstående och empatisk tidigare.

Honestyisdead
2017-10-21 19:33
#34

#32 På en alkoholmottagning får du alltid samtal under behandlingen.

Annons:
Aleya
2017-10-21 19:33
#35

Du vill inte ha en relation med en alkoholist. Tro mig. Det är vedervärdigt och det stjäl din energi. Du kommer råka ut för båda det ena och det andra. Men mest lögner. Det går inte att ändra någon med ett missbruk. Och du är gör kär för att se det nu men efter ett tag kommer du önska att du aldrig gav dig in i den karusellen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

freyya_
2017-10-21 19:35
#36

#35 Jag förstår din syn på saken. Jag vet att JAG inte kan ändra honom. Men att det finns hopp för missbrukare att bli nyktra och bli kapabla att må bra i livet tvivlar jag inte på…

Aleya
2017-10-21 19:39
#37

#36 men det går inte på en månad eller ett år. Det är en lååååång process om den ens funkar. Men hey, ditt liv och din huvudvärk. Vill du inte ta till dig råd så fråga inte efter dom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Surpan
2017-10-21 19:41
#38

Han kanske inte svarat på det senaste för att han inte är nykter ännu?

/Surpan

freyya_
2017-10-21 19:46
#39

#37 Men snälla, jag förstår ditt råd. Självklart är det en lång väg att gå, men det betyder inte att hans liv är för evigt dömt att misslyckas. Jag har ingen statistik på att det ofta går till på det här sättet, men min vän blev (ovetandes) ihop med en alkoholist. Han tog tag i problemet och la in sig på behandlingshem i sommar. Han har inte rört en droppe sen dess och dom har det jättebra. Och det är inte första gången jag hör den här typen av scenario.

freyya_
2017-10-21 19:50
#40

#38 Mycket möjligt. Jag skrev dock "vad tycker du?" när jag gav förslaget. Men jag kanske inte ska överanalysera det så mycket

Aleya
2017-10-21 20:07
#41

#39 oj. Han har varit nykter i några månader. Finns dom som har hållit sig nykter i flera år och fallit dit igen. Så så botad är man inte av några månader. Missbrukare är och förblir man, du har alltid receptorer i huvudet som kommer tända extra vid olika slags rus(allt från spel, narkotika alkohol), och att det sen är lätt att vid motgång falla åter i missbruk. Det är inget som botas som du verkar tro i din naiva värld. Men du väljer som sagt vem du är med. Men du borde inse att du blir inte i en handvändning fri från detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2017-10-22 00:07
#42

#41 Är detta ett känsligt ämne för dig?

Aleya
2017-10-22 00:38
#43

#42 efter att själv har varit med en missbrukare och sett x antal gå under av sitt missbruk och förstöra hela familjer så anser jag att människor borde tänka en och två gånger innan och kanske inte vara så naiva.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2017-10-22 00:49
#44

#43 Om du varit med om det kanske du kan ha lite mer förståelse och inte kalla tro att folk är naiva?

Maria
2017-10-22 08:12
#45

#33 Du skriver så här:

 I förrgår skrev jag det med att vi kan börja med att han bara kontaktar mig när är nykter, men han har inte svarat på det. Provade till och med ringa honom igår, dum som jag är

Han kanske har gjort som du säger och inte kontaktar dig för att han faktiskt inte är nykter. Du måste ju själv stå för dina ultimatum och invänta hans kontakt till att börja med annars vet han ju att du alltid kommer att höra av dig till slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

freyya_
2017-10-22 10:27
#46

#45 Jo, det är sant. Men jag vet att han har barnet i helgen och där gör han inga undantag - han dricker aldrig när han är med honom. Han säger själv att det är enda gången han har stenhård pli på sig själv. Så sedan i fredags bör han ha varit nykter För jag la inte fram det som att han måste bli HELT nykter innan han pratar med mig nu senast, utan förslaget var att han är nykter i stunden han pratar med mig. Men jag vet inte. Bara det att han ignorerar mig nu fastän jag skrev att jag ville se hans syn på saken får mig att ge upp på honom mer. Jag blir ju inte schysst behandlad i det här.

freyya_
2017-10-22 10:32
#47

Fast nu när jag tänker på det… Hur fan kan han vara nykter när han har barnet när han undviker att få abstinens? Annars skulle han ju inte kunna sköta om barnet om han låg och skakade? Då måste han mena att han aldrig dricker FRAMFÖR barnet. Som om det var bättre. Suck

Surpan
2017-10-22 11:13
#48

Stackars barn… :/

/Surpan

Annons:
Kyllan56
2017-10-22 11:15
#49

#47 Jag tror din dialog här med oss är bra, för du får ut dina tankar utanför dig själv, vilket gör att du ser dem från ett annat håll. Du får respons från oss och det gör att du tänker i nya tankebanor, vilket din sista kommentar visar.

Att bära allt inom sig själv leder bara till att man ältar samma tankebanor, utan att något nytt kommer fram.

Sedan är det naturligtvis mycket lättare för oss att se hur gärna du vill "klämma in foten i en för liten sko." 

Allt i livet är en process. Man lämnar alltid när man är färdig och då behöver man inte blicka tillbaka! Om man "går" innan man är helt på det klara, kan man tillbringa år med att fråga sig om man gjorde rätt, vilket bara drar ut på det hela. Missar andra saker på vägen.

Det finns nog ingen människa som inte känner igen sig i svåra beslut, där man är ambivalent. Ska man lyssna på hjärtat eller förnuftet? Man vill så gärna, dock är alltid det man vill inte det bästa.  Men bara framtiden kan utvisa om den här mannen kommer ta sig ur sitt missbruk.

Han är ingen ond människa, men om saker och ting han säger inte går ihop, är det för att missbruket talar. Först måste han bli fri från sitt beroende, innan du kan hööra hans genuina "röst"!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
2017-10-22 11:16
#50

Låt honom vara ifred denna helg då han har barnet och ge honom riktigt ultimatum när han kan prata. Ju mer du velar fram och tillbaka ju mer kan han ju leva på som vanligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

freyya_
2017-10-22 11:17
#51

#48 Han älskar sitt barn över allt annat, men jag förstår att det är första reaktionen. Det är först nu jag inser att han måste dricka, åtminstone lite(?) även när han har barnet, för annars får han ju abstinens? Hans egen pappa har också haft eller har alkoholproblem och han pratar ofta om att han aldrig tänker bli som sin pappa och dricka framför barnen och lukta sprit hela tiden. Men tycker det verkar säga emot sig själv lite…

Honestyisdead
2017-10-22 11:25
#52

En alkoholist älskar sina barn. Oftast vinner alkoholen eftersom det är en sjukdom.

freyya_
2017-10-22 11:25
#53

#49 Håller helt med dig i det du skriver. Jag är envis och kär, om än det känns som att jag tappat mycket nu de senaste dagarna. Dessutom har jag personligen aldrig haft en nära kontakt med en missbrukare innan och är tämligen blåögd och väljer att tro det bästa om honom, och lita på det han säger. Men jag förstår ju mer och mer att det inte går med missbruk med i bilden. #50 Jo, just nu känns det inte som att han kommer höra av sig. Och gör han det kommer det vara försent för mig. Jag ser ju att han varit online överallt och läst det jag skrivit. Klart han är med sitt barn, men han har ju tydligen tid att kommentera saker hos folk på fb och snacka med andra. Det är tydligt att det är mig han tar avstånd från. Fick faktiskt ett sms precis nu. Glömde ett plagg hos honom förra helgen och skrev min adress så att han kunde skicka det. Fick till svar nu "Ok." Han har aldrig varit så kort förut. Uppenbarligen är han sur. Så patetiskt. Bara för att jag satt ner foten? Har ju till och med sträckt ut handen för att kompromissa och ringt. Är f*n bara irriterad nu

Surpan
2017-10-22 12:53
#54

#51 Jag tvivlar inte alls på att alkoholister kan älska sina barn. Men det är inte en bra miljö för barnet ändå. Håller med om att du ska låta honom vara ifred med sonen ett tag och sen ta pratet med honom.

/Surpan

Loris M
2017-10-22 14:40
#55

Du kommer aldrig kunna vinna mot alkoholen. Alkoholen kommer först oavsett vad han i övrig känner för dig. Om han inte ens kan sluta dricka för sitt barns skull, som han älskar över allt annat som du skriver, hur ska han då sluta för din skull och för att rädda er relation när han känt dig bara i några månader?

Det betyder inte att han inte känner något för dig eller att han inte älskar sitt barn, men det betyder att du alltid kommer att komma i andra hand. Jag förstår att det är svårt att bryta när du är så förälskad, men du kanske inte behöver göra det. Håll kontakt och träffas ibland när ni båda vill, men förvänta dig inte att han ska sluta dricka för din skull. Då blir du bara besviken. Det kan fungera om du nöjer dig med en sådan relation, men då gör du bäst i att inte planera någon framtid med honom, inte skaffa barn eller flytta ihop. Utan bara ta det som det kommer.

Annons:
[LarssonA]
2017-10-23 11:02
#56

Av egen erfarenhet kan jag bara ge dig ett råd! Spring!!

Spring så långt du orkar och vänd dig inte om! Jag fastnade för en alkoholist och det tog mig 20 år att komma ur det, och det gjorde jag tack vare att han söp ihjäl sig! Han var söt o go o rar o mysig och alldeles underbar. Jag saknar honom ibland, han hade fina sidor och han kämpade som tusan med sin alkoholism, men han tog sig inte ur det. Men tyvärr har detta satt djupa spår både i mig och vår dotter.

Men hade jag upptäckt att den man jag bor i hop med idag visade minsta tecken till att missbruka hade jag kastat mig mot dörren och aldrig vänt åter!

Det är inte värt det!!!

freyya_
2017-10-24 00:17
#57

#56 Ja, vi får se vart det bär. Jag kommer inte dejta honom förrän han blivit nykter och varit det ett tag. Om det nu händer. Just nu funderar jag på om vi kan ha sporadisk kontakt och ha meningsfulla samtal ibland. Vill helst inte bryta med honom helt.

Gronstedt
2017-10-26 14:08
#58

#24: Visioner är något som alkoholister ofta har, men det brukar vara sämre med praktiken. Det är inte heller sällsynt att de återfinns i arbeten med inflytande eller där de "gör gott". Det kan till och med bidra till att göra det lättare att fortsätta vara alkoholist.  Man har ju så fina visioner och gör ju så mycket gott i sitt arbete, så visst är man egentligen en fin och bra människa! I synnerhet som man betalar räkningarna, är trevlig vid barn och blomma och snäll mot hundar också, och har en hövlig relation till grannarna. Trevliga alkoholister har på sätt och vis svårare att ta tag i sig än otrevliga. Det är lättare att tvingas se sina svagheter om man är utstött och avskydd och fogden är efter en.

#57: Visst kan ni ha sporadisk kontakt, eller till och med regelbunden kontakt! Så mycket du och han vill. Det finns inga hinder för att ha relationer med alkoholister, oavsett vilket plan man väljer att lägga relationen på. Alkoholister finns i många former och de är inte monstra allihop hela tiden. MEN man ska vara mycket medveten om vad man ger sig in på och man ska sätta upp sina gränser tydligt och orubbligt och inte rucka på dem när alkoholen talar. Och man ska undvika att ha ekonomi eller ägande ihop med en alkoholist.

Angående krav,  så kan du naturligtvis ställa vilka krav du vill, men du måste vara beredd på att han kanske väljer det alternativ du inte hade tänkt dig. Om du säger att han ska välja mellan dig och alkoholen, så måste du vara beredd att släppa honom direkt, utan tjat och gnat, om det visar sig att han väljer alkoholen.

pyromanen
2017-10-26 15:27
#59

#57 det med att man skulle behöva vara fullt medveten om vad man ger sig in på håller jag med om. Men jag tror inte det går att veta fullt ut vad vara fullt medveten innebär.., förrän efteråt. När en är helt slut. Hälsar en som var ihop med en "nykter" alkis i 15 år. "Min" allkis hade/har jättemånga fina sidor och var mitt livs största kärlek men jag skulle definitivt inte råda någon annan att ge sig in i det!

Gronstedt
2017-10-26 15:44
#60

#59: Det går aldrig att vara fullt ut fullt medveten om vad någonting innebär förrän efteråt, och vanligen inte då heller. Det viktigaste är att man är medveten om sina gränser och fullt beredd att agera när de överskrids.

pyromanen
2017-10-26 16:39
#61

#60 he he! Ja och det skulle kräva att en hela tiden kan se sig själv och relationen utifrån. Det kan man inte. I början om man kommer från en frisk uppväxt utan dusfunktioner, medberoende o missbruk kanske man kan sina grånser men då är en kanske förälskat och inte fullt vettig. Efter 6,10,12 år så ser en inte dethela utifrån, då är man i något. Och även om missbrukaren håller sig från sin drog kan det uppstå precis samma sjuka saker ändå. Den från början friska men förälskade personen kan på jåvligt luriga vis utveckla ett medberoende. Och då ökar hens chans för utmattning m m m mycket. Och även missbrukaren mår sämre o sänre. Nej jag skulle rekommendera säkerhetsavstånd till missbrukare!

Gronstedt
2017-10-27 10:08
#62

#61: Ja, säkerhetsavstånd är precis vad jag beskriver och rekommenderar.

Annons:
freyya_
2017-10-27 13:19
#63

Säkerhetsavståndet är taget och nu undrar jag angående antabus. Vad är det egentligen som gäller för att få det utskrivet och hur går allting till? En vän till mig tror nämligen att han blåljuger om att han fått det utskrivet för att det tydligen krävs väldigt mycket.

Gronstedt
2017-10-27 13:25
#64

#63: Du kan prova att ställa mer specifika frågor om missbruksvård på Beroenden.ifokus.se.

Honestyisdead
2017-10-27 13:31
#65

#63 Det krävs inte mer än att man överkonsumerar alkohol så din vän har fel om att det är svårt.

En vän gick till sin vårdcentral och förklarade hur mycket hon drack och fick direkt det utskrivet.  En annan var orolig för att hamna i träsket och fick det utskrivet.

Nu säger detta ju inget om huruvida han är ärlig eller inte.

freyya_
2017-10-27 13:37
#66

#65 Okej, ja jag tycker hon bemöter mig/honom med orättvist. Hon känner honom inte ens. Men hon har haft en nära anhörig som missbrukade och på den tiden (10 år sen eller mer) var det tydligen inte så lätt att få det utskrivet så hon är övertygad om att jag blir lurad. Att alla alkoholister ljuger om sånt här innan de blivit helt nyktra eller lagt in sig. Men då vet jag att det inte behöver vara superkrångligt att få det utskrivet alltså. För han går ju till alkoholmottagningen samt till vc för att "övervakas" och blåsa innan antabus. Tvivlar inte på det för jag har varit med mycket i processen.

Honestyisdead
2017-10-27 13:39
#67

#66 Nej det är inte krångligt alls. Speciellt inte om man dricker varje dag för att slippa abstinens.

Ja blåsa brukar man göra vid varje intag.

Så vi får hoppas han håller sig kvar i det. Det är ju lätt att sluta gå dit.

freyya_
2017-10-27 13:57
#68

#67 Jo precis. Han sa idag att han varit nykter i en vecka nu, började med antabus i måndags. Jag vill tro honom, men helt hundra kan jag väl inte vara. Hur som helst kommer jag nog gå vidare utan honom. Men jag hoppas ju för hans skull att han klarar av det här och blir nykter.

M
2023-04-13 10:34
#69

#0: jag är själv väldigt förälskad i en kille som har missbruk. De jag har lärt mig är att jag aldrig kommer att vara hans förstahandsval. Så länge de finns något går de före precis allt! Man kan aldrig lita på en med missbruk. Mitt X drack bakom min rygg för att jag inte skulle bli arg. Vilket bara gjorde mig ännu mer frustrera.

Mitt råd är : vill du leva de livet ?? Är svaret : nej bör du dra dig ur de innan du blir ännu mer fest.

Är svaret : ja! Bör du verkligen fråga dig själv om du inte blir medberoende. Ellt medberoende gör tyvärr inte saken bättre ! Utan gör de bara värre.

Vill man inte själv sluta spela de tyvärr inte så stor roll hur mycket du älskar den personen. Den är inte mottaglig för att ta emot de i hjärtat. Risken är bara att du blir utnyttjad.

Jag valde att gå! Gå från mitt X och gå från denna kärlek. Jag känner att jag är väld så mycket mer . 😍 Och de är du också

Annons:
Upp till toppen
Annons: