Annons:
Etikettskilsmässa
Läst 1244 ggr
Hansernst
2017-10-23 16:12

Skilsmässa och ekonomin

Nu har vi alltså äntligen kommit fram till att separera inför en skilsmässa. Det känns faktiskt bra eftersom vi knappt kan prata några normala meningar med varandra längre.

Tyvärr är det ju så att vi i början på året köpte ett gemensamt hus, och vi lånade en del pengar för det. Sen gick pannan sönder och vi lånade mer pengar. Ekonomin är ansträngd redan nu. Jag jobbar heltid och hon tar några vikarietimmar ibland. Jag kan absolut tänka mig ändra på mina arbetstider så att vi kan ha våra två gemensamma barn växelvis.

Planen är att jag flyttar och låter henne och fem barn (två är mina) bo kvar där. Det var det hon själv önskade sig. Barnen kan inte vara ensamma, minsta barnet är 4, äldsta 13.

Men jag har egentligen  inte råd. Jag hörde någonstans att man inte får hjälp av socialan så länge man inte är skild. Men hur ska det gå då att skilja sig om jag inte har råd att bo i ens en enkel lägenhet? Jag kommer ju dessutom behöver betala underhåll, vilket jag såklart vill göra.

Hoppas att ni kan ge mig några bra tips innan vi har tid på socialtjänsten.

Tack på förhand

Annons:
[Hayabusa]
2017-10-23 16:17
#1

Är det tanken att din hustru ska få huset och inte "köpa ut" dig?

Honestyisdead
2017-10-23 16:27
#2

Men om du jobbar heltid är det väl klart du har råd att hyra en lägenhet? Socialbidrag kommer du ju inte få även om du skulle vara skild.

Loris M
2017-10-23 16:36
#3

Undrar samma som #1. Om ni köpt huset tillsammans och lånat pengar tillsammans, så kan ni antigen sälja eller så får en av er köpa ut den andra. Du jobbar heltid så det låter rimligare att du köper ut henne. Hur ska hon ha råd att bo kvar om hon vikarier bara ibland? Jag skulle snarare säga att det är hon som inte har råd att varken bo eller köpa något eget om hon inte tänker jobba mer.

Jag hoppas verkligen att du med "låter henne bo kvar" inte menar att du ska skänka bort huset till henne. FunderarVem ska betala av lånen?

Maria
2017-10-23 16:46
#4

Det känns som om ni borde ta in en rådgivare i detta så att du inte blir blåst på konfekten så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hansernst
2017-10-23 16:47
#5

i nuläget är det jag som betalar alla lån, alla försäkringar, all el. Hon ville ha eget konto, hon är ganska förtegen om hennes ekonomi så jag vet faktiskt inte hur mycket hon har eller inte. Jag tänkte inte skänka huset till henne, nej.

[Hayabusa]
2017-10-23 16:55
#6

#5 Då torde följande vara rimligt:

1: Få huset värderat, din hustru får betala 1/2 den summan

2: Vem står som låntagare? Är det båda parter så ska lånesumman fördelas lika.

Med andra ord, om din hustru köper ut dig så bör du kunna lösa in din del av lånen och bli skuldfri (förenklat, beroende på flera faktorer).

Annons:
Honestyisdead
2017-10-23 16:56
#7

Står alla lån på dig? Annars är det dags att hon börjar betala. 

Sov bryr sig inte om huruvida man har lån eller ej. Även om du skulle ha noll kronor kvar efter dina lån är betalda får du inte pengar. Och får du nu en större summa pengar när huset säljs kommer du få använda dom före du får bidrag. Som sagt tjänar man för mycket för att vara aktuell för socialbidrag. Det är till för folk som verkligen inte har något.

pyromanen
2017-10-23 19:31
#8

Ta juridisk hjälp på direkten innan ni bestämmer något. Om du inte ska bo i huset ska det säljas antingen till henne eller någon helt annan. Be juridisk expertis hjälpa med detta så det blir rätt gjort. Om hon inte har råd att köpa ut dig/inte får ta över lånen för banken så blir det hennes problem att hitta sig en bostad hon har råd med. När du är av med lånen och har ett heltidsjobb lär du ha rpd med en bostad åt dig själv.

_Fisken
2017-10-23 19:40
#9

Snälla du, ramla inte in i "dåliga-samvete" fällan så du blir den som försörjer allt o alla. Det kommer dagar då du vill köpa barnen nåt o då måste det finnas pengar. 

Ta hjälp av en advokat som delar upp allt så det blir lika o rättvist. Sen får var o en rätta sig efter utfallet.

OlgaMaria
2017-10-24 08:58
#10

Alltså… den ekonomiska biten låter väldigt rörig och hennes bekymmer på den fronten är kanske väldigt stora. Hur hon ska kunna bo kvar i huset är en väldigt stor gåta. Det verkar totalt orimligt. Sen kan man undra om hela orsaken till att ni hamnat i det låsta läge ni är nu helt beror på ekonomi. Det är helt klart en sak som legat till grund för många skilsmässor. Att hon inte varit öppen med dig är inte bra. Man kan INTE köpa ett hus tillsammans med en person som man inte känner fullt ut rent ekonomiskt. Man måste vara synkade och fungera som ett team, rent ekonomiskt, och inte ha några hemligheter. Eran skilsmässa verkar också vara en mycket ekonomiskt laddad affär att genomföra. Fixar ni detta på egen hand? Klart är att ni behöver få full koll på läget om ni ska ordna en bra framtid för alla inblandade. Från hur det verkar så borde det vara ren idioti att inte sälja huset till någon annan om ni skiljer er.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: