Annons:
Etikettallmänt
Läst 3013 ggr
Malinkan
10/30/17, 2:18 PM

Lättsårad och svårt att förlåta människor.

Jag undrar vad det är för fel på mig som går och ältar saker. Sådant som någon gjort mot mig  eller sagt till mig som gjort mig sårad/ledsen och jag har svårt att förlåta. Även om personen sagt förlåt.

Kan ta exempel min partner. Vi hade ett bråk för ett halvår sedan och han skrek "jävla idiot" till mig innan han smällde igen dörren och gick ut. Han bad om ursäkt senare när det lugnat sig mellan oss. Men trots ursäkten ekar det i mitt huvud "jävla idiot jävla idiot jävla idiot" och jag kan inte låta bli att tänka att han nog tycker jag är en jävla idiot trots att han sagt förlåt och att han ångrar det han sa.

Det gäller inte bara saker min partner säger eller gör. Det kan vara någon på jobbet, en släkting eller en vän som säger eller gör något som gör mig ledsen. I mitt huvud dyker orden eller situation upp om och om igen.

Andra tycks bara gå vidare och ta allt med en klackspark medans jag fortsätter älta situationer där jag kände mig ledsen och sårad.

Vad kan man göra åt det?

Annons:
[Rhonda]
10/30/17, 2:24 PM
#1

Du är långifrån ensam i att vara så lilla vännen. Jag är likadan, har alltid varit känslig o lättsårad. Din självkänsla  behöver byggas upp. 

Kram Rhonda

Annielle
10/30/17, 2:55 PM
#2

Tyvärr är jag också likadan, sjukt jobbigt är det ju!😕 Håller med om att det är självkänslan som behöver byggas upp som Rhonda skriver!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

sp0ngeb0b
10/30/17, 3:59 PM
#3

Känner igen mig. Även om de säger att de inte menade det, så tänker jag ändå att "någonstans måste det ju ha kommit ifrån". Har dock ännu svårare att förlåta mig själv för liknande saker.

Annielle
10/30/17, 4:10 PM
#4

#3 ja, känner totalt igen mig i det du skrev också.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tiger tok
10/30/17, 6:47 PM
#5

Det finns många som dig! Jag till exempel !

MissClue
10/30/17, 6:59 PM
#6

#0 Känner igen mig delvis. Vissa saker bara sätter sig och vägrar släppa mesans andra hårda ord eller händelser bara ruskas av. Min kille blev förbannad och sa inför andra personer "att jag var helt j*vla cp". Jag vet inte om det var orden eller just det att han sa det högt inför många andra som gjorde att det fastnade. Man ville ju sjunka genom golvet…

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
[Rhonda]
10/30/17, 7:01 PM
#7

#6 Det är verkligen inte ok att han gjorde så.  Kram

[Devya]
10/31/17, 7:12 AM
#8

#6 Ouch,  i min värld skulle det där aldrig vara accepterat.

Jag tycker också att folk borde lära sig lite självbehärskning. Oberoende hur arg man blir så kan man inte kalla sin partner vadsomhelst. Sådant kan ju annars sätta sina spår.

Själv glömmer jag snabbt men jag vet att inte alla är som jag.

MissClue
10/31/17, 8:22 AM
#9

#7 Tack ❤️

#8 nej inga skällsord är egentligen acceptabla 😕 bättre att bita sig i tungan och andas 10ggr 😎

I love not man the less, but Nature more…

Gurky
11/3/17, 9:59 AM
#10

#6 Psykisk misshandel (användning av härskartekniker) kallas det där.

MissClue
11/3/17, 10:36 AM
#11

#10 Är rädd för att han använder just det där på mig ofta =( Sätter mig ofta i lägen där jag får skämmas inför andra. Typ påstår för andra att jag blir rasande och skriker fast det aldrig hänt.Ex " Rör inte hennes godis för då blir det ett j*vla liv, skriker och har sig brukar hon göra". Jag har snarare problem med att jag aldrig blir arg, tjurig på sin höjd.situationerna är jätte obekväma för mig då personerna som det rör inte känner mig tillräckligt för att fatta att det inte stämmer. Säger jag emot "förstår jag inte hans humor". Kanske ska starta en egen tråd om detta för jag vet inte hur jag ska bryta hans mönster, tar så mkt energi från mig…

I love not man the less, but Nature more…

Annielle
11/3/17, 11:26 AM
#12

Usch låter verkligen inte som en bra kille över huvud taget! Sådant skit ska ingen behöva ta, du är värd så mycket bättre!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Roe Deer]
11/3/17, 10:31 PM
#13

Jag brukade älta förut, eftersom jag är högkänslig och snappar upp så mycket intryck och minns saker väldigt lätt, ord, bildfragment osv. Men med tiden har jag insett att den enda anledningen till att ältandet finns kvar är att någon del av oss tror på det som blivit sagts.. Hade vi inte trott på dem så hade vi bara viftat bort det hela som en osanning. Så genom andra så lär vi känna oss själva, på så sätt kan vi bearbeta och stärka oss genom att lära oss älska oss själva. Att "mamma" eller"pappa" sig själv. Finna inre trygghet och styrka. Självklart ska vi inte omge oss med elaka människor eller svälja deras kommentarer, men om vi möter dem så ska vi också tänka att deras ord är en spegling av dem själva, inte oss. <3

Annons:
MissClue
11/4/17, 12:53 AM
#14

#12 Tack ❤️

I love not man the less, but Nature more…

RoxannaS
11/8/17, 5:41 PM
#15

Här är ännu en!

Jag fick 2010? en diagnos som dem kallar för medfödd sårbarhet. Hade aldrig hört talas om det innan. De gör att jag lättare tar åt mig av vad andra säger. (Bara de negativa då..) Fastnar kvar i gammalt strunt. Hakar upp mig konstant på sådant som hänt. Gråter för ingenting. Får lätt depression och ångest. Och tror på 110% på det folk säger till mig.. 😕


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annielle
11/8/17, 7:46 PM
#16

Medfödd sårbarhet, ja det låter ju verkligen inte som en sådan diagnos existerar, men diagnosen kanske heter något annat egentligen? HSP (highly sensistive person) finns ju inte ens som diagnos menar jag, stämmer dock in på mig. Men det låter ju i och för sig som en rimlig diagnos medfödd sårbarhet om man inte har haft en kass barndom som kan ge förklaringar till varför man är extra känslig och sårbar för negativiteter.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

RoxannaS
11/8/17, 8:12 PM
#17

#16 Ah nej diagnos tror jag inte det finns. Men symptom, eller åkomma eller vad man nu ska kalla det för. Jag har i alla fall papper på att jag har den problematiken.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: