Annons:
Etikettsorg
Läst 2909 ggr
Herveaux
2017-11-29 18:08

Bra jurist? (bouppteckning dödsbo)

Det här kanske inte direkt är rätt forum, men det finns mycket klokt folk här så jag kastar ut en krok och hoppas på napp. 

Det är så att jag har hand om dödsboet efter min moster och det är dags att hitta en jurist för att skriva bouppteckningen. 
Juristen som finns på anlitad begravningsbyrå är i dyraste laget så jag tänkte höra om ni kan rekommendera någon som arbetar i Uppsala, Knivsta eller Märsta?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[HundochKatt]
2017-11-29 18:14
#1

Krävs det en jurist för det? Jag gjorde bouppteckningen själv när min bror gick bort men hade förättningsmän med och vittnen. 

Fullmakt fick jag av de andra dödsbodelägarna.

Herveaux
2017-11-29 18:21
#2

#1 Jag tänkte först göra den själv, men jag orkar inte. 

Mosters död tog hårt på mig, min farfar och svärfar har även dom gått bort för en vecka sen. Mormor har inte långt kvar. 
Jag går i terapi för depression och ångest samt är under dysforiutredning (transperson) och så ska jag snart börja på ny praktikplats. 
Min mor och halvsyster (har ingen kontakt med endera) vill inte befatta sig med mosters bortgång.

Fy vad jag gnäller, men det är så livet ser ut just nu. Liiite väl mycket.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[HundochKatt]
2017-11-29 18:25
#3

Ah! Då förstår jag att det kan bli jobbigt. Tyckte själv att det var jobbigt när jag fick ta hand om allt pappersarbete, begravning, tömma lägenheten själv för jag har en sjuk syster och en bror som bor i Dominikanska republiken. Så det blev bara jag kvar här. 

Det är absolut inte enkelt när någon närstående avlider. Själv fick jag aldrig tid att sörja pga alla måsten. 

Tyvärr känner jag inte till någon jurist där du bor.

Herveaux
2017-11-29 18:30
#4

#3 Känner med dig. Otroligt stressande och slitsamt att vara den enda som håller i allt och ser till att allt blir gjort. Tack iaf!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2017-12-04 00:12
#5

Men vilken helvetessits du hamnat i! (Ursäkta ordvalet.) Kan inte hjälpa dig med tips på jurist (du bor ju på fel sida landet ;-) ), men är det flera som ska ärva, och är det risk för tjafs? Som jag förstått det så är det en väldigt enkel grej att göra, OM dödsboet inte är värt mycket och det bara är en eller möjligen ett fåtal arvingar, som dessutom är sams. På vissa ställen finns juridikstudenter som gör en del tjänster billigare, i Uppsala finns det väl rimligtvis en juristutbildning? Är dödsboet inte värt mycket så kanske det inte heller är så mycket att tjafsa om för de anhöriga… (Menar inte dig, givetvis, men har fattat det som att det är lite fnurr på tråden här och där i släkten - vilket sannerligen inte underlättas av dödsfall och det om följer!) Bwklgar din situation, kram! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2017-12-04 09:34
#6

#5 Tack för tipsen och omtanken, helt rätt ordval där tycker jag. 

Jag ska träffa en jurist inne i Uppsala senare idag. 
Moster har lämnat ett testamente efter sig där jag ska ärva allt, både ägodelar och pengar. Mosters mor (min mormor) och halvsyster (min mor🤮) är dödsbodelägare och framförallt apan jag har fått som mor är otroligt pengakåt så lika bra att det sköts av en utomstående…

Allt som allt tror jag det kommer handla om ett arv på ca 200 000kr och om jag nu ärver det så är det helt klart värt (för mig) att betala en jurist för att slippa slit och framförallt tjafs. 

En av mosters "vänner" har också stulit en moped han tyckte sig ha rätt till så det kan också bli till att ta in polisen i det hela för att få tillbaka den. 
"Vännen" är ett riktigt praktarsel och jag vill skänka moppen till en annan av mosters vänner som stöttar och hjälper mig allt vad hon kan i allt det här.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Upp till toppen
Annons: