Annons:
Etikettallmänt
Läst 4078 ggr
alicetrött
12/1/17, 12:12 PM

Kvitto när man handlar mat

När man handlar mat och har betalt tycker inte ni att man då automatiskt ska få kvittot utan att det ska frågas om man verkligen vill ha kvitto. Jag får alltid frågan "Vill du ha något kvitto" och jag svarar alltid Ja. Men jag har märkt att när andra kunder svarat Nej så säger kassapersonalen "Tack så mycket" samtidigt som de kastar kvittot.

Jag känner mig som en besvärlig/misstänksam kund som alltid begär kvitto men jag tycker det är en självklarhet. Men idag när jag köpte en sak för bara 10 kr så provade jag att tacka nej till kvittot och mycket riktigt så tackade kvinnan i kassan så mycket och kastade kvittot.

Varför tycker kassapersonal i mataffärer att det är positivt om man inte vill ha kvitto? Det är ju en självklarhet när man köper kläder att de räcker över kvittot utan frågor.

Det kanske är något som kassapersonalen får lära sig nu för tiden att de alltid ska fråga kunden om den vill ha kvitto för jag upplevde inte att jag nånsin fick frågan förut, säg för 5-10 år sedan, nej det har de börjat med på senare tid.

Annons:
Honestyisdead
12/1/17, 12:21 PM
#1

Jag tycker det är bra att dom frågar och det är det dom ska göra.  Det är ju lag på det nu att erbjuda kvitto.

Förstår inte alls hur man kan känna sig besvärlig eller misstänksam för att man tar sitt kvitto. Det skrivs ju ut oavsett. 

Att dom säger tack är ju bara ren artighet. Du har handlat.

alicetrött
12/1/17, 12:25 PM
#2

Dom säger alltså tack till den som inte vill ha kvitto. Vill man ha kvitto så tackar de ju inte. Då upplever jag det som att de tycker det är bra om de får kasta kvittot eftersom det är då de tackar. Jag tycker de ska räcka över kvittot utan att fråga.

Kalli
12/1/17, 12:25 PM
#3

Det tycker vi inte och om vi inte frågar, vad föreslår du att vi ska göra? Kasta kvittot efter kunderna? Helt utan statistik uppskattar jag att en majoritet av kunderna inte vill ha kvitto. Jag önskar tvärtom att kvitto inte ens behövdes skriva ut om kunderna inte vill ha kvittot, det är ett enormt resursslöseri.

Gronstedt
12/1/17, 12:39 PM
#4

#2: Den som sitter i kassan gör många repetitiva rörelser. Att sitta och hålla ut kvittot framför sig och vänta på att kunden ska ta det eller komma ihåg att säga att hen inte vill ha det, skulle orsaka mängder av onödig statisk belastning. Det är hårt nog att sitta i kassa ändå. 

Att den som sitter i kassan säger tack när hen får behålla kvittot är en liten artighet - hen "får" ju ditt kvitto. Den kund som tar kvittot säger ju lika självklart tack för det. 

Förutom då att den som sitter i kassan har anledning att tacka för att slippa utföra ytterligare en repetitiv rörelse, slipper risken att kvittot ändå slängs vid änden av bandet, i butikens hall eller på parkeringen (som blott alltför ofta händer) och för att kvitton som inte tas med kan hamna direkt i återvinningen.

[LarssonA]
12/1/17, 12:40 PM
#5

Jag tar alltid kvittot, men tycker att de kunde fråga om man vill ha kvitto eller inte innan de skriver ut det. Men det kanske inte funkar med kassaapparaterna?

Däremot har jag inte märkt att de tackar "för att få kasta kvittot", de tackar oavsett tycker jag!

Honestyisdead
12/1/17, 12:42 PM
#6

#2 Dom får ju kvittot. Tar du det får ju du det och det är väl inget dom ska tacka för känner jag.

Annons:
Maria
12/1/17, 12:48 PM
#7

Det är väl bra att de numera frågar både om kvitto och små plastpåsar.

Jag tar sällan kvitto när jag handlar något mindre i en mataffär och då är jag tacksam om kassörska slänger kvittot.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

alicetrött
12/1/17, 12:53 PM
#8

Ok det är väl så att de flesta kunder inte vill ha kvittot och då är det ju bättre att fråga än att det skräpas ner förstås. Jag trodde det var det vanliga att folk ville kolla sina kvitton men då vet jag.

Tack då har jag fått svar.

beem
12/1/17, 1:28 PM
#9

Det hör ihop med en lag som kom för några år sedan.  Man måste ha ett godkänt kassasystem.  Enlig lagen måste handlaren ställa frågan om kvitto. De har inget val. 

Jag har läst om en handlare som fick böta pga av att ett antal kunder inte fick frågan om kvitto.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aleya
12/1/17, 1:55 PM
#10

Dom måste fråga. För det kan komma kontrollanter som ska kolla så att dom gör som dom ska = skriver ut och erbjuder kvittot. Dom kan få böter annars.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katti
12/1/17, 1:56 PM
#11

Kan passa på att uppmana er som kunder att kolla kvittot. Jag gör det alltid efter att jag packat. Stämmer det så slänger jag kvittot i närmaste papperskorg, stämmer det inte så vänder jag mig direkt till kassörskan för att få felen rättade!

Kan säga att jag sparar i genomsnitt 50-100:- i månaden på att kolla. Sorgligt nog händer det i stort sett aldrig att felet är till kundens fördel (d v s för långt pris går in), utan det är alltid rabatter som inte dras och felmärkningar med för högt pris. Coop är i särklass värst, där stämmer nästan aldrig ett kvitto…

För övrigt tycker jag att det är jättebra att de frågar, det hindrar ju att en massa kvitton hamnar på varubendet, golvet eller marken…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

JazzBass
12/1/17, 2:16 PM
#12

Skulle det inte kunna vara så att tacket handlar mer om att man får ett svar på kvittofrågan, eller som ett tack för avslutad affär? Vill kunden ha kvittot så ger man väl det och säger varsågod istället för tack. 

För egen del har jag tagit i bruk en pappersfri tjänst och får alla kassakvitton gjorda i samma butikskedja i elektronisk form till en app i telefonen. Det handlar om finska S-gruppen (marknadsledaren här hos oss), men kanske det finns nån motsvarighet i nån av de svenska kedjorna också? Väldigt smidigt tycker jag i alla fall att slippa papperskvittona. Kvitto vill jag absolut ändå ha av många orsaker för det mesta jag handlar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kalli
12/1/17, 2:35 PM
#13

Kan ju upplysa om att det även är ytterst sällsynt att kunder kommer och påpekar att de fått betala för lite, det har hänt en enda gång under alla år. 😃

Annons:
Maria
12/1/17, 2:39 PM
#14

Jag handlar oftast med självscanning och där ser man ju hela förloppet så att säga. 

Handlar jag inte på det sättet så räknar jag i huvudet så att jag vet vad det ska kosta när jag kommer till kassan. Verkar det alldeles uppåt väggarna så tar jag givetvis kvitto för att kolla vad som felas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/1/17, 3:11 PM
#15

#11 Jag sparar kvittot för att kunna lämna tillbaka varor det är något fel på också. Det är ofta jag fått hem kött som varit dåligt.

JazzBass
12/1/17, 3:15 PM
#16

#13 - Haha, jag  har gjort det flera gånger faktiskt, eftersom jag vet att kassörskor ibland är personligen ansvariga för att kassan stämmer helt med den registrerade försäljningen. Men det beror lite på vad som hänt. I tisdags när jag handlade en grej som borde kostat 2,95 euro enligt hyllpriset och de endast tog 2,20 euro betalt i kassan så kände jag inte för att påpeka att priset verkade vara fel. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Scorpio97
12/1/17, 3:36 PM
#17

Jag tar i princip aldrig kvitto. Jag räknar medan jag plockar varor så jag vet ungefärlig slutsumma och så kollar jag när dom blippar varorna. En av anledningarna till att jag gillar Hemköp är för att dom till skillnad från exempelvis Ica (i alla fall i dom butiker jag varit i) har en större display så man kan se allt som blivit skannat samt pris. Dom gånger jag tagit kvitto så är det väldigt sällan något är fel, och dom gånger det har hänt har det varit till min fördel ungefär lika ofta som för butiken. Så jag räknar med att det jämnar ut sig. 

Jag brukar säga att kassörskan ska slänga kvittot innan dom frågar. Att dom säger tack har jag sett mest som en artighetsgrej, det är inget jag lagt någon större betydelse i. 

Jag har förresten fått kvitto-frågan många gånger när jag handlat kläder också. Då brukar jag ta kvitto på lite dyrare köp ifall jag skulle behöva reklamera eller liknande. 

Hade varit superbra om dom kunde låta bli att skriva ut kvittot om kunden tackar nej. Vill man ha kvitto ska man självklart få det dock, utan att känna sig besvärlig eller misstänksam.


//Jessie

[Thiah]
12/1/17, 9:15 PM
#18

#12 Var det bökigt att skaffa? Och gäller det alla affären eller bara S? Har ju sbankens kort men handlar oftast i en K…

Kalli
12/1/17, 11:03 PM
#19

Jag säger nästan alltid tack så mycket oavsett om kunden tar kvitto eller inte, delvis för att jag faktiskt tänkt att det finns säkert någon som tolkar det som att man säger tack för att kunden inte tar kvittot när det snarare handlar om språkbruk. När jag tar emot pengar brukar jag också säga tack, svarar kunden ja tack på frågan om kvitto säger jag varsågod och räcker över det (och tillägger ett tack någonstans på slutet).

Verkar kunden helt ointresserad av sitt kvitto (ex. vänder ryggen till och går ner och börjar packa sina varor händer det att jag inte frågar om kvitto). Tyvärr har vissa såna kunden en tendens att komma på när de packat klart att de ändå ville ha sitt kvitto som då redan är kastat. Ibland frågar jag inte om kunden står kvar och väntar vilket oftast brukar betyda just att de vill ha kvittot.

Oftast brukar jag dock fråga, inte för att man vill att kunden inte ska ta sitt kvitto utan för att det inte finns ett bättre system. Att ex. bara sträcka fram kvittot skulle inte fungera. När det gäller andra butiker (ex. klädbutiker) brukade man tidigare i de flesta fall få sina varor i en påse där också kvittot lades ner så det går inte riktigt att jämföra. Men nu när de frågar om man vill ha en påse gissar jag att det kommer bli vanligare att de även frågar om kvitto förutsatt att man väljer att packa ner sina varor själv.

Sen har man ju möjlighet att lämna tillbaka ex. kläder på ett annat sätt, därav större nytta med kvitto. Man har också möjlighet att reklamera om sömmen går sönder efter första tvätten. Möjligheten att reklamera finns dock även i mataffärer men förutsatt att personen inte kommer med en halv oxfilé som är "dålig" varannan vecka brukar det åtminstone hos oss lösas även utan kvittot kvar.

Det finns vissa personer man suckar lite extra över. Som letar fel och inte framför det på ett särskilt trevligt sätt men generellt så får folk mer än gärna ta kvitto. Innan de detaljstuderar det får de dock gärna plocka ihop sina varor och tar de kvitto får de gärna slänga det i en soptunna eller ta med det hem. Förstår inte riktigt grejen med att ta kvitto för att sedan slänga det på golvet..

Poängen med denna mindre novell är i alla fall att om kassören inte sitter och blänger när TS tar sitt kvitto har jag helt enkelt svårt att tro att kassören bryr sig och skulle kassören sitta tyst och blänga finns där nog andra problem än att Ts tar kvittot. Så det är en minoritet som tar kvitto men TS är knappast ensam så det är tråkigt att en enkel fråga som mest handlar om logistik får hen att känna sig besvärlig och misstänksam.

[Thiah]
12/2/17, 6:37 AM
#20

#19 sällan jag haft tid att glo på kunder för kvittots skull när jag suttit i kassan :p

Annons:
Portie
12/2/17, 5:53 PM
#21

Har inte märkt någon skillnad. Brukar få ett tack vilket som, även jag brukar tacka efter att jag betalat. Tar jag inte kvittot så brukar jag be dom kasta det.

Kalli
12/2/17, 5:58 PM
#22

#20: Jag funderade på att tillägga att det finns så många andra saker att irritera sig på när det gäller kunder att vem hinner bry sig om kvittot. 😇

beem
12/2/17, 6:40 PM
#23

Jag tycker att kontakten mellan mig som köpare och den som sitter i kassan är väldigt viktig. Ställer man frågan till mig om kvitto vill jag att personen tittar på mig liksom jag tittar på den i kassan när jag svarar. Kundkontakten  / personal är väldigt viktig.  Jag förstår om de tär stressig med långa köer ibland men man får inte tumma på servicen. Det är sånt vi kunder lägger märke till.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Thiah]
12/2/17, 9:30 PM
#24

#22 haha så sant!

JazzBass
12/2/17, 10:34 PM
#25

#18 - Fungerar bara i S-gruppens egna butiker och bensinstationer. Det var kanske lite bökigare att skaffa än det kunde ha varit; man måste aktivera tjänsten i två steg, först i S-appen och sedan i en viss kortterminal i Prisma (bara lägga in kortet, slå in pinkoden och trycka på F1-knappen). Det senare måste tydligen upprepas när kortet förnyas vart tredje år. Lite småbökigt att få igång alltså men väldigt smidigt i användningen. Vi handlar till 90% i S-affärerna, så det här har verkligen minskat på behovet att tömma plånboken på gamla kvitton.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kalli
12/2/17, 11:50 PM
#26

#23: Tro mig, många kunder lägger inte alls märka till vart kassören tittar. Hur ska de kunna de när de inte ens verkar se att vi är där.

Scorpio97
12/3/17, 12:35 AM
#27

Jag kollar på personen som sitter i kassan när jag hälsar, tackar nej till kvitto osv, för jag vill inte uppfattas som otrevlig och jag vill inte att personen ska känna sig osynlig.
Men så länge personen inte är onödigt otrevlig (att man kan vara trött och lite kort i tonen efter en jobbig dag är helt förståeligt enligt mig), så struntar jag helt ärligt vart kassapersonalen tittar när h*n ställer en fråga till mig, om kontakten mellan oss eller om h*n hälsar tillbaka. Jag är där för att betala för mina varor, och så länge det sker inom rimlig tid är jag nöjd :) Föredrar personen att kolla på varorna eller liknande medan en fråga ställs så är det alltså helt okej för mig. Går det dessutom fortare för att h*n inte kollar upp på mig, så föredrar jag det.


//Jessie

Annons:
[Thiah]
12/3/17, 9:46 AM
#28

#25 okej, nå helt smidigt skulle det väl inte gå :).

beem
12/4/17, 1:12 PM
#29

#26   Ja tyvärr har du sant. 

Om vi nu ska irritera oss kan jag ju fylla på med de som kommer till kassan och pratar i telefonen hela tiden utan att ens märka att det sitter en kassörska där förrän de ska betala. Jag är inte kassörska själv men har observerat det då jag handlar.

Men visst är det så att de är de små momenten i vardagen som blir irritation som växer.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Thiah]
12/4/17, 1:55 PM
#30

#29 sådant märker jag knappt som kassörska så länge de är redo att betala när jag reggat alla varor. Jobbade i en stressig affär med mycket,mycket kunder dagligen. Där kunde man inte bli irriterad på sånt…

beem
12/4/17, 4:22 PM
#31

#30 Jag menar att de inte är redo att betala då kassörskan har allt klart. De är ju så upptagna av telefonen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kalli
12/4/17, 4:44 PM
#32

Det kanske handlar om simultankapacitet men jag kan helt klart reta mig på kunden som inte låtsas om att det sitter en kassör framför dem. De kan prata i telefon om de önskar men det finns olika sätt att göra det på.

Fridaaaa
12/4/17, 7:04 PM
#33

De ska alltid fråga om man vill ha kvitto.
Jag tar ibland beror på vad jag köper :) Men på tex Maxi kör vi självscanning så då kommer det ändå och man måste ha den för att kunna gå ut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
12/4/17, 8:59 PM
#34

#32 nåjo finns säkert otrevligare sätt att prata i telefon och undvika kassörskan. Jag brukar själv le och bekräfta kasslrskan fast jag är i telefob. Men sen har jag haft så mycket otrevliga kunder utan telefon att de få med telefon är bortglömda.

Annons:
Kalli
12/5/17, 12:37 AM
#35

För mig är en otrevlig kund en otrevlig kund oavsett. Sen flyter de såklart ihop tillslut men det har inget med telefonen att göra.

citytjejen
12/5/17, 4:09 PM
#36

Att kassapersonal säger tack då man som kund tackar nej till kvitto är väl bara en vanesak och så låter det ganska trevligt, tycker jag. Och så blir det som en bra avrundning innan nästa kund tar vid.

/Christina

Migobus
12/11/17, 3:28 PM
#37

Jag jobbar i kassa och det är så inpräntat i mitt huvud att fråga om kunden vill ha ett kvitto att jag av ren rutin frågar om de ska ha kvittot fastän att de 30 sekunder tidigare sagt att de inte behöver kvittot… 

Men jag tackar inte folk för att få slänga deras kvitto. Jag tackar för att dom valt att handla hos oss. Sen föredrar jag nog när kunden tar kvittot med sig. Det blir så mycket enklare att hjälpa dom då om något skulle ha blivit fel eller de vill lämna tillbaka en vara.

[Tuulikki]
12/11/17, 7:33 PM
#38

När jag frågar kunden om hen vill ha kvittot och hen tackar nej svarar jag "tack" per automatik. Aldrig ens reflekterat över det.

Där jag jobbar är det vanligare att jag får slänga kvittot än att kunden vill ha det.

[Roe Deer]
1/16/18, 6:39 PM
#39

Jag har märkt detta också efter att min mor faktiskt tagit upp just denna plötsliga artighet från kassapersonalen när man tackar nej till kvittot. Kan vara för att de känner att vi litar på att de gjort rätt, eller för att de slipper stå för att de kanske har knappat in fel koder, missat rabatter osv. Men vad ska de annars säga? Man kan ju bara vara tyst och le. Det hade nog känts mer naturligt ^^

Kalli
1/16/18, 10:03 PM
#40

Som någon redan sagt är det främst en språklig fråga. Det faller sig inte lika naturligt att säga tack när man ger någon något.

[Tuulikki]
1/16/18, 11:06 PM
#41

Ibland när kunden tackar nej säger jag "då slänger jag det" och ler. Får precis samma reaktion som när jag säger "tack".

Annons:
Kirnzy
1/17/18, 5:42 AM
#42

Jag handlar alltid med kontanter så får nästan alltid pengar tillbaka och jag tar alltid kvitto. Jag kan inte minnas en enda gång, på flera år (eller någonsin som jag kommer ihåg), där jag inte har fått ett "tack" efter. Kanske är det för att de enda behöver ge mig något, så det blir inte lika "jobbigt" som när man bara vill ha kvittot? Eller att de bara inte tänker på det? Att säga tack är väll mer än vanesak om man jobbar i butik.. Jag upplever det mer som att de säger tack för att man handlar där och inte för att man inte vill ha kvitto, har aldrig märkt av något sånt. Här säger alla tack till alla, oavsett om de tar kvitto eller inte.

Upp till toppen
Annons: