Annons:
Etikettkriser
Läst 2053 ggr
lunaaa
12/1/17, 4:05 PM

Har jag gjort rätt val?

Har en syster som har en krånglig relation med sin man. Hon snackar skit om honom, att han är kontrollerande, elak, slåss etc (mot henne) detta har pågått i 10 år. Nu har hon även barn med honom, barnen är 7-6 år. Hon säger även att han är dum mot barnen. Jag tycker inte att han är snäll därför att han aldrig tyckt om mig och jag har svårt för honom. Hon säger att har slagit henne och misshandlat henne psykiskt, (vet bara att hon haft en blåtira engång för 10 år sen) men samtidigt lägger hon ut bilder med hjärtan på på sociala medier och skriver att hon älskar honom etc. Har bett henne att skilja sig varje gång hon kommit till mig och snackar skit alltså har jag sagt samma sak under 6 år, men hon gör det inte. Nu har hon börjar med en grej där hon sticker tar barnen med sig och sedan kommer hem till honom igen efter några dagar. De har även köpt hus (I ÅR??!!) med varandra. När jag sa klart och tydligt att det var en dum idé Iallafall så hade hon ringt mig och bett om tak över huvudet för att hon stuckit igen, jag bor i en etta på 40 kvm med en person och två hundar samt en katt.. så jag bad en annan vän om hon kunde stanna där och det gick bra för henne. Nu är även soc inblandad MEN nu säger hon till mig att han inte är så farlig etc, och att hon överdriver ibland. Så hon gick hem och då blev det gräl han sa att hon kunde lämna barnen där men att hon själv skulle sticka. så hon förstörde hans ägodelar och ringde min vän och skrämde henne att hon ska göra si och så. Min vän blev såklart rädd att hon ska fara illa så hon ringde upp henne igen, men då ger hon mobilen till sina barn.. vännen ringer upp mig och är jätteorolig för henne, så jag ringer upp henne och då säger hon att hon är påväg till min vän igen. Så idag fick jag nog och sa att hon inte kunde stanna hos min vän (såg att det var jobbigt för henne) då det finns risk att vi också far illa pga hennes spel. Så nu har hon stuckit till en annan vän. Hennes mans familj är ju också jättearga. har ångest nu för att jag gjorde som jag gjorde..

Annons:
Maria
12/1/17, 4:21 PM
#1

Jag tycker du gjorde rätt.

Bra att sociala är inblandade för barnens skull.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
12/1/17, 4:32 PM
#2

Håller helt med Maria. Det verkar verkligen inte vara en situation barnen ska behöva vara med om.

lunaaa
12/1/17, 4:39 PM
#3

Jo men barnen är med henne nu, efter att jag sa att hon inte kunde stanna där.hon sa att hon skulle till en vän med barnen. Soc tar det hela inte seriöst och vill inte fixa ett boende åt dem. Allt är så krångligt

Maria
12/1/17, 4:41 PM
#4

Kan inte barnen vara hos sin pappa? Det verkar som om hon har överdrivit situationen en aning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VikkiB
12/1/17, 4:53 PM
#5

Grejen med sånt här är att den utsatte spelar tricks i sin egna hjärna jämt emot sig själv. Man trycker ner sig själv psykiskt till att man inte duger eller klarar av saker och den som utsätter dig gör det fysiska. Som att kalla dig saker eller misshandla dig. Det din syster kanske gör är att hon trycker ner sig själv, får ångest och har oro i magen. Tankar som "jag älskar ju honom, vi har ju två barn tillsammans!!" - "Hur ska jag kunna klara mig själv och försörja mina barn?!" - "Jag vill inte att min syster ser mig som en börda" - "Han sa ju att han ska bättra sig, kanske han gör det imorgon?" - "Han har rätt, jag kan inte klara mig själv.." - "Han sa ju faktiskt förlåt..eller?" Man hamnar i en ond cirkel där hon velar fram och tillbaka, lämnar mannen, kommer tillbaka, lämnar igen o.s.v. 

Personer som har denna livssituationen har det svårt med att faktiskt tänka och hjälpa sig själva.. Vissa klarar självklart av det, men andra gör det inte. Därför tycker jag personligen att det du gjorde var bra om det faktiskt är så att det inträffar fysisk och psykisk misshandel i hemmet som hon inte kan ta sig ur själv. Misshandel behöver inte vara slag, munnen kan göra det mesta faktiskt. 

All lycka till dig, din syster och hennes barn! Hoppas verkligen allt blir bättre snart.

Kalli
12/1/17, 11:09 PM
#6

Jag vet inte om jag riktigt förstår; Du har ångest för att du sa till din syster att hon inte kunde stanna hos din vän? Alltså om din vän inte vill/orkar ha din syster där är det ju så det är.

Huruvida din syster överdriver eller "snackar skit" är ju svårt för utomstående att säga men att misshandlade Kvinnor inte klarar av att lämna sina män och/eller tar dem tillbaka när de lämnat är ju knappast ett okänt fenomen.

Annons:
lunaaa
12/1/17, 11:43 PM
#7

#6 ja det är det jag har ångest över, eller snarare mår otroligt dåligt över. Vet inte om de har någonstans att ta vägen. Jo men har under 6 år försökt att hjälpa henne (då var jag bara 14 år) hon kommer till mig och pratar illa om honom och att hon mår dåligt av att vara med honom samt att hon VILL lämna honom men när jag ger henne en plan så backar hon. Engång slängde hon ut mig pga han hotat med att lämna henne om jag hälsade på henne, men då sa hon till familjen att hon hellre bryter upp med mig. Sen kommer hon till mig och säger en heelt annan sak. Hon är lite manipulativ. Så hon kom alltså hem till mig och ville ha hjälp men när vi kontaktade soc så kom hon med en helt annan historia till dom, där han tydligen inte var så farlig. Blev irriterad då hon under 6 år fått mig att må dåligt och tycka synd om henne men berättar något helt annat till andra människor.

lunaaa
12/1/17, 11:44 PM
#8

Jag har själv jättemycket på min tallrik och lever med konstant depression och oro. Inte schysst att hålla på så med någon som redan mår skit.. Sen är hon 11 år äldre än mig, tycker ändå hon borde kunna ta ansvar över sig själv.

VikkiB
12/2/17, 1:23 AM
#9

Det låter lite som att hon har något psykiskt som pågår i huvudet. Varför ljuga för dig, prata illa om sin man, ta honom före dig, berätta en annan historia för soc m.m? Ser ingen logik i det hela och hade det hänt mig så hade jag blivit trött och irriterad, stackars barn som måste komma i kläm. Hon kan fällas för förtal om sakerna hon säger inte är sant, man leker inte runt som hon gör speciellt inte när man är runt 30 år.  

Tycker du har gjort ditt, sluta tänka på att ta hand om henne. Varför skulle soc hjälpa henne när hon berättar en helt annan historia till dem från början? Det ger ju en tråkig syn från ditt perspektiv från det hon berättat och sen får hon ingen "hjälp" .. Vilket missleder dig till att tycka att soc inte hjälper till, det finns ingenting att hjälpa om hon berättar att allt är frid och fröjd? Du ger ju inte mer blod till en person som har tillräckligt mycket med blod.. Någon annan behöver det blodet, samma sak med soc tid. De kan inte använda sin tid till att hjälpa ingenting helt enkelt. 

Släpp henne från dina axlar, oroa dig inte och försök skaka av dig ångesten. Gjort är gjort och det du gjorde var av oro över hennes hälsa.  Hade gjort samma sak. Barnen kommer inte hamna på gatan direkt, antingen tar mamman hand om dem, någon i släkten, deras pappa eller andra metoder.

lunaaa
12/2/17, 4:14 PM
#10

#9 Tack <3

Ikigai
12/2/17, 4:34 PM
#11

Hoppas det går bra för barnen och håller med ovanstående som redan skrivit :)

Kalli
12/2/17, 6:06 PM
#12

#9: Fast hur vet du att det är lögner? Jag säger inte att det är sant men i såna allvarliga saker som misshandel skulle jag ta det ytterst försiktigt med att påstå att någon ljuger för tänk om det faktiskt stämmer? I övrigt krävs det en vidare publik är TS och vännen om det ska bli tal om förtal.

Honestyisdead
12/2/17, 6:08 PM
#13

#12 Det räcker väl att man misskreditera för någon alls för att ses som förtal. Har aldrig läst att det krävs många för det.

Annons:
VikkiB
12/2/17, 9:21 PM
#14

#12 Om du läst alla inlägg så har Luna berättat att hennes syster snackat skit om sin man, men sagt till soc att allt är bra. Någonstans ljuger hon väll?  Det kan lika gärna vara så att hon ljuger för att skapa ett problem o andra sidan så kan hon ljuga för soc. 

Förtal uppstår när du säger att en person gjort något som egentligen inte stämmer, som att du skulle säga "Vikki har mördat denna personen" till Hera. Detta klassas som grovt förtal när någon påstår att en annan person begått ett allvarligt brott men som inte är sant. 

Det här med publik är väll rätt uppenbart eller? Publik finns det ju alltid inom förtal. Så fort du yttrar dig om vad som helt till någon annan så blir personen automatisk en publik. Publik betyder inte 20 pers, räcker med en person som hör/läser det du påstår. Att du tänker det för dig själv är ju inte förtal, för du sprider inte din tanke om du inte förmedlar den vidare.

Kalli
12/2/17, 11:56 PM
#15

#13: Du har rätt, det var när det gäller grovt förtal som inte behöver drivas av den enskilda individen som spridningen kommer in. Jag har dock synnerligen svårt att se någon dömas till förtal på de grunder som framkommit i tråden.

#14:  Huruvida det varit att "snacka skit" eller berätta sanningen vet varken du eller jag. Ljuger hon för socialen kan det ha många orsaker men är man insatt i mekanikerna bakom en misshandel (om det är en sådan) är det inte det minsta konstigt. Det är förför jag förfaras över den här tråden för tänk om det är sant. Hur tror ni att en misshandlad individ någonsin ska hitta styrkan att lämna en destruktiv relation med den sortens "stöd" från sina medmänniskor.

lunaaa
12/3/17, 4:34 AM
#16

#15 Jo!! Jag har ju alltid trott på henne och gett henne stöd från att jag var 14 och hon 25 tills nu där jag är 20 och hon 31, trots när hon inte gett mig stöd! MEN när hon ALLTID!! säger 1 sak till mig och 1 sak till dom andra, hur ska jag då göra? Har missat massa jobbdagar pga varit hemma och gett henne stöd men sen ljuger hon till soc? Hur ska jag göra då?? Är 20 år och har mitt eget liv. Orkar inte med detta skit från henne! Säg inte att jag inte gett henne stöd (!!!!)för det har jag!! Kommer ihåg när jag blev sexuellt utnyttjad som barn och hon visste om det och inte gjorde ett skit för det, så egentligen har jag ingen skyldighet att hjälpa henne heller. Då hon svikit sååå många gånger.

Honestyisdead
12/3/17, 10:51 AM
#17

#15 Det finns inga ursäkter till att utsätta sina barn för sådant. "Hur tror ni att en misshandlad individ någonsin ska hitta styrkan att lämna en destruktiv relation med den sortens "stöd" från sina medmänniskor."

Hittar man inte styrkan i sina barn och inte tar tag i saken under 10 år som man faktiskt har stöd från sina nära är det inte konstigt att folk till slut ger upp. Ts har all rätt i världen att ifrågasätta och vara trött på det efter alla år när systern inte gör något åt det.

VikkiB
12/3/17, 3:24 PM
#18

#15 Du behöver inte skriva det uppenbara? Klart jag inte vet om hon ljuger eller inte? Men det känns uppenbart att det finns någon slags lögn i hennes berättelser. 

Systern är trött, jag hade också gett upp med att hjälpa till. Jag menar varför ska man sätta den pressen på en 14 årig tjej och fortsätta tills hon är 20 år. Är själv snart 18 och skulle aldrig i hela mitt liv orka med att plugga, bo i en lägenhet med min sambo och försöka ge stöd till min bror i flera år om samma sak. Det är skillnad på att ge stöd och bli en livlina som tar emot varje gång. 

Tillexempel om TS syster skulle flytta nu, lämna mannen för gott så skulle TS förmodligen ge all stöd i världen. Men varför ska hon ge stöd när inget händer? Det är slitsamt, tröttsamt och det tar kål på en. Man är inte byggd för att ta hand om sitt liv, sina känslor, sina problem och ha plats för en annans människas känslor, liv och problem… I FLERA ÅR. Man mår psykiskt dåligt själv och det är inte hållbart.

VikkiB
12/3/17, 3:30 PM
#19

#15 och det här med ''snacka skit'' menade jag ju inte att det hon säger är lögn. TS har ju själv skrivit hur hennes syster har kommit till henne och pratat dåligt om sin man. Hur mycket läser du av denna tråd egentligen undrar jag? 

"Jo men har under 6 år försökt att hjälpa henne (då var jag bara 14 år) hon kommer till mig och pratar illa om honom och att hon mår dåligt av att vara med honom samt att hon VILL lämna honom men när jag ger henne en plan så backar hon." 

Läs den så förstår du vart jag fick ''snacka skit'' ifrån. Använde bara inte ord som stod direkt i meningen. Förstår mig inte på människor som hackar upp sig på ord som inte passar dem.

OlgaMaria
12/3/17, 5:49 PM
#20

Det låter som att det säkerligen varit situationer där mannen betett sig illa, men det låter också som att systern är manipulativ och det är sjukt hur manipulativa personer kan pressa folk. Kanske visste mannen att du alltid säger att hon ska skiljas, att hon pratar skit om honom med dig och kanske även ljuger och förvrider sanningen. Och att du tror på henne. Då blir det inte så konstigt om han inte vill att ni ska ses. Och hon fattade det, och varför. Därför var hon tvungen att ta hans parti mot dig, för hon visste att hon varit orättvis mot honom, med dig. Kanske är han inte så hemsk egentligen? Kanske är det mest systern som pressat honom till vansinne? Jag har haft en manipulativ vän och jag hade ingen koll alls på hur destruktivt det kan bli av sådana beteenden. Jag vill tänka det bästa om alla. Men den här personen skadade mig enormt, och gjorde att jag förlorade många vänner pga jag var tvungen att bryta med den här personen. Och det var bara en vän, men effekten av den relationen gick långt och skadade mycket. Och jag förstod inte förrän efter flera år hur manipulativt den hade betett sig. Kanske kan det vara bra att se med lite mer öppna ögon på hela situationen… men om det är som jag föreslår så lär det göra väldigt ont för dig som lillasyster, som trott på henne genom alla år. Men bry dig om barnen… kanske är det så att de har en bra pappa och en fin släkt på hans sida? Isåfall tycker jag du ska ge dem stöd i att de ska ta hand om barnen. Som förälder är det INTE OK att dra med barnen och undanhålla dem från pappan om man inte har en överenskommelse eller om pappan inte betett sig oerhört illa - mot barnen. Man har inte rätt att ta barnen som något slags maktspel i de egna konflikterna som man har med sin partner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
12/3/17, 5:58 PM
#21

Måste också påpeka att den spända relationen mellan dig och mannen kan ju vara ett direkt resultat av allt skitsnack du fått höra genom åren, som han har vetat om. Skulle du känna dig bekväm med en person som din partner pratar illa om dig med? Det är inte konstigt att han varit avståndstagande mot dig, för han har aldrig kunnat lita på dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SuperLimm
12/3/17, 8:15 PM
#22

#21 Det skulle ju också kunna vara så att systern säger att det är TS som snackar skit om han och har sagt både det ena och det andra när det egentligen är hon själv som sagt det. Såna människor finns ju också tyvärr. 

Till TS vill jag säga att jag tycker du ska försöka ta avstånd från din syster, iaf till hon faktiskt vill ha hjälp på riktigt och inte bara vara en damaqueen (som det låter som i det du skriver). Sätt ner foten och ta hand om dig själv i första hand. Tala om för henne att vill hon ha din hjälp måste hon börja tala sanning för alla inblandade, framförallt soc och dig.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: