Annons:
Etikettpsykologi
Läst 5587 ggr
Ikigai
2017-12-02 18:07

Fetisch eller liknande

Ni som har fetischer eller kinks eller något ni inte klarar er utan i sexuella sammanhang,

Hur uppstod det och vad tror ni kan ha varit orsaken?

Har ni kollat på porr?

Känner en nyfikenhet inför detta då det är ett område som jag själv inte förstår mig på så mycket. (men har absolut inget emot det). Så skulle vara kul att läsa era svar. :D Alla svar är självfallet uppskattade. 👍

Annons:
[AnimeV4]
2017-12-02 18:24
#1

Det är olika beroende på vilka kinks det gäller för min del. Vissa saker har alltid funnits där eller dykt upp i låg ålder, andra saker kan jag ha inspirerats till via ex. manga eller porr. Jag gillar inte porr överlag då det inte intresserar mig om det inte är roligt, men vissa kinkbaserade saker, sure!

Fråga på🙂

Wony
2017-12-02 18:39
#2

Skulle nog säga att majoriteten av mina växt fram gradvis eller funnits med sedan unga år. Visst är porr en del av mitt liv, men det i sig påverkar inte mina kinks skulle jag säga. Snarare är det att jag letar efter sådan porr som överrensstämmer med mina kinks.

Och orsaken… För att vända på det, vad är orsaken till att man bara gillar "vaniljsex"? Jag tror att det är en del av mig som person och det är för mig rätt oviktigt att försöka hitta en orsak. Precis som att vissa bara vill köra missionären, skulle mitt sexliv vara oerhört tråkigt och otillfredsställande utan mina kinks.

anonm5
2017-12-02 18:41
#3

Jag klarar mig utan mina fetisher i relationer osv men absolut inte i sexuella sammanhang. JAg tycker det verkar extremt tråkigt med bara vanligt sex och det är inte något jag skulle ställa upp på. 

Jag tror att det delvis är pga porr men inte bara. När jag började kolla på porr tyckte jag att det var jättetråkig men när jag började kolla på mer fetish-porr så blev jag mer intresserad av det så det har iallafall förstärkt mina fetisher, eller hur man nu kan förklara det. 

Sen tror jag att det är mycket pga att jag knappt känner någon sexuell njutning, det är inte skönt med sex, kan inte få orgasm osv, och det är nog därför jag tycker det är tråkigt om det bara är vanligt. Det måste vara mer mentalt och något speciellt med det för att jag ska gilla det. 

Jag är heller inte attraherad av personer, har aldrig varit, utan bara av tanken på fetisher och kinks.

[AnimeV4]
2017-12-02 19:04
#4

#2 Du beskriver det bra. Att man vill hitta något som matchar ens kinks snarare än att man lär sig gilla något. Sedan att viss porr kan få upp en nyfikenhet att pröva saker, sure!

#3 Jag känner inte direkt heller någon njutning utan mina kinks. Jag kan få orgasmer, sure, men även om jag skulle få 10 så är jag inte nöjd i huvudet.

---

Först var det bara tråkig klassisk porr utan något speciellt och sen hamnade jag på videor som innehöll saker som jag gillade. Wow. Jag gillar som sagt inte porr överlag, men det ledde iallafall till "Det där vill jag göra!"

Sedan kollar jag också på porr som inte täcker mina kinks men som jag finner väldigt intressant ändå!👍

Kalli
2017-12-02 23:48
#5

Jag tror att det mer eller mindre "alltid funnits där" och tittar jag tillbaka kan jag se tecken på det väldigt tidigt även om jag för ung för att se det som något sexuellt. Ser det mer som en del av min personlighet, även om jag inte tror att jag är helt opåverkad av samhälle och normer.

Däremot tror jag inte att det är "porrens fel". Under min uppväxt var det nog något hihi-ögonblick när klockan slog tolv på TV1000 och jag vill minnas att brorsan hittade en Playboy i skogen men inte mycket mer än så. Detta var innan allt fanns ett musklick bort på internet. Numera händer det att jag tittar på porr, men inte särskilt ofta.

Lizelda
2017-12-03 02:30
#6

Växt fram, utan tvekan. Aldrig varit mycket för porr så det är inte därifrån det kommit. Blir inte så mycket av kinksen under själva sexet utan det tillhör vårt vardagsliv och är en stor del av förspelet, mycket för att vi båda två tycker att det är liiiite läskigt att prova nya grejer och jag är dessutom inte särskilt erfaren eller självsäker inom sex så vi kommer nog dit nån gång men är inte där än 😂 Istället är det mer fokus på kinket som livsstil och märkningar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Ikigai
2017-12-03 11:38
#7

Vad kul att så många ville svara! :D Och det verkar då som att generellt så är det något som utvecklas i (för det mesta) ett tidigt skede för att sedan blossa vidare i kanske nya kinks m.m. Jag hade en liten "teori" i mitt huvud att orsaken till kinks och fetisches var att intryck som man har fått genom livet kanske har sått ett frö. Och att fröet i sin tur blommat upp och blivit en idé blandat med nyfikenhet som sedan kanske helt enkelt blev något man längtade efter. Intressant är det oavsett, och vet inte hur gammal du är #3 men jag har själv tagit lång tid på mig att utvecklas inom sexuella sammanhang då jag fick en dålig start. Men om du aldrig varit förälskad/attraherad så kanske vi endå är väldigt olika. Jag har iallafall haft svårt för att uppleva sexuell njutning då jag har haft en del mentala problem (b.la. självsäkerhet som du #6). Men dessa har från ca ett år tillbaka kanske, blivit bättre och jag har känt att jag faktiskt kan känna något vilket har varit en lättnad. Men att ha sex med någon jag inte har känslor för, det är som döden.

Känns lite jobbigt med det du skrev #4, att du inte kan uppleva njutning utan dina kinks. Men hellre att man kan känna något än ingenting alls! :) I det här fallet känner jag mig ganska lättad att jag inte är låst på något vis (fast man har ju sina gränser, och de i sig kan väl ses som en begränsning.) men endå kul att höra att du, och ni andra, har hittat något ni tycker om. Då behöver man ju egentligen inget annat.

Och intressant med porren, det var något jag inte visste och då vet jag lite mer. :D

En annan tanke jag har, det var något jag läste om för länge sedan men det hade med experimentering att göra tror jag. Lite att vissa människor ibland blir "mätta" på något som kanske kan ses lite 'whoaa' och galet för andra. Och därför går de vidare och ökar extremheten ytterligare. Sjukare och sjukare grejer för man blir "mätt" på det man tidigare gjorde. Tror dock inte detta hade med sexuella sammanhang att göra men har lite fundering på om det är något som kanske ligger i vår natur? Men det kanske är lite väl djupgående.

#2 och tror jag förstår vad du menar. Antar att min nyfikenhet och mina logiska tankar vill hitta förklaringar och orsaker till saker och ting, fastän det i vissa fall kanske inte finns några. Men t.ex. frågan, "varför du och inte jag?" "vad kan det bero på?" Och tänkte då att det kanske kan bero på vilka intryck man har fått genom sitt liv. Att de påverkat en, flyttat en lite åt ett håll och att man då trivdes där också.

Åter igen, tack. Nu har jag fått lite mer förståelse för hur det kan vara med kinks, vad som kan ha påverkat dem m.m. :D

Linn Is The New
2017-12-03 19:11
#8

Min fetish kan jag absolut leva utan. Jag fick inte det från porren utan jag har väl alltid varit intresserad. Har kollat på mycket porr, men det har aldrig påverkat mitt sexuella liv på något sett.  Kanske var det för att jag levde väldigt svårt under min uppväxt? Då mina kinks är typ bondage, bdsm och allmänd undergivenhet. Det kan nog ha påverkat, absolut. Nu kan jag knappt kolla på porr utan att spy typ, tycker industrin är helt spårad.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

nypisnina
2017-12-03 20:18
#9

En fetish kännetecknas av att man måste spela ut fetishen för att komma till. Annars är det inte en fetish utan bara något man tänder på t.ex. och då kan man om man vill leva utan det, medan om man har en fetish så är det svårare eftersom man inte kan komma till utan att leva ut den. 

Alla har vi ju olika saker vi tänder på, det kan ju vara mer eller mindre speciella saker. Enligt min uppfattning så växer saker man tänder på fram tidigt och sen tar fantasierna nya vägar men kanske ofta inom samma bana, som t.ex. de som att det är extra tändande när de gör något förbjudet. Hur det fungerar med fetisher har jag ingen aning om hur de uppstår, men jag tycker att det är väldigt roligt och intressant med personer som har dem - antagligen för att det är svårt för mig att förstå det.

[AnimeV4]
2017-12-03 20:58
#10

#9 Det stämmer inte att man måste leva ut fetischer för att fungera sexuellt (tolkade jag dig rätt med "komma till"?). Inte heller att man måste leva ut kinks. Det finns de som lever med fetischer och kinks 24/7 och andra utövar det någon gång om året eller ännu mer sällan. 

---

BDSM är en stooor grej och kommer därmed i hur många olika variationer som helst.

Däremot har all BDSM något gemensamt och det är detta (med viss reglering):

  1. BDSM sker alltid med samtliga inblandades samtycke. Det gör inte misshandel.
  2. BDSM-utövare planerar sina aktiviteter i syfte att minimera riskerna för varandras fysiska och emotionella välmående. Det gör inte någon som misshandlar.
  3. BDSM-aktiviteter förhandlas fram, och man kommer i god tid i förväg överens om vad som ska hända. Det händer aldrig när det gäller misshandel.
  4. BDSM-aktiviteter kan förbättra förhållandet mellan de involverade. Det kan inte misshandel.
  5. BDSM-aktiviteter kan utföras i närvaron av andra stödjande människor, och det anordnas till och med speciella fester för detta ändamål. Misshandel kräver isolering och hemlighållande.
  6. BDSM-aktiviteter har vederhäftiga och överenskomna regler. Misshandel sker helt utan sådana överenskommelser.
  7. BDSM-aktiviteter kan vara önskat, och till med starkt efterlängtat, av den undergivna. Ingen önskar sig av uppenbara skäl att bli misshandlad och utsatt för övergrepp.
  8. BDSM görs för en erotisk tillfredsställelse och/eller personlig utveckling för alla inblandade. Detsamma gäller knappast vid misshandel.
  9. BDSM-aktiviteter kan avbrytas ögonblickligen, när som helst, och av vilken anledning som helst om den undergivna använder sig av ett så kallat säkerhetsord. Ett misshandelsoffer kan inte stoppa en förövare på detta sätt.
  10. I BDSM-aktiviteter behåller den dominante alltid kontrollen över sina känslor. En misshandlares känsloutbrott är okontrollerade.
  11. Efter en BDSM-aktivitet känner sig den undergivna ofta tacksam gentemot den dominanta. Ett misshandelsoffer känner sig aldrig tacksam gentemot sin gärningsman,
  12. BDSM-utövare känner inte att de har någon inneboende rätt att på grund av sitt kön, inkomst eller andra faktorer kontrollera sina partners beteende. Det gör däremot ofta de som begår övergrepp. 

Ifrån: https://sv.wikipedia.org/wiki/BDSM

Och angående fetischer:

"Fetischism handlar om förmåga att kunna uppleva starka välbefinnanden genom någon sak; när något objekt som inte vanligtvis är känslomässigt förknippat står i fokus eller när passion ges av någon specifik företeelse. Saken kallas fetischen eller fetischobjektet. En fetischist är en person som har förmåga att uppleva välbefinnandet. Det finns tusentals olika fetischer. Vanliga grupper av fetischer är plagg och andra saker man kan iklä sig såsom masker och korsetter; material såsom gummi och läder; olika substanser samt fotrelaterade saker såsom strumpor och stövlar. Fetischism stavas med ”sch” på svenska och med ”sh” på engelska.

Sammanhang som är influerade av erotikbranschen kan vara ivriga att klistra ordet ”fetisch” på allt möjligt. För att undvika missförstånd och för att vara respektfull mot fetischister kan det vara bra att inte beskriva saker i fetischtermer i onödan.

Utövande av en fetisch kan handla om att vara iklädd fetischen, att hantera den, leka med den, rollspela kring den eller att uppleva dess närvaro på andra sätt. Att utöva en fetisch kan ge olika typer av välbefinnande:"

Ifrån: http://fetischism.info/#vad-ar-fetischism

Ikigai
2017-12-03 23:24
#11

#8 ja precis, tror definitivt det kan vara något sådant som kan "trigga igång" det. Och ja, den industrin verkar inte så schysst mot dem som är i den, alls. :/ 

#9 Så kan det nog vara. Att man har något man tänder på och så byggs det ev. på därefter. Vad kul att du tycker att det är intressant, tror vi kanske känner lite likadant där. Kollar du något på porr? 

#10 Bra sammanfattningar där, har själv lite svårt att skilja fetisch från kink, känns som att de är lite samma sak . :D

Kalli
2017-12-04 00:44
#12

Hur definieras "då kan man om man vill leva utan det"? Självklart kan jag leva utan, jag kan leva utan sex om det skulle vara så. Och vad menas med komma till? Jag är tjej, krasst sett behöver jag inte vara direkt upphetsad för att kunna genomföra ett samlag.

Honestyisdead
2017-12-04 07:52
#13

#9 Inte många rätt i första stycket. Om nu "komma till" betyder sex.

Annons:
nypisnina
2017-12-06 12:45
#14

Med komma till menar jag få orgasm eller uppleva sexuell njutning, många fetischister saknar sin fetisch när de ska ha sex på vanligt vis och kan då inte komma till, eller har mycket svårt att komma till - d.v.s. få orgasm. Enligt det jag har läst innan så är det det som kännetecknar en fetisch, men nu verkar det som att definitionen av en fetisch är olika i olika länder och man tycker annorlunda idag än tidigare. Det jag syftar till verkar nästan vara klassat som en störning i Sverige och inte bara att man har "förmågan" att tända på ett objekt eller klädesplagg och liknande. Det är dock bara om fetischen är självdestruktiv - vilket det säkert kan upplevas som om man behöver få utlopp för att komma till, beroende på vad ens fetisch är. I andra länder verkar fetischer fortfarande vara som jag från början trodde, men dock klassas de inte som störningar. Kan ju såklart vara så för vissa, alltså att de behöver sin fetisch för att njuta maximalt.

Honestyisdead
2017-12-06 13:01
#15

Varför inte skriva svårt att få orgasm när det är det du menar? 🤔

Kalli
2017-12-06 13:14
#16

Har hört den definitionen innan men tycker nog att det är ett allt för svart/vitt tankesätt.  Man kan ju ha ett flertal fetischer och man behöver inte uttrycka alla på samma gång fast ändå kunna "komma till".

Jag saknar det helt klart och jag njuter inte maximalt vid "vanligt" sex. Däremot kan jag få orgasm, det handlar delvis om stimulering. På samma sätt kan jag nå orgasm när jag onanerar.

Wony
2017-12-06 13:18
#17

Tycker att #16 beskriver det bra. Det är inte så att alla mina fetischer måste finnas med för att jag ska få orgasm. Det är snarare så att det känns som att något saknas och det blir tråkigt när de inte får uttryckas. I längden skulle det verkligen inte funka.

nypisnina
2017-12-06 13:35
#18

#15 För att jag också menar sexuell njutning.

[AnimeV4]
2017-12-06 20:02
#19

Det #16 beskriver stämmer för mig också.

RöttVatten
2017-12-14 18:15
#20

Jag har en viss fallenhet för äldre män, heheh. Levde i förnekelse fram tills jag var 20. Nu är jag 21 och har först nu börjat acceptera det till fullo, detta är jag och det är okej. Visste inte ens om det när jag var yngre, då jag var så pass medveten om att man ska hålla sig till sin egen ålder PUNKT. Trodde till och med att jag var flata under högstadiet, då jag inte var ett dugg intresserad av de jämnåriga killarna, men hade ett stort intresse för tjejerna, hehehe. När jag var 19 träffade jag en 13 år äldre kille och allt eftersom började jag inse att det här är helt kört. Who am I kidding? Äldre män tilltalar mig och jag har väldigt svårt att åldersbestämma folk; jag ger upp! Lika bra att bara go with the flow och njuta av vad livet har att erbjuda.

Anledningen är antagligen för att min kära far är väldigt sjuk och har där med inte haft ork att vara så aktiv under min uppväxt.

Porr med stor ålderskillnad tycker jag dock är vedervärdigt att se på.

Annons:
Vilsenman
2018-01-30 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tycker för personligen handlar mycket om vem jag är som människa.. Har stora behov av att vara till njutning för den andra.. Vill ta hand om, ge mycket av mig själv till någon annan.. Viktigt och centralt för min egen skull.. Förstod att vara undergiven var min fetisch, sen i min roll finns önskan att ge den andra allt som önskas, begärs eller behövs.. Annars njuter inte jag själv, om rollen jag lever ut misslyckas.. Detta har gjort att jag upplevt fetischer som inte alls tilltalat min lust innan, men oj vad njutning jag fått genom mod, nyfikenhet och släppa loss på hämningar.. Upplevt saker som inte var bra, skönt eller gott, så det gör jag inte om igen.. Den kunskapen kan jag förmedla innan rollspelet och inga förväntningar på mig för dessa fetischer/böjelser/perversiteter 👍

Stora kramar från Vilsenman Hyschar

[Dvdspelare]
2018-02-05 22:12
#22

Mina kom genom åren, efter man provat på saker. Jag skulle inte vilja leva utan dem i den sexuella biten om jag skulle skaffa en kille.

Gurky
2018-02-06 17:07
#23

Är något som vuxit fram, men som tur är så är det något som jag aldrig behöver avstå ifrån avsett med vem det är.

Upp till toppen
Annons: