Annons:
Etikettförhållande
Läst 2577 ggr
idamadelenemoren
2017-12-08 02:54

Förstört någon?

Har ett par ex i ryggsäcken, som många andra, och dem alla är väl ex av en anledning - eller flera.. Men jag satt och tänkte på specifikt ett ex idag, på allt som hänt, hur han va förut och hur han är nu osv.. Och började fundera på om jag förstört honom på något sätt.. När vi var tillsammans så var han världens snällaste, roligaste och gulligulligaste kille. På fyllan vart han sjukt ”mesig” och puttinuttig osv. Han va min bästa vän i 2 år innan vi vart tsm, och sen va vi tsm i strax under 2 år. Han v visserligen otrogen mot mig en gång, men utöver de va han en bra kille - om än lite omogen. Hur som helst. Nu är han typisk fuckboy. Utnyttjar folk, manipulerar och beter sig illa. På fyllan blir han ett riktigt rövhål mot sin tjej han hade för ett tag sen, och även ett pisshuve mot sina kompisar. Ska slåss och grejer. Har jag förstört honom? Har ni förstört någon? Vet inte kom bara att tänka på sånt här. Man ser många som skriver/säger ”han/hon har förstört mig”, men hur ofta reflekterar man över vem man själv har förändrat och förstört?

Annons:
Honestyisdead
2017-12-08 03:39
#1

Hur menar du att du skulle förstört honom?

[AnimeV4]
2017-12-08 04:42
#2

Vad skulle du ha gjort för att förstöra honom? Jag har själv förstört folk, på riktigt.

_Fisken
2017-12-08 07:45
#3

Hans egenskaper rår du nog inte på. Du kan kanske putsa/rispa lite på hans personlighet men inte mer.

OlgaMaria
2017-12-08 08:59
#4

Vad skulle din del i det hela vara? Är det inte han som ”förstört” sig själv? Vissa blir väldigt gränslösa när de får släppas ut på krogen och börjar släppa på lite gränser… sen brakar det lös… Han kanske levde lite i en skyddad värld under uppväxten och sen ballade ur när han fick göra vad han själv ville och ta ansvar för sig själv? Det är ganska mycket ”Paradise hotel”- och porrkultur som påverkar unga människor. Kanske svaret till vad som ”förstört” honom ligger någon helt annanstans än hos dig?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kalli
2017-12-08 21:58
#5

Undrar väl lite som de övriga. På vilket sätt menar du att det skulle vara ditt fel?

På din andra fråga skulle jag säga nej. Personer har blivit sårade när det tagit slut eller när jag inte velat ha en relation och det har onekligen varit jobbigt. Exempelvis gick en kille ner massor i vikt (efter att ha slutat äta och bara tagit långa promenader) och ett ex. försökte ta sitt liv (inte enbart för att det tog slut då). Men det betyder inte att det är jag som förstört dem. Jag har inte behandlat någon illa. Jag har dock varit i relationer där jag blivit det men de har inte förstört mig, kanske några skrubbsår och jag har lärt mig vad jag ska undvika.

[Devya]
2017-12-10 09:26
#6

Jag tror att jag har förstört mitt ex. Han fick en massa problem efter att det hade tagit slut mellan oss. Han upplevde mer ångest, stress och började med konstiga egenheter för att försöka copa med uppbrytningen. Han var inte längre densamma kille jag lärde känna. Det var otroligt jobbigt och ledsamt att se.

Men det visade också hur pass beroende av mig han hade varit. Han förlitade sig totalt på mig och vårt förhållande och då det försvann så kunde han knappt stå på sina egna två ben.

Annons:
alicetrött
2017-12-10 10:11
#7

#6 Betedde du dig som ett svin mot honom innan eller vid uppbrottet då? Som att du var otrogen eller misshandlade honom psykiskt eller fysiskt? Om du inte gjorde det utan det "bara" var så att din kärlek till honom försvunnit så kan man inte alls säga att du "förstört" honom genom att bara göra slut på ett schysst sätt. Det är hans problem om han inte kan ta att ett förhållande KAN ta slut en dag.

Jag har inte förstört någon för övrigt.

[Devya]
2017-12-11 12:33
#8

#7 Tvärtom, jag var för snäll mot honom under alla de 10 år vi var tillsammans. Jag jobbade, pluggade och skötte om hemmet medans han bara var hemma och spelade datorspel. Jag skämde bort honom alltför mycket vilket verkligen satte käppar i hjulet på honom sedan då han blev tvungen att stå på egna ben.

Däremot tog vårt förhållande slut för att jag fick känslor för någon annan. Jag gjorde slut med mitt ex och kort därpå började jag och den nya killen dejta och det såg mitt ex som otrohet även om han och jag kom överens om att det var bäst att det tog slut mellan oss. Det skedde väl dock så snabbt mellan mig och den nya killen att mitt ex antog att jag hade varit otrogen. Han pratade om emotionell otrohet och där är väl jag skyldig? Jag tyckte mycket om den nya killen som jag träffade (som nu är min man) och jag trivdes i hans sällskap. Nu sådär i efterhand så borde jag ha hanterat allt lite smidigare. Jag borde inte ha gjort slut sådär huxflux för att sen hoppa direkt över till ett annat förhållande. Det kan nog ses som väldigt kallhjärtat och som otrohet. Så ja, det är mitt fel att han nu har problem. Jag tar på mig den skulden.

setfree
2017-12-13 11:27
#9

#8  Så ja, det är mitt fel att han nu har problem. Jag tar på mig den skulden.

Svårt att som utomstående bedöma men jag tycker inte du har gjort något fel. Du skulle kanske ställt lite krav tidigare, men du gjorde ju slut och var inte otrogen. Många är nog skyldiga till att inte göra slut tidigare i ett förhållande.

Jag skulle i alla fall inte döma dig.

Galenidjur
2017-12-13 12:51
#10

#8 vad som händer efter att man gjort slut har inte ens föredetta partner med att göra. Du har inte varit otrogen. du handlade snarare så rätt som man kan göra. Du fick känslor för någon annan och gjorde slut istället för att eventuellt starta något bakom ditt ex rygg. På vilket sätt det är otrohet förstår jag inte. Sen att ditt ex blev sårad över det hela och försöker få dig att må dåligt över det. Det är en annan sak.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Katti
2017-12-13 17:11
#11

Förstört är ett hårt ord, men visst kan man gå sönder av saker man blir utsatt för. Hur man gör slut kan vara otroligt viktigt för den som blir lämnad, liksom vad och hur man berättar för andra till exempel.

Det är alltid viktigt hur man behandlar andra tycker jag. Vi kan göra mycket mer än vi tror, både till det bättre och till det sämre.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kalli
2017-12-13 21:45
#12

Samtidigt kan det vara svårt att veta vad som är rätt sätt för någon annan. Alla är ju olika. Även om det såklart inte hindrar att man försöker göra det bästa av situationen men utan att trampa på sig själv.

Katti
2017-12-13 23:28
#13

Svårt att veta vad som är rätt är en sak. Men det finns sätt som garanterat i alla lägen är fel!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Kalli
2017-12-13 23:33
#14

#13: Jag vet inte vilka sätt du tänker på men jag utgår från att de flesta gör så gott de kan efter sin förmåga även om det såklart finns en del människor som medvetet är elaka.

Greta G
2017-12-14 07:47
#15

Man kan ju inte ta på sig skulden för hur någon annan hanterar ett uppbrott eller en svår känslomässig situation. Det är ju inte exempelvis mitt fel om mitt ex skulle börja missbruka efter jag gjort slut, hur jag än betett mig. när jag gjorde slut. Visst kan man förstöra någon men det är i så fall genom långvarig psykisk eller fysisk misshandel och inte bara att man gjort slut på ett kanske mindre lämpligt sätt. Då fanns nog problemet hos personen innan, det kanske bara va en utlösande faktor. 

Svårt att veta vad ts menar då vi inte får veta varför hon anser sig vara skyldig men mitt spontana svar är nej, det är inte ditt fel att ditt ex nu ligger runt, det är hans val.

Upp till toppen
Annons: