Annons:
Etikettförhållande
Läst 6978 ggr
lillchexet
12/8/17, 11:15 AM

Han har kontakt med sitt ex

Hej, jag behöver tips och råd. Jag har sen 2 månader tillbaka ett förhållande med en kille. I förhållandet är allting bra, det är bara att jag har ett förflutet med destruktiva förhållanden sedan tidigare där jag har fått uppleva otrohet och detta har resulterat i att jag lätt blir svartsjuk och misstänksam.

Jag vill inte vara den kontrollerande och svartsjuka, men det kan ändå inte undgå mig när hans ex hörde av sig och att dem "brukar ha kontakt". Det känns verkligen inte bra och det ger mig en sjukt stor klump i magen och massor utav ångest.

Ska jag bryta helt med honom eller vad ska jag göra

Hejhej!

Annons:
sp0ngeb0b
12/8/17, 11:23 AM
#1

Är han öppen med att han har kontakt med exet? Om han är det tror jag inte du behöver oroa dig. Värre om han döljer det. Men ni borde prata om det. Förklara hur du känner, han förstår säkert. Ni kanske kan träffas någon gång allihopa, sånt brukar jag tycka känns bättre de gångerna jag känt mig lite svartsjuk. 

Men viktigast av allt: prata om det.

Katti
12/8/17, 11:26 AM
#2

Jag tycker att du ska prata med honom om saken. Berätta precis vad du känner, men absolut inte på ett anklagande sätt. Förhållanden ser olika ut, och förhållanden till ex likaså. I min värd är det en stor styrka att kunna fortsätta ha någon form av relation med sitt ex, Det tyder på mognad! Låt honom berätta om hur han ser på saken.

Som du ser har jag en självklar syn att det inte är något skumt på gång, för det är vad mitt förflutna lärt mig. Du behöver ta kontroll över ditt förflutna och "skriva om kartan". Det kan bara ske om ni pratar med varandra och är öppna även om det som känns jobbigt!

En tanke till! Om han nu hade haft något fuffens för sig, med sitt ex eller någon annan, tror du att han hade låtit dig märka det då?

Lycka till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[134643]
12/8/17, 11:27 AM
#3

Håller med #1. Jag hade kontakt med mitt ex när när jag började dejta min kille, och för mig var det jätteviktigt. Mitt ex var en vän och ett stöd, men jag hade inga känslor för honom på det sättet. Är han öppen med att han har kontakt med sitt ex tycker jag att hans reaktion när du berättar hur du känner är viktigare. För även om det inte är något mellan dem så borde han ta dig på allvar.

Maleficum
12/8/17, 11:42 AM
#4

Jag och mitt ex har fortfarande kontakt, var inte så lång tid sedan vi gjorde slut men vi var tillsammans i minst 10 år och det skulle kännas jättetrist att bara bryta all kontakt med honom efter så lång tid. För oss har vår relation senaste åren mer och mer gått över till ren vänskap. Jag gillar fortfarande att umgås med honom, spela datorspel tillsammans och måla hans små spelfigurer och ta promenader och bara prata, kanske se en film men bara som vänner. Vi hade inte haft sex på närmare 3 år innan vi ens gjorde slut och egentligen kanske vi skulle gjort slut tidigare men tror att det mot slutet bara var ren vana.

Håller med övriga att prata med honom! Prata med varandra är A och O i ett förhållande och om det känns bra att träffas alla tre.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Honestyisdead
12/8/17, 12:41 PM
#5

Ett av mina ex är en av mina bästa vänner. Du måste lära dig hantera din svartsjuka och inte låta det gå ut över din nya kille som inte har gjort något mot dig.

Kalli
12/8/17, 4:40 PM
#6

Jag har också fortsatt kontakt med mina ex. Inte alla men några. En brukar hjälpa till att passa mina hundar när jag behöver hjälp. Om din kille inte gör något annat än har en normalt kontakt med sitt ex så skulle jag säga att det är dina känslor du behöver jobba på. Men känner du att det är en dealbreaker så är det väl vettigare att bryta än att försöka kontrollera honom.

Sen undrar jag vad det är exakt människor tycker är jobbiga med sin partners ex.? Är det vetskapen att man haft en intim relation med personen eller är det rädslan att man ska hamna där igen?

Annons:
[Devya]
12/10/17, 9:36 AM
#7

Jag har ingen kontakt med mitt ex, tyvärr. Jag önskar verkligen att vi hade kunnat fortsätta med att vara åtminstone vänner då vi hade varit tillsammans i 10 år men det var absolut inte möjligt, tyvärr.  Det var för svårt för honom.

Jag har kontakt med vissa som jag brukade dejta. Vi träffas dock aldrig då vi numera bor i olika länder, men vi textar varandra emellanåt eftersom vi har samma intressen.

#6 Jag tror det handlar om att man är osäker på sig själv i kombination med att de tror att det kan hända något igen mellan dem två.

Jag själv accepterar inte att min man har kontakt med sitt ex eftersom han visade att det inte gick att lita på honom med henne (han var otrogen mot mig med sitt ex). Så i vissa fall är det befogat tycker jag. Misslyckas man med att hålla det endast på en vänskaplig nivå så har man nog förbrukat sin chans att få umgås med sitt ex.  Det är dock upp till partnern om han/hon går med på det eller inte.  Vi alla har ett val, men valet kan få konsekvenser förstås. Om min man skulle fortsätt vara vän med sitt ex så skulle vårt förhållande tagit slut för längesen.

OlgaMaria
12/10/17, 10:44 AM
#8

Att ha kontakt med sitt ex kan vara helt okomplicerat, eller inte. Det är inte konstigt att man blir lite misstänksam, men du vet ju inte vad för slags relation de har? Du får alltså prata med honom och fråga hur deras relation är osv. Var sann mot dig själv, men döm honom inte förhastat. Alltså, den här killen kanske inte är rätt för dig. Om magkänslan skriker nej så kanske du ska lyssna på den. Men försök också bedöma det hela sakligt och logiskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kalli
12/10/17, 12:08 PM
#9

#7: Jag kan bara tala för mig själv men skulle jag mot förmodan vara otrogen skulle det inte vara med ett ex. Och av alla de män som velat ha sex med mig fast det var i en relation har bara en av dem varit ett ex (och de har ett polyamoröst förhållande så han är lite ursäktad). Jag försökte hitta om det fanns några undersökningar i ämnet för jag tror att oron för otrohet med just ett ex är lite av ett hjärnspöke.

Om min pojkvän var otrogen med ett ex skulle jag inte heller se exet som problemet utan det faktum att han inte klarar av att vara trogen. Och klarar han inte det utan att jag lägger mig i vilka han umgås med, då hade jag börjar fundera över hans mentala mognad.

[Devya]
12/11/17, 12:21 PM
#10

#9 Tja, mitt ex ville ha sex med mig fast han var i ett förhållande.. Min systers förra pojkvän var otrogen mot henne med sitt ex. Min mammas förra pojkvän var otrogen mot henne med två av hans ex. Det är nu några exempel.

Jag känner tyvärr av jättemånga fall där folk går och är otrogna med sitt ex. Det händer faktiskt ofta, åtminstone har jag sett det ske väldigt ofta. Så jag förstår om vissa blir lite oroliga då de får höra att folk fortfarande har kontakt med sina ex.

Som jag fick det förklarat av mitt ex var det för att det kändes "rätt". Vi hade ändå varit tillsammans i 10 år och därmed föll han lätt tillbaka till hur han brukade bete sig då han umgicks med mig (enligt honom). Det kändes tydligen tryggt, skönt, bekvämt, normalt och helt enkelt rätt. Han såg inte ens det som otrohet om vi skulle ha gjort något sexuellt just pga vi har ju gjort det förut, det var tryggt och normalt för honom. Jättekonstigt rationalisering där men känslor är väl sällan särskilt logiska. För mig skulle det dock inte känns rätt.

Jag vet dock att alla är olika. Jag har nu bara råkat få en annan erfarenhet. Jag litade inte på min man tidigare men nu har tilliten byggts upp igen men jag skulle ändå inte känna mig bekväm om han skulle umgås med sitt ex igen. Det skulle bara kännas jättekonstigt och pinsamt. Nåja, min situation är väldigt annorlunda jämförd med många andras förhållande. Jag har ju faktiskt tagit tillbaka någon som var otrogen mot mig otaliga gånger. Såklart kommer det att finnas lite problem med tilliten,  men med tiden har det blivit bättre.

Kalli
12/11/17, 1:19 PM
#11

#10: Jag har inte påstått att folk inte är otrogna med sina ex men jag är tveksam till att risken är större än att personen är otrogen med någon annan.  Jag tror det är en falsk trygghet att tro att har personen bara inte kontakt med sina ex så minskar risken. Sen förstår jag att det är lätt att tänka så om man i ditt fall i princip enbart verkar umgås med människor som är otrogna med sina ex. Jag har som sagt helt andra erfarenheter men det betyder såklart inte att de personerna inte var otrogna med sina ex också. Men oavsett är problemet som jag ser det att personen inte klarar av att vara trogen, inte att hen har kontakt med sina ex.

[Devya]
12/13/17, 9:43 AM
#12

 #11 På basen av det mitt ex sa så verkar det som steget verkar vara lättare att ta om det är någon man har haft något seriöst med tidigare, eftersom det känns välbekant och tryggt. Jag tror faktiskt att det inte skulle varit lika lätt för honom att vara otrogen med någon annan eftersom han sällan släpper in personer nära inpå. Fast han är kanske ett undantag.

I regel tror jag nog att en som är otrogen med sitt ex har också lättare för att vara otrogen sådär i allmänhet. Vem det är spelar alltså inte en större roll för den som vill vara otrogen.

Kalli
12/13/17, 3:31 PM
#13

#12: Och jag tänker att skulle jag vara otrogen ska det vara spännande och nytt. Ska jag riskera min relation skulle jag inte välja något gammalt och överspelat. Jag brukar tycka att ligga med ex. är ganska ointressant till och med när jag är singel och kåt så att göra det när jag är i ett nytt förhållande är helt främmande.

Därmed tror jag inte att ditt ex är ett undantag, det finns garanterat andra som tänker som honom. Och andra som tänker som mig. Det jag ställer mig frågande är att det skulle vara vanligast att vara otrogen med sitt ex. Om inte, varför ses just ex. som ett stort hot.

Annons:
[Devya]
12/14/17, 10:33 AM
#14

#13 Men du skriver det själv, att det finns garanterat andra som tänker som honom och andra som tänker som dig. Det tycks ju variera. Spelar väl då ingen roll om det är vanligt eller inte att sådant händer?

Kalli
12/14/17, 12:49 PM
#15

#14: Fast eftersom det finns de som tänker som mig och de som tänker som honom ska man då hindra sin partner från att umgås med alla människor av motsatt kön? Ska man misstänka allt umgänge risk att ens partner är otrogen? Om inte, varför ska man vara svartsjuk och misstänksam gällande  just en ex. partner vilket är vad TS verkar göra och då enbart utifrån att de verkar ha kontakt.

[Devya]
12/14/17, 1:49 PM
#16

#15 Nej, jag tycker inte att man ska förbjuda sin partner. Man måste kunna kommunicera med varandra men främst av allt borde man själv förstå vad som är rimligt och vad som är fullständigt orimligt. Om ens partner har ett  normalt förhållande med sitt ex precis som med vilken annan vän så förstår jag inte vad problemet är. Visst får man väl lov att vara lite misstänksam innan man lär känna exet och ser hur de umgås tillsammans. Ts och hennes kille verkar inte ha varit tillsammans särskilt länge så det finns säkert en del osäkerhet där innan de lär känna varandra ordentligt. Jag ser inget större problem med att vara lite misstänksam sålänge det är måttligt och man sitter inte och grubblar över det men i ts fall verkar det gå lite för långt och hon borde kanske sätta sig ner och prata med sin pojkvän om det här. Det är inte hans fel utan problemet ligger hos henne som det ser ut just nu.  Det är viktigt att ts förstår att det är normalt med lite svartsjuka i ett förhållande men om man låter det gå för långt så kommer det att förstöra förhållandet. Och det låter som om det i ts fall har gått lite väl utför då det kommer till den biten. Orimlig svartsjuka kommer efter en tid att förstöra förhållandet. Det är inte hälsosamt att hålla på sådär.

Orsaken till att just ts är svartsjuk och misstänksam är väl på grund av hennes tidigare erfarenheter som hon skriver om? Hon har ju upplevt en del otrohet i hennes tidigare förhållande, så kan vi då egentligen klandra henne om hon känner på det viset hon gör? Men just därför är det viktigt hon söker hjälp innan det här förhållandet förstörs.  Jag har sett det där hända tidigare. De som har blivit bedragna tycks ha en större benägenhet för att bli misstänksam och svartsjuk för minsta lilla grej i deras nästa förhållande.

[Roe Deer]
12/20/17, 10:05 PM
#17

Det är helt naturligt att bli misstänksam när ens partner vill umgås med sitt ex. De delar ju ett förflutet förhållande tillsammans, ett band, kärleksminnen som man själv inte är delaktig i. Att återknyta kontakt med ett ex innebär också att minnen kommer att etsas fast, man lever ofta på gamla minnen istället för att skapa nya. Det finns kanske ett underliggande hopp om att finna en sorts trygghet, den trygghet man hade förut med just detta ex. Men jag personligen, förstår inte riktigt vitsen med att vara nära vän med ett ex. Det är bara grundat i att någon förr eller senare kommer att bli sårad. En av dessa kanske faller för den andre. 

Sedan kanske mycket har att göra med erfarenheter, egna upplevelser och förutfattade meningar. Av ren respekt för ens nuvarande partner så bör man spela samma regler, alla är olika. Och har man olika synsätt så kan det bli problem. Man bör inte försöka förändra varandra, utan acceptera varann och antingen kompromissa eller gå vidare åt skilda håll. 

I slutändan så är det bara vi som ansvarar för vår egen lycka. Ingen annan. Det är hur vi tänker kring en situation som påverkar oss, inte situationen i själv. 

Lycka till!

Sarah
12/21/17, 1:35 PM
#18

Hantera din svartsjuka och sök hjälp om du inte klarar det själv. Be att få träffa exet om det känns lättare för dig. Det är inget konstigt att ha kontakt med ex, jag är själv god vän med flera av mina ex och min killes ex.

qayza
12/23/17, 12:52 PM
#19

Jag googlade "övningar mot svartsjuka" och fann följande bra länkar:

https://www.mabra.com/sa-botar-du-svartsjukan/

http://www.smartare-liv.se/artiklar.php?visa=sluta-vara-svartsjuk

Hoppas det kan hjälpa 🙂

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Upp till toppen
Annons: