Annons:
Etikettfamilj
Läst 1447 ggr
Milkshake
2017-12-21 02:14

Ska vi stanna hemma?

Jag och min sambo bor en bra bit från resten av min familj och vi kan tyvärr inte träffa dem så ofta då vi båda är studenter med 50% studiemedel (ca 5000kr var i månaden) och har två katter, så det är sällan vi har råd att resa och det blir lite bökigt att resa med katterna. Familjen har det inte så bra ekonomiskt heller, så vi ses kanske 3-4 gånger per år. 
Nu på lördag ska vi resa dit och stanna ett par dagar, mina föräldrar betalade tågresan. Vi kommer sova hos mina föräldrar, men mina katter kommer vara hos min syster då mammas och mina katter inte går ihop. 
Igår fick jag sms av mamma där hon skrev att hon, hennes man och mitt yngsta syskon (resten har flyttat ut) ska till mammas svärföräldrar "ett par timmar" på julafton. Svärföräldrarna börjar bli gamla och orkar inte ha mycket folk hemma, därför är det bara de tre som ska åka dit, äta julmat och byta presenter. 

Svärföräldrarna hade kunnat komma hem till mamma, men hon vill inte ha dem hemma för att pedantiska svärmor inte ska se att det är dammtussar i hörnen. Jag och min sambo ska alltså sitta ensamma hemma hos mina föräldrar medan de är iväg flera timmar (jag gissar på 4-6 timmar) på julafton och äter julmat. Mamma tyckte att vi kan ju fira och äta julmat den 26e istället eftersom min bror jobbat 25e. 

Jag blev ärligt talat jättearg och besviken över detta och vi funderar på att stanna hemma. Jag hör själv hur barnsligt det låter och jag känner mig löjlig för att jag reagerar så starkt. Men det känns liksom inte värt att släpa runt på katterna "i onödan" om vi ska behöva pussla ihop julen över flera dagar. Min familj bor ca en halvtimme ifrån svärföräldrarna och jag känner mig besviken över att som vanligt bli bortprioriterad, trots att de kan ses när som helst och vi träffas så sällan. 

Jag har inte pratat med min mamma om detta än, ska göra det imorgon. Det är väldigt svårt att ta konflikter i vår familj och under hela min uppväxt har jag blivit lärd att inte vara "krånglig" och har därför alltid fått anpassa mig efter alla andra, så det är svårt för mig att ta upp detta för det kommer bli ett himla liv och jag kommer förstöra julen för alla osv. Så det är därför jag skriver här, jag vill höra om jag överreagerar och är löjlig om vi stannar hemma. Vi har i så fall tänkt föra över pengar för tågbiljetterna till mamma. Vad hade ni gjort?

Annons:
Lia
2017-12-21 02:40
#1

Kan ni umgås med någon annan släkting de timmarna, kanske systern eller nåt annat syskon? Kan de åka till svärföräldrarna en annan juldag? Om de vill kompromissa hade det ju varit bra tycker jag, men om ingen vill anpassa sig för er som reser så långt tycker jag att det är dålig stil och personligen hade jag hittat på något annat i så fall.

Honestyisdead
2017-12-21 04:39
#2

Prata med dom.

För mig är det självklart att man firar med dom som åker lång väg. Vill man inte det hade jag stannat hemma och haft mysigt där istället.

Milkshake
2017-12-21 05:41
#3

#1 & #2 - Tack, känns skönt att höra att jag inte överreagerar i alla fall. Ska prata med mamma i eftermiddag. Jag har egentligen ingen lust att åka dit alls nu för  jag är så trött på att alltid komma sist, men är hon villig att kompromissa så är det bättre än inget i alla fall.

Maria
2017-12-21 09:24
#4

Jag tycker inte att du överreagerar. 

Ni har ju åkt dit för att fira jul med din mamma och familjen. Märkligt att inte ni kunde få följa med till svärmor då uppenbarligen ena systern ska med?

Märkligt beslut av din mamma måste jag säga att lämna er ensamma hemma på julafton.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

setfree
2017-12-21 10:42
#5

#4 Jag tycker precis som Maria.  Ni borde ha fått följa med till svärmor.

Vi samlas hos oss varje jul. (20 personer) Min svågers far får naturligtvis vara med eftersom han kommer långt ifrån. För mig är det självklart att alla ska med. Även min flickvänen till mina barns kusin får vara med. Det är ju bara kul att träffa nya människor.

Du över reagerar inte tycker jag.

Men som Hera säger, prata med dom. De kanske ändrar sig.

Lamina
2017-12-21 11:25
#6

Jag hade blivit otroligt upprörd över något sådant. Hade såklart pratat med dom om det. Men kan ge dig på att om dom inte hade ändrat sig/kompromissat så hade jag garanterat stannat hemma.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Sjuttan
2017-12-21 14:43
#7

Vore det inte lämpligt att ni åker dit ett par dagar senare?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sarafiaklara
2017-12-21 15:31
#8

Jag tänker lite som #7, att det kanske går att boka om biljetten och åka dit 25:e eller 26:e eftersom det är den 26:e din mamma verkar planera att familjen ska fira jul. Blir kanske inte riktigt kul för er att sitta själva i någon annans hem under julafton, ska man fira jul själv som par är det säkert mkt mysigare att göra i sitt eget hem. Tycker det är lite respektlöst av din mamma att höra av sig om detta med sms bara några dagar innan, om ni hade vetat att det skulle bli såhär kanske ni hade kunnat/velat planera in andra aktiviteter under julafton.

Milkshake
2017-12-22 11:50
#9

Tack för alla svar! Mamma ringde igår och sa att hon fixat en kompromiss, så vi åker dit som planerat. Hon förstod i alla fall varför jag var upprörd.

Upp till toppen
Annons: