Annons:
Etikettförhållande
Läst 1205 ggr
Lamina
2017-12-21 19:55

Min sjukdom, hans problem?

Har blivit att börja fundera på en sak den senaste tiden. Jag är ihop med en läkarstudent sen lite mer än ett år tillbaka. Vi bor ihop (Så egentligen är vi väl sambos, men använder sällan det ordet. 🤔) och har planer på att gifta oss i framtiden. Men till saken. Jag är sen några år tillbaka diagnosticerad med ledgångsreumatism. Det är där "problemet" ligger. Jag har alltid varit mer än öppen mot honom om min sjukdom. Vilka mediciner jag tar, när jag varit hos läkaren och vad hon sagt. Mer än så t.o.m, han har fått läsa mina journaler och alla prover jag tagit. Tolka det inte fel, jag har frivilligt och mest på eget bevåg gett honom dessa då han har varit intresserad och omtänksam och jag ändå inte har något att dölja. Känner också på nått vis att det nog kan vara intressant och inspirera till att läsa mer om sjukdomen. För några veckor sen fick jag en ny medicin. Vi har haft en del diskussioner om detta då jag inte velat ta den direkt när jag fick den utskriven. Jag har alltid varit en "jobbig patient". Mitt sätt att hantera sjukdomen är att inte låta mig styras av den. Jag förstår att jag måste äta medicin, men jag gör det när JAG vill. Det krävdes en hel del diskussioner om den saken innan han förstod och accepterade. Vi kan prata om allt, försöker verkligen förstå varandra och blir sällan direkt osams. Men det var svårt för honom att förstå just dethär… Efter detta har jag faktiskt börjat känna mig lite mer tveksam. Jag vet att han bara bryr sig om mig och att han sitter i en särskild situation. Jag tog upp dethär med honom, att jag vill att han ska vara min pojkvän och inte min läkare. Han var såklart väldigt förstående och sa att jag måste få göra som jag själv vill. Att jag sätter gränserna. Jag vet inte hur jag ska göra. Ska vi dela våra liv tillsammans måste jag ju kunna vara öppen mot honom hur jag mår. Och det är ju en trygghet för mig också att han kan ha koll på