Annons:
Etikettallmänt
Läst 1190 ggr
Mymin
12/23/17, 10:00 AM

Inte van att ha bjudningar

Tidigare julaftnar så har det alltid varit jag och sambon som stressat runt till släkten på flera ställen med början på morgonen och sen har vi kommit hem sent på kvällen/natten och pustat ut. Det har känts lite hektiskt. Ifjol bestämdes det att alla istället kommer till oss i  år på julafton. Och jag tyckte det lät bra då. Jag tänkte att då slipper vi åka runt och får vara hemma i lugn och ro.

Men jag märker att jag inte alls känner mig lugn och fridfull inför julafton. Jag känner att allt ansvar ligger på mig för att det ska bli en bra dag. Jag är heller inte van att hålla i bjudningar och definitivt inte på en så speciell dag som julafton. Tidigare har jag faktiskt bara bjudit hem max 4 personer på samma gång på mat och det har varit i all enkelhet. Nu är det 14 personer som kommer hit imorgon i många timmar förmodligen.  Sådant här är säkert inget märkvärdigt för många andra men jag ska erkänna att jag har knappt sovit i natt och det är ju ändå inte idag som alla kommer. Det är mest maten och allt som ska bjudas på som jag oroar mig för med allt som kan gå fel. Jag förstår att det låter löjligt men jag känner att det är tusen saker jag ska hålla varmt samtidigt och hur ska jag få plats med allting på spisen på samma gång och det kommer bli jättestruligt alltihop och vi har måstat låna hem stolar för vi har inte ens sittplatser åt alla.

Min sambo är också helt oförstående till min stress och oro. "Det är väl bara att koka några potatisar och ställa fram en sillburk" tycker han. Men det är klart att det inte bara är att göra så. I flera år har vi blivit bjudna på så fantastiskt mycket gott på flera ställen och allt har varit hemlagat/hembakt och nu vill jag ju bjuda tillbaka lika bra. Men för honom låter allt så enkelt. Han tar ju aldrig heller något ansvar för matlagning. Varken när vi är själva eller när vi någon gång bjudit hem någon. Han sätter sig till bords och jag får springa fram och tillbaka och serva.

Missförstå mig inte - han är ingen latmask som inte hjälper till hemma. Han städar och tvättar och förbereder morgondagen. Men just matlagning och att stå vid spisen är inget han ger sig på.

Tycker ni andra att det bara är roligt att ha bjudningar eller finns det fler som har en klump i magen inför sådana här dagar?

Annons:
Mortiscia
12/23/17, 10:13 AM
#1

Du behöver inte baka eller göra nåt annat handgjort. Tänk efter vad som behövs på ett julbord och köp in, ställ fram, duka fint osv. Slappna av :) Jul ska vara kul, inte stressigt, då gör man det fel ;)

Mortiscia
12/23/17, 10:15 AM
#2

Jo, ett praktiskt tips också: allt måste inte varmhållas, många saker kan serveras ljummet. Om du absolut vill hålla saker varma kan du sätta ugnen på typ 75 grader och ställa in pannor i flera lager :)

OlgaMaria
12/23/17, 10:25 AM
#3

Lite sent att komma med såna här tips nu kanske men när man firar jul ihop brukar nog många familjer hjälpas åt med julmaten och man kan också be någon komma tidigare och hjälpa med förberedelserna. Det hör nog inte till det vanliga att man gör allt själv, men nu har du kanske inte frågat eller bett någon om hjälp så då kanske de tänker att du vill göra allt själv. Nästa gång tycker jag du ska involvera fler till att hjälpa till med julmaten. Men be gärna någon komma tidigare och hjälpa om det känns ok. Det är lite omänskligt tycker jag att själv rodda ihop julbord till 14 personer så jag förstår din stress till 100%! Och det är inte försent att be folk ta med saker ifall det är enklare grejer, typ dryck eller något fikabröd osv. Lycka till! Hoppas ni får en mysig jul till slut!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

oh-la
12/23/17, 1:06 PM
#4

Jag avskyr att ha bjudningar hem med mer folk än typ 4 max. Får prestationsångest, vill ha allt perfekt, städat och fixat. Sedan har jag ångest över saker som står utanför min kontroll, som att alla ska ha trevligt ihop. Jag har jättesvårt att bara låta allt bli som det blir. Jag måste ha kontroll. Min man är lite som din "nu kommer dom till oss och då går dom tåla att det är på vårt sätt. Det gör ingen skillnad på stämningen om du våttorkar golven innan". Han är helt oförstående inför min ångest, och kanske med all rätt! Den kan nog bli rätt överdriven och han är mer pragmatiskt lagd. Vet inte riktigt på viöket sättjag viöl stötta dig mer än att du inte är ensam… Angående att hålla varmt, använd ugnen och ställ på 50 grader. Vet inte hir mycket du mpste hålla varmt, men hos oss är drt mesta serverat ljummet, minus köttbullar, prinskorv, och revben. Janssons kör vi ljummen, men den kan gå i ugn också. Köttbullar och prinskorv steks på precis innan servering. Allt är färdigt i förväg, men ändå hemmagjort. Köttbullarna gjorde exempelvis jag i förrgår och frös in.

pyromanen
12/23/17, 1:20 PM
#5

Jag tycker det är jättetrevligt att vara många ihop på jul, och senaste många åren har vi varit hos mig för att jag har största huset (bäst lämpat festlokal) Men för det behöver det inte vara så att jag är värd och ska bjuda på allt, det skulle jag verkligen inte orka. Så vi gör ungefär som #3 berättar, ser det som ett gemensamt firande där varje har sin uppgift/bidrar med mat, gran mm.  Det känns bra. Iår blir 17 året här.  Vi brukar vara 12-16 personer.

Mymin
12/23/17, 2:46 PM
#6

Ja det kanske är så att det är vanligast att man är flera som hjälps åt och jag har väl också lite svårt att be om hjälp tror jag, och den enda jag skulle känna mig helt bekväm med att ha här innan allt är i ordning ställt är min egen mamma och hon har haft lite krångel med hälsan senaste månaderna så jag unnar verkligen henne att bara få sätta sig vid dukat bord.

Men jag har förberett så mycket som bara går så det får bli som det blir helt enkelt. Jag har en förmåga att sätta så höga krav på mig själv att allt måste vara så perfekt men jag ska försöka tänka om lite där och slappna av.

Ha en trevlig Jul alla!

Annons:
[Devya]
12/23/17, 3:28 PM
#7

Äh, det är ju din familj som kommer besök. Allt behöver inte vara så perfekt! Det viktigaste är väl att ni är tillsammans och har det trevligt? :) Jag tror de alla uppskattar att du har tagit dig tid att laga mat åt dem. Om någon klagar så får de väl fixa det själv nästa jul, helt på egen hand. ;)

_Fisken
12/23/17, 3:54 PM
#8

För min del blir jag mer bekväm att bli bjuden till middag/fest där jag får bidra med nåt. Typ skala potatisen eller duka… Så större event med släkt så kan man organisera lite. Värdfolk kan man va iaf genom att servera drinkar medan matfixet pågår. Lycka till o berätta hur det gick! (missade o kolla när tråden skapades. Hoppas det var denna jul som avsågs)

drika
12/23/17, 8:37 PM
#9

har alltid kört att alla tar med nåt eller 2 saker. då blir det inte jobbigt o fixa mat! knytis typ:)

Hälsningar

Fredrika

_Fisken
12/23/17, 9:36 PM
#10

Jag har aldrig hört ett ont ord sägas om värdparet på middagar där gästerna får bidra med mat eller arbete. Det är snarare tvärtom…

Mymin
12/26/17, 2:56 PM
#11

Det gick jättebra👍 Men oj vilken mat vi fick över. Jag är visst inte så bra på att planera hur mycket som behövs per person. Så därför gjorde jag för mycket av allt. För det skulle inte kännas så bra om det fattades av någon sort.

Maria
12/26/17, 3:06 PM
#12

#11 Jag känner igen det där😉 Jag gör fortfarande för mycket mat efter alla år. Men det är ju bättre att det blir över än att maten inte räcker.

Mycket kan man ju spara och t.om frysa in.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: