Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 1791 ggr
Lamina
1/6/18, 11:33 PM

Hur hantera svartsjukan?

Jag bor sedan ett år tillbaka med min sambo. Vi har ett bra förhållande och litar på varandra. Men det finns en person i hans omgivning som är ett stort problem för mig. Hon studerar på samma linje på universitetet som honom. Jag vet att dom var nära vänner första terminen, men har glidit ifrån varandra med tiden. Jag har träffat henne en gång och hon gav inget bra intryck. Skitsnygg (såklart), vilket jag egentligen inte brukar bry mig om. Och jag fick bara känslan av att hon var ute efter min pojkvän. Enligt honom är hon bara ute efter att få ut nånting av folk. Och han är en av dom bästa i sin klass, så… Han vet att jag hatar henne. Men jag har sagt att jag är helt ok att dom umgås i skolan bara han aldrig nämner henne. Vill inte vara den flickvännen som bestämmer vem han får och inte får umgås med. Men hon har någon konstig ritual att inför en tenta så ringer hon till min pojkvän för att få stöd i stressen. Vill inte neka honom det heller. Jag LITAR på honom. Jag VET att han aldrig skulle göra något med henne. Men ändå, jag hatar henne och att hon ens vågar komma nära honom. Dom pratade i 2 timmar ikväll, inför tentan. Hälften av tiden på ett annat språk. Men jag hängde med någorlunda ändå och vet att dom bara pratade studier. Ändå blir jag så jäkla upprörd. Sen blir jag upprörd över att jag blir upprörd. Sen blir jag upprörd över att han märker att jag är upprörd och ber om ursäkt och bedyrar att jag är den enda. Att hon inte betyder nånting. Som att jag inte skulle veta det och inte lita på honom. 😒 Jag försöker låtsas som allt är bra, men han märker allt och det märks hur ledsen han blir av att jag är ledsen. Jag förstår inte dessa känslor. Jag har aldrig känt såhär förut, i något förhållande. Jag har haft pojkvänner som haft tjejer som vänner. T.o.m gamla ex som vänner. Jag har varit helt ok med det. Kanske för att dom själva haft partners? Jag funderar på hur jag skulle reagera om han blev vän med en annan tjej. Om jag skulle acceptera henne? Om det är just bara denhär tjejen jag har problem med. Hur ska jag hantera detta? Jag vill inte vräka över mina dumma känslor på honom och tvinga honom att helt sluta prata med henne. Jag känner att jag inte har rätt att kräva det. Jag bad honom att inte prata med henne när jag är hemma. Något dumt försök att helt förneka hennes existens. Men den enda lösningen måste ju ändå vara att försöka komma över domhär känslorna. Men hur?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Fame2018
1/7/18, 9:38 AM
#1

Det beror väl lite på hur mycket tid han lägger på att vara med henne istället för med dig. Ägnar han onormalt mycket tid åt att prata/umgås med henne så du känner att du kommer i andra hand? Eller tycker du att det verkar vara en helt vanlig kompisrelation precis som du ägnar dina vänner tid? Att hon ser bra ut och råkar vara kvinna har egentligen ingen betydelse.

Sarah
1/8/18, 12:03 PM
#2

Vadå hatar henne? Hur kan du hata henne? Vad har hon gjort dig? 

Du hör ju själv att det är du som ska hantera dina känslor. Du har redan försökt begränsa din kille och kontrollera hans liv, det är illa. Du har, som du säger, absolut ingen rätt att kräva att han inte har kontakt med henne. be din kille om ursäkt och håll din svartsjuka för dig själv. Kan du inte hantera det så sök en samtalskontakt för svartsjuka, det finns bra hjälp att få.

Lamina
1/8/18, 4:35 PM
#3

#2 Jag hatar henne för att hon helt uppenbart är ute efter honom. Som honom betedde sig då var inte ok. Jag har vägrat träffa henne efter det. I övrigt har du rätt. Men jag litar på honom. Det är henne jag har problem med. Är det verkligen så illa att inte vilja veta av henne? Jag försöker hantera det, men vet inte hur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

alicetrött
1/8/18, 4:57 PM
#4

#3. På vilket sätt är hon "helt uppenbart ute efter honom"? För att hon ringde före tentan och pratade studier? Eller vilket beteende menar du  som inte var ok?

Linn Is The New
1/9/18, 7:26 PM
#5

Om hon bara pratat och så med honom ska det inte vara några problem. Bara hon inte tar tid ifrån er, eller att din kille föredrar att prata om saker med henne istället för dig.  Att du nämner hennes utseende och sedan skriver "såklart" är ett litet tecken på att du kanske känner dig hotad av henne? För att hon går i samma kurs, är snygg och tydligen kommer väldigt bra överens med din pojkvän? 

Att prata på ett annat språk vid dig kan jag tycka är lite sådär dock, känner att man ska kunna prata på ditt språk om båda nu kan det när du är i närheten. Så du kan förstå åtminstone vad de pratar om. Om man inte gör det kan man ju undra om de döljer något.

Jag är själv väldigt svartsjuk men har lärt mig själv att sätta mig på plats då jag har en "fantastisk" förmåga att överreagera. Åtminstone i 85% av fallen.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Lamina
1/9/18, 7:53 PM
#6

#4 Alltså, hennes beteende då gav mig den känslan. Sen saker hon gjort och sagt när jag inte varit med. Mest går det väl ut på att hon vill att han ska stanna/vara mes henne trots att han uppredade gånger sagt att han ska åka hem och träffa mig. På den tiden (innan jag bad, inte krävde, att han inte skulle prata om henne) träffades vi kanske varannan vecka. Det är för mig helt oförståeligt hur man kan tigga och be någon som inte träffat sin flickvän på över en vecka att stanna med en själv om man inte skulle vara ut efter något. #5 Nej, jag tror inte dom döljer något. Det är det som är själva grejen. Jag skulle aldrig misstänka honom för något sådant. Varken med henne eller någon annan. Det är henne jag har problem med. Jag vet faktiskt inte varför. Han spenderar inte en massa tid med henne. Oftast pratar dom bara om dom träffas i skolan. Han är liksom inte intresserad av att umgås med henne. Jag borde vara nöjd med den vetskapen, ellerhur? Jag kan faktiskt inte begripa varför jag känner som jag gör. 😔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
[134643]
1/10/18, 8:32 AM
#7

#6 Jag tror att det ändå har med din partner att göra, även om du säger att det bara är henne du har problem med. Annars har jag också svårt att se varför du skulle bry dig, det är ju inte du som måste tillbringa tid med henne. Är du säker på att det inte är osäkerhet från din sida? Jag litar till 100% att min pojkvän inte skulle vara otrogen eller liknande mot mig, men på grund av min osäkerhet så inser jag ju att det inte innebär att han inte kan göra slut med mig för att han hittar någon bättre. Jag kan också ha svårt för vissa av min pojkväns vänner, men jag vet som sagt att det är för att jag jämför mig med dem och de vinner. Skulle de också försöka ”vinna över” min pojkvän hade jag också varit arg på den personen, men det är fortfarande blandat med en osäkerhet att de faktiskt skulle kunna lyckas. Eftersom din partner inte verkar ha några planer på att sluta hänga med henne så får du hitta strategier att hantera det. Helt ärligt tycker jag inte att det är något fel med att du inte vill höra om henne, om han tycker att det är okej är det en bra strategi, så länge du faktiskt kan släppa det och inte börjar fantisera ihop saker. Hur länge har det hållit på? Kan det vara så att det blir bättre med tiden?

MissClue
1/11/18, 9:06 AM
#8

#6 Kanske du känner detta hat pga att hon är så respektlös mot dig. Jag har/har haft problem med en tjej i min o min killes klass. Han vill inte möta mig i skolan med puss eller hålla hand eller ngt när vi är i skolan pga av att enligt honom blir denna tjejen avundsjuk då hennes kille inte är så gullig mot henne. Kan köpa att man inte ska klänga på varandra inför folk men man behöver inte vara som kompisar när man ses på morgonen, får oftast ett "tja". Varje fall så klänger denna tjejen på min kille då och då, håller om honom, smeker hans arm, ger mkt komplimanger. Vet inte om jag blir svartsjuk eller bara sur för hon tar sig rätten att vara gosig med min kille men jag respekterar henne och "klänger" inte på honom i skolan. Känns respektlöst på ngt vis

I love not man the less, but Nature more…

alicetrött
1/11/18, 9:13 AM
#9

#8 Men säger inte din kille ifrån om en annan tjej klänger på honom, smeker osv. Känns ju lite konstigt att du som är hans flickvän inte får vara gosig mot honom men den andra tjejen kan hålla på sådär. Och du får bara ett "tja"

MissClue
1/11/18, 5:16 PM
#10

#9 Nej han gör inget, han menar att han avvisar genom att bli helt stel. Säger till mig sen att han känner sig som ett "me too offer", pffft. Jag tror han är rädd för att såra henne. Men han tänkte nog till lite när jag fräste att "får jag chansen så kommer jag stå och gosa med hennes kille så får vi se om ngn av er tycker det är bekvämt"..kanske inte så moget sagt men jag tycker inte han sett det från min sida. Han svarade med att "det får du absolut inte göra"….

usch kärlek ger en huvudvärk ibland

I love not man the less, but Nature more…

Upp till toppen
Annons: