Annons:
Etikettotrohet
Läst 2413 ggr
pompido
2018-01-08 20:16

Rädda relation efter otrohet men har barn.

Min man har varit otrogen mot mig och ångrar sig otroligt mycket. Vi vill rädda vårt äktenskap då vi har så himla mycket bra ihop och har ett litet barn ihop. Jag mår jättedåligt och har panikattacker i princip varje kväll sedan jag fick veta och har gått in i en depression känns det som. Vi känner båda två att vi skulle behöva ha tid för oss själva tillsammans för att kunna sörja och komma närmare varandra igen men det går ju inte med en 1,5-åring som alltid behöver en och är dessutom i en jobbig fas just nu. Jag känner att jag inte ens hinner sörja. Hinner inte tänka på mig själv, på oss. En helg med henne hos en släkting skulle egentligen inte räcka känns det som, men det går inte att låta ett så litet barn vara borta ifrån oss längre än så. Vad ska vi göra? Det handlar om att rädda vår relation.

Annons:
Honestyisdead
2018-01-08 20:30
#1

Parterapi kan nog vara en idé.

pompido
2018-01-08 20:36
#2

#1 Även om vi bestämt oss för att vara tillsammans? Jag har accepterat det han gjort och tror på att han är ledsen för det han gjort. Jag känner bara att vi behöver tid för varandra, att hitta tillbaka till varandra igen. Vad skulle vi kunna få hjälp med i parterapi?

pyromanen
2018-01-08 20:51
#3

Planera in tid för er. Kanske inte kan bli så mycket som idealet vore med en 1,5 åring men tx någon timme där barnet sover? Varje dag. Kanske låter tråkigt med skemalagd partid, men kanske behövs. Och så nån helg. Inte bara en, men en till en början och när den varit planera den nästa. Att reparera gör en inte på en timme eller en helg men kanske med nya böttre vanor där partid prioriteras och återkommer

alicetrött
2018-01-08 21:16
#4

Eftersom du säger. "Jag mår jättedåligt och har panikattacker i princip varje kväll sedan jag fick veta"  så kanske du inte alls kommit över det han gjort.

Jag hade också föreslagit att prata med någon.

pompido
2018-01-08 21:25
#5

#3 Ja, det blir nog så vi får göra.

pompido
2018-01-08 21:27
#6

#4 Kommit över det har jag inte gjort, det tror jag inte många gör på 5 dagar. Men jag förstår att han är ledsen för det han har gjort och jag litar på att han aldrig gör om det. Men jag är fortfarande stressad i kroppen och ledsen över det.

Annons:
Shailina
2018-01-08 21:54
#7

Parterapi är ju just detta. Terapi för par. Antigen för att städa upp och avsluta bra, eller för att städa upp och bygga i hop en trasig relation. Eran relation har fått skada i det som hänt, och du mår inget bra över det även om du litar på hans ord att han inte kommer göra om detta. Det är en bit ni måste arbeta med, en sak han måste fatta, och även du, samt ni måste hitta byggstenar för att laga det som gått sönder. Det kan parterapi hjälpa er med, det kan hjälpa dig att hitta medel att komma över detta och gå vidare, och det kan hjälpa honom att förstå varför han begick ett felsteg och hur HAN skall lyckas stå vid sitt löfte att inte göra om detta.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

[Roe Deer]
2018-01-09 00:01
#8

Oavsett vad så är detta en uppenbar händelse som behöver bearbetas.
Att vara otrogen är något som inte går att sudda bort… så jag förstår dilemmat. En handling som blir likt ringar på vatten under en lång tid. Det viktigaste är att förstå VARFÖR din partner agerade som han gjorde. Hade han verkligen värderat ert förhållande djupt så skulle han inte ha agerat som han gjorde, om han verkligen inte lekte med tanken på att lämna förhållandet eller ge dig en anledning till att lämna honom.  

Det går inte att ändra på det som hände, jag skulle inte ha stannat. Men det är jag. Mest för att jag inte kan vara med någon som valt bort mig. Även om han ångrat sig så är skadan redan skedd. Det vi gör får konsekvenser. Hur ska folk annars lära sig vad som är okay att göra mot andra? 

Om han vill prata ut eller inte spelar egentligen ingen roll, rent krasst så var han otrogen för att han där och då ville det.. Skittråkigt. Det är nu upp till dig hur mycket du värderar dig själv och ditt mående, så att du kan vara en bra mamma <3

Ensombryrsig
2018-01-09 11:00
#9

Pompido!

Det kan vara att jag är helt fel människa att ge dig råd i detta. Min historia har fått mig att bli en människa som får många att bara skaka på huvudet.

Men en sak kan jag säga med säkerhet; testa att gå i parterapi! Det finns bara så mycket två människor kan lösa själva och man kommer oerhört lätt in i ett moment 22. Hamnar man där, kan man lika bra avsluta. En terapeut kan hjälpa er att se och förstå saker på andra sätt och genom det förhoppningsvis ge er känslan för om det är lönt och rätt att kämpa och i så fall hur ni gör det på bästa sätt.

Min fru har varit otrogen två ggr och levt ett dubbelliv. Men denna sista gången har jag av olika skäl, valt att inte prata. Varken med henne eller i parterapi. Följ INTE det exemplet, vad du än gör!

#8 har många bra punkter i sitt inlägg. Din man har gjort det han har och av egen fri vilja. Det kommer ta tid innan det sjunker in helt och tankarna som kommer uppstå under tiden, är själsdödande. Kan du/ni redan nu ha hjälp med er under denna tiden, kommer det också att bli lättare för dig att se vilken väg ni ska gå och hur ni går den.

[Devya]
2018-01-14 16:36
#10

Jag har varit med om otrohet. Min man var otrogen tre gånger mot mig, med tre olika tjejer.

Det tog nog flera år innan vi löste det. Det tar tid så om du vill lösa det så måste du ha tålamod. Sen är det inte alla som orkar ge det tid eftersom de tycker inte att sin partner förtjänar det mera och det förstår jag mycket väl också.

I mitt fall så hade jag och min man ett distansförhållanden. Jag kunde alltså på ett sätt acceptera otroheten. Om han skulle dock nu vara otrogen då vi bor tillsammans och är gifta så vet jag inte om jag skulle vara lika förlåtande.  Jag ger honom allt vad jag kan ge och om det inte är tillräckligt så är inte jag tillräcklig för honom och då skulle jag ge mig av.

Upp till toppen
Annons: