Annons:
Etikettförhållande
Läst 5733 ggr
midvintersnö
1/11/18, 4:06 PM

Göra slut efter långt förhållande

Ni som gjorde slut efter ett långt förhållande, hur gjorde ni?  Hade ni ordnat allt runtomkring ex sökt nytt boende m.m. innan ni berättade? 

Jag har kommit till insikt efter 10 år tillsammans att jag vill göra slut men är rädd att sambon kommer försöka övertala mig att stanna kvar. Dessa känslor att göra slut kommer allt mer frekvent och jag inser att allt oftare att jag inte saknar honom eller vill berätta saker för honom. Jag  har ordnat med sommarjobb på annan ort (bra referens inför framtida arbetssökande) samt resa utomlands under exjobbet (nu till hösten) bara för att få distans från honom. Men jag vet inte om jag vågar berätta det nu eller om jag ska vänta närmare sommaren då det blir mer "naturligt" att vi skiljs åt? Kan tillägga att i staden jag bor i nu är det svårt att få boende och vi bor i en bostadsrätt som ägs till största del av honom.

Annons:
Maria
1/11/18, 4:11 PM
#1

Jag har inte varit med om det du frågar men min spontana reaktion är väl ändå att vara helt ärlig och berätta nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
1/11/18, 4:15 PM
#2

Du måste ju berätta hur du känner nu. Att vänta för att det är bekvämt för dig är riktigt fult!

[HundochKatt]
1/11/18, 4:53 PM
#3

Jag funderade länge på hur jag ville göra. Efter 27 år är det ganska tufft beslut men när jag väl bestämt mig så berättade jag på en gång att jag ville skiljas. Han tog det bra och därefter började jag ordna upp saker och ting som lägenhet etc.  Han var till viss del delaktig i separationen och hjälpte mig med det praktiska, dvs. flytt osv. 

Men alla separationer går tyvärr inte så här smidigt, att man förblir vänner och hjälper varandra vid behov. Vilket vi gör. 

Jag tycker att det är lite fult att ordna upp allt bakom ryggen på partnern. Det är bättre att berätta på en gång när man tagit det beslutet än att förhala och låta partnern tro att allt är som det ska.

[Devya]
1/11/18, 5:41 PM
#4

Jag tycker att du ska berätta omedelbart. Det gjorde jag åtminstone. Vi var också tillsammans i 10 år. Det lönar inte sig att dra ut på det, tro mig. Ju snabbare du gör slut desto bättre, så behöver du inte slösa hans tid.

midvintersnö
1/11/18, 5:56 PM
#5

Hur fungerade det att fortsätta bo tillsammans efter att man berättat? Jag har aldrig gjort slut och känner att jag är rädd för hur det ska bli direkt efter ex att han säger att jag får flytta ut direkt i och med att han äger största delen av lägenheten.

[Devya]
1/11/18, 6:02 PM
#6

#5 Nu känner jag inte din kille men mitt ex skulle aldrig gjort så. Sen igen så stod vi båda två på kontraktet så han skulle inte lagligt kunnat slänga ut mig bara sådär.

Står ditt namn någonstans på kontraktet? Hur länge har ni varit sambos?

Annars var det nog jobbigt att fortsätta bo tillsammans efter det tog slut. Det ska jag inte ljuga om. Det var väldigt tungt men jag hade inget annat alternativ. Skulle dock ALDRIG arrangerat boende först och sen göra slut. Det skulle känts alltför falskt.

Annons:
midvintersnö
1/11/18, 7:28 PM
#7

Mitt namn står på kontraktet, men jag äger mindre än hälften av lägenheten… Helst vill jag inte bo kvar efter att jag berättar det. Grejen är den att jag vill få distans direkt, jag har försökt göra slut en gång tidigare (för 5 år sedan) men jag klarade inte av att genomföra det (han vet vilka knappar han ska använda). Låter som en lam ursäkt men jag har alltid varit fröken duktig som aldrig vill såra någon i min omgivning. Får kanske höra med någon kompis om de vill ställa upp med sängplats när jag säger det till honom. Jag vill inte slösa hans tid så ska göra det snart..

alicetrött
1/11/18, 9:21 PM
#8

Det är klart att jag skulle prata med min partner direkt. Och inte när jag redan bestämt mig för att göra slut. Jag  skulle prata med honom direkt jag börjar känna av att något inte är bra mellan oss. Jag skulle inte vänta tills jag bestämt mig för att göra slut. I ett förhållande pratar man ju kontinuerligt med varann om hur man känner om olika saker, framtid osv. Vi i alla fall gör det.

[Devya]
1/13/18, 5:05 PM
#9

#7 Det spelar då absolut ingen roll. Han har ingen rätt att bara slänga ut dig mittiallt så det behöver du inte ens fundera på.

Att sova över hos en vän medans du söker lägenhet sen låter som en idé, om du inte orkar stanna kvar i samma bostad som honom.

Bra om du gör det så snabbt som möjligt. Han behöver också få tid på att läka och gå vidare asap.

Katti
1/13/18, 7:36 PM
#10

Jag bodde ihop med min  f d man tre månader efter att vi beslutat oss för skilsmässa. Det var väl inte idealiskt, men det gick…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: