Annons:
Etikettallmänt
Läst 3259 ggr
grubblande
1/13/18, 10:55 PM

Gjorde jag fel?

Hej jag är lite grubblande över en kille och hur det blir med oss. Jag träffade honom på kontaktsite på nätet och vi fika och prata på neutralt ställe och det kändes bra. Andra gången gick vi ut, tog ett par öl, vi träffade några av hans kompisar ute och allt var trevligt och lättsamt.

Efter det ville han jag skulle följa med hem till honom och sova och jag gjorde det. Men jag ville sova på soffan kände jag. Det var ju trots allt bara andra gången vi träffades. Han tjatade inte på mig eller så, han gjorde inget fel men jag bara såg på honom att han tog för givet att jag skulle lägga mig i hans säng. Han blev liksom ganska tyst och så och såg extremt besviken ut när jag sa att jag ville sova på soffan men han protesterade inte. 

Morgonen efter kändes det konstigt och stelt på något sätt. Inte alls som när vi träffades första gången, och inte heller som när vi träffades ute andra gången. Det var som att allt blev helt fel sedan jag ville sova på soffan. 

Jag hittade på att jag hade lite att göra under dagen för att komma ifrån den konstiga stämningen.

Sen kan jag säga jag har väldigt liten erfarenhet av dejting, kärlek och liknande. Jag vet inte om jag sa något väldigt konstigt när jag ville sova på soffan? Tog han för givet att vi skulle ha sex eller jag fattar inte alls vad jag gjorde för fel.

Vi har inte hörts av nu på flera dagar trots att jag blev intresserad av honom och vi hade trevligt förutom på slutet när det blev fel. Jag tolkade också det som han var intresserad av mig så det är väl lika mycket upp till honom att höra av sig eller.

Ursäkta om det här blev långt och svamligt, ville mest bara höra vad ni tänker om det här.

Annons:
[PeterTM]
1/13/18, 11:12 PM
#1

Du måste reda ut det där, prata med honom och fråga rakt ut hur han tänkte, vad han hade för förväntningar och förklara dina egna tankar för honom. Det går inte att bygga förhållanden på gissningar.

Lamina
1/13/18, 11:16 PM
#2

Han kan ju lika gärna tro att du inte är intresserad iom att du ville sova på soffan och sen helt plötsligt vart uptagen med saker och inte hört av dig efter det. Ta kontakt med honom och red ut det. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kena10
1/13/18, 11:16 PM
#3

Du gjorde absolut inget fel. Antingen har han inget annat intresse av dej än att ha sex. Om han tappar intresset för dej för att du sov på soffan är han inget att ha. Möjligtvis kan han blivit osäker på dej då du inte ville sova i hans säng och blivit tveksam på om du är intresserad av honom. Det är ju lätt att ta reda på. Låtsas som ingenting och skicka ett mess där du frågar om han har lust att ses till helgen och hitta på något. Då får du ju se vilket svar du får. Verkar han sval så låt det vara då. Man ska vara rak, men samtidigt lite försiktig med att reda ut saker i början. Det är lätt att prata sönder saker.

grubblande
1/13/18, 11:24 PM
#4

Nej det var inte pga ointresse jag inte ville sova i hans säng. Som sagt är jag inte så erfaren av att dejta och jag är ganska osäker och försiktig och vill inte gå för fort fram med att vara intim och sådant. Såklart det var nog fel att följa honom hem då också kanske.

kena10
1/13/18, 11:28 PM
#5

Man ska aldrig göra något förrän man själv är redo för det. Det var inte heller fel att följa med hem och sova på soffan.

SuperLimm
1/14/18, 8:28 AM
#6

#4 Har du talat med honom om det? Att du vill ta det långsamt och lära känna honom innan ni blir mer intima? Annars kan han ju ha förväntat sig det då det är så dom flesta gör när dom dejtar. Jag tycker det är viktigt att vara ärlig med sånt redan från början. Jag tycker också att man ska vara ärlig och säga vad man tycker om man vill tvärt om, att man har sex innan man känner varandra. Man kan aldrig gissa vad den andra tycker och tänker.

Mvh Linn

Annons:
Honestyisdead
1/14/18, 8:53 AM
#7

Läs inlägg #1 och #2.

grubblande
1/14/18, 12:04 PM
#8

Jag skrev och frågade om något blev fel i och med att jag ville sova på soffan.

Han svarade att han tog för givet att jag ville ha sex i och med att jag tackade ja att sova hos honom.

Jag skrev att jag inte hade några tankar på att ha sex redan på andra träffen utan gärna vill lära känna bättre först.

Han svarade att "man vill ju ha sex innan man kan bestämma något"

Jag skrev då att så fungerar inte jag riktigt. Jag behöver inte ha sex så tidigt för att veta om jag trivs och vill gå vidare med personen.

Efter det har han inte svarat mer så jag antar väl att han tycker jag börjar ett förhållande i fel ände

[Devya]
1/14/18, 12:10 PM
#9

#8 Vissa typer fungerar på¨det viset tyvärr, men då vet du redan nu att han är inget för dig. Det är bara att gå vidare. :)  Håll fast vid dina principer. Du gör absolut inget fel med att göra det.

Katti
1/14/18, 12:22 PM
#10

Vad bra att ni fick det utrett! I motsats till #6 tror jag inte att de flesta har sex i själva inledningsskedet av en relation. Det är definitivt vanligt, men att vilja vänta är också vanligt och helt normalt! Jag vet också ett antal relationer där man har sovit över tidigt, men utan att ha sex. Dock är det ju så att många sätter likhetstecken mellan sova över och sex, vilket kan förklara hans besvikelse.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

kena10
1/14/18, 12:27 PM
#11

Då har han visat att han inte är seriös. Att svara att ”man vill ju ha sex innan man bestämmer något” visar hur oseriös han är, vilket manipulerande svammel Glöm honom och hitta en kille som är bättre för dej. Fortsätt vara som du är, dvs gör saker som känns rätt för dej. En bra kille uppskattar sånt.

Kalli
1/14/18, 6:41 PM
#12

Alltså jag vill också ha sex innan jag går in i en relation med någon men det betyder ju inte att man inte kan lära känna varandra först eller behöver ha sex på andra dejten. Samt om han ville ligga varför frågade han då inte om det istället för att linda in det. Då hade han ju fått ett direkt svar. Jag är tusan allergisk mot dessa omskrivningar som innehåller en massa förväntningar allra helst om killen blir sur när de inte infrias.

Du har inte gjort fel, man får göra som man vill när man dejtar.

Sarah
1/15/18, 12:57 PM
#13

Du har inte gjort ngt fel, absolut inte. Vill man inte ha sex ska man inte ha sex. Det enda är att han hade förväntningar och kommunikationen er emellan inte funkade.

Annons:
OlgaMaria
1/15/18, 3:54 PM
#14

Till nästa gång kan du ju tacka nej till ett sådant erbjudande eller säga - ja, jag kan sova på soffan om det är ok men jag vill inte ha sex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
1/22/18, 8:29 AM
#15

Vissa vill ha sex men är inte intresserade av en relation. Kanske bra att det blev som det blev.

Du gjorde absolut inget fel. Nu är jag gift men om jag skulle spekulera lite i hur jag skulle reagera som man, så skulle jag absolut respektera ditt beslut att vilja sova på soffan.

grubblande
1/22/18, 9:01 AM
#16

Han har förklarat mer nu. Jag råkade träffa på honom på ett ställe och då sa han att han var genuint intresserad av mig. Intresserad av ett seriöst förhållande. Men.. "man vill ju ha sex under tiden man dejtar personen… och inte umgås en massa och kanske bli jättekär… för att sedan inse att man inte funkar ihop sexuellt"

Ungefär så.

Och jag kan väl förstå på ett sätt. Fast jag tänker lite tvärtom. Att jag inte vill ha sex en massa med en person för att sedan inse att vi inte klickar på andra plan.

Så vi var lite för olika.

setfree
1/22/18, 9:18 AM
#17

#16 Så bra att ni fick tillfälle att prata och reda ut allt.

Berätta gärna hur det går. Om du nu fortfarande är intresserad av honom trots att ni är lite olika. Lite kompromissande kan behövas ibland. 🙂

Zira
1/22/18, 10:47 AM
#18

Om man blir hembjuden till en kille över natten, så är det ju ofta så att det leder till sex. Vill man inte ha den följden så bör man nog berätta det i förväg. Då behöver ingen ha förväntningar och sen bli besviken. Men annars tycker jag att du resonerar helt rätt. Det förhållande som främst bygger på sex är ett förhållande som lätt går i kras. När vardagen kommer med i bilden så försämras ofta relationen om det främst är sex som håller ihop den. Dessutom kommer ofta otrohet som en följd därav.

Kalli
1/22/18, 12:07 PM
#19

Jag tycker tvärtom. Den som vill ha sex får istället meddela detta i förväg så slipper hen ha förväntningar och bli besviken. Jag är fullt kapabel att sova över hos någon, oavsett kön, utan att ligga med personen ifråga. Om de känner att det är dem övermäktigt så är det kanske frågan inte bör vara om jag vill sova över.

grubblande
1/22/18, 12:26 PM
#20

Jag tolkade inte "vill du sova över?" som "vill du ha sex?"

Om det varit någon man träffat allra första gången på krogen.. Ja självklart hade jag tolkat det som sex då.. Och då hade jag aldrig följt med någon hem heller…men nu var det ju inte första gången vi sågs.. vi hade ju setts på kontaktsite och sedan fikat på ett cafe…. så jag kände ju honom LITE i alla fall. Så jag tog inte för givet att han ville ha sex efter vi hade varit ute.

Annons:
OlgaMaria
1/22/18, 12:32 PM
#21

#20 Nej, men nu verkade det ju som att det var det han hoppades på, och det kan vara en lärdom för framtiden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Katti
1/22/18, 12:45 PM
#22

Som jag ser det, och som jag funkar, så är sex något man har när man är kär. Rent tekniskt är det väl knappast perfekt i början, men har man viljan och de rätta känslorna för varandra så är det ju något man gärna jobbar på. Och då brukar det också bli riktigt bra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

elisabethmoren
1/22/18, 12:52 PM
#23

Enligt mina erfarenheter av män så inkluderar "sova över" även att ha sex. Männen ser ingen anledning att ta med sig en kvinna hem för natten om det bara är för att sova. Då kan hon lika gärna gå hem till sig och sova.

Kalli
1/22/18, 1:54 PM
#24

#21: Tills man träffar en person som säger vad hen menar och hen funderar varför man tackar nej till sex som inte ens erbjudits.

------------

Det är ju djupt tragiskt om man inte kan sova med någon av motsatt kön utan att det nödvändigtvis ska antas att det innebär sex. Jag har sovit hos killar och de har sovit hos mig enbart för just sovplats.

Däremot kan jag som sagt helt förstå inställningen att vilja ha sex innan det går så långt som till känslor. Det är sjukt jobbigt att vara kär i någon men där sexet inte fungerar.

Lamina
1/22/18, 4:01 PM
#25

#23 Trista män du träffat. 

Min erfarenhet av män är att det går alldeles utmärkt att sova över, t.o.m att sova i samma säng, utan att det skulle betyda att någon av oss förväntar sig att det ska bli sex. Eller för den delen surar till över att så inte blir fallet. Det kallas respekt.

Vad gäller mannen i tråden så är det väl egentligen där problemet ligger. Inte att han förväntade sig sex, utan att han vart sur och "dumpade" henne när så inte vart fallet. Utan att förklara varför.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Greta G
1/23/18, 8:58 AM
#26

Tycker det låter lite som efterkonstruktioner, att vara genuint intresserad av någon och sen bara ge upp det för att man inte fick ha sex andra träffen känns som bullshit för mig. Han var intresserad av att ha sex först och främst verkar det som. Tror de flesta personer som blir riktigt kära får sexet att fungera, om han inte är villig att låta dig ta din tid och lära känna dig under tiden är han absolut inte värd dig.

OlgaMaria
1/23/18, 9:16 AM
#27

Kan säga att jag hade inte velat sova över. Känns som att en sån situation bara skapar förvirring, även om man skulle komma överens om att inte ha sex - man vet ändå inte riktigt vad den andre egentligen vill så tidigt i en bekantskap. Om man inte vill ha sex är det bättre att dejta och säga hejdå på kvällen. Sen när man är mer säkra på var man har varann kan man sova över. Det är i alla fall vad jag tycker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Zira
1/23/18, 9:54 AM
#28

Sova över utan att ha sex är naturligtvis helt okej, men enklast (för båda parter) är att innan ta reda på den andres förväntningar på hur natten ska förlöpa.

Fitnesskillen
1/24/18, 11:43 AM
#29

Hej, jag anser att du inte gjorde någonting fel alls. Det är bra att du är försiktig av dig, speciellt när du inte van vid dejting liksom. Att han blir sur eller besviken, ska du inte ha något att vara orolig för. Ta ett snacka med honom iaf och bara berätta utav din syn vinkeln. Så säg som det är bara :)

Upp till toppen
Annons: