Annons:
Etikettsorg
Läst 1536 ggr
Herveaux
2018-01-26 11:35

Frånvaro pga dödsfall i familjen?

Idag var jag på förrättning hos juristen efter att min underbara moster gått bort i slutet av okt💔.
Nu på vägen hem fick jag veta att min kära mormor lämnat jordelivet - för en vecka sen! Pratade med en kvinna som var bekant med moster och jobbade på mormors boende. Mitt as till mor hade lovat att ringa mig och lämna besked om mormors bortgång men det har hon inte gjort. 😡
(Behöver jag tillägga att jag inte haft kontakt med aset sen jag vart myndig…?)
Moster och mormor har varit min familj under uppväxten och den enda släkt jag haft kontakt med sen jag vart 18.

Jag är ute på praktik nu 2dag/vecka för att komma igång efter sjukskrivning (depression och ångest) men vet inte om jag orkar ta mig iväg dit idag. Börjar vid 14. Känner mig så ledsen, arg och sviken. Har knappt sovit inatt heller.

Till min fråga: 
Är det OK att vara borta från jobbet (en dag) pga dödsfall i nära släkten? 
Ska då självklart meddela praktikplatsen om jag inte kommer iväg.
Har annars hög arbetsmoral och vill inte verka lat eller oengagerad men just nu har jag bara svårt att samla tankarna och fokusera.
Praktiserar i ett stall och hjälper till att preppa hästarna inför ridning. 

Ursäkta utläggningen, simmig i skallen och som sagt svårt med fokuset. 


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
flocken
2018-01-26 11:44
#1

Klart du kan vara hemma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Zadeira
2018-01-26 11:44
#2

Ja, det är ett godtagbart skäl.

parsley
2018-01-26 11:47
#3

I allmänhet har man rätt till ledighet i samband med anhörigs död.  Vissa arbetsgivare ger även lön under ledigheten.

https://www.begravningssidan.se/ledighet-vid-dodsfall-och-begravning/

tlover
2018-01-26 11:49
#4

Jag fick ledigt från min praktik då min pappa dog, inte bara nån dag utan det var några veckor sen beslutade vi att min praktik där skulle sluta tidigt pga det.

Så ta hand om dig

l'm back

Zira
2018-01-26 12:31
#5

Klart att du kan ta ledigt några dagar. Men tänk på att hästar är underbara tröstare. Under tiden som du inte orkar jobba med dem så kanske du kan gå dit och bara vara? Ta någon på promenad, osv.

Herveaux
2018-01-26 13:07
#6

#1 #2 Tack, skönt att höra.
#3 Hoppas F-kassan ser det på samma sätt… 
#4 Ok, det var lugnande att läsa. Tack!
#5 Tack! Ja, det är dom verkligen.❤️ (Tur att jag har en jättehund hemma att snörvla på tills vidare.) Hade det inte varit så mycket folk (eller ja, för mig är det mycket folk med 3-4 andra där) så hade jag gärna bara varit och skrotat runt.
Hatar att gråta inför folk…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
creizy
2018-01-26 14:10
#7

Jag fick inte ledigt när min mormor gick bort, trots att jag alltid stått henne väldigt  nära.

Min chef sa ungefär att det är ju en äldre människa så det är väl helt väntat att hon kommer somna in en dag. Annat om det varit din förälder eller ett syskon som är närmare släkt med dig.

Men min chef är en rätt kall person tycker jag. Jag fick ledigt en dag för att gå på begravningen iaf.

Herveaux
2018-01-26 14:18
#8

#7 😮 …huvvaligen vilken chef!
Vet inte om det bara gäller statligt anställda, men maken har 10 dagar/år att ta ut (med full lön) för begravning, bouppteckningsförrättning osv.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2018-01-26 15:49
#9

#7, Men vad i helv… vilken chef! :-(. Spelar väl ingen roll om personen var gammal, kanske lite lättare att ta till sig men sörjer gör man ju ändå. TS, absolut att du kan vara hemma. Om du fixar det och det är ok för både praktikplatsen och dig så kolla om du helt enkelt kan ta igen den dagen senare, eftersom du ”bara” jobbar två dagar/vecka? (Vet att det kan vara mer än tillräckligt med två dgr men ibland kan man kanske klämma in en extra.) Du går ju ändå utöver ordinarie personal, antar jag, så då kan de gott vara lite flexibla. Beklagar sorgen, igen - är det inte slut snart? Kryp ihop med Pitcher och pussa på M! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

SuperLimm
2018-01-27 18:04
#10

Man får vara hemma dagen då dödsfallet inträffade och på begravningsdagen. Men jag är osäker på om det är lagen som säger det eller landstinget som har den regeln. Sen har man alltid rätt att vara sjukskriven en vecka utan läkarintyg. Jag har dock svårt att tro att någon skulle neka dig att vara hemma en dag om du berättar vad som faktiskt hänt. 

Så himla tråkigt gjort av din mamma tycker jag! Verkligen elakt, hatar när sådant händer :(

Mvh Linn

sponny
2018-02-04 14:14
#11

Lagen säger att du har rätt till ledighet "från sin anställning av trängande familjeskäl som har samband med sjukdom eller olycksfall och som gör arbetstagarens omedelbara närvaro absolut nödvändig."

Så du har rätt till ledighet men inte betald ledighet (permission). Men de flesta arbetsgivare beviljar dock permission men det beror på om arbetsplatsen har tecknat kollektivavtal.

Maria
2018-02-04 15:07
#12

Vi har 10 dagar till förfogande för detta per år men det innebär inte per automatik att man kan få ledigt 10 dagar om ens mamma dör t.ex.

En arbetskamrat till mig (detta var för ett antal år sedan) vars mamma dog som bodde drygt 60 mil härifrån fick en dag för resa till begravningen, 1 dag för själva begravningen och 1 dag för hemresan så sammanlagt 3 dagar ledigt. Resterande sju dagar menade arbetsgivaren kanske kommer att behövas om något annat skulle inträffa under året så vad jag förstår så är det ändå arbetsgivarens beslut i grunden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: