Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 4691 ggr
Corre_90
2018-02-04 00:20

Han tar inte initiativ

Hejsan! Ny medlem här! Jag har ett problem. Min sambo tar aldrig/väldigt sällan intiativ till att ha sex. Vi har varit tillsammans i snart 2 år. I början tog han väldigt mycket initiativ. Men efter hand så har det ebbat ut. Jag förstår givetvis att det oftast är så att man har mer sex i början av ett förhållande. Vi har inte lika ofta nu som då. Men det är i princip alltid jag som tar initiativ. Ibland säger han att han inte är sugen men ibland känns det som att han gör det ”bara för att vara snäll mot mig” vilket är väldigt avtändande… efter att jag gått och grubblat över detta och försiktigt försökt prata om det så säger han att han ska bättra sig. Det kändes som en väldigt öm punkt detta. Speciellt med tanke på att han var i samma sits med sitt EX innan men tvärtom. Då var han den som alltid tog initiativ men fick ofta backa pga att hon inte var sugen. Den senaste tiden efter att jag pratat med honom så har han visst blivit bättre på att ta initiativ. Men vid helt fel tillfällen. Alltid 5 min innan man ska iväg tillsammans innan en fest eller så precis när man gjort sig klar. Vi kommer inte att hinna så då blir det ju såklart aldrig något ut av det. Och jag säger lite nedstämt ”nu hinner vi ju inte ändå” vilket hans svar blir ”så synd för jag är så sugen på dig”… ja… Han är väldigt kramig och rar annars. Vi älskar varandra verkligen så det är inte det. Jag har helt enkelt kommit fram till att jag har en högre sexdrift än vad han har och det får jag acceptera helt enkelt. Men hur ska jag hantera mina känslor? Det behöver jag hjälp med!!! Jag vet att han inte ser något fel på mig men ändå så tänker jag så varje gång… ”vad är det för fel på mig? Varför vill han inneha sex med mig?” Funderar på att sluta att ta initiativ till sex på ett tag och försöka få han till att bli sugen och sen ta initiativ. Hur ska jag ändra mitt tankesätt? Och är där någon k liknande sits? Mvh Corre

Annons:
MissClue
2018-02-04 12:09
#1

Jag är/var lite i samma sits. För mig har killen typ alltid tagit initiativet, har inte funnits rum för mig att göra det så att ta intiativ känns lite onaturligt. Mitt ex däremot visade noll intresse att röra mig, vi hade sex kanske 10ggr under 3.5 år. Sista 2.5 åren hånglade vi en gång, annars var det max en puss när man kom hem från jobbet. Jag försökte ta intiativ men han slog bort min hand eller vände sig från mig. Detta tog hårt på självförtroendet. låg ofta vaken på nätterna och undrade vad det var för fel på mig tills jag gav upp helt och slutade bry mig. han kunde förvisso väcka mig genom att ta tag i mitt hår och trycka ner mig mot hans skrev för jag skulle "jobba". men tror han gjorde det i sömnen…I mitt nuvarande förhållande har jag inte behövt ta intiativ förens ngn månad tillbaka. Men jag klarar det inte. Detta är ju en annan man men att exet avvisade mig så mkt gör att jag inte vågar. Jag har tagit upp det lite med min nuvarande men han gillar inte att prata om ex. Jag är en kvällsliggare och han morgonliggare. så ofta blir det nu att han somnar om kvällarna, jag ligger vaken och undrar vad det är för fel på mig…Det kan ju vara så att din kille känner som jag, man blir spärrad för det är så skämmigt att bli avvisad, även om han är i ett nytt förhållande så sitter det i från förra.

I love not man the less, but Nature more…

Zira
2018-02-05 10:00
#2

Kanske är det så att du för tillfället har större behov av sex än vad din sambo har. Sånt kan förändras över tid utan att något behöver vara fel. Snart kanske det blir tvärtom! Men att pressa den som inte känner samma till att "ställa upp" är inte bra för någon av er. Mitt förslag är således att du backar lite, talar om att du älskar honom och fortfarande vill, men nu väntar in hans initiativ. Att hans initiativ främst kommer när ni ändå inte hinner är väl hans sätt att säga att han älskar dig och egentligen vill, men inte är redo. Gulligt av honom, men kanske inte helt okej. I din situation skulle jag backa lite och istället på egen hand upptäcka en annan sida av min sexualitet!

Emi74
2018-02-05 10:44
#3

Man kan aldrig tänka att den andra ska tänka samma sak.Det ända man kan göra.Är att faktiskt ta upp detta.Våga prata.Hårt men sant.❤

Emi74
2018-02-05 10:44
#4
[134643]
2018-02-06 08:14
#5

Ja, om du kör på att backa och vänta på hans initiativ så se för guds skull till att du säger det till honom. Min pojkvän tyckte att han skulle testa att inte ta initiativ för att se ifall jag då skulle vilja ha sex, men jag trodde att eftersom han helt plötsligt inte tog några initiativ att han inte ville ha sex med mig längre. Sen tycker jag själv att ”5 minuter innan men ska gå sexet” är rätt så trevligt ;)

klotterplank
2018-02-08 22:29
#6

Jag har exakt samma problem som dig! Det är rätt jobbigt men vad ska man göra liksom.? och man vill ju inte ta upp det för då "bättrar" dom sig för ens egen skull och sen blir det typ en låsning och så har man inte alls sex till sist. been there done that.

Jag har helt enkelt fått acceptera att jag har högre sexdrift än han, skulle lätt kunna ha sex 2-3 gånger i veckan men har fått acceptera att 1 gång i veckan/varannan vecka på sin höjd är det jag får, och så är det. Då är det ofta på mitt initiativ också måste jag erkänna… Min pojkvän har inte samma sexdrift som mig men vi har hittat en balans som passar oss båda. Vi gör det när båda är sugna liksom och när det passar oss. För mig har det gått att acceptera problemet då vi har ett sånt förhållande där sex inte betyder allt och jag kan vara glad med honom ändå. Visst fundera jag ett tag på att bryta med honom, men nej jag står ut :)

På tal om kvällsligg är jag som du, föredrar kväll medan han föredrar morgon och kan räkna upp otaliga nätter jag gråtit och undrat vad jag gör fel och varför han inte vill ha mig. Men har insett efter 2,5 år nu att han älskar mig och att han inte kan ändra på sig själv, lika lite som jag kan ändra på mig :) Det är så jag har tänkt för att kunna acceptera saken. Jag brukar också visa min kärlek till honom utan att vi har sex, tex genom att hålla hand eller pussa på kinden och det hjälper faktiskt!

Mitt tips till dig är att fundera på hur du vill ha det, vill du bryta och hitta nån annan med samma sexlust som du, eller stanna och försöka hitta en balans i sexlivet med din partner som passar båda? det är nämligen så att det måste ske på bådas villkor och ibland måste man kanske mötas på mitten. Du har ju pratat  med honom och tycker inte du ska göra det igen för då blir det lätt att han känner ett tvång osv och allt blir pressat- inte najs, inte ok! Tycker också att du kan fortsätta ta initiativ, men kanske inte lika ofta och på morgonen och sånt så han känner att det är ok,  och det kan faktiskt göra att han blir sugen oftare! du ska inte sluta ta initiativ helt för då kommer han tro att nåt är fel och bli ännu mer osäker och ovillig. det är också något jag märkt, för det blir liksom som en press, bara att man inte visar det. om du förstår? det är kämpigt när man inte ligger på samma sexnivå men försök hitta en balans! det är jobbigt i början när man ligger i sängen och suktar efter sex, men till sist tänker man inte på det så ofta och njuter mer av de gånger man har sex! :)

Lycka till! du klarar detta!

Annons:
moawi
2018-02-14 15:39
#7

Jag tror communication is key, som vanligt. Kanske är han rädd att bli avvisad eftersom det hände så ofta med hans ex? Eller så är han nere i en svacka just nu och känner att sex blir till en prestation som han inte riktigt orkar med, att han känner att han borde ha mer sex för att vara "lyckad", men när han inte har lust till det känns det som ett måste.

När han säger att han ska "bättra sig" så låter det som att han själv har dåligt samvete över att han inte vill ha sex så ofta. Att han känner sig som en dålig pojkvän eller mindre manlig när han inte känner så mycket lust som han skulle vilja. Och då blir det, precis som du säger, osexigt när han tar initiativ som för att "ställa upp". Osexigt för er båda, säkert. Han försöker säkert vara "snäll" och visa att han verkligen älskar och tänder på dig genom att ta initiativ till sex men om han själv inte har lust just då så spär det ju bara på osäkerhetskänslorna. 

Jag tror att ni behöver prata ut på riktigt, det låter som att det är något som tynger honom. Kanske en osäkerhet, att han känner att han måste prestera/visa mer lust vilket tar bort det lustfyllda, eller att han helt enkelt är inne i en period just nu där han inte är lika sugen på sex… Kan vara i princip vad som helst, men jag tror absolut att ni behöver prata om det. Inte bara prata om det som "ta mer initiativ!" utan försök gå in lite mer på djupet och förklara hur du känner och att det skapar en osäkerhet hos dig, och försök reda ut hur han känner kring det hela.

Kanske kan ni komma fram till någonting, som t.ex. att han kan visa dig kärlek och uppskattning på andra sätt men att bara ta initiativ till sex när han verkligen själv vill. Om man kan ta bort "tvånget" eller "måstet" kring det hela och lyckas avstigmatisera så kan förhoppningsvis hans lust öka så småningom, utan att din självkänsla ska behöva ta stryk på vägen. 

Hoppas det löser sig bra för er båda!

Upp till toppen
Annons: