Annons:
Etikettförhållande
Läst 1538 ggr
Lamina
2018-02-12 23:08

Vet inte hur jag ska förhålla mig till dethär

Varning för långt och rörigt inlägg. Vet egentligen inte ens vad för svar jag söker. Men känner mig så jäkla förvirrad just nu. Det hela började för många år sen. När min nuvarande sambo mötte sin förra partner. Hon kontrollerade honom redan från början. Jag har inte hela deras historia klar för mig, och ska väl inte gå in på den allt för noga heller då det är deras ensak. Men det jag vet har jag fått bekräftat från båda parter. Han lämnade allt för henne, sin familj, sitt hemland, sina studier, ALLT. Dom gifte sig och flyttade till Sverige. Hur deras förhållande fungerade har jag inte helt klart för mig. Men det tycks som hon gjort en del saker mot honom som verkligen inte är ok nånstans och t.o.m brottsligt. Som sagt, jag vet att det har hänt då båda sagt samma sak. Jag träffade hans ex medan dom fortfarande var gifta. Han hade återupptagit sina studier och bodde då i en annan stad. Hon och jag blev goda vänner. Det var strax efter att jag träffade honom för första gången (och redan då vart lite småförälskad) som hon var otrogen för andra gången (vad han vet, jag har hört saker från gemensamma bekanta som jag faktiskt inte berättat ens för honom) och helt sonika tog allting och lämnade honom. Detta var självklart ett svårt trauma för honom då han blev stående på bar backe i ett främmande land utan någon att vända sig till. Förutom jag då. Vi inledde dumt nog vårat förhållande strax efter det. Jag har alltid funnits där och lyssnat och stöttat honom. Det har faktiskt fungerat bra, jag har inte haft några problem med att han behövt prata ut om sitt ex. Det var ju allt detdär hemska som hon gjort under deras förhållande, jag förstår att han behövde prata om det. Och sen lite mer än ett år tillbaka bor vi ihop. Men med tiden har studierna verkat ta upp mer och mer tid. Jag har känt mig åsidosatt och vi gör ingenting ihop längre. Verkligen ingenting. Bara sitter i varsin ände av lägenheten och kör vårat eget race. Frågar jag om vi ska göra något så får jag ett "nej, jag har inte tid" eller "nej jag orkar inte". Säger han själv att vi ska göra något så blir det aldrig av. Den enda intimiteten vi har är pussar och kramar (vilket jag iofs får i överflöd konstigt nog.) Att försöka prata med honom har blivit svårare och svårare. Han liksom bara "försvinner bort" och tycks inte höra nått jag säger. Ber jag om något så orkar han inte. Eller så glömmer han. För några dagar sen fick jag helt enkelt nog och sa ifrån att jag orkar inte mer. Jag kan inte leva med någon som är så totalt uppe i sigsjälv och skiter i vad jag tycker, tänker och känner. Svaret jag fick kom som en chock. Han mår inte bra. Han försöker komma ur sin handlingsförlamning, men det går inte. Han påstår att han har PTSD från all denhär skiten med henne. Och han har full förståelse för att jag inte orkar med hans skit och vill inte tvinga mig stanna kvar och må dåligt. Jag hade ingen aning om dethär! Jag förstår inte varför han inte sagt något. Han säger att det inte är rätt av honom att bara prata om sitt ex med mig, jag ska inte behöva höra om det hela tiden. Men jag har ju varit ok med det förut! Så han berättade att han drömmer om henne varje natt, lyckliga drömmar! Men att alltid när han vaknar så kommer all den smärtan tillbaka. Det var första gången något om henne gjorde ont att höra. Han drömmer lyckliga drömmar om henne! Vafan liksom… Jag begriper att han inte vill ha tillbaka henne. Men ändå, det svider. Och samtidigt kan jag ju inte be han vara tyst när han för en gångs skull berättar! Han bad mig tillslut att inte lämna honom. Han orkar inte med tanjen på att jag ska behöva stå ut med hans skit. Men han vill ha mig kvar. Och jag kan faktiskt inte gå. Jag sa som det var, att jag vet inte varför jag ska stanna. Jag har tagit upp detta så många gånger med honom utan att han förändrats. Jag tror inte på att han ska göra det nu heller. Jag litar inte en sekund på att han kommer göra NÅGONTING han säger att han ska göra. Men jag kan inte gå, jag klarar det inte. Jag fattar att det svider för honom att höra, men det är sanningen. Men han har berättat detta för mig nu. Och jag hoppas att han kommer fortsätta berätta om han mår dåligt och får panikattacker (Det har han tydligen också.) Han ska gå till läkaren imorgon och be om hjälp. Fast helt ärligt, jag har slutat hoppas på förändring. Och även om så sker så vet jag inte hur mycket jag ska tåla heller. Ska jag lyssna när han berättar eller ska jag be honom ta det med någon annan. Någon som inte blir sårad av vetskapen att hon fortfarande finns där. Och han kommer ju knappast bli bra bara på en dag bara för att han söker hjälp. Jag vet faktiskt inte om jag kommer orka. Men tanken på att lämna krossar mig totalt. Jag har ett fullgott och tryggt liv att återvända till. Men jag vill inte leva det utan honom. :'(

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Zira
2018-02-13 08:16
#1

Det verkar som att du har blivit hans terapeut. Om det är okej för dig, så ska du ju fortsätta förhållandet, men du ska inte räkna med att du kan förändra honom. Sen så måste jag erkänna att det intryck som jag får av detta är att hans djupaste kärlek fortfarande tillhör exet.

Lamina
2018-02-13 11:26
#2

Jag vet inte. Han har aldrig gett uttryck för att vilja ha henne tillbaka. Han kan ju knappast rå för vad han drömmer. Det är väl mer det att han inte kan släppa det hela, att allt hon utsatt honom för fortfarande jagar honom. Det gör ont att han inte litat på mig tillräckligt för att säga som det är.

Han var hos läkaren idag och fick antideprisiva utskrivet. Sen fick han prata med en kurator som typ sa att den enda lösningen är att han börjar göra saker. Det gjorde mig lite arg. Man kan ju *** inte säga till någon som mår dåligt att bara rycka upp sig och göra saker! Ska ta upp det med honom imorgon (är borta över natten) att han borde kräva att få prata med en psykolog.

Iaf så föreslog han att vi skulle gå ut på en middag tillsammans imorgon. Jag tycker inte om alla hjärtans dag. Och om sanningen ska fram så har jag ingen lust. Det känns som vi glidit ifrån varandra så mycket att en middag blir ett alldeles för stort första steg. Jag har alltid haft den skräcken för att umgås med folk jag "inte känner". Vad *** ska vi prata om? Pinsam tystnad är min värsta mardröm. Men jag kan ju inte säga nej när han faktiskt VILL göra nånting. :/

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zira
2018-02-13 20:31
#3

Man kan inte förändra någon annan än sig själv. Om han vill förändras så måste han själv vara motiverad att ta tag i sin situation och han bör söka en annan terapeut än dig. Ni ska ju ha ett jämlikt kärleksförhållande, inte terapeut-patent. Hans trassliga känslor för sin f d är inte heller något som du ska behöva reda upp. Han har tydligen inte lämnat erfarenheterna från tiden med henne bakom sig och detta måste han ta sig igenom själv, om ni två ska ha en chans att bli riktigt lyckliga tillsammans.

Lamina
2018-02-13 22:35
#4

#3 Du har rätt. Och det är nog inte det jag undrar över heller. Han måste ju söka hjälp, igen, eftersom det han fick odag knappast var till någon större nytta. Han har fått antidepressiva, men dom tar ju inte bort minnena. Alltså han säger ju själv att han är ärrad för livet. T.ex. så här vi pratat om att flytta till större. Man kan inte bo så litet som vi gör nu, vi har inte ens en egen dusch. Han var positiv till det i början. Men sen rann det bara ut i sanden. När jag tagit upp det har svaret varit detsamma som för allt annat: "Oroa dig inte för det nu. När jag är klar med mina studier kommer vi att ha råd att göra allt vi vill." När jag ställde honom mot väggen och frågade varför inte min inkomst räknas, varför vi inte skulle ha råd att bo dyrare när jag också tjänar pengar så var svaret i princip att han inte har råd och då kommer han hamna på bar backe igen om jag lämnar honom. "Men när jag är klar med mina studier kommer vi kunna göra vad vi vill!" Jag förklarade att man inte kan leva så i ett förhållande, att det betyder att han inte litar på mig. Men det gick inte in. Och jag har ju knappast ökat hans förtroende för att jag inte kommer dumpa honom nu… :/ Jag frågade honom om jag sårat honom med det jag sagt. Han har varit skitledsen dom senaste dagarna. Jag låtsas inte om att jag märker att han försöker dölja att han gråter typ hela tiden. Men han sa att han är immun mot sådant. Han är redan så förstörd att det inte finns mer att ta av. Han var ledsen för att han sårat mig sa han. Det var liksom det värsta han kunde tänka sig. Jag vet *** inte hur jag ska tolka det. Bra eller dåligt. :/ Jag vet som sagt var inte vad för svar jag söker här. Jag begriper ju att jag inte kan hjälpa honom. Han behöver en psykolog. Det han har berättat om drömmar, flashbacks och ångestattacker… Det är inget man kan ta sig ur själv. Man kan inte medicinera bort sånt. Och nej, det är inte mitt ansvar utan hans. Och han har ju sökt hjälp. Den läkartiden idag var inbokad sen innan all denhär skiten. Men jag måste ju ändå stötta honom, vad för slags flickvän skulle jag annars vara? Jag vet bara inte vart jag står i allt dethär. När vi träffades hade han liksom all tid i världen för mig. Visst tog studierna upp tid, men han ansträngde sig ändå. Men han mådde inte dåligt på samma sätt då som han gör nu. Det säger han både själv och jag upplever det också så. Och jag vet inte om hans ointresse för mig är p.g.a detta eller om han helt enkelt inte tycker om mig längre… Jag vet inte om jag kommer få tillbaka dendär underbara killen som jag lärde känna. Jag vet inte om man ens kan hitta tillbaka eller om detta kommer jaga honom för evigt. Och när han själv säger att han har full förståelse för om jag går, för han bara sårar mig och förtjänar inte mig. Alltså, jag orkar inte. :'( Jag begriper att ingen här har dom svar jag söker. Vi måste reda ut detta själv. Men jag behöver ändå ventilera lite. Varje gång jag skriver här kommer jag på nya saker och får nya insikter. Jag kanske borde gå till en psykolog jag också…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2018-02-13 23:01
#5

Alltså det är svårt att förstå vad han har blivit utsatt för. Jag kan ju inte gå in på det, det vore så otroligt fel av mig. Men jag skulle seriöst också ha ett rejält trauma av allt detdär. :'(

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: