Annons:
Etikettallmänt
Läst 2199 ggr
Jenny N
2/19/18, 1:26 PM

Tankspridd sambo

Vad gör man åt en sambo som är så tankspridd? Han lyssnar sällan på det jag säger. Visserligen har det bara gällt småsaker hittills men jag tycker ändå det är lite irriterande när han ställer en fråga och så svarar jag. En stund senare kommer det fram att han inte lyssnat alls på mitt svar. Han var nån helt annan stans i tankarna.

Sådant kan väl hända alla ibland men när det sker minst varje dag så är det lite mycket tycker jag. Han vet inte själv varför det är så här. Han säger bara att han är så himla tankspridd.

Annons:
OlgaMaria
2/19/18, 1:35 PM
#1

Finns ju många personer som bara är så. Kan vara en släng av ADD / Adhd eller något annat. Är troligtvis inget som har med dålig attityd eller dåligt uppsåt att göra, utan han är bara sån. Lär dig att hantera det, eller lämna. Blir bara jättejobbigt om du ska hålla på och irritera dig på det och klaga på honom för det. Han kanske kan förbättra sig men det är nog inget han kan jobba bort direkt utan mest bara anstränga sig extra för att göra dig nöjd. Kan du inte bara anpassa dig till att han är sån och kommunicera utifrån hur han är istället?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jenny N
2/19/18, 1:46 PM
#2

Vet inte vad du menar med att "kommunicera utifrån hur han är" Jag kan ju inte göra annat än att prata. Och då brukar jag anta att det jag sagt gått fram. Speciellt eftersom han ofta svarar något på det jag säger. Tex "okej vad kul" Och då tror jag ju att han lyssnat.

Men men.. Självklart skulle jag inte lämna honom för detta. Jag tycker bara det  är lite konstigt att han blivit så här senaste tiden. För det är inte alls så här han varit hela tiden. Men senaste 1-2 åren i alla fall.

[Devya]
2/19/18, 1:52 PM
#3

Oj, min man är bra mycket värre än så. Min man har adhd och lite problem med att fokusera sig på saker och ting. Det händer säkert 5 gånger om dagen då jag måste upprepa en sak 3-4ggr innan han registrerar vad jag säger. Ibland är det irriterande, vissa gånger struntar jag i det helt och hållet och andra gånger skrattar jag åt det hela.

Kanske din sambo har varit under extra mycket stress de senaste åren om han tidigare inte har varit sådan här?

Jenny N
2/19/18, 2:02 PM
#4

#3 Jag har också tänkt på att det kan bero på stress. Men hemma har han inte mycket som "jagar" honom och som kan upplevas stressigt. Jag har frågat honom om det är stressigt på jobbet men han säger att det inte är det.

Jag hade mer kunnat ta  att han är så härom han direkt sa till att han inte var med på det jag sa. Att han bad mig ta om det. Men nej han låtsas ofta att han är med, nickar och ser engagerad ut. Men så kommer det fram senare att han stod och tänkte på annat.

[Devya]
2/19/18, 2:08 PM
#5

#4 Många gånger stressar man utan att ens veta om det. Då jag hade det som mest stressigt visste jag inte ens om det. Tydligen stressar jag väldigt mycket nu också fast jag inte alls har märkt av något (folk runtomkring mig säger jämt att jag stressar medans jag står där och fattar ingenting). =P

Det kanske är bra om du försöker prata med honom om det här. Förklara fö honom att du föredrar att han bara erkänner direkt att han inte har lyssnat osv.

OlgaMaria
2/19/18, 2:35 PM
#6

Om man är en tankspridd person kan det ju hända att man får beteenden som gör att det verkar som man lyssnar och är med, fast man inte är det, för att det är jobbigt att kämpa för att koncentrera sig hela tiden, och jobbigt att säga att man inte hängde med osv… Det kan vara svårt att hålla upp intresset, vilket folk kan bli väldigt irriterade över - så kan kännas enklare att bara låtsas som att man lyssnar fast man inte riktigt gör det. Blir ju jobbigt för dig så klart, men man måste förstå att det inte är något illa ment.

Kan vara stress men kan också vara annat som fångar hans intresse mer för tillfället. Han kanske är inne i något annat som han helt enkelt tycker är mer intressant där och då. Alla har inte samma förmåga att fördjupa sig i ett samtal när som helst.

Om du är med på att han är en tankspridd person så kan du förändra en del kring hur du kommunicerar med honom. Du säger "jag kan ju inte göra annat än att prata" och då låter det ju verkligen som att du kan göra saker lite annorlunda. :) Jag som är en introvert person är ganska inkännande i vilket läge andra är i. Jag pratar aldrig om viktiga grejer med någon som inte är känslomässigt närvarande. Jag tar det inte personligt utan förstår att det kanske är annat i luften där och då och att det passar bättre att prata vid ett senare tillfälle. Min man är lite tankspridd rätt ofta också men det där kan man ju lära sig känna av - om han har full uppmärksamhet eller om tankarna är på annat håll. Ställ frågor om det ni pratar om, då märker du ju om han är där eller om han tänker på annat. Stäm av att han hört och förstått om det är viktiga saker. Påminn om det är något viktigt. Prata inte om viktiga grejer ifall han kollar på tv / telefonen samtidigt. Förvänta dig inte att han ska höra dig om han gör något annat och inte ser dig i ögonen. Be om uppmärksamhet, be om tid att prata, be om att han ska lyssna, när du behöver det. Han behöver kanske få en pålysning om att nu måste du lyssna, istället för att bara prata på utan att veta om han har tankarna på det du säger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Jenny N
2/19/18, 5:01 PM
#7

Jag kan ju ge ett exempel som nyss inträffade för 3 dagar sedan så ni förstår lite vad jag pratar om.

Sambon kom hem från jobbet. Jag hade varit ledig den dagen. 

Sambon: "Vad har du gjort för skoj idag då?"

Jag: "Jag har inte gjort så mycket, jag var förbi hos mamma och fikade och prata lite mitt på dagen bara"

Sambon: "Okej vad kul!"

Ett par timmar senare samma kväll när vi sitter i soffan:

Sambon: Har du pratat med Karin något nyligt då?  (Karin är alltså min mamma)

Jag: Ja jag har ju varit där idag. Det sa jag ju för ett par timmar sen.

Sambon: (ser förvånad ut) Jahaa… ja sorry jag är så tankspridd jämt.

OlgaMaria
2/20/18, 9:00 AM
#8

#7 Mm… och vad har du tänkt att göra åt det? Förfasas åt det eller acceptera? Jag menar… han kanske hörde och tog in det du sa… men sen bara helt glömde bort det. Det var väl fint att han frågade båda dessa frågor när han kom hem och senare på kvällen. Det visar ju att han bryr sig och är intresserad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2/20/18, 9:08 AM
#9

#7 Ditt exempel är ju ändå inte av särskilt större allvar.

Han kanske hade sina tankar på helt annat håll när han kom hem och frågade om din dag.

Min man har det så här jämt med mig men jag har en diagnos. Han har en ängels tålamod och det är jag så tacksam för och då handlar det om bra mycket "värre" saker än vad du ger exempel på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Greta G
2/20/18, 11:14 AM
#10

Det är ju uppenbarligen att han tänker på något annat när du pratar och det vore ju intressant att veta vad det där något annat är… det kallas ju att vara tankspridd för att man helt enkelt tänker på något annat när den andra pratar. ADHD tror jag inte på eftersom det bara varit ett par år. Skulle vara intressant för dig att veta vad som upptar hans tankar.

Katti
2/20/18, 3:36 PM
#11

Har du tänkt tanken att det skulle kunna vara någon sjukdom?Jag skulle faktiskt bli oroad och inte irriterad om min livskamrat plötsligt blev annorlunda på ett sådant sätt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Gaara
3/7/18, 11:19 AM
#12

Jag märker när min kille plötsligt slutar lyssna så då tittar jag bara på honom tills han märker det. Då brukar han le och nicka som att han hängt med, fast jag vet ju att han inte har det. XD Så då kommer följdfrågan "Vad sa jag då?" XD Jag får leva med det helt enkelt.

molbojse
3/22/18, 12:27 PM
#13

Åh, min sambo är likadan. Han glömmer verkligen aaaallt jag säger till honom. Jag har vant mig och brukar oftast fråga "lyssnar du?" eller "har du hört vad jag sagt?". Många gånger kan jag även plötsligt bara sluta prata mitt i en meningen för jag märker att han inte lyssnar längre. Då brukar han faktiskt reagera och säga "förlåt, jag lyssnade inte, vad sa du?".
Han har ADD och jag har ADHD :p

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
[134643]
3/22/18, 1:20 PM
#14

Det låter jobbigt att det händer så ofta! Jag kan märka när min pojkvän slutat lyssna, då frågar jag honom om han lyssnar, då skärper han till sig. Är jag på bra humör börjar jag bara snacka massa skit istället. Pratade flera minuter för ett par dagar sedan om en drake jag träffat på jobbet (djuraffär). Satt och beskrev den precis som jag brukar göra med hundar som kommer in, och han reagerade inte det minsta. Så ibland kan jag i alla fall underhålla mig själv lite medan han är borta ;) Jag hade nog tagit för vana att dubbelkolla att han lyssnar om jag vore du ts, så slipper du i all fall upprepa allt.

[Tuulikki]
3/24/18, 9:41 AM
#15

När jag märker att min sambo inte lyssnar helt på mig utan pysslar med annat brukar jag be honom titta på mig när jag pratar med honom, funkar jämt😃 Då kan han liksom inte distraheras av typ mobilen på samma sätt.

Både han och jag är väldigt vimsiga men på helt olika sätt. Jag är organiserad och håller koll på mina grejer men behöver skriva ner allt viktigt för jag glömmer vad folk sagt/lösenord/telefonnummer/namn. Sambon har full koll på sådant men verkligen noll koll på var han lägger sina prylar🤪 Kan vara väldigt frustrerande när han t.ex frågar efter sina hörlurar men de ligger på "sin" plats bara att han vimsat förbi dem.

Vi försöker hjälpa varann så gott det går😂

Upp till toppen
Annons: