Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 6921 ggr
-hanna-
2/20/18, 2:38 PM

Fel dejta kompis ex?

Jag har alltid hört från olika håll att det är fel att dejta sina kompisars ex och det är ju fel tycker jag om ens kompis fortfarande har känslor för sitt ex. Men om kompisen gått vidare och till och med har en ny partner, kan det ändå vara fel då?

Jag har fått känslor för min kompis expojkvän. Och mina känslor är besvarade. De var tillsammans i 4 år och gjorde slut för ett år sedan. Min kompis har träffat en ny nu.  Är det ändå så att jag borde fråga henne om lov om jag får dejta hennes ex? Om hon har en ny så måste det väl vara okej eller? Eller tycker ni man alltid ska fråga sin kompis?

Annons:
Tjeja
2/20/18, 2:42 PM
#1

Vill du slippa groll med henne så är du schyst och berättar för henne hur du känner och att du vill vara tillsammans med honom.

Men hon har givetvis ingen som helst hållrätt på sitt ex utan berättar du är det för att ta hänsyn till hennes känslor så att hon får veta direkt från dig istället för på omvägar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

-hanna-
2/20/18, 2:57 PM
#2

Aha ja det har du rätt i

Lia
2/20/18, 3:07 PM
#3

Hade jag och min kille gjort slut och jag ett år senare sagt att jag var över honom betyder inte det att det är fritt fram för mina vänner att starta något med honom. Kanske är man redo att vara ifrån varandra, och så ska han plötsligt börja spendera massor av tid med en nära vän. Då dras förhållandet upp igen när man kanske tvingas se de tillsammans, saker händer på sociala medier och samtidigt har den här så kallade vännen inte ens frågat hur det skulle få en att känna. Fyra år tillsammans är lång tid, och jag hade aldrig kunnat vara vän med någon som inte har respekt nog att ens fråga om det hade känts okej. Självklart kan ni inleda något tillsammans, ingen kan bestämma över er såklart. Rent objektivt får alla göra vad de vill. Men du får i alla fall ha med i beräkningen att din vän kanske inte vill vara din vän mer om ni blir tillsammans. Och då får du fundera på vilken relation som kanske är viktigast.

Honestyisdead
2/20/18, 6:17 PM
#4

Eftersom hon har ny hade jag inte "frågat om lov"

Jag hade berättat det så hon fick höra det från rätt person.

Maria
2/21/18, 4:20 PM
#5

Man kan ju varken styra sitt ex eller sina kompisar och att missunna någon kärlek känns ju ganska fel för normer som kanske inte finns.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

-hanna-
2/21/18, 4:59 PM
#6

Ja det gick ju ganska illa det här. Hon tog riktigt illa vid sig. Hon bad mig att aldrig mer ha med honom att göra. Fyra år är länge ja men det var ändå hon som valde att lämna honom. Och hon har ju en ny partner som hon säger sig vara "jättekär" i. Man bör inte skaffa en ny partner innan man kommit över sitt ex. Hon säger då att hon VISST har kommit över honom, han får vara med vem han vill, men inte med någon av hennes vänner bara.

Så jag har att välja mellan en vän eller den jag är kär i. Men hur jag än gör så tvivlar jag på att det kan bli som vanligt mellan oss för hon blev riktigt uppretad och kallade mig fula saker. Jag trodde verkligen inte detta när hon ju har en ny kärlek.

Annons:
Tjeja
2/21/18, 5:16 PM
#7

Dåligt och löjligt av henne!

Du har gjort rätt som berättat för henne hur du känner! Hon kanske VILL ha någon sorts rätt till honom men det har hon INTE!

Jag hade valt kärleken helt klart! En sådan egotrippad, svartsjuk och missunnsam väninna är ingen jag skulle vilja ha kvar som kompis!

Du har varit rättfram och ärlig och berättat för henne! Det är mer än du behövde göra för hon har inte någon rätt till den killen eller hans liv att göra längre! 

Gå du efter ditt eget  hjärta och skaka av dig hennes dåliga attityd! Förhoppningsvis blev hon bara chockad och inser så småningom hur fel hon har reagerat och betett sig och ber om ursäkt för sitt beteende. Om inte.. hennes loss!🤦‍♂️

Han har rätt att bli kär i vem han vill, om det så vore hennes syrra t o m!

Du har ingen skyldighet till henne heller!

Grattis till dina förälskelsekänslor och att de verkar vara besvarade! Njut av det utan något dåligt samvete! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Surpan
2/21/18, 8:35 PM
#8

Man kan väl vara över en person men ändå inte vilja ha med den att göra? Själv är jag lyckligare än någonsin med min nuvarande men jag skulle aldrig vilja ens ha risken att behöva träffa på mitt ex. Jag vill inte ens behöva höra hans namn i konversationer. Bara tanken får mig att må dåligt. Så jag hade nog behövt att bryta med min vän om jag var i samma sits. Att man inte vill att ens vän ska vara med ett ex betyder inte automatiskt att man är missunnsam eller svartsjuk.

/Surpan

Katti
2/21/18, 9:36 PM
#9

#8 Fast här verkar ju anledningen den motsatta; att honinte vill släppa exet!

#6 Fine, hon har visat var hon står och hur mycket hon bryr sig om dig och dina känslor! Hade det varit min vän hade hon varit ett minne blott.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Greta G
2/22/18, 7:44 AM
#10

Hur pass nära vänner är ni/var ni? Jag har aldrig fått känslor eller ens tittat på det sättet på någon av mina kompisars pojkvänner, det är liksom så självklart för mig att det är hands off att jag aldrig skulle få för mig att ens tänka tanken. 4 år är lång tid och jag har faktiskt full förståelse för hennes reaktion även om hon inte kanske betedde sig bra mot dig och egentligen inte har någon rätt att "hålla" på honom så kan jag ändå fatta hur hon känner. Skulle vara ett svek för mig trots att det var slut. Kanske inte alls rätt men mänskligt. Trist att det blev såhär i alla fall.

-hanna-
2/22/18, 9:10 AM
#11

#10 Tja vet inte vad jag ska svara på hur nära vi var/är. Vi jobbar ihop och lärde känna varandra via arbetet. Vi träffades nästan aldrig privat men arbetar ju ihop alla dagar. Så jag har absolut sett henne som min vän då vi haft så roligt ihop på jobbet. Men naturligtvis har jag inte tittat åt hennes partner när de var tillsammans. Jag träffade nästan aldrig honom heller eftersom vi aldrig umgicks på fritiden. Jag träffade honom allt som allt 2 gånger under de 4 åren de var ihop och då var det bara att säga "hej" när jag var förbi till min kollega för att hämta något jag skulle få låna av henne.

Men jag tycker att det är orättvist av henne att kalla mig saker som inte stämmer om mig nu ett år efter att hon lämnat honom. Hon behöver ju aldrig träffa honom mer för vi umgås ju bara på jobbet och inte privat.  Så jag ångrar lite att jag berättade att jag börjat träffa honom för hon hade inte behövt veta.

pyromanen
2/22/18, 9:21 AM
#12

Galet att hon tror sig ha någon sorts rättigheter över honom efter ett år och i en ny relation. Det är inte minsta fel av dig att dejta en kille som är singel och varit i ett år. Oavsett vem hans ex var.

Greta G
2/22/18, 11:42 AM
#13

Okej då var det en liten annan situation än jag trodde.  Ett sådant fall kan jag mer förstå dina känslor även om jag också förstår hennes. Hon har absolut ingen rätt att hålla honom men hon har rätt att känna vad hon än känner och det har du med så det blev nu någon slags dödläge. Det du får avgöra är vilken relation du tycker är viktigast. Jag har haft mina vänner sen 15-20 år tillbaka och killar har relationerna bara varat ett par år så för mig har det alltid varit enkel matematik men det är ju bara du som kan veta vad du känner och självklart var det fel av henne att kalla dig massor av saker. Det hon gör är ju snarare att förstöra er relation vilket gör att du garanterat går till hennes ex eftersom det inte då finns något allt förlora.

Annons:
Zira
2/22/18, 12:12 PM
#14

Din pojkväns ex har tydligen fortfarande ägaranspråk på honom, trots att det gått ett år och hon har en ny. Det tyder på en egoistisk sida som gör att jag aldrig hade kunnat betrakta henne som en nära vän. Detta oavsett om du och pojkvännen bestämmer er för att inleda ett riktigt förhållande eller ej. Jag hade låtit kärleken mellan mig och mannen avgöra, jag hade helt struntat i exets åsikter om saken! Däremot så hade jag berättat för henne, mycket sämre om det kommer fram bakvägen. I så fall hade jag nog känt mig sviken (av dig) om jag varit i exets ställe.

[Devya]
2/22/18, 3:45 PM
#15

Jag skulle nog aldrig hållt på sådär som du gör. Om det handlar om en arbetskompis ex så skulle jag absolut inte vilja riskera att arbetsmiljön blev dålig. Min arbetsplats är viktigare än att ha någon att dejta.

Jag skulle också aldrig dejta min väns ex. Det skulle bara kännas galet och helt fel för mig personligen, men jag vet att många andra tänker annorlunda.

För mig är det svårare att hitta vänner än potentiella pojkvänner så för mig skulle det varit ett skitlätt val. Sen igen om hon reagerar på det där viset vet jag inte riktigt om hon var en särskilt jättebra vän.

amandain
2/23/18, 10:47 AM
#16

Tycker inte du gjort nått fel alls. Det har gått 1 år sen de gjorde slut, och hon har ju en NY nu! Och dessutom umgås ni ju inte utanför jobbet så att du råkat bli ihop med ett ex till henne borde kvitta. Du sitter ju knappast på jobbet och berättar sliskiga detaljer om vad ni gör i sovrummet.

Sarah
2/24/18, 8:48 AM
#17

Utifrån hennes reaktion trodde jag att ni var i tonåren… Man kan inte paxa folk man lämnat, och som vän är det ganska osmakligt att vara så missunsam.

Katti
2/24/18, 8:54 AM
#18

Jag var tillsammans med min f d man, barnens pappa, i 15 år. Skulle inte komma på tanken att lägga in veto när det gäller vem han får träffa eller inte. Exakt samma gäller mina vänner. Kan några finna lyckan tillsammans så önskar jag dem lycka till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Mia-45
2/24/18, 9:38 AM
#19

Jag vart gift men vi skilde oss efter ett år redan. 
Min arbetskamrat hade flirtat med honom när de hade träffats ute. Hon frågade mej om detta gjorde något. Då hade vi vart skilda i ett år. 
Men jag sa bara att du får flirta med vem du vill. 
Likadant när en bekant från skolan för länge sen dejtade mitt ex….så frågade hon om det gjorde något. 
Självklart inte. Jag hade gjort mitt val och han var fri att träffa vem han ville. 
Men schysst av dem att fråga mej om det gjorde något. 

Jag tycker du gjorde rätt i att tala om. Och väldigt omoget av henne att kalla dej fula saker. 
Gör det som du känner är bra för dej. 
Lycka till 🌺

-hanna-
2/24/18, 10:34 AM
#20

#17 Nej inga tonåringar, jag 25 och hon är 26!

Men ingen trevlig stämning på jobbet alls nu då hon bestämt sig för att ignorera mig. Hon hoppar över att säga saker om jobbet också om hon gått dagpass och jag kommer och ska jobba kvällen. Det kan vara farligt för brukarna om hon inte talar om viktiga saker för mig som jag bör veta.

#16. Nej men självklart inget sånt

Annons:
Maria
2/24/18, 10:38 AM
#21

#20 Det är saker du bör ta upp med din chef. Man får aldrig låta privatliv påverka sitt arbete.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lamina
2/24/18, 3:09 PM
#22

#20 Det är INTE ok! Under mina år som personlig assistent har jag jobbat med många olika människor. Vissa som jag gillar, andra som jag verkligen avskytt. Oavsett vad jag tycker om mina kollegor (och tro mig, det har varit värre saker än dethär) så har jag aldrig låtit det gå ut över jobbet. Brukaren kommer ALLTID först. Att bete sig som hon gör är barnsligt, omoget och totalt olämpligt! Skulle någon av mina kollegor göra så hade jag gått till chefen direkt. Vad gäller eran relation så tycker jag du har full rätt att träffa vem du vill. Särskilt om hon skaffat en ny. Kan ju iofs tycka att det beror lite på vem som lämnade vem och varför, men iaf. När jag träffade min sambo första gången var han gift sen många år med en av mina bästa vänner. När hon dumpade honom så var hon helt ok med att jag och han var vänner, trots att hon visste att det antagligen skulle bli mer. Det verkade inte störa henne det minsta att vi blev ihop bara några månader senare. (Vi pratade inte så mycket om det, men hon visste.) Jag hade aldrig accepterat något annat från henne. Hon valde bort honom, då har hon ingen rätt att säga nått mer om vad han får och inte får göra. Vi slutade visserligen vara vänner ändå tillslut. Men vi vart aldrig ovänner, vi bara gled isär.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kalli
2/26/18, 1:32 PM
#23

Alltså jag har ex. som gått vidare där det fortfarande finns en liten tagg i hjärtat kvar även om jag inte vill ha dem tillbaka så jag kan förstå om någon tycker att det är jobbigt att ens ex. dejtar någon ny, allra helst om det är någon man känner. Men bara för att man har rätt till sina känslor betyder det inte att man har rätt. Man kan inte äga sina ex. på det sättet, de måste också få lov att gå vidare och hitta någon ny om de vill det.

Gaara
3/7/18, 11:09 AM
#24

Mina ex hade inte velat behöva umgås med mig och det hade även känts sjukt skumt för mig om jag behövt umgås med mina ex trots att jag varken har känslor kvar eller hyser någon form av agg till dem. Det är liksom bara själva grejen att det är mina ex och de har ingen plats i mitt liv längre. Känns som att det skulle vara en annan sak om man träffar exen och deras nya för att man fortfarande är vän med exen och vill träffa dem. Inte för att ens nära vän blivit tillsammans med ens ex. Men det är så jag känner.

Fridaaaa
3/7/18, 1:58 PM
#25

Jag personligen skulle inte missa chansen att hitta sanna kärleken pga att personen är ex med en vän. Men, hade talat med personen också och berättat hur jag känner och så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Roe Deer]
5/22/18, 11:00 PM
#26

Vad värderar du högst? Din väns känslor, eller din potentiella kärleksrelation till hennes ex? Är hon mogen så kommer hon bli glad för er skull, men å andra sidan så kan er vänskapsrelation komma att bli sekundär, då hon och snubben delar ett nära förflutet. Du kommer säkerligen också kanske bli sårad om exet får för sig att jämföra dig med din vän… Detta är inte en lätt situation om man har en tendens att leva på minnen. Kan alla starta på ny kula och leva framåt så kan detta fungera! Det svåra är om väninnan din får för sig att du har varit intresserad av hennes dåvarande kille medan de var tillsammans… och han av dig. Det är en fråga om respekt och öppenhet. Var ärlig om hon undrar när du blev intresserad och i slutändan ska du följa ditt hjärta. Förlorar du henne som vän så kanske det är meningen.

MonicaLagerquist
5/29/18, 8:05 AM
#27

#5 Håller med,

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Upp till toppen
Annons: